صفحه اصلی / وبلاگ / تفاوت موسلی و گرانولا چیست؟

مقالات آموزشی

تفاوت موسلی و گرانولا چیست؟

تفاوت گرانولا با موسلی چیست؟

قدیمی‌ها توجه بیشتری به خوراکی‌های مصرفی خودشان داشتند و همین موضوع باعث حفظ سلامتی آن‌ها شده بود. پس چه بهتر که به جای مصرف خوراکی‌های مضر، به دنبال مصرف موسلی و گرانولاهای خوش طعم و مفید باشیم. موسلی و گرانولا جزء خوراکی‌های مفید و حاوی غلات هستند که می‌توانند با ارزش غذایی بالا، برای کودکان، بزرگسالان و ورزشکاران مورد استفاده قرار گیرند. علی‌رغم شباهت‌های مختلف موسلی و گرانولا ، تفاوت موسلی و گرانولا از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است. بنابراین، اگر قصد خرید این دو خوراکی خوش‌طعم را دارید، با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا با فرق موسلی و گرانولا آشنا شوید.

موسلی چیست؟

یکی از خوراکی‌های خوش‎طعم که در سراسر جهان به ویژه در اروپا و آمریکا به عنوان یک صبحانه مغذی مورد استفاده قرار می‌گیرد، موسلی است. موسلی ترکیبی از جوپرک و مغزیجات مفید بوده که تاثیر زیادی روی سلامت جسمی ما دارد و با داشتن فیبر بالا، می‌تواند برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند گزینه خوبی محسوب شود. در موسلی مقداری میوه خشک نیز به کار رفته است که البته افزودنی‌های هر یک از انواع این خوراکی‌ها می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد.

تفاوت گرانولا با موسلی چیست؟
موسلی ترکیبی از جوپرک و مغزیجات مفید بوده که تاثیر زیادی روی سلامت جسمی ما دارد

موسلی را می‌توان با ماست، شیر، آب میوه مصرف کرد که هر کدام طعم و مزه بی‌نظیری را به وجود می‌آورند. در هر یک از کشورها بسته به فرهنگ غذایی، موسلی با طعم و مزه‌های متفاوتی تولید می‌شوند؛ بنابراین، می‌توان گفت که این خوراکی سرشار از فیبر، ویتامین، املاح معدنی و چربی مغزیجات و آجیل‌ها، می‌تواند تنوع بالایی از نظر نحوه تولید داشته باشد.

ترکیبات موجود در موسلی

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در مورد تفاوت موسلی و گرانولا به آن توجه داشته باشید، ترکیبات موجود در آن هاست. موسلی‌ها به واسطه داشتن ترکیبات مغذی توانسته‌اند به یکی از خوراکی‌ها و میان‌وعده‌های خوش طعم تبدیل شوند. به طوری که در حال حاضر در بسیاری از فرهنگ‌ها این خوراکی به‌عنوان میان وعده و یا صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موسلی‌ها می‌توانند در طعم‌ها و مزه‌های مختلفی تولید شوند؛ اما ترکیبات اصلی همه آن‌ها یکسان است. به طوری که ترکیبات زیر در همه موسلی‌های موجود در بازار به عنوان ترکیبات اصلی وجود دارند:

  • جو دو سر
  • عسل یا شیرین کننده
  • آجیل
  • میوه خشک

به ترکیبات فوق می‌توان میوه خشک‌های خوش طعم، دانه کتان، دانه چیا، سیب خشک، دارچین و انواع میوه‌های خشک بر اساس ذائقه اضافه کرد. بسته به اینکه هدف اصلی افراد از مصرف موسلی چیست، ترکیبات موجود در این موسلی‌ها نیز بر اساس سلیقه هر فرد قابل تغییر است.

فواید موسلی

مصرف موسلی برای هر همه افراد در هر سنی توصیه می‌شود. البته وجود مغزیجات و میوه‌جات مختلف در این محصولات باعث شده تا آن‌ها از نظر خواص تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر داشته باشند. به همین خاطر، توصیه ما این است که بر اساس فواید مورد نظر خودتان، یک موسلی مفید و مغذی را انتخاب نمایید. از جمله فواید موسلی برای بدن عبارتند از:

  • کالری کم نسبت به سیر‌کنندگی زیاد
  • تامین انرژی مورد نیاز بدن
  • تامین آهن مورد نیاز برای افراد کم خون
  • منبع غنی فیبر و پروتئین
  • سیر نگه داشتن به مدت طولانی
  • تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن

بیشتر بخوانید: موسلی چیست و چه خواصی دارد؟

مزایا مصرف موسلی گردو,سیب و دارچین شیشه‌ای
مزایا مصرف موسلی گردو,سیب و دارچین شیشه‌ای

گرانولا چیست؟

گرانولا یکی از غذاهای خوش‌طعم و معروف در سراسر جهان است که توانسته به دلیل داشتن ترکیبات مغذی، فواید بسیار زیادی را به‌همراه داشته باشد. ترکیبات گرانولا در هر یک از کشورهای جهان بر اساس ذائقه مردم متفاوت است. به طوری که می‌توان این ماده خوش‌طعم را با هر طعم و مزه‌ای تهیه کرد.

گرانولا در حال حاضر برای افرادی که به دنبال کاهش وزن، یک میان وعده رژیمی و مغذی، ورزشکاران و کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته منبع مصرف این خوراکی برای کودکان زیر 2 سال وجود دارد که باید به آن توجه شود.

بیشتر بخوانید: ترکیبات گرانولا؛ همه چیز راجع به طلای خوراکی!

تفاوت گرانولا با موسلی چیست؟
ترکیبات گرانولا در هر یک از کشورهای جهان بر اساس ذائقه مردم متفاوت است

ترکیبات موجود در گرانولا

گرانولا مانند موسلی دارای ترکیبات متفاوتی است و اصلی‌ترین ماده‌ای که در آن استفاده شده است، جو دوسر و انواع آجیل است. بسیاری از افراد به‌دلیل اینکه به دنبال یک تغذیه رژیمی هستند، این خوراکی را با طعم و مزه دلخواه خودشان تهیه می‌کنند. حتی امکان اضافه کردن میوه‌های خشک و تازه به گرانولا پس از خرید وجود دارد.

البته باید توجه داشته باشید که گرانولا یک محصول خاص نیست که همه ترکیبات به کار رفته در آن در هر یکسان باشد. به هر حال ممکن است یک محصول تولید شده دارای ترکیبات متفاوتی نسبت به یک محصول دیگر باشد.

همه گرانولاها دارای 4 ترکیب اصلی زیر هستند:

  • جو دوسر
  • عسل یا شیرین کننده (شکر قهوه ای)
  • آجیل
  • میوه خشک

علاوه بر ترکیبات زیر می‌توان دانه‌های آجیل مانند بادام زمینی، بادام، بادام هندی، دانه کتان، شکر قهوه‌ای و… را نیز به محصولات فوق اضافه کرد. برخی از گرانولاها با طعم شکلات تهیه می‌شوند که بسیار لذیذ هستند. در هر صورت این به شما بستگی دارد که کدام یک از آن‌ها را تهیه می‌کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت گرانولا و اوتمیل چیست؟

موسلی بادام و کرنبری
موسلی بادام و کرنبری

فواید گرانولا

وقتی صحبت از وجود ترکیبات مفید در گرانولا می‌رسد، قطعا می‌توان گفت که این خوراکی خوش طعم فواید بسیار زیادی نیز برای بدن دارد. به طوری که می‌توانیم آن را جایگزین بسیاری از خوراکی‌های بدون فایده و شکردار کنیم. گرانولا بر اساس نوع ترکیباتی که دارد، فواید متفاوتی نیز خواهد داشت؛ اما اکثر آن‌ها به دلیل داشتن جو دوسر و ترکیبات مفید دارای فواید زیر است:

  • کمک تامین انرژی ورزشکاران
  • کاهش سطح کلسترول
  • افزایش سطح انرژی
  • جلوگیری از کم خونی
  • بهبود هضم غذا
  • بهبود عملکرد سیستم گوارش
  • کاهش خطر ابتلا به یبوست

تفاوت موسلی و گرانولا چیست؟

حالا که با موسلی و گرانولا و فواید هر کدام آشنا شدید، احتمالا با وجود شباهت‌های مختلف میان موسلی و گرانولا برای شما این سوال پیش آمده که تفاوت موسلی و گرانولا در چیست؟ واقعیت این است که به دلیل انعطاف‌پذیری‌هایی که برای استفاده از ترکیبات مختلف در موسلی و گرانولا وجود دارد، نمی‌توان به‌طور دقیق در مورد تفاوت‌ها صحبت کرد؛ اما یک سری تفاوت‌های واضح نیز میان موسلی و گرانولا وجود دارند که در ادامه مقاله در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم.

تفاوت گرانولا و موسلی از نظر ترکیبات

مهمترین تفاوتی که میان موسلی و گرانولا وجود دارد، در ترکیب پایه این دو غذا است. گرانولا با استفاده از جو دوسر و موسلی با استفاده از جو پرک تهیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: گرانولا برای افزایش وزن

تفاوت گرانولا با موسلی چیست
در رسپی‌های کلاسیک و خانگی موسلی، از جو پرک خام استفاده می‌شود

تفاوت گرانولا و موسلی از نظر نحوه ساخت

در رسپی‌های کلاسیک و خانگی موسلی، از جو پرک خام استفاده می‌شود و شیرین کننده (عموما عسل) هنگام مصرف به آن اضافه می‌شود. اما در محصولات صنعتی (مثل موسلی کلاگز، موسلی نستله، موسلی فامیلیا، موسلی چاربان و…) از جو پرک پخته شده استفاده می‌شود.

علت استفاده از جو پرک پخته شده در موسلی نیز دو نکته مهم است:

  • اول: هضم پذیری بهتر و جذب بیشتر خواص
  • دوم: ایجاد بافت ترد‌تر و دلپذیر‌تر
تفاوت گرانولا با موسلی چیست؟
شرکت‌های تولید‌کننده موسلی، عسل یا شیرین کننده‌های مورد استفاده را هم در مرحله پخت به محصول اضافه می‌کنند

بیشتر بخوانید: گرانولا چیست و چه خواصی دارد؟

فرق موسلی و گرانولا از نظر میزان انرژی

میزان انرژی می‌تواند به عنوان فرق موسلی و گرانولا مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به تنوع موسلی‌ها و گرانولاها نمی‌توان به طور دقیق در مورد میزان انرژی صحبت کرد. ممکن است در موسلی ترکیباتی وجود داشته باشند که انرژی آن را بالا ببرند، ولی انرژی گرانولا با ترکیبات دیگر متفاوت باشد.

اما در یک نگاه کلی باید گفت که میزان کالری جو پرک معمولی نسبت به جو دوسر اندکی کمتر است.

بنابراین، اگر کالری موسلی و گرانولا برای شما مهم است، بهتر است که به جدول ارزش غذایی هر کدام از آن‌ها توجه داشته باشید.

تفاوت موسلی و گرانولا از نظر خواص

با توجه به تفاوت ترکیبات موجود در انواع گرانولا و موسلی، برخی از گرانولاهای تولید شده دارای خواص بیشتری نسبت به برخی از موسلی‌ها باشند و یا برعکس، موسلی‌ها به دلیل ترکیبات خاص خودشان بسیار پرفایده‌تر از گرانولاها باشند.

بهتر است برای اطلاع از فواید، ترکیبات موجود در این محصولات را بررسی کنید. در آن زمان است که متوجه می‌شوید گرانولا برای شما گزینه بهتری است یا موسلی.

گرانولا روزانه
گرانولا روزانه

فرق موسلی و گرانولا از نظر نحوه مصرف

فرق موسلی و گرانولا از نظر نحوه مصرف چندان قابل توجه نیست؛ چرا که هر دو دارای ترکیب غلات و آجیل هستند و امکان مصرف آن‌ها با شیر گرم و سرد وجود دارد.

بنابراین، از نظر نحوه مصرف موسلی و گرانولا طعم متفاوتی ندارند. می‌توان هر کدام از آن‌ها را با شیر، ماست، بستنی و آبمیوه مصرف کرد و از فواید بی‌نظیرشان بهره‌مند شد.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تفاوت موسلی و گرانولا صحبت کردیم. این دو خوراکی خوش طعم می‌توانند برای حفظ سلامت عمومی، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف و کنترل وزن مورد استفاده قرار گیرند؛ اما ترکیبات موجود در هر یک از آن‌ها با هم متفاوت است. پیشنهاد ما این است که با توجه به شباهت‌های میان موسلی و گرانولا و ترکیبات متنوعی که در هر کدام از آن‌ها به کار می‌روند، از جدول ارزش غذایی و ترکیبات موجود در آن‌ها کمک بگیرید. در این صورت متوجه می‌شوید که هر محصول دارای چه ترکیباتی است و چقدر چربی، قند و انرژی دارد.

سوالات متداول

موسلی و گرانولا را می‌توان با چه محصولاتی استفاده کرد؟

امکان مصرف موسلی و گرانولا با ماست، شیر گرم و شیر سرد، ماست میوه‌ای وجود دارد. همچنین برخی از افراد این دو خوراکی را به آبمیوه اضافه می‌کنند.

موسلی و گرانولا برای چه افرادی ضرر دارند؟

مصرف موسلی و گرانولا برای همه افراد مفید بوده و به دلیل داشتن فیبر بالا خواص زیادی برای سلامتی همه افراد در همه سنین دارد. اما کودکان زیر 2 سال مجاز به مصرف آن‌ها نیستند.

موسلی برای کودکان بهتر است یا گرانولا؟

هر دو خوراکی‌های خوبی برای مصرف کودکان هستند. باید به ترکیبات موسلی و گرانولا توجه داشته باشید و بر اساس ذائقه کودک یکی از این محصولات را تهیه کنید.

1 دیدگاه در “تفاوت موسلی و گرانولا چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *