صفحه اصلی / وبلاگ / گرانولا خانگی؛ طرز تهیه و دستور پخت + فواید گرانولا

مقالات آموزشی

گرانولا خانگی؛ طرز تهیه و دستور پخت + فواید گرانولا

گرانولا خانگی و طرز تهیه گرانولا

اگر گرفتار هستید و قرار است چند ساعت بین وعده‌های غذایی‌تان وقفه ایجاد شود، گرانولا بهترین گزینه صبحانه برای بالا نگهداشتن سطح انرژی و جلوگیری از ضعف است. همچنین برای جلوگیری از پرخوری در وعده غذایی بعدی به کاهش اشتها کمک می‌کند و این قدرتی است که هر غذایی ندارد. گرانولا ترکیبی فوق العاده از جو دوسر پرک، آجیل و عسل یا شیره خرما است که می‌توان آن را برای صبحانه یا به عنوان میان وعده ظهر میل کرد. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی بیاندازیم به ماهیت گرانولا و اصول تهیه گرانولا خانگی. اما پیش از آن خوب است نگاهی بیاندازیم به فواید گرانولا:

فواید گرانولای خانگی

غلات موجود در گرانولای خانگی منبع خوبی از مواد مغذی هستند. افزودن غلات در رژیم غذایی روزانه می‌تواند به شما کمک کند سطح انرژی خود را در طول روز حفظ کنید.

گرانولا ترکیبی فوق العاده از جو دوسر پرک، آجیل و عسل یا شیره خرما است که می‌توان آن را برای صبحانه یا به عنوان میان وعده ظهر میل کرد
گرانولا ترکیبی فوق العاده از جو دوسر پرک، آجیل و عسل یا شیره خرما است که می‌توان آن را برای صبحانه یا به عنوان میان وعده ظهر میل کرد

بدن انسان برای ساخت ماهیچه‌ها و بافت‌ها به نیاز به پروتئین دارد. پروتئین‌ها برای پوست، غضروف‌ها، استخوان‌ها و خون عناصری حیاتی هستند. غلات مختلف حاوی سطوح مختلف پروتئین هستند و جو دوسر که در تهیه گرانولا خانگی و به طور کلی تمامی گرانولا‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرد، سرشار از پروتئین گیاهی است.

خوب است بدانید که پروتئین گیاهی به عنوان بهترین نوع پروتئین در مقایسه با پروتئین لبنی و گوشتی شناخته‌ می‌شود.

گرانولا سرشار از ویتامین و مواد معدنی

چه گرانولا خانگی مصرف کنید، چه گرانولا را از برندهای موجود در بازار تهیه کنید، این وعده غذایی سرشار از مواد معدنی است. مواد معدنی موجود در جو دوسر و خشکبار به تولید هورمون‌ها، ثابت نگه داشتن ضربان قلب، انتقال تکانه‌های عصبی و قوی نگه داشتن استخوان‌ها کمک می‌کنند.

غلات حاوی مواد معدنی مانند منیزیم بوده و به عملکرد اعصاب و عضلات کمک می‌کند. ماده معدنی دیگر پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می‌کند. کلسیم نیز به قوی نگه داشتن استخوان‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: گرانولا چیست و چه خواصی دارد؟

مواد معدنی موجود در جو دوسر و خشکبار به تولید هورمون‌ها، ثابت نگه داشتن ضربان قلب، انتقال تکانه‌های عصبی و قوی نگه داشتن استخوان‌ها کمک می‌کنند.

مصرف گرانولا در صبح بهتر است یا بعد از ظهر؟

 صبح‌ها زمانی است که بدن ما برای متابولیسم غذا آماده است. اگر معمولاً صبح‌ها گرسنه نیستید، یک غذای سبک بخورید، سپس یک ناهار مفصل نوش جان کنید. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند سعی کنید اکثر کالری‌های خود را در صبح یا بعد از ظهر مصرف کنید اما آن را به شب موکول نکنید.

مطالعه اخیر منتشر شده در ژورنال تحقیقاتی Cell Metabolism نشان داد که خوردن غذا در شب منجر به افزایش گرسنگی و کاهش لپتین (هورمونی که باعث احساس سیری می‌شود) شده و ممکن است در افزایش خطر چاقی نقش داشته باشد.

مطمئناً می‌دانید وقتی به خواب می‌روید، سرعت متابولیسم شما کاهش می‌یابد. افراد دارای اضافه وزن باید مصرف کالری در شب را محدود نمایند. گرانولا خانگی یک میان وعده ایده آل برای افرادی است که قصد کاهش وزن دارند، بر حسب ذائقه و سلیقه غذایی انواع گرانولا بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر به دنبال دستور پخت گرانولا هستید ، بیایید با هم نگاهی به یک از دستورات تهیه گرانولا خانگی بیاندازیم.

بیشتر بخوانید: طرز مصرف گرانولا گرانولا را با چی بخوریم؟

طرز تهیه گرانولای خانگی

اگر زمان کافی در اختیار دارید می‌توانید گرانولاهای خانگی را تهیه و امتحان کنید. اشتباه نکنید پس از این که مواد اولیه لازم را تهیه کردید، سریع دست به کار شوید و از حاصل آن شگفت زده شوید!

توجه داشته باشید که گرانولا برخلاف سایر مواد غذایی و شیرینی‌جات، دستور دقیقی ندارد و میزان مواد اولیه‌ای که در آن می‌ریزید سلیقه‌ای است. پس می‌توانید در تولید گرانولا خانگی خود خلاقیت به خرج دهید و گرانولا خانگی با امضای خودتان بسازید.

برای شروع، به مواد زیر احتیاج دارید:

  • 2 فنجان (160 گرم) جو دوسر پرک
  • 1 فنجان (130 گرم) آجیل خرد شده به انتخاب شما
  • 1 فنجان (147 گرم) خرمای بسته بندی شده، خرد شده و بدون هسته
  • ¼ – ½‌ فنجان (60-120 میلی لیتر) از کره آجیل دلخواه شما
  • ¼ فنجان (60 میلی لیتر) شیره خرما یا عسل (اختیاری)
  • میوه خشک، تکه‌های نارگیل، یا چیپس شکلات (اختیاری)

تمامی مواد را در یک کاسه بزرگ با یکدیگر ترکیب کنید. پس از مخلوط شدن، مخلوط را به طور مساوی روی یک قالب مخصوص یا ظرف پهن کنید. به مدت 25 تا 30 دقیقه در دمای 350 درجه فارنهایت (176 درجه سانتی گراد) بپزید و قبل از برش دادن و سرو بگذارید خنک شود.

از طرف دیگر، 20 تا 25 دقیقه قبل از سرو در فریزر قرار دهید. این دستور پخت بسیار قابل انعطاف بوده و می‌توانید آن را با توجه به ذائقه غذایی شخصی خود تنوع ببخشید.

بیشتر بخوانید: گرانولا با شیر؛ نکات مصرف و باید‌ها و نبایدهای مصرف گرانولا با شیر‌

فرمول تهیه گرانولا:جودوسر + آجیل + میوه خشک
فرمول تهیه گرانولا:جودوسر + آجیل + میوه خشک

به عنوان مثال، می‌توانید جو را با برنج پف کرده، آرد کاموت، یا کینوا یا ارزن پخته شده جایگزین کنید. خرما را می‌توان با موز له شده جایگزین کرد و آجیل را با دانه‌ها جایگزین کرد.

همچنین می‌توانید مقدار تمام مواد را به دلخواه تنظیم کنید. بار‌های گرانولا که در یک ظرف دربسته نگهداری می‌شوند حدود 1 هفته تازه می‌مانند. شما می‌توانید با نگهداری آن‌ها در فریزر و یخ زدایی مقادیر کم در صورت نیاز، عمر مفید آنها را افزایش دهید.

خرید گرانولا خانگی

اگر وقت کافی برای درست کردن گرانولا در خانه ندارید و یک گرانولای سالم و با کیفیت می‌خواهید، پیشنهاد ما به شما استفاده از محصولات چاربان است.

گرانولا روزانه
گرانولا روزانه

محصولات چاربان با حساسیت کیفی بسیار زیادی تهیه می‌شوند. خط تولید گرانولا چاربان تحت نظارت کارشناسان صنایع غذایی است و محصولات آن فاقد چربی ترانس هستند. تمامی محصولات چاربان دارای نشان استاندارد و پروانه‌های بهداشتی و سلامتی از سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان هستند.

در صورت تمایل می‌توانید از فروشگاه آنلاین چاربان دیدن نمایید.

گرانولا خانگی بهتر است یا صنعتی؟

قطعا هیچ غذایی تازگی و احساس سلامتی غذای خانگی را ندارد. اگر خودتان گرانولا خانگی را در خانه تهیه می‌کنید، عالی است. اما اگر گرانولا خانگی از تولید کنندگان کارگاهی و بدون مجوزهای بهداشت و استاندارد (که عموما در اینترنت و اینستاگرام تبلیغ می‌کنند) می‌خواهید خرید کنید، می‌خرید بهتر است تجدید نظر کنید. توصیه ما استفاده از برندهای معتبر دارای مجوزهای قانونی و بهداشتی است.

تهیه گرانولا خانگی کار وقت‌گیری است؟

تهیه گرانولا خانگی در منزل کار ساده ای است و تنها بخش وقت گیر آن پخت در فر است.

بهترین طرز تهیه گرانولا (رسپی) خانگی چیست؟

هیچ رسپی استاندارد و قطعی وجود ندارد. یک فرمول ثابت اما وجود دارد: جو دوسر+ آجیل+ میوه‌خشک. پس میتوانید در تولید گرانولا خانگی با سلیقه خودتان خلاق باشید و به دلتان گوش دهید.

1 دیدگاه در “گرانولا خانگی؛ طرز تهیه و دستور پخت + فواید گرانولا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *