صفحه اصلی / وبلاگ / موسلی با ماست؛ مصرف یک میان وعده جذاب و خوشمزه

مقالات آموزشی

موسلی با ماست؛ مصرف یک میان وعده جذاب و خوشمزه

همه چیز در مورد مصرف موسلی با ماست

موسلی میان‌وعده و صبحانه‌ی کاملی است که از جو پرک، آجیل و دانه‌های مغذی تهیه می‌شود، که طعمی بسیار خوشایند اما کالری پایینی دارد. به‌ویژه اگر صبح‌ها احساس می‌کنید کم‌انرژی یا بی‌اشتها هستید، موسلی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تقویت عادت صبحانه خوردن و شروع روزی پرانرژی‌ است‌. با مطالعه‌ی این مقاله از مهم‌ترین فواید موسلی در بهبود عادات غذایی و کنترل وزن باخبر می‌شوید و روش‌های تهیه‌ خوراکی‌های سالم با استفاده از موسلی را می‌آموزید.

موسلی با ماست: پیشنهاد متخصصان تغذیه

احتمالا تجربه داشته‌اید که پس از مصرف زیاد شکر و غذاهای پرکالری به عنوان صبحانه و میان‌وعده، در طول روز دچار احساس ضعف و خستگی شوید. پیشنهاد ما برای حل این مشکل، میل کردن موسلی در وعده صبحانه است.

ماست به تنهایی یک غذای مفید برای بدن و دستگاه گوارش به حساب می‌آید و ترکیبش با موسلی یک وعده غذایی فراسودمند می‌سازد.

مصرف موسلی با ماست ذخایر کلسیم و منیزیم بدن را بالا می‌برد، استخوان‌ها را تقویت می‌کند و در نهایت متابولیسم کلی را بهبود می‌بخشد. مغزیجات موجود در موسلی منبع سرشاری از ویتامین‌ها و اسید‌های چرب امگا ۳ است. وجود فیبر فراوان در موسلی احساس سیری طولانی‌مدت را برمی‌انگیزند و هوس‌های غذایی گاه و بی‌گاه را از بین می‌برد. علاوه بر این، موسلی فاقد چربی‌های اشباع‌شده ترانس است. موسلی با دارا بودن حجم بالای فیبرهای گیاهی و مواد مغذی، به هضم بهتر غذا و تنظیم سلامت روده‌ها کمک می‌کند. تمامی این مزایا در کنار هم، باعث شده است که کارشناسان تغذیه استفاده از موسلی را به تمامی سنین پیشنهاد دهند.

ماست هم که خود یک غذای کامل و مفید برای دستگاه گوارش و سلامتی عمومی است. در نتیجه ترکیب موسلی با ماست ترکیب دو غذای سالم است که می‌تواند نقش موثری در تقویت بدن ما ایفا کند.

موسلی با ماست برای کاهش وزن

اگر با‌ معضل اضافه‌وزن یا چاقی مواجه هستید و سراغ رژیم‌های کالری شماری رفته‌اید، موسلی را از قلم نیندازید. کالری موسلی در مقایسه با سایر غذاهای بسیار کمتر است و به همین خاطر، قرار دادن آن در ترکیب صبحانه و ناهار، روند کاهش وزن را سرعت می‌بخشد. یک صبحانه حاوی موسلی با ماستِ بدون چربی بهترین راه برای تأمین پروتئین، فیبر و حفظ انرژی در طول روز است.

با این وجود به خاطر بسپارید که تنها راه‌حل اصولی کاهش وزن، اعتدال در خوردن است؛ حتی اگر صحبت از مواد کم‌کالری در میان باشد! موسلی را همیشه به‌اندازه مصرف کنید و مطمئن شوید که موسلی که تهیه می‌کنید فاقد چربی‌های ترانس و شکر یا شیرین کننده‌های غیر‌طبیعی باشد.

موسلی اساسا یک غذای رژیمی به حساب می‌آید که قدرت سیر کنندگی زیاد و کالری نسبتا پایینی دارد.

بیشتر بخوانید: ترکیبات موسلی؛ همه چیز راجع به مواد اولیه موسلی

دستور تهیه موسلی مناسب برای رژیم لاغری

برای رسیدن به یک رژیم غذایی سالم و کم‌کالری، می‌توانید موسلی با ماست را به شیوه زیر مصرف کنید:

ماستی که استفاده می‌کنید، باید کمترین مقدار چربی را داشته باشد. پیشنهاد ما ماست ایسلندی کاله با چربی صفردرصد است. برای رسیدن به بهترین نتیجه بهتر است عسل و شیرینی‌های اضافی را نیز کنار بگذارید. در هر وعده، چهار قاشق غذاخوری موسلی را با حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم ماست بدون چربی مخلوط کنید.

برای کاهش وزن و سایز با کمک موسلی کافی است که علاوه به جای وعده صبحانه و ناهار موسلی با ماست کم چرب یا بی چربی استفاده کنید. وعده شام را هم به طور معمول (صد البته که پر‌خوری نباید بکنید)، مصرف کنید. با این روش ظرف سه هفته شاهد کاهش وزن و سایز خواهید بود.

موسلی گردو سیب و دارچین
موسلی گردو سیب و دارچین

موسلی با ماست برای افزایش وزن

در صورتی که تمایل به افزایش وزن دارید، باید قبل از هر تصمیمی میزان کالری موجود در رژیم غذایی خود را بررسی کنید. طبق گفته‌ کارشناسان تغذیه کم‌خطرترین روش درمان لاغری، افزودن روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری به رژیم غذایی است؛ این رژیم روزانه باید انواع مواد اساسی مورد نیاز بدن از جمله پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها را در بر بگیرد. موسلی با برخورداری از مواد مغذی ارزشمندی مثل آهن، منیزیم، روی، مس، سدیم، ویتامین‌های E، C، B و پروتئین‌های ضروری، بدون آسیب رساندن به سلامتی، وزن را افزایش می‌دهد.

بهترین زمان استفاده از موسلی برای افراد لاغر، وعده‌ی صبحانه یا شب‌ها قبل از رفتن به رختخواب است. همچنین می‌توانید بلافاصله بعد از غذا، چند قاشق موسلی با ماست میل کنید و لذت ببرید.

با افزودن ماست میوه‌ای، مربا، شیره‌های گیاهی و میوه‌های پرکالری به موسلی می‌توانید میزان کالری خود را افزایش دهید و به اهداف افزایش وزن خود دست یابید.

روش مصرف موسلی با ماست برای رژیم افزایش وزن

توجه داشته باشید که موسلی، اساسا یک غذای رژیمی محسوب می‌شود؛ بنابراین اگر هدف شما از مصرف این خوراکی افرایش وزن است، باید میزان کالری دریافتی را بالا ببرید. برای این کار می‌توانید از قند‌های طبیعی و سالمی مثل شیره‌ی خرما، عسل، مغزیجات، انبه، موز و… استفاده کنید. همچنین بهتر است به جای ماست معمولی و کم‌چرب، ماست‌های چکیده و پرچرب را در رژیم خود قرار دهید.

یکی از روش‌های محبوب سرو موسلی، پارفه است‌ که با برخورداری از کالری بالا، به شکل موثری وزن‌ شما را افزایش وزن می‌دهد. برای تهیه پارفه، گرانولا، ماست میوه‌ای (یا معمولی)، تکه‌های میوه تازه و مربا را به صورت لایه‌لایه در یک لیوان بریزید. در آخر می‌توانید حداقل یک ساعت دسرتان را درون یخچال بگذارید تا مواد خشک آن، نرم و آبدار شوند و بافت مطبوع‌تری پیدا کند.

موسلی بادام زمینی و شیر شکلات
موسلی بادام زمینی و شیرشکلات

خواص موسلی با ماست در یک نگاه

جو پرک موجود در موسلی حاوی مقادیر زیادی باکتری پروبیوتیک است. پروبیوتیک‌ها مسئولیت بهبود محیط رشد و تقویت باکتری‌های مفید دستگاه گوارش را بر عهده دارند و از این طریق به هضم و جذب بهتر غذا کمک می‌کنند. موسلی با برخورداری از انواع فیبرهای گیاهی، باعث تسکین التهابات دستگاه گوارش می‌شود و مشکلاتی از قبیل یبوست و عدم اجابت مزاج را به حداقل می‌رساند. بنابراین اگر درگیر مشکلات گوارشی هستید حتما موسلی و ماست را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید. ترکیب این دو غذا، در واقع ترکیب دو ماده‌ی کامل و مهربان با دستگاه گوارش است که روی سلامتی و افزایش سطح انرژی تاثیر چشمگیری دارد.

آجیل‌های به‌کاررفته در موسلی مانند بادام، گردو و پسته منبع خوبی از چربی‌ها و پروتئین‌های مفید برای سیستم قلب و عروق هستند. علاوه بر این، موسلی حاوی منیزیم و روی است؛ فلزات مفیدی که با افزایش حساسیت بدن به انسولین، قند خون را تعدیل می‌کنند و خطر ابتلا به عوارض جانبی دیابت را کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: فواید موسلی چیست؟ خواص ثابت شده انواع موسلی

موسلی علاوه بر اینکه یک غذای رژیمی است، یک غذای فراسودمند است که بیشترین خاصیت آن به فیبر موجود در آن مربوط است.

چند نکته مهم در رابطه با موسلی

هنگام خرید موسلی، حتما دو نکته را در جدول ارزش‌های غذایی آن بررسی کنید: اسیدهای چرب ترانس و نوع شیرین‌کننده.

چربی‌های غیراشباع، کلسترول خون را بالا می‌برند و خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی و قلبی را افزایش می‌دهند. قند‌های تصفیه‌شده یا همان کربوهیدرات‌ها نیز در بدن به گلوکز یا قند ساده تجزیه می‌شوند و به مرور زمان می‌توانند زمینه‌ساز دیابت و بیماری‌های قلبی باشند.

کلام آخر

موسلی با ماست می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش و متابولیسم کربوهیدرات‌ها را بهبود ببخشد؛ بنابراین گزینه‌ای عالی برای افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی و دیابتی‌ها است. ماست، شیر، میوه‌های تازه، شکلات تلخ، آجیل کامل، دانه‌ها، خرما و… تنها بخش کوچکی از مواد متنوعی هستند که می‌توانید در کنار این خوراکی مقوی مصرف کنید. در واقع ارزش غذایی یک وعده موسلی، کاملا به ترجیحات شما بستگی دارد. نکته مهم این است که با آزمون و خطا، فرمول مناسب خود را پیدا کنید‌.

سوالات متداول

۱) چه ماستی بهترین انتخاب برای ترکیب با موسلی است؟

اگر هدف شما کاهش یا تثبیت وزن است، ما ماست ایسلندی کاله با چربی صفردرصد را پیشنهاد می‌دهیم.

۲) برای افزایش وزن چه ماستی را با موسلی ترکیب کنم؟

ماست‌های پرچرب و چکیده و همچنین ماست‌های میوه‌ای برای بالابردن کالری موسلی و تبدیل آن به یک وعده‌ی پرکالری مناسب هستند.

۳) چه افرادی اجازه ندارند از موسلی با ماست استفاده کنند؟

طبق دستور وزارت بهداشت، مصرف هر نوع غلات صبحانه برای کودکان زیر دو سال ممنوع است.
علاوه بر آن، با توجه به اینکه موسلی از جو پرک تهیه می‌شود، در صورتی که حساسیت گلوتن یا بیماری سلیاک دارید، از مصرف موسلی باید پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *