صفحه اصلی / وبلاگ / گرانولا چیست و چه خواصی دارد؟

مقالات آموزشی

گرانولا چیست و چه خواصی دارد؟

گرانولا چیست و چه خواصی دارد؟

گرانولا یک وعده غذایی بسیار مغذی و خوشمزه است که از ترکیب جو دوسر، میوه‌های خشک و انواع مغز‌ها و دانه‌های مقوی تهیه می‌شود. گرانولا ارزش غذایی بالایی دارد و با مصرف روزانه آن می‌توانید انواع مواد  معدنی، فیبر و ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید. در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات کاملی در مورد خواص گرانولا و فواید مصرف آن به عنوان صبحانه و میان وعده بدهیم.

فهرست مقاله نمایش

طرز تهیه گرانولا

گرانولا یک خوراکی بسیار خوش‌طعم و مغذی است که می‌تواند به عنوان میان وعده یا صبحانه سرو شود.

گرانولا از انواع ترکیبات مقوی مانند جو دوسر، انواع مغز آجیل و عسل ساخته می‌شود. برای تهیه گرانولا باید از جو دوسر استفاده کرد. جو دوسر پس از ترکیب با عسل یا شیرین‌کننده‌های دیگر در فر پخته و طلایی می‌شود و پس آن خشکبار و میوه‌خشک به آن اضافه می‌شود.

از دیگر ترکیبات موجود در این وعده غذایی به کشمش، خرما و میوه‌ خشک و تکه‌های میوه تازه (موقع مصرف) می‌توان اشاره کرد.

میزان کالری گرانولا به ترکیباتی که در جهت تهیه این خوراکی مفید استفاده شده است، بستگی دارد. ورزشکاران، مادران باردار و دیگر افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند؛ با گنجاندن این وعده مقوی در برنامه‌غذایی خود می‌توانند ترکیبات معدنی و مفید را جذب کنند.

ترکیبات گرانولا شامل چه موادی است؟

فرمول خاصی جهت تهیه گرانولا وجود ندارد و شرکت‌های مختلف با استفاده از مواد‌غذایی گوناگون این خوراکی خوشمزه را تولید می‌کنند. در کشورهای مختلف، طعم‌های مختلفی از گرانولا بر اساس فرهنگ و ذائقه مردم تولید می‌شود. اما وجه شباهت همه گرانولا‌ها در جهان چند نکته است:

  • مقدار فراوانی از ترکیبات معدنی دارند
  • سرشار از ویتامین هستند
  • انواع مغزیجات مثل بادام، پسته دارند
  • حداقل یک عامل شیرین کننده (مثلا عسل) دارند
  • سرشار از فیبر هستند
  • حاو  پتاسیم، سدیم، منگنز، آهن و… هستند

گرانولا مناسب چه افرادی است؟

مصرف گرانولا محدودیت سنی ندارد و تمام افراد در هر شرایط سنی می‌توانند این وعده خوشمزه را در برنامه غذایی خود قرار دهند. البته طبق قوانین وزارت بهداشت و درمان کشورمان مصرف غلات فرآوری شده برای کودکان زیر دو سال ممنوع است. در اروپا و آمریکا مصرف گرانولا برای کودکان زیر دو سال ممنوعیتی ندارد و به نظر می‌رسد این ممنوعیت به خاطر ممنوعیت پفک (فرآورده غلات) به طور کلی اعلام شده است.

گرانولا برای چه کسانی مناسب است؟

ورزشکاران در زمینه‌های گوناگون

انواع کربوهیدارت‌های مفید و پروتئین‌های گیاهی در گرانولا وجود دارد و ورزشکاران در زمینه‌های مختلف ورزشی مانند دو، بدنسازی و کوهنوردی می‌توانند با گنجاندن این خوراکی در برنامه غذایی خود از انواع ترکیبات ضروری بهره‌مند شوند.

 همچنین ورزشکارانی که اضافه وزن دارند؛ با مصرف این وعده‌غذایی می‌توانند در طول روز احساس سیری داشته باشند و در مدت کوتاهی به نتیجه دلخواه خود برسند. زیرا مصرف این خوراکی باعث ایجاد حس سیری در فرد می‌شود و ترشح هورمون مربوط به گرسنگی را کاهش می‌دهد.

حفظ تعادل قندی، انرژی پایدار و ریکاوری فوق العاده عضلات پس از ورزش از دیگر خواص گرانولا برای ورزشکاران است.

مادران باردار

مادران باردار یکی دیگر از گروه‌هایی هستند که به مصرف گرانولای رژیمی نیاز دارند. ترکیبات معدنی و ویتامین‌های ضروری گرانولا می‌تواند تمام مواد مورد نیاز مادران باردار را در اختیار آن‌ها قرار بدهد و موجب رشد و تکامل بهتر جنین شود.

بیماران فشارخون بالا

وجود انواع ترکیبات کلسیم، منگنز، پتاسیم و سدیم موجب تنظیم فشار خون در سالمندان و بیماران قلبی و عروقی می‌شود؛ این افراد می‌توانند با مصرف روزانه گرانولا فشارخون خود را کنترل کنند.

همچنین افرادی که به‌دلایل گوناگون توانایی مصرف وعده‌های غذایی را به دفعات بالا ندارند؛ با مصرف روزانه گرانولا می‌توانند انرژی خود را در طول روز تأمین کنند.

وجود انواع ترکیبات کلسیم، منگنز، پتاسیم و سدیم موجب تنظیم فشار خون در سالمندان و بیماران قلبی و عروقی می‌شود؛
وجود انواع ترکیبات کلسیم، منگنز، پتاسیم و سدیم موجب تنظیم فشار خون در سالمندان و بیماران قلبی و عروقی می‌شود؛


گرانولا چه خواصی دارد؟

گرانولا از انواع محصولات مغذی و پر‌انرژی تهیه می‌شود و مصرف روزانه این وعده خوشمزه می‌تواند سطح انرژی شما را بالا ببرد. گرانولا موجب تسهیل فرآیند هضم و جذب غذا می‌شود و در تنظیم فعالیت‌های جسمانی نقش مهمی دارد. همچنین موجب کاهش علائم برخی بیماری‌های مزمن مانند میگرن و دل درد می‌شود. در ادامه مهم‌ترین خواص گرانولا را مرور می‌کنیم.

تسهیل فرآیند هضم

گرانولا حاوی انواع فیبر‌های نامحلول و محلول است و در هضم غذا نقش بی‌نظیری ایفا می‌کند. وجود این فیبر‌ها موجب تسهیل شدن حرکات روده می‌شود و در حرکت روبه‌جلوی توده‌های غذایی نقش مهمی دارد. از دیگر فواید این فیبر‌ها می‌توان به تنظیم کردن ترشح آنزیم‌های گوارشی اشاره کرد.

تسریع فرایند چربی سوزی

گرانولا با اینکه سیرکننده زیادی دارد،  وعده بسیار سبکی محسوب می‌شود. وجود توده‌های غذایی گرانولا در روده جذب آب را افزایش می‌دهد و موجب القای احساس سیری می‌شود؛ در نتیجه میزان ترشح هورمون گرسنگی کاهش پیدا می‌کند. گرانولا در برنامه‌غذایی افرادی که اضافه وزن دارند و باید تعداد وعده‌های کمی در روز میل کنند، جایگاه بسیار مهمی دارد.

کاهش میزان کلسترول خون

اسید‌های چرب ضروری یا همان امگا3 در کنار فیبر‌های موجود در گرانولا موجب کاهش میزان کلسترول LDL و به‌طبع افزایش کلسترول خوب یا HDL در بدن می‌شوند. کاهش میزان کلسترول مضر در خون احتمال ایجاد لخته‌خونی در شریان‌ها را کاهش می‌دهد و موجب بهبود عملکرد گوارشی می‌شود.

گرانولا وگان
گرانولا وگان

درمان و جلوگیری از ابتلا به کم‌خونی (آنمی)

بسیاری از کم‌خونی‌های شناخته شده ناشی از کمبود آهن در بدن هستند. با مصرف روزانه گرانولا می‌توانید میزان آهن دریافتی بدن خود را افزایش دهید و بسیاری از علائم کم‌خونی یا آنمی را کاهش دهید.

افزایش میزان آنتی‌اکسیدان‌های بافتی

گرانولا به‌دلیل داشتن عسل، دانه چیا، دارچین و مغز دانه‌های گیاهی حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است. این ترکیبات با افزایش سلنیوم و اسیدگالیک در کاهش التهاب و تورم نقش دارند.

  • کاهش فشارخون

مصرف روزانه گرانولا در کنترل فشارخون و تقویت عملکرد قلب تأثیر مهمی دارد. این وعده‌غذایی با داشتن انواع ترکیبات معدنی و مفید، میزان فعالیت قلبی را کنترل می‌کند و احتمال وقوع برخی عارضه‌های قلبی مانند تصلب شرائین، سکته قلبی و نارسایی عروق کرونر را کاهش می‌دهد.

کنترل قندخون

وجود مقادیر بالایی از منگنز در گرانولا موجب کنترل میزان قندخون می‌شود؛ زیرا منگنز مقدار انسولین موجود در خون را مهار می‌کند و خطر ابتلا‌ به دیابت را کاهش می‌دهد. از دیگر فواید منگنز موجود در گرانولا می‌توان به تسریع فرآیند بهبود زخم و تولید سلول‌های جدید در ترمیم بافتی اشاره کرد. همچنین گرانولا با داشتن جو دوسر که شاخص گلیسمی پایینی دارد، از فراز و فرود ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از سرطان

گرانولا حاوی مقادیر بالایی از ویتامینC و آنتی اکسیدان  است و با تقویت سیستم ایمنی و گلبول‌های سفید در جلوگیری از ابتلا به سرطان نقش دارد. همچنین وجود دیگر ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند منگنز موجب توقف عملکرد رادیکال‌های آزاد در بافت‌های گوناگون بدن می‌شود. رادیکال‌های آزاد ترکیباتی هستند که به بافت‌های بدن حمله می‌کنند و در ایجاد انواع بیماری‌ها و سرطان نقش دارند.

تسهیل عملکرد روده

گرانولا در تسهیل عملکرد دستگاه گوارش نقش مهمی دارد. این وعده‌غذایی موجب افزایش تعداد باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش (پریبیوتیک) می‌شود و از ایجاد التهاب و عارضه در این اندام جلوگیری می‌کند.

افزایش فعالیت نورون‌های مغزی

اگر گرانولا را در وعده صبحانه میل کنید؛ در این حالت فعالیت نورون‌های مغزی شما در طول روز تسهیل می‌شود. گرانولا با داشتن پتاسیم فراوان در گشاد شدن عروق و کاهش فشار خون نقش مهمی دارد. در پی کاهش فشارخون میزان اکسیژن‌رسانی به سلول‌های مغزی افزایش پیدا می‌کند؛ همچنین افزایش غلظت اکسیژن و خون‌رسانی در بافت مغز، می‌تواند سرعت پاسخ عصبی و تشکیل مسیر‌های مغزی را افزایش دهند.

حفظ سلامت پوست

گرانولا حاوی مقادیر بالایی از ویتامین E است؛ این ویتامین از پوست در برابر اشعه‌های خورشیدی و پیری زودرس محافظت می‌کند. از دیگر فواید ویتامین E، می‌توان به بهبود عملکرد قلبی و تقویت دیواره پوششی مویرگ‌ها اشاره کرد.

تأمین پروتئین

تأمین پروتئین مورد نیاز بدن یکی از مهم‌ترین مسائلی است که افراد گیاه‌خوار با آن مواجه هستند. گرانولا می‌تواند یک از اصلی‌ترین منابع پروتئینی برای این افراد باشد؛ زیرا در هر ۱۰۰ گرم از گرانولا حدود ۱۲ گرم پروتئین وجود دارد. با گنجاندن این وعده در برنامه‌غذایی خود می‌توانید بخش زیادی از پروتئین‌های گیاهی و ضروری را در طول روز دریافت کنید.

پیشگیری از حملات میگرن

یکی از مهم‌ترین فواید گرانولا، کمک به درمان و کاهش علائم میگرن است. گرانولا حاوی مقادیر بالایی منیزیم است و در کاهش التهاب سینوس‌ها نقش مهمی دارد. همچنین منیزیم با افزایش قطر و خاصیت ارتجاعی شریان‌ها، باعث کاهش اسپاسم عضلانی و در نتیجه رفع علائم سردرد می‌شود.

کمک به سیستم گردش خون

گرانولا با داشتن انواع ترکیبات معدنی و آلی گوناگون در بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی نقش مهمی دارد. منیزیم و پتاسیم موجود در گرانولا در افزایش خون‌رسانی به ارگان‌های ضروری بدن و کنترل عملکرد آن‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

افزایش انرژی در انجام فعالیت‌های روزانه

مصرف روزانه گرانولا انرژی شما را در طول روز تأمین می‌کند. این وعده پرکالری بافت‌های عضلانی، عصبی و. . را فعال می‌کند و موجب توزیع انرژی در سرتاسر بدن می‌شود. این موضوع باعث شده است که ورزشکاران از گرانولا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وعده‌های قبل از تمرین استفاده کنند.

مصرف روزانه گرانولا انرژی شما را در طول روز تأمین می‌کند.
مصرف روزانه گرانولا انرژی شما را در طول روز تأمین می‌کند.


نکاتی که جهت مصرف گرانولا باید بدانید!

جهت تهیه و مصرف گرانولا، ابتدا باید به لیست ترکیبات اولیه این وعده غذایی توجه کنید. میزان قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی در گرانولا باید پایین باشد تا از احتمال ایجاد انواع مشکلات دیابتی جلوگیری شود. میزان ترکیبات شیرین‌کننده این وعده‌غذایی ممکن است با‌عنوان‌های گوناگونی مانند فروکتور، نیشکر، عسل، دکستروز، مالتوز، سیروپ مالت و ملارس بر روی بسته‌بندی محصول درج شود. طبیعتا بهترین شیرین‌کننده، عسل طبیعی است.

همچنین باید میزان چربی‌های ترانس و اشباع شده موجود در گرانولا را در نظر بگیرید. گرانولایی برای وعده‌های شما مناسب است که حاوی چربی ترانس بسیار کمی باشد و یا این میزان صفر باشد. وجود چربی‌های اشباع کلسترول HDL خون را افزایش می‌دهند؛ در نتیجه احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش می‌یابد.

 گرانولا‌هایی را انتخاب کنید که فاقد هرگونه ترکیبات نگهدارنده یا افزودنی رنگی باشد؛ با این‌کار از سلامتی خود در حین مصرف گرانولا مطمئن می‌شوید.

چقدر گرانولا در روز باید مصرف کنیم؟

جواب به این پرسش که هر فرد به چند پیمانه گرانولا در روز نیاز دارد، به فاکتور‌هایی مانند جنس، نوع فعالیت بدنی، وزن و نوع رژیم غذایی وابسته است. به‌عنوان نمونه اگر رژیم ‌غذایی شما از نوع کالری مثبت باشد و در دوره افرایش سایز و وزن باشید؛ باید گرانول‌هایی مناسب با جدول کالری روزانه خود مصرف کنید تا در بلند مدت نتیجه دلخواه خود را حاصل کنید.

مشخص کردن این سؤال که هر فرد به چه میزان گرانولا در وعده‌های غذایی نیاز دارد، پرسشی است که باید توسط پزشک تغذیه شما پاسخ داده شود. این در حالی است که تمام افراد با هر شرایط سنی و هر نوع برنامه‌غذایی یا تمرینی می‌توانند این وعده‌ غذایی مفید را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

وجود انواع شیرین‌کننده‌های طبیعی و مصنوعی در گرانولا باعث افزایش میزان کالری این وعده‌ غذایی می‌شود؛ بنابراین اگر در رژیم کاهش وزن هستید و به میزان کالری دریافتی خود اهمیت بالایی می‌دهید؛ بهتر است که گرانولا را به ‌صورت کنترل شده و در وعده‌های مشخص میل کنید.

دریافت کالری مناسب با مصرف گرانولا

اگر فعالیت شغلی شما به‌گونه‌ای است که به کالری بالایی در طول روز نیاز دارید یا به انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین مشغول هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم برای تأمین میزان کالری مورد نیاز خود، روزانه یک الی چند وعده گرانولا میل کنید. گرانولا در ترکیب خود دارای انواع کربوهیدرات، قند، پروتئین و فیبر است؛ بنابراین می‌تواند انرژی شما در حین انجام فعالیت‌های سنگین تأمین کند.

گرانولا روزانه
گرانولا روزانه

روش‌های مصرف گرانولا

گرانولا یک وعده ‌غذایی بسیار خوشمزه  است و شما با توجه به میل و ذائقه خود، می‌توانید این خوراکی خوش‌طعم را با روش‌های گوناگون سرو کنید. مصرف میوه‌های تازه و تنقلات به‌همراه گرانولا؛ ضمن خوش‌طعم شدن این خوراکی، موجب افزایش ارزش‌غذایی و کالری دریافتی شما می‌شود.

بسیاری از ورزشکاران قبل از شروع تمرین ورزشی خود ابتدا یک وعده سالم شامل یک فنجان گرانولا همراه با دیگر تنقلات مفید و مقوی استفاده می‌کنند تا در طی تمرین با کمبود انرژی مواجه نشوند. یکی از بهترین ترکیباتی که می‌توان به ‌همراه این خوراکی خوش ‌طعم استفاده کرد شیر یا ماست کم‌ چرب یونانی است. از دیگر ترکیباتی که می‌توانید به همراه این خوراکی میل کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک عدد موز رسیده در مرحله پخت یا استفاده گرانولا
  • انواع میوه‌های خشک شده مانند کشمش، انجیر و توت
  • مغز تخمه کدو یا آفتاب گردان
  • شیر بادام
  • تخم مرغ کامل
  • مغز پسته، گردو و بادام

ارزش غذایی گرانولا

گرانولا ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و با مصرف روزانه این خوراکی خوش ‌طعم به ‌همراه میوه‌های تازه و انواع مغز‌ها، می‌توانید بسیاری از ویتامین‌ها و ترکیبات ضروری خود را تأمین کنید. این خوراکی دارای مقادیر بالایی از انواع ترکیبات معدنی مانند سدیم، پتاسیم، منگنز و کلسیم است که همگی در تنظیم فعالیت اندام‌های عملکردی و ترشحی بدن نقش دارند.

گرانولا حاوی انواع قند‌های ساده و طبیعی مانند کشمش و خرما است و درصورتی‌که همراه با دیگر محصولات شیرین مانند عسل مصرف شود، می‌تواند قند خون شما را تنظیم کند. همچنین با مصرف این خوراکی خوشمزه می‌توانید بسیاری از پروتئین‌های ضروری خود را تأمین کنید.

انواع گرانولا‌های شرکتی وابسته ‌به اینکه چه ترکیباتی داشته باشند؛ ارزش ‌غذایی متفاوتی دارند. با این وجود ارزش غذایی هر ۳۰ گرم گرانولا را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • ۱۶۰ کیلوکالری انرژی
  • ۱ میلی‌گرم آهن
  • ۸ میکروگرم سلنیوم
  • ۱۴۰ میلی‌گرم پتاسیم
  • ۳۰ میلی‌گرم کلسیم
  • ۳ گرم پروتئین
  • ۳ گرم فیبر
  • ۱۵ گرم کربوهیدرات
  • ۹۰ میلی‌گرم سدیم
  • ۱۰ گرم چربی

البته مقادیر بالا به ‌صورت تقریبی بیان شد و وابسته‌ به اینکه ترکیبات گرانولا مانند کربوهیدرات، چربی و ترکیبات قندی با چه نسبتی در ترکیب وجود داشته باشند؛ ارزش غذایی گرانولا می‌تواند تغییر کند.

اهمیت گرانولا در ورزش بدنسازی

گرانولا از انواع محصولات سالم و با کیفیت تشکیل شده است و مصرف روزانه این خوراکی خوشمزه می‌تواند انواع نیاز‌های تغذیه‌ای افراد و به ‌خصوص بدنسازان را در طولانی مدت تأمین کند. فواید مصرف این خوراکی به نوع ترکیبات که در تهیه آن استفاده شده است، بستگی دارد؛ اما با مصرف این وعده‌ غذایی مقوی، می‌توان انواع ترکیبات معدنی و با ارزش مانند سدیم، پتاسیم، منگنز، فسفر، کلسیم و آهن را تأمین کرد.

 گرانولا حاوی انواع ویتامین‌های محلول در چربی و محلول در آب است؛ بنابراین می‌تواند در رشد و بازسازی بافت‌های تخریب‌شده یا آسیب ‌دیده نقش مهمی داشته باشد. بدنسازان با مصرف این خوراکی پرکالری می‌توانند انرژی مورد نیاز خود را در حین تمرین تأمین کنند و در استفاده طولانی مدت از این وعده‌ غذایی شاهد افزایش حجم و سایز خود باشند.

 کارشناسان تغذیه گرانولا را به‌ عنوان یک ابر غذا در نظر می‌گیرند و آن را تکمیل‌ترین غذای ممکن برای فضانوردان و ورزشکاران مبتدی یا حرفه‌ای معرفی می‌کنند.

مصرف گرانولا در طول بارداری

گرانولا می‌تواند یکی از بهترین وعده‌های ‌غذایی در طول بارداری باشد. این خوراکی دارای انواع ترکیبات مقوی و سالم است؛ بنابراین می‌تواند تمام نیاز‌های تغذیه‌ مادر باردار و جنین را تأمین کند. وجود مقادیر بالای از اسیدفولیک و دیگر ویتامین‌های ضروری، می‌تواند نقش مهمی در رشد و تمایز جنین داشته باشد.

مادران باردار نیاز دارند که در وعده صبحانه بسیاری از مواد مورد نیاز خود را دریافت کنند؛ بنابراین کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که جهت تأمین انرژی مادر و جنین در طول روز، این خوراکی خوشمزه در وعده صبحانه سرو شود. این وعده پرکالری به مادر کمک می‌کند که در طول روز پرانرژی باشد و تمایز جنین به بهترین شیوه ممکن انجام شود.

گرانولا در ترکیب خود دارای انواع مغز‌های آجیلی مانند پسته، بادام و گردو است؛ درنتیجه می‌تواند منبع مناسبی جهت تأمین چربی مورد نیاز مادر باردار باشد. از طرفی وجود انواع فیبر‌های محلول و غیرمحلول می‌تواند برخی ناراحتی‌های بارداری مانند سوزش سردل را کاهش دهد. اگر این خوراکی خوشمزه با ماست یونانی در وعده صبحانه سرو شود؛ موجب بهبود فرآیند‌های گوارشی و آنزیمی در مادر می‌شود.

مصرف گرانولا برای تناسب و کاهش وزن

گرانولا ارزش‌غذایی بسیار بالایی دارد و می‌تواند همه ترکیبات ضروری را در دسترس بدن قرار دهد. قدرت سیر‌کنندگی زیاد یکی از مهم‌ترین فوایدی است که برای این خوراکی وجود دارد. گرانولا ضمن اینکه یک وعده سبک شناخته می‌شود؛ بسیار سیرکننده است و می‌تواند در برنامه ‌غذایی افرادی که در رژیم کاهش وزن قرار دارند، جایگاه مهمی داشته باشد.

همچنین گرانولا به ‌دلیل داشتن انواع غلات مانند جو دوسر، آب فراوانی جذب می‌کند و ترشح هورمون گرسنگی را مهار می‌کند؛ بنابراین فرد در طول روز احساس سیری دارد و با کاهش تعداد وعده‌های غذایی، می‌تواند در طول مدت کوتاهی به سایز و تناسب دلخواه خود دست پیدا کند. گرانولا از جنبه‌های بسیار زیادی در سلامتی و کارکرد درست اندام‌های بدن نقش دارد؛ به‌عنوان مثال این خوراکی دارای مقادیر بسیار پایینی از سیدم و ترکیبات مصنوعی شیرین‌کننده است و نقش مهمی در تناسب اندام و رسیدن به وزن ایده‌آل ایفا می‌کند.

گرانولا ارزش‌غذایی بسیار بالایی دارد و می‌تواند همه ترکیبات ضروری را در دسترس بدن قرار دهد.


قیمت گرانولا

قیمت گرانولا به فاکتور‌های گوناگونی وابسته است و با در نظر گرفتن این عوامل، می‌توان قیمت این خوراکی را تخمین زد. یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت گرانولا، میزان کیفیت مواد اولیه این محصول است؛ به‌گونه‌ای که میزان کیفیت غلات و مغز‌های آجیلی ارتباط مستقیمی با قیمت این وعده‌غذایی دارد. دیگر عوامل مؤثر بر قیمت گرانولا را می‌توان در موارد زیر بیان کرد.

خرید بدون واسطه

 درصورتی‌که گرانولای مورد نظر خود را از مراکز معتبر آنلاین یا حضوری و بدون هرگونه واسطه‌ای خریداری کنید؛ قیمت این خوراکی تغییر خواهد کرد.

وجود غلات

 برخی گرانولا‌های موجود در بازار فاقد هرگونه غلات هستند؛ در این صورت قیمت این خوراکی تغییر می‌کند. همچنین قیمت این خوراکی باتوجه به اینکه حاوی جو دوسر یا جو دوسر پرک باشد، متغیر است.

میزان دانه‌های مغزی

هرچه درصد دانه‌های مغزی در گرانولا بیش‌تر باشد، قیمت این محصول نیز افزایش می‌یابد.

نوع ترکیبات شیرین‌کننده

 درصورتی‌که در ساخت این محصول از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند کشمش، خرما و عسل استفاده شود؛ قیمت این خوراکی افزایش می‌یابد.

برند تولید‌کننده

خرید گرانولا از یک شرکت یا برند معروف، باعث می‌شود در ازای گرانولای باکیفیتی که دریافت می‌کنید؛ هزینه بیش‌تری نیز پرداخت کنید.

نوع گرانولا

انواع گرانولا‌های رژیمی، بارداری و. . قیمت متنوعی دارند.

خرید گرانولا را چگونه انجام دهیم؟

گرانولا توسط شرکت‌های غذایی گوناگونی تولید و به بازار مصرفی عرضه می‌شود؛ بنابراین کیفیت مواد اولیه این خوراکی به نوع برند سازنده بستگی دارد. پیش از خرید گرانولا ابتدا برچسب‌های تغذیه‌ای و فهرست مواد اولیه این محصول را به دقت بررسی کنید. گرانولایی ارزش خرید دارد که میزان بسیار کمی قند‌های مصنوعی و چربی‌های ترانس داشته باشد.

همچنین سعی کنید گرانولایی را جهت خرید انتخاب کنید که دارای فیبر و پروتئین بالایی باشد و با داشتن درصد بالایی از مغز‌های آجیلی و میوه‌های خشک، بتواند انرژی مورد نیاز شما در طول انجام فعالیت‌های پرتحرک تأمین کند.

خرید این محصول را می‌توان به دو شیوه حضوری یا آنلاین و از طریق فروشگاه‌های غذایی معتبر انجام داد. فروشگاه چاربان یکی از مهم‌ترین مراکز آنلاین است که تاکنون سابقه درخشانی در فروش انواع محصولات غذایی و رژیمی از جمله گرانولا داشته است. با انتخاب این فروشگاه معتبر، ضمن اطمینان از کیفیت خرید خود، می‌توانید در وقت و هزینه صرفه‌جویی کنید.

گرانولا را چگونه سرو کنیم؟

مصرف دیگر موادغذایی سالم همراه گرانولا ضمن اینکه در طعم این خوراکی تأثیر دارد؛ موجب افزایش ارزش غذایی و افزایش جذب مواد مفید می‌شود. در ادامه بهترین ترکیباتی را که می‌توان به ‌همراه گرانولا سرو کنید را مرور می‌کنیم.

ماست کم‌چرب

ماست یونانی کم‌چرب یکی از بهترین ترکیب‌هایی است که می‌توان در کنار گرانولا میل کنید. استفاده از عسل، دارچین و میوه‌های تازه در کنار این ترکیب، می‌تواند یک میان وعده خوشمزه و مقوی را برای شما به‌ارمغان بیاورد.

شیر گرم یا سرد

گرانولا را می‌توانید با یک کاسه شیر سرد مخلوط و به‌همراه دیگر تنقلات مقوی و میوه‌های تازه سرو کنید. همچنین می‌توانید گرانولا را با یک کاسه شیر گرم بر روی اجاق حرارت دهید و پس از جذب شدن گرانولا در شیر، این معجون خوشمزه را میل کنید.

میوه و سبزیجات

اضافه کردن انواع میوه‌های تازه و برگ‌های سبزیجات خوش‌عطر به گرانولا، می‌تواند موجب افزایش خواص این خوراکی شود. برای این‌کار، می‌توانید باتوجه به ذائقه خود به مخلوط گرانولا عسل، سرکه یا دارچین اضافه کنید.

بستنی

با اضافه کردن مقداری بستنی به گرانولا، می‌توانید یک میان وعده خوش‌طعم و پرکالری میل کنید. برای این‌کار، ابتدا بستنی را با گرانولا مخلوط کنید و به ‌مدت دلخواه در فریزر قرار دهید. سپس مخلوط یخ‌زده را به‌همراه سس شکلات میل کنید.

مغز دانه‌های آجیلی

استفاده از انواع مغز‌های مقوی و سالم در کنار گرانولا، می‌تواند موجب افزایش ارزش‌غذایی این خوراکی شود. با کمک انواع دانه‌های آجیلی، می‌توانید به‌صورت دلخواه وعده گرانولایی خود را تزئین کنید.

مصرف گرانولا در طول روز

گرانولا از مواد اولیه بسیار سالم تهیه شده است و مصرف این وعده‌ غذایی در هر زمان از روز، می‌تواند انرژی مورد نیاز شما را تأمین کند. با مصرف روزانه این خوراکی خوشمزه، می‌توانید فعالیت سیستم‌های داخلی بدن خود را بهبود ببخشید و علائم برخی بیماری‌ها مانند آنمی، میگرن، فشارخون را کاهش دهید. در ادامه مهم‌ترین وعده‌هایی که گرانولا می‌تواند میل شود را بیان می‌کنیم‌.

گرانولا را قبل از شروع تمرین میل کنید

گرانولا از مواد اولیه با کیفتی تولید می‌شود و می‌تواند انرژی مورد نیاز شما را برای انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی تأمین کند. کارشناسان تغذیه این وعده ‌غذایی را به‌دلیل وجود منگنز و فیبر فراوان به‌عنوان بمب انرژی‌زا می‌نامند.

مصرف محدود قند و چربی‌های ترانس، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که ورزشکاران و به‌خصوص بدنسازان به آن اهمیت می‌دهند. اگر شما نیز به رژیم‌غذایی خود توجه بالایی دارید و مصرف قند‌های مصنوعی را کنترل می‌کنید؛ می‌توانید از انواع گرانولا‌های رژیمی که فاقد قند مصنوعی هستند، استفاده کنید.

کوهنوردان و دوچرخه‌سوارانی که به فعالیت‌های سنگین مشغول هستند، گرانولا را به‌عنوان یک ابرغذا در نظر می‌گیرند. زیرا این وعده‌غذایی ضمن اینکه بسیار سبک است؛ کالری بالایی دارد و می‌تواند انرژی این ورزشکاران را تأمین کند.

گرانولا بهترین وعده برای صبحانه

صبحانه مهم‌ترین وعده روزانه تمام افراد است؛ زیرا هنگامی‌که یک صبحانه باکیفیت و پرکالری میل کنید، در طول روز همواره پرانرژی خواهید بود و می‌توانید فعالیت‌های خود را با تمرکز بسیار بالا انجام دهید. گرانولا یک وعده بسیار پرانرژی و مفید است و با مصرف این خوراکی مقوی در وعده صبحانه، می‌توانید با دریافت انواع مواد مغذی، از وقوع بیماری‌های گوناگون در آینده جلوگیری کنید.

کارشناسان تغذیه پیشنهاد می‌کنند که بهترین و سالم‌ترین غذا‌های ممکن را در وعده صبحانه میل کنیم؛ زیرا تمام مواد معدنی و ترکیبات مفید وعده صبحانه به‌صورت کامل جذب می‌شود. بنابراین با مصرف گرانولا به‌عنوان وعده صبحانه، می‌توانید از بروز مشکلاتی مانند ریزش مو یا اضافه وزن جلوگیری کنید.

گرانولا یک میان وعده مقوی

گرانولا می‌تواند به‌عنوان یک میان وعده بسیار خوشمزه و پرکالری در برنامه‌غذایی شما جایگاه مهمی داشته باشد. با مصرف این خوراکی در وعده‌های گوناگون، می‌توانید انرژی مورد نیاز خود را برای انجام فعالیت‌های مختلف کسب کنید.

اگر گرانولا را در برنامه ‌غذایی خود قرار دهید و در میان وعده‌های خود میل کنید؛ فعالیت دستگاه گوارش شما تسهیل می‌شود و در طولانی مدت با انواع عارضه و بیماری‌های گوارشی روبه‌رو نخواهید شد.

موادغذایی گوناگونی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را با گرانولا ترکیب کنید؛ به‌عنوان نمونه استفاده از شیر گرم، بستنی رژیمی، مغز‌های اجیلی و میوه‌های تازه می‌تواند انرژی شما را در طول روز تأمین کند.

مصرف گرانولا برای تناسب و کاهش وزن موثر است؟

گرانولا ارزش‌غذایی بسیار بالایی دارد و می‌تواند همه ترکیبات ضروری را در دسترس بدن قرار دهد. قدرت سیر‌کنندگی زیاد یکی از مهم‌ترین فوایدی است که برای این خوراکی وجود دارد.

گرانولا را چگونه سرو کنیم؟

مصرف دیگر موادغذایی سالم همراه گرانولا ضمن اینکه در طعم این خوراکی تأثیر دارد؛ موجب افزایش ارزش غذایی و افزایش جذب مواد مفید می‌شود.

خوردن گرانولا برای زنان باردار مناسب است؟

گرانولا می‌تواند یکی از بهترین وعده‌های ‌غذایی در طول بارداری باشد. این خوراکی دارای انواع ترکیبات مقوی و سالم است؛ بنابراین می‌تواند تمام نیاز‌های تغذیه‌ مادر باردار و جنین را تأمین کند.

منابع: + + + +

4 دیدگاه در “گرانولا چیست و چه خواصی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *