صفحه اصلی / وبلاگ / ترکیبات موسلی؛ همه چیز راجع به مواد اولیه موسلی

مقالات آموزشی

ترکیبات موسلی؛ همه چیز راجع به مواد اولیه موسلی

همه چیز در مورد ترکیبات موسلی

میل کردن یک صبحانه حاوی ترکیبات متنوع برای ما مردم ایران که وقت زیادی جهت خوردن غذاهای متنوع نداریم، کار ساده‌ای نیست؛ اما با وجود محصولی خاص که دارای ترکیبات متنوع و زیادی است، می‌توانیم بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن خودمان را تامین کنیم. موسلی، یکی از خوراکی‌های خوش طعم و مزه برای خانم‌ها و آقایان است که هم به‌عنوان صبحانه و هم به‌عنوان یک میان‌وعده عالی قابل مصرف است. ترکیبات موسلی، بر اساس نوع آن متفاوت است. در واقع هر یک از انواع موسلی‌های موجود در بازار دارای ترکیبات متفاوتی‌اند تا طعم و مزه خاصی نیز داشته باشند. به همین خاطر هر زمان که قصد خرید موسلی را می‌کنید، باید به ترکیبات موجود در آن توجه داشته باشید.

موسلی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد ترکیبات موسلی و خواص هر کدام صحبت کنیم، اجازه دهید تا بیشتر در مورد موسلی توضیح بدهیم. این خوراکی خوشمزه دارای ترکیبات متنوعی است که می‌توانند ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن ما را تامین کنند.

فرمول کلی موسلی بسیار ساده است: ترکیبی از جو پرک، عسل، مغزیجات (آجیل) و میوه‌های خشک. در واقع این فرمول کلی است و افراد و تولید‌کنندگان مختلف بر حسب سلیقه و ذائقه خود با انتخاب مغزیجات و میوه‌های خشک متنوع، انواع مختلف موسلی را تهیه می‌کنند.

فرمول کلی موسلی بسیار ساده است: ترکیبی از جو پرک، عسل، مغزیجات (آجیل) و میوه‌های خشک.

در ادامه مقاله قصد داریم در مورد ترکیبات موسلی و خواص هر کدام برای بدن صحبت کنیم. زمانی که حرف از فواید و خواص موسلی‌ها می‌زنیم، منظورمان وجود هر یک از این ترکیبات است که در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد آن‌ها توضیح دهیم.

جو پرک

جو پرک یکی از اصلی‌ترین ترکیبات موجود در موسلی است. زمانی که از موسلی حرف می‌زنیم، غیر ممکن است که در آن جو پرک وجود نداشته باشد؛ چون پایه و اساس این خوراکی‌ها، وجود جو پرک در آن‌ها است. جو پرک دارای فواید بسیار زیادی است و می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

با میل کردن جو پرک بسیاری از مشکلات جسمی و گوارشی خود را درمان می‌کنید؛ چون این ماده غذایی می‌تواند با تامین فیبر مورد نیاز دستگاه گوارش شما نقش مهمی در بهبود سلامت سیستم گوارش داشته باشد.

جو پرک حاوی ترکیبات خاصی است که می‌توانند باعث کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت شوند. افرادی که از این ماده غذایی استفاده می‌کنند، می‌توانند چربی خون بالای خود را کنترل کنند و سلامت قلب خودشان را بهبود بخشند. به همین خاطر مصرف این ماده غذایی به تمامی بازه‌های سنی توصیه می‌شود.

جو پرک به عنوان اصلی‌ترین ترکیبات موسلی می‌تواند نقش مهمی را در کاهش وزن ایفا کند. این ماده دارای فیبر بسیار بالایی است و می‌تواند بخش زیادی از سیستم گوارش شما را اشغال کند. به همین خاطر احساس سیری بیشتری پس از خوردن آن خواهید داشت و از طرفی دیگر میل شما به غذا خوردن کاهش پیدا می‌کند. جو پرک برای ورزشکارانی که می‌خواهند پروتئین مورد نیاز خود را از غلات تامین کنند نیز بسیار مفید است.

بیشتر بخوانید: موسلی چیست و چه خواصی دارد؟

با میل کردن جو پرک بسیاری از مشکلات جسمی و گوارشی خود را درمان می‌کنید

 بادام

بادام یکی از ترکیبات مفید و مغذی برای بدن است که می‌تواند فواید بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. این آجیل که با نام بادام درختی نیز توسط مردم شناخته می‌شود، دارای فیبر بالایی است.

به همین خاطر با ترکیب شدن با جوی پرک می‌تواند یک ترکیب فوق العاده مغذی و با فیبر بالا داشته باشد. وجود فیبر بالا در این دانه آجیل برای کاهش وزن، رسیدن به تناسب اندام و بهبود سلامت گوارش مفید است. به طوری که افراد با مصرف بادام می‌توانند یبوست خود را درمان کنند.

بادام در تقویت سیستم ایمن بدن افراد نقش بسیار مهمی دارد. ترکیبات موجود در این دانه آجیل، می‌توانند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان شوند و از بروز بیماری‌های مختلف دیگر نیز جلوگیری کنند.

با مصرف بادام نه تنها می‌توانید سلامت عمومی بهتری داشته باشید، بلکه به کاهش وزن خودتان نیز کمک می‌کنید. این دانه آجیل دارای ترکیبات سیرکننده است و نقش مهمی را در بهبود وضعیت جسمی شما ایفا می‌کند.

ترکیبات موسلی بادام و کرنبری باکسی
ترکیبات موسلی بادام و کرنبری باکسی

بیشتر بخوانید: فواید موسلی چیست؟ خواص ثابت شده انواع موسلی

 کرنبری

کرنبری یکی از ترکیبات موسلی است که به‌عنوان یک میوه خوش طعم نیز شناخته می‌شود. کرنبری دارای ترکیبات ویتامینه بسیار زیادی است و می‌تواند نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف و همچنین کاهش علائم برخی از بیماری‌ها داشته باشد. با مصرف کرنبری می‌توانید بدن خودتان را در برابر سرطان ایمن کنید و از خواص آنتی اکسیدانی آن بهره‌مند شوید.

کرنبری موجود در موسلی، می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به چاقی و اضافه وزن شود. این خوراکی حاوی ترکیباتی است که می‌توانند به سلامت دندان‌ها کمک کنند و از تخریب آن‌ها نیز جلوگیری نمایند. وجود فیبر بالا در این ماده مغذی باعث می‌شود تا شما پس از مصرف آن، احساس سیری داشته باشید. حالا تصور کنید که کرنبری با ترکیبات فیبردار دیگری مانند بادام، جو پرک و … ترکیب شود. در این صورت است که خواص آن‌ها با هم ترکیب شده و چندین برابر می‌شوند.

 تخم کتان

تخم کتان یکی از ترکیبات موسلی مفید برای بدن بوده که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. تخم کتان سرشار از فیبر خوراکی است و می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند. مصرف تخم کتان برای سلامت عمومی بدن بسیار مفید است. به طوری که می‌توانید با مصرف آن، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

تخم کتان در کاهش فشار خون موثر بوده و می‌تواند باعث کاهش چربی و کلسترول خون شود. وجود پروتئین‌های باکیفیت در تخم کتان، نقش موثری در حفظ سلامت عمومی دارد و باعث می‌شود تا بتوانید از بروز آتروفی عضلات در سنین بالا جلوگیری کنید.

مغز تخمه کدو حلوایی

این مغز حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی بسیار زیادی است و از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. تخمه کدو حلوایی به سلامت پروستات و سیستم قلب و عروق کمک می‌کند. با مصرف این تخمه می‌توانید عملکرد سیستم گوارش و مثانه خود را نیز بهبود ببخشید و از بروز بیماری‌های مختلف جسمی جلوگیری نمایید.

جو پرک به عنوان اصلی‌ترین ترکیبات موسلی می‌تواند نقش مهمی را در کاهش وزن ایفا کند

 تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان یکی از ترکیبات موسلی است که می‌تواند فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشد و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری کند. این تخمه در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر بوده و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی می‌شود. تخمه آفتابگردان می‌تواند به سلامت سیستم گوارش نیز کمک کند. با مصرف این تخمه انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کنید و در عین حال می‌توانید سلامت سیستم قلب و عروق خودتان را بهبود ببخشید.

دارچین

دارچین به عنوان یک ادویه و طعم‌دهنده در موسلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. دارچین می‌تواند با خاصیت ضد التهابی خودش، برای کاهش التهاب در بدن مورد استفاده قرار گیرد و از بروز بیماری‌های مختلف جسمی نیز جلوگیری کند. دارچین کاهنده قند خون بوده و به کنترل چربی خون نیز کمک می‌کند.

سیب خشک

سیب خشک دارای مقدار قابل توجهی فیبر است و می‌تواند تاثیر زیادی روی سلامت جسمانی داشته باشد. با مصرف این میوه خشک از بروز بیماری‌های مختلف گوارشی جلوگیری می‌کنید و حتی می‌توانید زخم‌های سیستم گوارش را ترمیم کنید.

سیب خشک باعث تسریع و تسهیل عملکرد سیستم گوارش می‌شود. به طوری که با مصرف آن، می‌توانید یبوست را درمان کنید. وجود فیبر در سیب خشک، احساس سیری را در شما افزایش می‌دهد. به همین خاطر افرادی که با هدف کاهش وزن از موسلی استفاده می‌کنند، باید به ترکیبات موسلی و وجود سیب خشک در آن توجه داشته باشند.

دارچین می‌تواند با خاصیت ضد التهابی خودش، برای کاهش التهاب در بدن مورد استفاده قرار گیرد

 گردو

گردو یکی از دانه‌های آجیل مغذی است که به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، می‌تواند فواید بسیار زیادی برای بدن به همراه داشته باشد. با مصرف گردو از بیماری‌های زمینه‌ای مختلفی پیشگیری می‌کنید و می‌توانید سلامت جسمی بهتری داشته باشید. گردو حاوی ترکیبات مفیدی است که از جمله آن‌ها می‌توان به ویتامین‌های مختلف اشاره کرد. به همین خاطر در صورتی که در دوران بیماری از این دانه خوش طعم و چرب استفاده کنید، می‌توانید دوره نقاهت خود را کوتاه‌تر کنید.

گردو به عنوان یکی از ترکیبات موسلی نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد. وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی در این دانه آجیل، باعث می‌شود که مقاومت بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد افزایش پیدا کند. گردو به سلامت قلب کمک کرده و می‌تواند باعث کاهش التهاب در بدن شود. طبق مطالعات انجام شده، گردو تاثیر زیادی روی سلامت مغز دارد و می‌تواند از بروز بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر جلوگیری کند.

موسلی بادام و کرنبری
موسلی بادام و کرنبری

بادام زمینی

بادام زمینی یکی از ترکیبات موسلی پرطرفدار است. طعم و مزه بادام زمینی در موسلی فوق العاده است و می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند یک خوراکی خوش طعم و مزه داشته باشند، بسیار عالی به نظر برسد. با مصرف بادام زمینی به شما کمک می‌کند تا انرژی مورد نیاز خود را تامین کنید. بادام زمینی منبع اصلی پروتئین‌های گیاهی است و به تامین پروتئین مورد نیاز بدن کمک می‌کند. این دانه آجیل دارای فیبر و کربوهیدرات نیز هست که نه تنها برای بدن فواید بسیار زیادی به همراه دارند، بلکه می‌توانند باعث بهبود سلامت سیستم گوارش نیز شوند.

کاهش کلسترول خون از جمله فواید مصرف بادام زمینی خوش طعم است. این دانه آجیل در پیشگیری از ابتلا به سنگ صفرا نیز مفید است. وجود فیبر در این ترکیب باعث تنظیم قند خون شده و به افراد دیابتی برای کنترل قند خونشان کمک خواهد کرد. این دانه آجیل دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی است که برای بدن بسیار مفید هستند و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. به همین خاطر است که بادام زمینی نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت موسلی و گرانولا چیست؟

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی یکی از مواد مغذی پرطرفدار در میان ورزشکاران و جوانان است که با طعم و مزه بی‌نظیر خودش احساس فوق‌العاده‌ای در حین مصرف به شما می‌دهد. این کره دارای ترکیبات بسیار مفیدی است که می‌توانند به سلامت عمومی بدن، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری کنند.

با مصرف کره بادام زمینی انرژی بیشتری برای انجام کارها خواهید داشت و می‌توانید خستگی را از خودتان دور کنید. این خوراکی به کاهش وزن نیز کمک می‌کند و در عین حال می‌تواند پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند.

کاکائو             

کاکائو یکی از ترکیبات موسلی است که بیشتر برای بهبود طعم و مزه به آن اضافه می‌شود. مصرف کاکائو به شما این امکان را می‌دهد تا سلامت جسمانی بهتری داشته باشید و سلامت سیستم گوارش خود را نیز بهبود ببخشید. کاکائو به سلامت قلب شما کمک می‌کند و می‌تواند باعث بهبود شرایط مغز شما شود. با مصرف کاکائو پوستی جوان‌تر خواهید داشت و در نهایت احساس نشاط و انرژی بیشتری در طول روز دارید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد ترکیبات موسلی و خواص هر کدام با شما صحبت کردیم. موسلی‌ها به دلیل ترکیبات متنوع و زیادی که دارند، می‌توانند برای ارگان‌های مختلف بدن اعم از پوست، سیستم گوارش، قلب و عروق و کبد و… مفید باشند. فقط کافیست که آن‌ها را به‌عنوان میان‌وعده و یا صبحانه میل کنید و از خواص بی‌نظیر آن‌ها بهره‌مند شوید.

تفاوت موسلی و گرانولا در چیست؟

در تولید موسلی از جو پرک استفاده می‌شود و در گرانولا از جو دوسر استفاده می‌شود.

موسلی بدون گلوتن است؟

خیر. موسلی به دلیل استفاده از جو پرک دارای گلوتن است.

موسلی غذای رژیمی است؟

بله. موسلی یک غذای رژیمی با کالری کم و قدرت سیرکنندگی بسیار زیاد است.

1 دیدگاه در “ترکیبات موسلی؛ همه چیز راجع به مواد اولیه موسلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *