صفحه اصلی / وبلاگ / فواید موسلی چیست؟ خواص ثابت شده انواع موسلی

مقالات آموزشی

فواید موسلی چیست؟ خواص ثابت شده انواع موسلی

خواص و فواید موسلی

میل کردن یک خوراکی خوشمزه با خواص عالی، می‌تواند مزایای زیادی را برای شمایی که به‌دنبال یک تغذیه سالم هستید به همراه داشته باشد. موسلی یکی از محصولاتی است که با طعم و مزه بی‌نظیر خودش، می‌تواند خواص بسیار زیادی را برای بدن به همراه داشته باشد. خواص موسلی فقط برای افرادی که قصد لاغری و کاهش وزن و یا ورزشکاران نیست. بلکه فواید موسلی برای همه افراد غیر قابل انکار است. در این مقاله قصد داریم شما را با خواص و فواید موسلی آشنا کنیم.

موسلی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد خواص و فواید موسلی صحبت کنیم، اجازه دهید تا در مورد ترکیبات موسلی حرف بزنیم. موسلی یک خوراکی خوشمزه است که از ترکیب جو پرک، دانه‌های آجیل و شیرین کننده‌های طبیعی مانند عسل تهیه می‌شود. موسلی‌ها دارای ترکیبات متنوعی هستند و طعم و مزه هر کدام با هم فرق می‌کند.

نحوه مصرف موسلی بسیار ساده است. شما می‌توانید آن را به‌صورت خالص و تنها میل کنید، یا اینکه چند قاشق از آن‌ها را به شیر، ماست و یا بستنی اضافه کرده و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. مزه موسلی به ترکیبات موجود در آن بستگی دارد. همچنین میزان کالری و قند و چربی موجود در این محصول نیز وابسته به ترکیباتی است که در آن به کار رفته‌ است.

موسلی ترکیبی است از جو پرک، آجیل و میو‌ه‌های خشک که هر کدام از این ترکیبات خواص زیادی دارند.

فواید موسلی برای سلامتی

موسلی به‌عنوان یک میان وعده یا صبحانه در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که هیچ قانون مشخصی برای ترکیب کردن محصولات مختلف در موسلی وجود ندارد؛ اما باید بگوییم که این خوراکی خوشمزه و سالم بر پایه جو پرک ساخته می‌شود. همانطور که احتمالا می‌دانید جو پرک می‌تواند فواید بسیار زیادی را برای بدن به همراه داشته باشد؛ اما ترکیبات دیگر موجود در موسلی نیز تاثیر زیادی روی خواص آن دارند.

بنابراین، می‌توانیم بگوییم که خواص موسلی بستگی به ترکیبات به کار رفته در آن‌ها دارد. در ادامه به فواید موسلی برای سلامتی اشاره می‌کنیم و تک تک آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

1. تامین فیبر مورد نیاز بدن

یکی از خواص موسلی وجود فیبر در آن است. فیبر غذایی می‌تواند برای سیستم گوارش شما مفید باشد و از بروز یبوست جلوگیری کند. عدم کارکرد مرتب دستگاه گوارش، یبوست و نفخ از جمله شایع‌ترین مشکلات دستگاه گوارش است. در ایران نیز طبق آمارهای رسمی بیش از سی درصد افراد دچار این مشکل هستند.

به گفته پزشکان و متخصصان دستگاه گوارش، بهترین راه درمان این معضل، جلوگیری از آن از طریق استفاده از رژیم‌های غذایی بر پایه فیبر است. متخصصان معتقد هستند که افزایش میزان مصرف فیبر در رژیم غذایی باعث افزایش حرکات روده می‌شود و مشکلات هضم غذا کاهش می‌یابد. به خاطر داشته باشید که جو حاوی عناصر پریبیوتیک است که در بهبود محیط باکتریایی دستگاه گوارش نقش دارند و مشکلات هضم و نفخ را کاهش می‌دهند.

پریبیوتیک‌ها یکی از جنبه‌های مهم و ضروری در تغذیه انسان هستند که تأثیرات بسیاری بر روی سلامت بدن دارند. این مواد تغذیه‌ای به عنوان منابع غذایی برای میکروب‌های مفید در دستگاه گوارش عمل می‌کنند و نقش بسیار مهمی در حفظ تعادل میکروبیوم روده و بهبود سلامت کلی انسان دارند.

پریبیوتیک‌ها به عنوان غذایی برای میکروب‌های مفید در دستگاه گوارش عمل می‌کنند. این میکروب‌ها، که به عنوان پروبیوتیک‌ها شناخته می‌شوند، نقش مهمی در حفظ سلامت گوارش و تعادل میکروبیوم روده دارند. با ارائه پیش‌بیوتیک‌ها، میکروب‌های مفید تغذیه می‌شوند و به عملکرد بهتر گوارش و جذب مواد مغذی در بدن کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تفاوت موسلی و گرانولا چیست؟

با اضافه کردن موسلی به رژیم غذایی می‌توانیم از بروز مشکلات گوارشی مثل یبوست جلوگیری کنیم.

یکی از مهمترین اثرات پیش‌بیوتیک‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن است. میکروب‌های مفیدی که به وسیله پریبیوتیک‌ها تغذیه می‌شوند، به تولید موادی مانند اسیدهای چرب کوتاه زنجیره (SCFA) می‌انجامند که اثرات ضد التهابی و ایمنی‌زا دارند. این مواد می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با عوامل مختلف بیماری‌زایی کمک کنند.

پریبیوتیک‌ها همچنین نقش مهمی در کنترل وزن و مدیریت دیابت دارند. این مواد با کمک میکروب‌های مفید، به تنظیم سطح قند خون و کاهش جذب قند از روده کمک می‌کنند. این خاصیت می‌تواند به کنترل قند خون و حفظ وزن سالم کمک کند.

موسلی بادام و کرنبری
موسلی بادام و کرنبری

2. سیرکننده عالی

وجود فیبر و غلات کامل در موسلی، نه تنها باعث می‌شود که یبوست شما درمان شود و سیستم گوارش سالم‌تری داشته باشید، بلکه به شما کمک خواهد کرد تا زمان بیشتری سیر بمانید. بنابراین، شاید با خوردن یک دونات خوش‌طعم پس از گذشت زمان کوتاهی، احساس گرسنگی کنید؛ اما این جزء فواید موسلی است که به شما اجازه می‌دهد مدت زمان بیشتری سیر بمانید.

3. کمک به کاهش وزن

همانطور که در بخش قبل در مورد خواص موسلی صحبت کردیم، موسلی دارای فیبر بسیار بالایی است و می‌تواند تا چندین ساعت شما را سیر نگه دارد. به طور مثال اگر آن را در وعده صبحانه میل کنید، تا ظهر احساس سیری خواهید داشت. دلیل این موضوع هم فیبر بالای موجود در این محصول و همچنین متورم شدن آن در سیستم گوارش است. به طوری که احساس می‌کنید فضای بیشتری از معده شما اشغال شده است.

وجود فیبر بالا در این خوراکی باعث می‌شود تا شما دیگر تمایلی به خوردن غذاهای مختلف و شیرین نداشته باشید. همین موضوع باعث می‌شود تا بتوانید در مدت زمان بیشتری کالری بسوزانید و از طرفی احساس ضعف و بی‌حالی نیز در اثر رژیم‌های غذایی مختلف نداشته باشید. در واقع با مصرف موسلی می‌توانید از ریزه‌خواری جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: جدول غذاهای فیبردار مناسب رژیم غذایی

از خواص موسلی این است که کالری کمی دارد و سیر کنندگی زیاد.

4. کمک به حفظ سلامت قلب شما

موسلی دارای جو پرک بوده که این محصول خود دارای ترکیبی به نام بتا گلوکان است. بتا گلوکان می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند. همین موضوع باعث می‌شود تا بتوانید در کنار کاهش چربی خون، سلامت قلب خودتان را نیز بهبود ببخشید.

5. داشتن پروتئین بالا

یکی از فواید موسلی برای بدن، وجود پروتئین بالا در آن است. جو پرک و ترکیبات اضافه شده به آن می‌توانند باعث شوند تا میزان پروتئین مورد نیاز بدن خودتان را تامین کنید. بنابراین، شما یک وعده حاوی پروتئین، فیبر بالا و غلات کامل به واسطه میل کردن موسلی خواهید داشت.

مزایا مصرف موسلی بادام زمینی و شیرشکلات شیشه‌ای
مزایا مصرف موسلی بادام زمینی و شیرشکلات شیشه‌ای

6. کالری پایین، سیرکنندگی زیاد

یکی از مهمترین خواص موسلی این است که علیرغم کالری پایینی که دارد، از سیرکنندگی زیادی برخوردار است و به عنوان یک غذای رژیمی می‌توان از آن کمک گرفت.

به طور مثال یکی از رژیم‌های لاغری رایج، رژیم‌های لاغری بر‌پایه فیبر است که می‌توان آن را با مصرف موسلی اجرا کرد. برای این کار می‌توانید در وعده صبحانه و ناهار موسلی مصرف کنید‌ (جایگزین کنید) و پس از سه هفته شاهد کاهش سایز و وزن باشید.

7. کمک به کاهش فشار خون بالا

متاسفانه بسیاری از خانم‌ها و آقایان دارای اضافه وزن، مشکل فشار خون بالا را تجربه می‌کنند. این عارضه عمدتا با چربی خون هم همراه بوده و می‌تواند عوارض زیادی را برای بدن به‌همراه داشته باشد. اگر به این بیماری مبتلا هستید، احتمالا می‌خواهید خوراکی‌هایی بخورید که باعث کاهش کلسترول خون شما می‌شوند و فشار خون را کاهش می‌دهند.

خواص و فواید موسلی فقط به لاغری و کاهش وزن محدود نمی‌شود. این خوراکی‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا زندگی سالم‌تری داشته باشید. وجود فیبر نامحلول و محلول در این محصول باعث می‌شود تا بتوانید فشار خون خود را کنترل کنید.

موسلی گردو سیب و دارچین
موسلی گردو سیب و دارچین

8. کمک به افزایش متابولیسم چربی

چربی‌سوزی یکی از آرزوهای اصلی در میان خانم‌ها و آقایان است. بسیاری از افراد از مکمل‌های تغذیه‌ای برای چربی سوزی بیشتر استفاده می‌کنند؛ اما نمی‌دانند که موسلی می‌تواند مانند یک مکمل تغذیه‌ای عمل کند و متابولیسم چربی را افزایش دهد. به همین خاطر می‌توانید چربی‌سوزی بیشتری داشته باشید و چربی‌های اضافه بدن خودتان را کاهش دهید.

9. کمک به کاهش دیابت و قند خون

مصرف فیبر محلول در طول روز می‌تواند به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. به طوری که با مصرف منظم این خوراکی می‌توانید از بالا رفتن قند خون خودتان جلوگیری کنید. موسلی و گرانولا به دلیل استفاده از غلات کامل، از شاخص گلیسمی پایینی برخوردارند که این موضوع باعث جلوگیری از افت و خیز قند و انسولین خون می‌شود و از افزایش قند خون در بلند مدت جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: موسلی چیست و چه خواصی دارد؟

جو و آجیل دارای شاخص گلیسمی پایین است و از افزایش قند خون جلوگیری می‌کنند.

10. کمک به تقویت سیستم عصبی

شاید برای شما جالب باشد اگر بگوییم یکی از خواص موسلی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های دوران سالمندی مانند آرتریت و روماتیسم است. واقعیت این است که موسلی‌ها به واسطه داشتن اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند به رشد سیستم عصبی سالمندان کمک کنند. به همین خاطر حتی می‌توانید با مصرف منظم این خوراکی از آلزایمر نیز جلوگیری کنید.

11. کمک به درمان بیماری‌های رایج

موسلی می‌تواند به درمان بیماری‌های عفونی باکتریایی کمک کند. موسلی منبع غنی از پروتئین بوده و می‌تواند تاثیر مثبتی روی تقویت استخوان‌ها و بهبود سلامت مو داشته باشد. موسلی به سم زدایی بدن کمک می‌کند و میل جنسی را در شما افزایش خواهد داد.

موسلی‌هایی که حاوی دارچین هستند، به درمان سرماخوردگی و سرفه کمک خواهند کرد. همچنین شما می‌توانید با خوردن موسلی به همراه میوه‌های تازه، به سلامت و درخشندگی پوست خودتان نیز کمک کنید. موسلی در کنترل بیماری‌های فصلی نیز موثر است.

12. کمک به بهبود زخم‌ها با سرعت بیشتر

بتا گلوکان به غیر از فواید زیادی که برای بدن به‌همراه دارد، می‌تواند به عنوان یک بهبود‌دهنده زخم عمل کند. به همین خاطر افرادی که زخم‌های متعدد روی پوست خود دارند، می‌توانند با مصرف موسلی بهبود این زخم‌ها را تسریع کنند. بنابراین، یکی از خواص و فواید موسلی برای پوست، کمک به بهبود زخم‌ها و مشکلات پوستی است.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد خواص و فواید موسلی برای سلامتی صحبت کردیم. با توجه به خواص ذکر شده، این خوراکی می‌تواند برای خانم‌ها و آقایان، کودکان و بزرگسالان، افراد دیابتی و ورزشکاران مورد استفاده قرار گیرد. تنها منع مصرفی که می‌توان برای این خوراکی بیان کرد، برای کودکان زیر 2 سال است که نباید از این محصول استفاده کنند. در غیر این صورت همه می‌تواند از خواص موسلی بهره‌مند شوند.

سوالات متداول

موسلی از چه چیزی تهیه می‌شود؟

موسلی ترکیب جو پرک، عسل، آجیل و میوه خشک است.

موسلی را به چی بخوریم؟

رایج‌ترین روش مصرف موسلی همراه با شیر است. علاوه بر شیر می‌توانید از ماست، ماست میوه‌ای یا اسموتی و آبمیوه هم استفاده کنید.

موسلی برای افراد با حساسیت گلوتن قابل مصرف است؟

جو پرک موجود در موسلی دارای گلوتن است و برای همین اگر حساسیت گلوتن دارید، از مصرف موسلی پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *