صفحه اصلی / وبلاگ / تفاوت گرانولا و اوتمیل چیست؟

مقالات آموزشی

تفاوت گرانولا و اوتمیل چیست؟

تفاوت گرانولا و اوتمیل چیست

دنیای غذاهای رژیمی و تازه‌وارد دنیای جذاب و عجیبی است، دنیای که در آن تنوع به‌شدت زیاد است در حدی که بسته به هر نوع سلیقه‌ای گزینه‌ای یافت می‌شود. یکی از سوالات پرتکراری که از ما در چاربان پرسیده می‌شود این است که تفاوت گرانولا و اوتمیل در چیست؟ فرق و مزایایی بین هر یک از این دو وعده غذایی وجود دارد یا خیر؟ در این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل به توضیح چیستی گرانولا و اوتمیل و همچنین تفاوت‌های این دو غذای سالم و رژیمی بپردازیم.

گرانولا چیست؟

گرانولا اواخر قرن نوزدهم در آمریکا به عنوان یک غذای سالم ابداع شد و هم اکنون به یکی از محبوبترین غذاهای صبحانه و میان وعده تبدیل شده است.

 گرانولا ترکیبی است از جو دوسر پرک، انواع آجیل، میوه خشک و یک نوع شیرین کننده. عموما در تولید گرانولا از عسل که یک شیرین کننده طبیعی و مفید برای بدن است استفاده می‌شود.

گرانولا اواخر قرن نوزدهم در آمریکا به عنوان یک غذای سالم ابداع شد و هم اکنون به یکی از محبوبترین غذاهای صبحانه و میان وعده تبدیل شده است.
گرانولا اواخر قرن نوزدهم در آمریکا به عنوان یک غذای سالم ابداع شد و هم اکنون به یکی از محبوبترین غذاهای صبحانه و میان وعده تبدیل شده است.

گرانولا را می‌توان با شیر، ماست، ماست میوه‌ای، بستنی و اسموتی میل کرد. همانطور که گفته شد، گرانولا از جو دوسر پرک تهیه می‌شود که خواص زیادی دارد. در توضیح این مطلب که فرق گرانولا با اوتمیل چیست، یکی از نکات اساسی نوع برش و اندازه پرک جو دوسر مورد استفاده در گرانولا و اوتمیل است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: گرانولا برای لاغری؛ روش مصرف گرانولا با هدف لاغری

خواص و فواید گرانولا

از مهم‌ترین خواص و فواید گرانولا می‌توان به اثر مثبت آن بر کلسترول خون اشاره کرد. فیبر موجود در گرانولا کاهش دهنده کلسترول LDL (کلسترول بد) و افزایش سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) است.

به طور کلی یکی از روش‌های رایج کاهش سطح کلسترول خون استفاده از فیبر است. گرانولا منبعی غنی از فیبر است که می‌تواند با کاهش دادن سطح کلسترول مضر در جریان خون، از گرفتگی رگ‌ها، شریان‌ها و ایجاد پلاک در آنها جلوگیری کند.

علاوه بر فیبر، گرانولا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ به واسطه خشکبار و مغزیجاتی مانند تخمه، گردو و بادام در آن است که این ترکیبات نیز در کاهش کلسترول خون تاثیر گذارند.

گرانولا منبعی غنی از انواع مواد معدنی، آلی و ویتامین‌ها است؛ به همین خاطر در عملکرد بهتر اندام ها و دستگاه های بدن به طور مستقیم و غیر مستقیم اثر گذار است.

گرانولا وگان
گرانولا وگان

خواص گرانولا در یک نگاه:

  • کاهش فشار خون
  • کاهش سطح کلسترول غیر مفید خون
  • کمک به کاهش قند خون
  • بهبود هضم
  • کمک به سلامت روده
  • کمک به سلامت پوست
  • پیشگیری از بیماری‌هایی همچون میگرن و کم خونی
  • افزایش سطح آنتی اکسیدان در بدن
  • موثر در کاهش وزن
  • احساس سیری طولانی
  • بهبود عملکرد دستگاه گردش خون
  • افزایش میزان فعالیت مغز
  • افزایش سطح انرژی بدن
گرانولا منبعی غنی از انواع مواد معدنی، آلی و ویتامین‌ها است
گرانولا منبعی غنی از انواع مواد معدنی، آلی و ویتامین‌ها است

اوتمیل چیست؟

اوتمیل (Oatmeal) یک میان وعده سالم و سبک است که از جو دوسر پرک بسیار نازک و شکسته تهیه می‌شود. اوتمیل را عموما همراه شیر گرم می‌جوشانند و تا بافتی نرم و نسبتا خمیری پیدا کند و به همان شکل و یا همراه میوه، عسل و… میل می‌کنند.

اوتمیل دارای مواد معدنی و آلی از جمله فسفر، منگنز، روی، آهن، کلسیم، ویتامینB، فسفر، منیزیم و سلنیوم است. احساس سیری زودرس‌‌ و زیادی که اوتمیل ایجاد می‌کند تا چند ساعت جلوی اشتها و میل به خوردن را از فرد می‌گیرد، بنابراین پیشنهادی مناسب برای زمانی است که وقت کافی برای غذا خوردن ندارید.

بیشتر بخوانید: روش مصرف گرانولا؛ راهنمای دقیق و اصولی طریقه مصرف گرانولا

اوتمیل (Oatmeal) یک میان وعده سالم و سبک است که از جو دوسر پرک بسیار نازک و شکسته تهیه می‌شود.
اوتمیل (Oatmeal) یک میان وعده سالم و سبک است که از جو دوسر پرک بسیار نازک و شکسته تهیه می‌شود.

خواص و فواید اوتمیل چیست؟

ترکیب پایه و اساسی اوتمیل مثل گرانولا، جو دوسر است. البته که در شکل و نوع فراوری آن تفاوت‌هایی وجود دارد، اما وجود جو دوسر در هر دو ضروری است.

همانطور که در توضیح خواص گرانولا گفته شد، اوتمیل هم سرشار از فیبر است، چون از جو دوسر درست می‌شود. فیبر موجود اوتمیل نقش کاهش دهنده کلسترول بد و بهبود شاخص نسبی کلسترول خوب به بد، به نفع کلسترول خوب دارد.

از اوتمیل به دلیل خواص زیاد و ایجاد حس سیری به عنوان یک غذای رژیمی و برای رژیم‌های لاغری استفاده می‌شود.

  • خواص اوتمیل در یک نگاه:
  • کاهش سطح قند خون
  •  تامین آنتی اکسیدان مورد نیاز بدن
  •  تقویت باکتری‌های سالم روده
  • کمک به رفع یبوست
  • کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ
  •  رفع خارش و حساسیت های پوستی
  •  کمک به کاهش وزن به واسطه ایجاد طولانی مدت احساس سیری

بیشتر بخوانید: گرانولا برای لاغری؛ روش مصرف گرانولا با هدف لاغری

ترکیب پایه و اساسی اوتمیل مثل گرانولا، جو دوسر است.
ترکیب پایه و اساسی اوتمیل مثل گرانولا، جو دوسر است.

تفاوت گرانولا با اوتمیل چیست؟

چرا که در تهیه گرانولا از شیرین کننده، آجیل و میوه‌خشک استفاده می‌شود که هیچ یک از این موارد در اوتمیل وجود ندارد. در نتیجه خواص و فوایدی آجیل برای بدن دارد در اوتمیل یافت نمی‌شود.

نکته دیگر این است که برای تهیه گرانولا، جو دوسر می‌بایست پخته شود، که این موضوع باعث می‌شود هضم و جذب آن برای دستگاه گوارش راحتتر شود. از سوی دیگر، پخته شدن جو دوسر در فر، باعث کاهش نسبی میزان کالری آن می‌شود.

در توضیح فرق گرانولا با اوتمیل توضیح تفاوت جو دوسر پرک مورد استفاده در اوتمیل و گرانولا ضروری است.

در فرایند پرک سازی جو دوسر، دانه جو پوست‌گیری می‌شود و پس از بخار‌دهی و گرم شد، از میان غلطک عبور می‌کند تا به صورت پرک در بیاید. هر چه فشار بیشتری به دانه بیاید، پرک نازکتری پدید می‌آید. همچنین در فرایند تولید از تیغه‌هایی استفاده می‌شود که دانه را به چند قسمت تبدیل می‌کند و  جو دوسر شکسته تولید می‌شود.

در تولید گرانولا از جو دوسر پرک کامل استفاده می‌شود. اما در اوتمیل از جو دوسر بسیار نازک و شکسته استفاده می‌شود.

اصلی‌ترین فرق گرانولا با اوتمیل کامل‌تر بودن گرانولا به عنوان یک غذا نسبت به اوتمیل است.

بیشتر بخوانید: طرز مصرف گرانولا 🍴گرانولا را با چی بخوریم؟

تفاوت ظاهری گرانولا با اوتمیل
تفاوت ظاهری گرانولا با اوتمیل

تفاوت گرانولا با اوتمیل به طور کلی به دو قسمت اصلی تقسیم می‌شود.

نحوه مصرف و ساختار کلی

اوتمیل تنها جو دوسر است که هنگام استفاده با شیر یا آب پخته می‌شود و می‌توان کنار آن چاشنی‌های دلخواه سرو کرد. اما گرانولا مخلوطی از جو دوسر و انواع چاشنی است که الزامی درپخته شدن ندارد و می‌شود از آن بلافاصله به عنوان وعده یا میان وعده ی غذایی استفاده کرد. این تفاوت گرانولا با اوتمیل، به نوعی یک مزیت نیز برای گرانولا نسبت به اوتمیل محسوب می‌شود‌، زیرا می‌توان مانند تنقلات بدون زمان گذاشتن برای طبخ از ان استفاده کرد.

تنوع در طعم

این تفاوت گرانولا با اوتمیل سبب پرطرفدار بودن و محبوبیت بیشتر گرانولا نسبت به اوتمیل شده است. زیرا گرانولا با تنوع طعم بالا، سلیقه‌های بیشتری را نسبت به اوتمیل پاسخ می‌دهد و همه پسندتر است. این ویژگی مخصوصا برای مادرانی که فرزندانی بد غذا دارند بسیار مفید واقع شده زیرا کودکان عاشق مزه‌  فوق العاده انواع گرانولا می‌شوند.

از طرفی مقوی و مفید بودن گرانولا تاحد زیادی دغدغه این مادران را نسبت به تغذیه و تامین ویتامین و مواد معدنی در کودکشان میکاهد.

برنده کیست؟ اوتمیل یا گرانولا؟

اگرچه اوتمیل طرفداران خود را دارد، اما گرانولا در سراسر دنیا طرفداران بیشتری دارد. این محبوبیت هم به خاطر طعم و بافت متفاوت و متفاوت و خوشمزه گرانولا است و هم به دلیل خواص آن.

وقتی پای خواص در میان باشد، گرانولا حریف شکست ناپذیری برای اوتمیل محسوب می‌شود.

گرانولا به واسطه ترکیبات خود بدن را از سایر مواد غذایی شامل ویتامین و مواد معدنی بی نیاز می‌کند زیرا سرشار از فیبر، پروتئین، منیزیم، فیبر، روی، سلنیوم، مس، ویتامین B و ویتامین E است.

سوالات متداول

گرانولا برای استفاده در رژیم لاغری مناسب است؟

 بله، گرانولا انتخابی است که گنجاندن آن در رژیم لاغری‌، راحتی رژیم را به شما هدیه می‌کند‌، زیرا خوراکی رژیمی و بسیار خوشمزه است که همزمان احساس سیری و تقویت بدن شما را به همراه دارد.

از نظر قیمت گرانولا ارزان‌تر است یا اوتمیل؟

اوتمیل به دلیل اینکه آجیل، میوه خشک و عسل ندارد، ارزان‌تر است.

از نظر خواص گرانولا بهتر است یا اوتمیل؟

گرانولا هم خواص جو دوسر (که در اوتمیل هم هست) را دارد و هم خواص آجیل، عسل و میوه‌های خشکی که به آن اضافه شده است.

کالری اوتمیل بیشتر است یا گرانولا؟

اگر هنگام سر اوتمیل، چیزی به آن اضافه نکنیم و صرفا آن را با شیر میل کنیم، میزان کالری کمتری نسبت به مصرف گرانولا با شیر دارد.

2 دیدگاه در “تفاوت گرانولا و اوتمیل چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *