صفحه اصلی / وبلاگ / جو دوسر را با چی بخوریم؟

مقالات آموزشی

جو دوسر را با چی بخوریم؟

جو دوسر را با چی بخوریم؟

جو دوسر یکی از غلات بسیار مغذی برای‌ بدن هست‌که از خانواده «گندمیان» به حساب میاید. جو دوسر با اینکه بیشتر برای‌ خوراک دام از جمله اسب کشت می‌شود اما برای بدن ما آدم‌ها هم خیلی مفید است و با آن می‌توان با خلاقیت و ایجاد تنوع، میان وعده‌ها، انواع صبحانه، فرنی و … تهیه و میل کرد. شاید اولین سوالی‌که با خواندن این مقاله به ذهنتان خطور می‌کند این باشه که جو دوسر را با چی بخوریم یا اصلا جو دوسر چه فایده یا مزیتی برای بدن دارد؟

جو دوسر با نام علمی Avena sativa شناخته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهندکه خواص جو دوسر و بلغور برای خیلی ‌از موارد و مشکلات مثل کاهش وزن، کاهش سطح قندخون و کاهش خطر مبتلا شدن ‌به‌ بیماری‌های قلبی‌-عروقی مفید بوده و البته‌که جو دوسر یکی از سالم‌ترین‌ و ‌بهترین غلات روی زمین هست‌که گلوتن نداره و یک منبع عالی و خوشمزه از ویتامین‌ها، فیبر‌، مواد معدنی وآنتی‌اکسیدان‌های به‌حساب میاد.

با اینکه دست‌نخورده‌ترین و بهترین جو دوسر، بلغور هست اما پخت آن خیلی طول می‌کشد و همچنین بافت سفت‌تری داره، در نتیجه اکثر مردم ترجیح می‌دهند که انواع دیگری مثل جو دوسر له‌شده را نوش‌جان کنند.

قیمت جو دوسر چگونه است؟

 جو دوسر با توجه‌ به نوع و مقدار آن و کارخانه مورد نظر که آن ‌را تولید می‌کند قیمت‌های متنوعی دارد. قیمت‌ها به ‌طورکلی از سی هزارتومان تا دویست هزارتومان و بیشتر می‌رسد.

جو-دوسر-را-با-چی-بخوریم
جودوسر را می‌توان با میان وعده‌ها، انواع صبحانه، فرنی و … تهیه و میل کرد

جو دوسر را با چی بخوریم، دستورآشپزی مغذی با جو دوسر

برای بسیاری از افراد ممکن است مصرف جودوسر به تنهایی خوشایند نباشد. همین موضوع باعث شده تا افراد همواره این سوال را با خود مطرح کنند که جو دوسر را با چی بخوریم. این سوال خصوصا در زمانی که این خوراکی جزء روتین روزانه افراد قرار گیرد چالش‌برانگیز می‌شود.

جو را دوسر با چی بخوریم؟ اول از همه خوب است بدانیدکه این خوراکی جذاب قابلیت استفاده با انواع خوراکی‌های مختلف را دارد.

میوه‌ها یکی از بهترین و البته لذیذترین گزینه‌ها برای پاسخ به سوال جو دوسر را با چی بخوریم هستند. میوه‌هایی مثل انواع توت، موز، انواع سیب، هلو، انبه و گلابی می‌توانند ترکیب خوب و جالبی با جو دوسر باشند.

البته انواع لبنیات مثل شیر، ماست و تخم مرغ یا باقی مواد خوراکی مغذی مانند عسل، دارچین، بکینگ پودر، کره بادام زمینی، بادام و… نیز در تهیه دسرها و انواع صبحانه‌های سالم، رژیمی و البته لذیذ با جو دوسر مصرف می‌شوند.در ادامه به چند رسپی جذاب برای بررسی سوال جو دوسر را با چی بخوریم می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: صبحانه‌ها با جو دوسر؛ ایده های صبحانه با جو دوسر

جو دوسر را با چی بخوریم؟ کره بادام ‌زمینی همراه با موز

از ترکیب‌های برنده و خوشمزه جو دوسر در پاسخ به جو دوسر را با چی بخوریم می‌توان به این صبحانه مقوی اشاره کرد. این صبحانه ‌از کره بادام زمینی، موز، جو دوسر، دارچین و ماست تهیه‌ شده است. این صبحانه گیاهی بوده و همه عزیزان می‌توانند نوش‌جان کنند. طرز پخت آن ساده بوده و وقت زیادی ‌را مطالبه نمی‌کند. تهیه کردن آن شاید چیزی حدود ده دقیقه به طول بی‌انجامد.

گرانولا وگان
گرانولا وگان

دستور پخت: شما به سیصد گرم جو دوسر، دو عدد موز به ‌اندازه متوسط ‌که بادقت بریده شده باشند، پانصد گرم ماست سویا، دو قاشق چایخوری پودر دارچین و هشتاد گرم کره بادام زمینی نیاز دارید.

مرحله اول: جو و دارچین ‌را دریک تابه بزرگ ریخته و به‌آن 1.3 لیتر آب اضافه کنید و بگذارید با حرارت ملایم بجوشد و گاهی آن ‌را کمی هم بزنید تا جو دوسر پخته شود و مخلوطی غلیظ به‌دست‌ آید. سپس تکه‌های موز را به ‌آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. پس از آن تابه ‌را از روی اجاق برداشته و چند دقیقه صبر کنید تا مخلوط شما سرد شود. در نهایت شش قاشق ماست سویا به آن اضافه کنید.

مرحله دوم: کره بادام زمینی ‌را در باقیمانده ماست هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. نصف مخلوط جو دوسر ‌را که‌ کمی پیش پخته بودید به ‌درون یک ظرف ریخته و مقداری از ترکیب ماست و کره بادام زمینی ‌را به‌صورت یک لایه به آن اضافه کنید. سپس کمی دیگر از مخلوط جو سر را اضافه کرده و بعد دوباره مخلوط ماست و کره‌ را اضافه کنید تا لایه‌ها تکمیل شوند.

شما همچنین می‌توانید برای تزئین کردن دسر خود کمی پودر دارچین روی آن بریزید. و نوش جان!

جو دوسر را با چی بخوریم؟ فرنی همراه با بلوبری

برای تهیه این دسر به 6 قاشق غذاخوری جو دوسر، 350 گرم بلوبری یخ‌زده، یک قاشق غذاخوری عسل، 200 میلی لیتر ماست یونانی نیاز دارید.

مرحله اول: جو دوسر را با 400 میلی‌لیتر آب در یک تابه نچسب بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا بپزد و هر ازگاهی آن را هم بزنید تا به آرامی غلیظ شود. سپس از روی حرارت بردارید و یک سوم ماست رابه آن اضافه کنید.

مرحله دوم: بلوبری‌ها را در تابه دیگری ریخته و یک قاشق غذاخوری عسل و مقدار اندکی آب را به آن اضافه کرده و به آرامی در تابه تفت دهید تا بلوبری‌ها نرم شوند اما له نشوند و شکل خودرا حفظ کنند.

مرحله سوم: مخلوط جو دوسر با ماست و فرنی و باقی‌مانده ماست را درون یک ظرف ریخته و بعد بلوبری‌هارا روی آن بریزید و نوش جان کنید. اگر دسترسی به بلوبری ندارید می‌توانید به‌جای آن از زغال اخته یا تمشک استفاده کنید. 

جو-دوسر-را-با-چی-بخوریم
میوه‌هایی مثل انواع توت، موز، انواع سیب، هلو، انبه و گلابی می‌توانند ترکیب خوب و جالبی با جو دوسر باشند.

گرانولا محصولی جذاب

برای بسیاری از افراد که از گشتن به دنبال جواب جو دوسر را با چی بخوریم  خسته شده‌اند. گرانولا می‌تواند بسیار جذاب باشد. گرانولا یک صبحانه و میان‌وعده مغذی شامل جو دوسر پوست‌کنده، مغز دانه‌ها، عسل یا شیرین‌کننده‌های دیگری مثل شکر قهوه‌ای است. این خوراکی از جمله غذاهای رژیمی نیز به‌ حساب می‌آید و درکل خواص بیشتر و طعم بهتری از جو دوسر خالی دارد.

گرانولا علاوه بر مفید بودن مزه خوبی نیز دارد و انواع مختلفی از طعم‌های آن موجود است. سایت چاربان انواع متنوعی از گرانولا را تهیه کرده و در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید : گرانولا خانگی؛ طرز تهیه و دستور پخت + فواید گرانولا

انواع گرانولا

به سوال «جو دوسر را با چی بخوریم» پیش‌تر جواب دادیم که عسل، بادام زمینی، انواع میوه‌جات مانند سیب از جمل مواد مغذی هستند که این قابلیت ‌را دارند تا شما با آن‌ها خلاقیت به‌خرج داده و میان‌وعده‌ها و دسرهای لذیذ و سالم برای خود و خانواده‌تان درست کنید.

اما طبیعتا همه شما دوستان وقت و انرژی کافی برای خریدن هر یک از این مواد و ترکیب آن‌ها با یکدیگر را ندارید، اینجاست که سایت چاربان به کمک شما میاید.

این سایت انواع مختلفی از گرانولا را در لیست خود دارد که ترکیبات مفید و لذیذی مثل جو دوسر، عسل، خرما، کره بادام زمینی و … داراست که در انواعی مانند گرانولا ورزشی، گرانولا روزانه، گرانولا وگان با بسته ‌بندی‌های مختلف باکسی و شیشه‌ای قابل خرید می‌باشد تا تهیه کرده و با خلاقیت با دیگر مواد غذایی مثل بستنی یا شیر ترکیب کرده و با دوستان و خانواده خود نوش جان کنید.

گرانولا ورزشی
گرانولا ورزشی

یکی از پرطرفدارترین انواع گرانولا، نوع ورزشی‌ آن است. ترکیبات این گرانولا شامل: جو دوسر، عسل طبیعی، خرما، کره و روغن کنجد است. هر وعده 30 گرمی این گرانولا ورزشی دارای 118 کیلو کالری و ارزش غذایی بوده و پروتئین مورد نیاز ورزشکاران را تامین می‌کند. از طرف دیگر ساختار فیبری و قند متناسب آن باعث می‌شود که انرژی این افراد که فعالیت ورزشی انجام می‌دهند به یکباره آزاد نشود و به تمرین خود ادامه دهند.

جو دوسر را با چی بخوریم
گرانولا یک صبحانه و میان‌وعده مغذی شامل جو دوسر پوست‌کنده، مغز دانه‌ها، عسل یا شیرین‌کننده‌های دیگری مثل شکر قهوه‌ای است

قیمت گرانولا

سایت چاربان که گرانولاهای متنوع و لذیذی تولید می‌کند از قیمت‌های مناسبی نیز برخوردار است. برای مثال گرانولا روزانه باکسی چاربان دارای 250 گرم وزن خالص بوده و از ترکیبات آن می‌توان به جو دوسر، عسل، کره و روغن کنجد را اشاره داشت. هر عدد از این محصول تنها 105 هزارتومان بوده و با این‌حال انرژی مورد نیاز شما را به خوبی فراهم می‌کند.

نتیجه‌گیری

سعی کردیم در این مقاله به شما عزیزان کمک کنیم که به سوال «با جو دوسر چی بخوریم» به بهترین نحو جواب بدیم.

امیدواریم با تلاش خودتان و توصیه‌های ما بهترین میان وعده‌ها، صبحانه‌ها و دسرهای مرتبط با جو دوسر را انتخاب کرده و برای هریک از اعضای خانواده تهیه کنید. از بچه‌های کوچک گرفته تا افراد مسن خانواده و ورزشکاران کوشا که به غذاهایی با چربی و قند اندک و پروتئین و فیبر بیشتر نیاز دارند می‌توانند جو دوسر و گرانولا و زیرمجموعه‌های آن‌ها را مصرف کنند.

سوالات متداول

جو دوسر چگونه قابل استفاده است؟

در پاسخ به جو دوسر را با چی بخوریم به رسپی‌های مختلفی که می‌توان از این محصول استفاده کرد اشاره کردیم. شما می‌توانید جودوسر را از شب قبل در شیر یا آب خیس کرده و یا پیش از استفاده آن را پخت کنید.

آیا جودوسر در حجم‌سازی بدن موثر است؟

یکی از موارد اصلی در حجم‌سازی ورزشکاران تامین کربوهیدرات است. جودوسر با حاوی بودن حجم زیادی از این ماده مغذی نقش به‌سزایی در عضله‌سازی دارد.

آیا جودوسر چاق‌کننده است؟

جودوسر می‌تواند هم باعث افزایش و هم کاهش وزن شما شود. این موضوع به نحوه مصرف و مواردی که به همراه آن استفاده می‌کنید دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *