صفحه اصلی / وبلاگ / گرانولا برای کودکان؛ خواص و روش صحیح مصرف

مقالات آموزشی

گرانولا برای کودکان؛ خواص و روش صحیح مصرف

گرانولا برای کودکان

اگر مصرف‌کننده گرانولا باشید و شاید برایتان سوال باشد که آیا گرانولا برای کودکان هم خوب است یا نه؟ شاید هم تاکنون مصرف‌کننده گرانولا نبوده‌اید و به دنبال میان‌وعده یا صبحانه‌ای سالم برای همه افراد خانواده باشید. در هر دو صورت شما را به همراهی با این مطلب دعوت می‌کنیم تا اطلاعاتتان را در مورد خواص مصرف گرانولا برای کودکان افزایش دهیم:

گرانولا چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی در اواخر قرن نوزده به فهرست و منوی غذای کشور آمریکا یک خوراکی به نام گرانولا افزوده شد. گرانولا ترکیبی است از جو دوسر پرک، انواع آجیل و میوه خشک. گرانولا به دلیل ارزش غذایی زیادی که دارد از ابتدا مورد توجه مادران قرار گرفت.

این ماده غذایی همچنین به دلیل مدت زمان آماده‌سازی کوتاهی که داشت، برای بسیاری از مادران شاغل کم زحمت بود، بنابراین در اولویت برنامه غذایی آن‌ها قرار گرفت و گرانولا برای کودکان تبدیل به گزینه‌ محبوب مادران در سراسر آمریکا شد.

گرانولا ترکیبی است از جو دوسر پرک، انواع آجیل و میوه خشک.
گرانولا ترکیبی است از جو دوسر پرک، انواع آجیل و میوه خشک.

بیشتر بخوانید: گرانولا چیست و چه خواصی دارد؟

ارزش غذایی گرانولا

هرچندمصرف گرانولا برای کودکان به دلیل ارزش غذایی بالایی که برخوردار است، توصیه می‌شود؛ اما مصرف آن به تمام افراد جوان، بزرگسال و سالمند به طور کلی نیز پیشنهاد می‌شود. این خوراکی صبحانه و میان‌وعده محبوب برای ورزشکاران است؛ به طوری‌که اغلب ورزشکاران روز خود را با آن شروع می‌کنند.

در یک نگاه کلی با توجه به ترکیبات اصلی گرانولا، باید گفت که این صبحانه و میان‌وعده بین‌المللی، سرشار از انواع فیبر، پروتئین و کربوهیدرات پیچیده است که همه این عناصر برای داشتن بدنی سالم و قوی لازم و ضروری است. در ادامه به برخی از مهمترین خواص گرانولا برای کودکان و بزرگسالان اشاره می‌کنیم:

گرانولا مؤثر بر فشار خون

یکی از خواص گرانولا تنظیم فشار خون است که این خاصیت برای مصرف‌کنندگان بزرگسال مهم است و در کودکان عارضه فشار خون وجود ندارد. اما باید به این نکته توجه داشت که گرانولا برای کودکان در زمینه فشار خون، با توجه به اینکه باعث تقویت عمومی قلب و عروق می‌شود می‌تواند نقش پیشگیرانه در زمینه مشکلات فشار خون و عروق داشته باشد.

گرانولا با کاهش میزان کلسترول بد خون به تقویت سیستم قلب و عروق می‌پردازد.

افزایش عملکرد ذهنی کودکان

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی محسوب می‌شود؛ بنابراین مصرف گرانولا به عنوان یک غذای کامل و مغذی برای همه افراد و مخصوصا کودکان به منظور غذارسانی سالم به سلول‌های مغز و بهبود عملکرد حافظه توصیه می‌شود.

سطح متعادل پتاسیم و سدیم موجود در این ماده خوراکی، باعث انبساط عروق و کاهش فشار خون می‌شود، با کاهش سطح فشار خون افزایش اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها آغاز می‌شود. یکی از بافت‌های هدف در این پروسه، مغز و سیستم عصبی است، با مصرف این ماده واکنش عصبی و شناختی به محرک‌ها سریع‌تر صورت می‌گیرد.

مصرف گرانولا توسط کودکان و اصولا همه افراد در وعده صبحانه، یکی از روشهای کمک به بهره‌وری ذهنی است.

در مورد صبحانه کودکان باید به این نکته توجه داشت که مصرف صبحانه‌های پرقند مثل شکلات صبحانه، مربا و همچنین نا‌ن‌های شیرین با افزایش ناگهانی سطح گلوکز خون کودکان و ترشح انسولین در پی آن باعث کاهش بهره‌وری ذهنی می‌شود.

مصرف گرانولا توسط کودکان و اصولا همه افراد در وعده صبحانه، یکی از روشهای کمک به بهره‌وری ذهنی است. چرا که گرانولا آزادسازی انرژی، قند و انسولین را به صورت تدریجی انجام می‌دهد و مشکل فوق رخ نمی‌دهد.

پیشگیری از کم‌خونی

کم خونی حالتی نامتعادل در جسم بسیاری از افراد در جهان است که از آن رنج می‌برند؛ با نام آنمی یا کم‌خونی آن را می‌شناسید. مصرف گرانولا برای کودکان با هدف پاسخ به این نیاز حیاتی بدن در سال‌های اولیه زندگی می‌تواند بسیاری از عوارض شایع در بزرگسالی را پوشش دهد. بزرگسالان به ویژه بانوان، اگر میزان کافی از این خوراکی را در میان وعده خود قرار دهند، می‌توانند از ترکیبات بهبود د‌هنده آن بهره‌مند شوند.

گرانولا به دلیل داشتن املاح معدنی و همچنین آهن در ترکیباتش، غذای مناسبی است که از کم‌خونی کودکان و بزرگسالان می‌تواند پیشگیری کند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

همان‌طور که می‌دانیم عملکرد دستگاه گوارش، وابسته به فاکتور‌های زیادی از جمله میزان فیبر در مواد غذایی مورد استفاده شما است. گرانولا سرشار از فیبر است و موجب تسهیل در هضم غذا می‌شود. با مصرف این ماده شیره گوارشی به اندازه مطلوب ترشح می‌شود، بنابراین از اسپاسم و انقباضات ماهیچه‌های روده در برخی افراد که از بیماری ABS یا روده تحریک‌پذیر، رنج می‌برند، ممانعت به عمل می‌آورد.

گرانولا سرشار از فیبر است و موجب تسهیل در هضم غذا می‌شود
گرانولا سرشار از فیبر است و موجب تسهیل در هضم غذا می‌شود

یکی از مشکلات بسیار رایج کودکان در سراسر ایران، یبوست و درست کار نکردن شکم آنها است. از جمله عللی که باعث بروز این مشکل می‌شود، مصرف نان سفید، مصرف کم سبزیجات و میوه‌جات و سایر غذاهای فیبردار است.

گرانولا با داشتن دو نوع فیبر محلول و نامحلول، نیاز بدن کودکان به فیبر را مرتفع می‌سازد و با تنظیم عملکرد دستگاه گوارش آنها از بروز یبوست جلوگیری ‌می‌کند.

گرانولا روزانه
گرانولا روزانه

گرانولا منبع پروتئین

بدون شک پروتئین نقش فوق‌العاده‌ای در رشد و نمو بدن کودکان دارد. گرانولا برای کودکان می‌تواند به عنوان یک منبع پروتئین سالم به حساب آید. پروتئین موجود در جو دوسر و آجیل موجود در گرانولا، پروتئین گیاهی است. پروتئین گیاهی نسبت به دیگر انواع پروتئین (گوشت یا تخم‌مرغ) بسیار سالم‌تر است و فاقد عوارض جانبی است.

به همین دلیل است که گرانولا یکی از غذاهایی است که بسیار مورد توجه ورزشکاران است.

بیشتر بخوانید: فواید گرانولا برای ورزشکاران

گرانولا برای کودکان می‌تواند به عنوان یک منبع پروتئین سالم به حساب آید.
گرانولا برای کودکان می‌تواند به عنوان یک منبع پروتئین سالم به حساب آید.

گرانولا، مؤثر بر ایجاد تعادل در وزن کودکان

یکی از خواصی که مصرف گرانولا برای کودکان می‌تواند در پی داشته باشد، جلوگیری از ریزه‌خواری کودکان است. گرانولا با توجه به داشتن مقدار زیادی فیبر می‌تواند احساس سیری در کودکان ایجاد کند. این حس سیری باعث می‌شود تا کودکان پس از مصرف گرانولا به عنوان یک میان وعده مجددا به فکر یک اسنک یا هله هوله نباشند و هوس مصرف اسنک‌های ناسالم نداشته باشند. به این ترتیب هم غذای سالم مصرف می‌کنند و با توقف ریزه‌خواری دچار اضافه وزن نمی‌شوند.

 گرانولا با توجه به داشتن مقدار زیادی فیبر می‌تواند احساس سیری در کودکان ایجاد کند.
گرانولا با توجه به داشتن مقدار زیادی فیبر می‌تواند احساس سیری در کودکان ایجاد کند.

ذکر این نکته ضروری است که اگر تمایل دارید کودکان انرژی بیشتری دریافت کند و افزایش وزن پیدا کند، گرانولا را می‌توانید با ماست میوه‌ای و همراه میوه‌های خرد شده تازه مورد علاقه او سرو کنید. به این ترتیب کالری گرانولا افزایش پیدا می‌کند و برای افزایش وزن می‌تواند موثر باشد.

نکاتی که باید در مصرف گرانولا برای کودکان رعایت کرد

  • بهتر است پیش از خرید و مصرف گرانولا برای کودکان نکاتی را رعایت کنید تا منجر به بروز مشکل برای کودک نشود:
  • با توجه به طیف وسیعی از مواد غذایی آلررژی‌زا، دقت کنید ترکیبات استفاده شده در محصول فاقد این آلرژن‌ها برای فرزندتان باشد.
  • گلوتن ماده‌ای حساسیت‌زا است، در صورت حساسیت کودک‌تان از گرانولای فاقد کنجد و چیا استفاده کنید و حتما تاییدیه انجمن بیماران سلیاک و سازمان غذا و دارو رو چک کنید.
  • سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان کشور، مصرف هر گونه فرآورده غلات را برای کودکان زیر دو سال ممنوع اعلام کرده است.

سخن پایانی

از فواید گرانولا برای کودکان در این مقاله صحبت کردیم، خاصیت این خوراکی خوشمزه، برای کودکان بسیار زیاد است. اگر کودک شما از یبوست رنج می‌برد یا به طور کلی شکم او به طور منظم کار نمی‌کند و مدفوع سفتی دارد، با مصرف مرتب گرانولا در وعده صبحانه می‌توانید این مشکل را به راحتی حل کنید.

همچنین با استفاده از گرانولا می‌توانید بخشی از پروتئین سالم مورد نیاز او برای رشد را تامین کنید.

دقت داشته باشید که گرانولا فقط برای وعده صبحانه نیست و از این ماده غذایی می‌توانید برای تهیه میان‌وعده‌ها و دسرها استفاده کنید.

سوالات متداول

مصرف گرانولا برای کدام گروه از کودکان منع دارد؟

 طبق دستور وزارت بهداشت مصرف انواع فرآورده‌های غلات، برای کودکان زیر دو سال ممنوع است. به جز این دستور، منع عمومی دیگری وجود ندارد. مگر آنکه کودک دچار حساسیت به ماده غذایی خاصی باشد.

مهمترین خاصیت درمانی گرانولا برای کودکان چیست؟

تقویت دستگاه گوارش و رفع مشکل یبوست.

گرانولا را همراه چی برای کودکان سرو کنیم؟

گرانولا را می‌توانید همراه شیر یا ماست میوه‌ای که شیرینی و طعم بیشتری نسبت به شیر دارد برای کودکان سرو کنید. همچنین می‌توانید به جای شیر از شیر کاکائو استفاده کنید تا کودکان علاقه بیشتری به مصرف داشته باشند.
همراه گرانولا می‌توانید انواع میوه تازه خرد شده هم برای کودکان سرو کنید.

1 دیدگاه در “گرانولا برای کودکان؛ خواص و روش صحیح مصرف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *