صفحه اصلی / وبلاگ / گرانولا برای ورزشکاران؛ کدام روش مصرف بهتر است؟

مقالات آموزشی

گرانولا برای ورزشکاران؛ کدام روش مصرف بهتر است؟

گرانولا برای ورزشکاران

در هر برنامه ورزشی، اهمیت مصرف مواد غذایی مناسب و استاندارد برای رشد و تقویت بهتر عضلات فاکتوری بسیار موثر است. برای همین است که گرانولا برای ورزشکاران، با توجه به ارزش غذایی بالایی که دارد، یک غذای ضروری به حساب می‌آید. اگر نگاهی به برنامه‌ غذایی ورزشکاران بیاندازید و یا اگر خودتان ورزشکار هستید حتما می‌دانید که مصرف جو دوسر برای ورزشکاران از چه جایگاهی برخوردار است.

در این مطلب قصد داریم تا با بررسی خواص گرانولا به این سوال پاسخ دهیم که چرا گرانولا برای ورزشکاران، نسبت به جو دوسر خام بهتر است.

گرانولا چیست؟

گرانولا، مخلوطی مغذی است که از جو دوسر، انواع دانه‌های روغنی (مانند کنجد و آفتابگردان)، خشکبار (مانند بادام، گردو و پسته) و شیرین‌کننده‌های طبیعی (مثل عسل و شیره‌خرما) تشکیل شده است. این مخلوط علاوه بر ارائه انرژی قابل استفاده برای بدن، حاوی مواد مغذی مهمی از قبیل پروتئین­ها، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

این چنین است که گرانولا برای ورزشکاران در مقایسه با جو دوسر خام به تنهایی، فواید بیشتری دارد.

گرانولا برای ورزشکاران در مقایسه با جو دوسر خام به تنهایی، فواید بیشتری دارد.
گرانولا برای ورزشکاران در مقایسه با جو دوسر خام به تنهایی، فواید بیشتری دارد.

از نظر ارزش غذایی، گرانولا در سطح بسیار بالایی قرار می­ گیرد و می­تواند در تامین انرژی برای فعالیت­های قدرتی و استقامتی ورزشی کارایی زیادی داشته باشد.

ارزش غذایی گرانولا برای بدنسازان و ورزشکاران

جو دوسر موجود در گرانولا به عنوان یک منبع عالی فیبر شناخته می‌شود. فیبر به خاطر تواناییش در کاهش جذب چربی و کنترل سطح قند خون مفید است. همچنین، دانه‌های روغنی مانند کنجد و بذر آفتابگردان در گرانولا حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع و اسیدهای آمینه مفیدی هستند که به ساخت عضلات جدید و بهبود عملکرد عضلات کمک می­کنند.

گرانولا اسپرت
گرانولا اسپرت

خرما و عسل نیز به عنوان منابع طبیعی انرژی با ارزش و آن‌اتی‌اکسیدان‌های مفید، در گرانولا حضور دارند. گرانولا برای ورزشکاران کارکرد تأمین انرژی کربوهیدراتی مورد نیاز برای تمرینات ورزشی را دارد و در عین حال به حفظ سلامت و جوانی بافت‌های بدن کمک می‌کند.

خرما و عسل نیز به عنوان منابع طبیعی انرژی با ارزش و آن‌اتی‌اکسیدان‌های مفید، در گرانولا حضور دارند
خرما و عسل نیز به عنوان منابع طبیعی انرژی با ارزش و آن‌اتی‌اکسیدان‌های مفید، در گرانولا حضور دارند

گرانولا، موثر در تامین انرژی حین تمرین

انرژی در دقایق ابتدایی فعالیت عمدتا از کربوهیدرات­ها و در بازه زمانی استقامتی، عمدتا از اسیدهای چرب تامین می­شود و گرانولا که حاوی مواد مغذی از هر دو گروه است، این نیازهای تامین انرژی را به طور کامل پوشش می­دهد.

گرانولا برای ورزشکاران کار یک نیروگاه را انجام می‌دهد که به آرامی انرژی آزاد و از افت انرژی در حین تمرین جلوگیری می‌کند.

گرانولا، موثر در مدیریت اشتها

در برنامه‌های تمرینی بدنسازان، کنترل وزن و مدیریت اشتها اهمیت بسیار زیادی دارد. گرانولا با محتوای فیبر غنی و اسیدهای چرب غیراشباع طبیعی، احساس سیری را به مدت طولانی ایجاد می‌کند و اشتهای بدنساز را کنترل می­کند. این ویژگی باعث می‌شود که گرانولا به عنوان یک منبع غذایی اشباع کننده در برنامه‌های رژیمی بدنسازان مورد استفاده قرار بگیرد.

گرانولا برای بدنسازان که در حال ساخت عضلات جدید هستند و به پروتئین اضافه نیاز دارند، انتخاب خوبی است. چرا که گرانولا حاوی پروتئن گیاهی است و پروتئین گیاهی به عنوان سالم‌ترین نوع پروتئین شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: گرانولا با شیر؛ نکات مصرف و باید‌ها و نبایدهای مصرف گرانولا با شیر‌

گرانولا برای ورزشکاران و سلامتی قلب و عروق

با افزودن گرانولا به رژیم غذایی خود می­توانید حجم قابل توجهی از اسیدهای چرب غیراشباع مانند امگا-3 و امگا-6 را دریافت کنید که بر خلاف انواع اشباع، می­توانند از بیماری­های قلبی و عروقی و گرفتگی در رگ­های شما پیش­گیری کنند.

همچنین، مقادیر بالایی از انواع آنتی­اکسیدان­ها مانند ویتامین E و ویتامین C در محصولات گرانولا وجود دارد که با پیشگیری از آسیب­های اکسیداتیو (آسیب­هایی که ناشی از متابولیسم هوازی و آزاد شدن رادیکال­های آزاد اکسیژن ایجاد می­شوند)، خطر بروز بیماری­های قلبی و عروقی را کاهش می­دهند. بذرهای روغنی و خرما، منبع اصلی آنتی­اکسیدان­ها در گرانولا هستند.

گرانولا ورزشی
گرانولا ورزشی

کاهش کلسترول خون با گرانولا

عامل موثر دیگری که در گرانولا به حفظ سلامت قلب و عروق شما کمک می­کند، غنی بودن این ماده غذایی از فیبر است. مصرف فیبر با کاهش میزان کلسترول خون و کمک به کنترل فشار خون، به طرز قابل توجهی خطر بروز سکته­های قلبی و گرفتگی­های عروقی را کاهش می­دهد.

با مصرف مرتب گرانولا و بالا بردن میزان فیبر دریافتی بدن، شما می‌توانید تعادل کلسترول بد و خوب خون خود را به نفع کلسترول خوب تغییر دهید و در مجموع نیز کلسترول پایین‌تری داشته باشید.

گرانولا برای ورزشکاران و بدنسازان که نیاز به فعالیت سالم و درست قلب و عروق هستند، می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.
گرانولا برای ورزشکاران و بدنسازان که نیاز به فعالیت سالم و درست قلب و عروق هستند، می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.

گرانولا و تاثیرات آن بر بهبود استقامت ورزشی

یکی از اهداف اصلی هر بدنساز حرفه­ای، بهبود استقامت خود در تمرینات ورزشی است. برای دستیابی به این هدف، تأمین منابع غذایی مناسب برای هر دو فاز بی­هوازی و هوازی متابولیسم بدن، بسیار حائز اهمیت است.

عامل اساسی در استقامت یک ورزشکار، تراز بودن تولید و مصرف انرژی در بدن است. گرانولا به دلیل دارا بودن کربوهیدرات­های پیچیده منبعی عالی برای تامین انرژی قبل، حین و بعد از تمرینات بدنسازی است.

منابع پروتئینی موجود در گرانولا نه تنها برای ساخت و ترمیم عضلات بدن بسیار ضروری و موثر هستند، بلکه خود می­توانند به عنوان منابع انرژی در سلول­ها سوزانده شده و سبب استقامت هرچه بیشتر ورزشکار در فاز هوازی شوند.

فیبر موجود در گرانولا برای بدنسازان و ورزشکاران با بهبود عملکرد سیستم گوارشی و جذب بهتر مواد غذایی، می­تواند عملکرد گلبول­های قرمز خونی را بهبود داده و سبب تقویت اکسیژن­رسانی به عضلات شود. تامین پایدار اکسیژن در عضلات سبب می­شود متابولیسم به بهترین نحو انجام شده و از حداکثر توان عضله بهره­برداری شود.

بیشتر بخوانید: فواید گرانولا اسپرت برای ورزشکاران و بدنسازان

مصرف آجیل و دانه‌های روغنی برای ورزشکاران بسیار مهم است که این مواد در گرانولا وجود دارند.
مصرف آجیل و دانه‌های روغنی برای ورزشکاران بسیار مهم است که این مواد در گرانولا وجود دارند.

گرانولا یا جو دوسر خام برای بدنسازان بهتر است؟

گرانولا به دلیل ترکیبات غذایی مناسبی که دارد، می‌تواند سبب بهبود استقامت و عملکرد بدنسازان شود. در صورتی که جو دوسر خام حاوی هیچ­کدام از افزودنی­های فوق­الذکر نیست و طبیعتا این خواص را نیز در خود ندارد. مصرف آجیل و دانه‌های روغنی برای ورزشکاران بسیار مهم است که این مواد در گرانولا وجود دارند.

 با مصرف منظم و مناسب گرانولا به عنوان بخشی از رژیم غذایی، می‌توانید از تأمین نیازهای تغذیه‌ای بدن خود اطمینان حاصل کنید و عملکرد ورزشی بهتری را تجربه کنید.

مقایسه فرایند هضم گرانولا با جو دوسر خام

گرانولا به دلیل فرآیند پخت که تجربه کرده است، هضم و جذب آسان‌تری نسبت به جو دوسر خام دارد. این ویژگی مهمی برای بدنسازان است، زیرا سبب می‌شود ترکیبات مغذی، بهتر و سریع­تر جذب شوند.

جو دوسر خام به علت پلیمرهای کربوهیدراتی بلند زنجیری که در خود دارد، یک ماده غذایی اساسا دیرهضم است، در صورتی که ترکیبات مختلف گرانولا به سرعت و از دهان شروع به جذب شدن می‌کنند و این برای یک ورزشکار استقامتی مسئله­ای سرنوشت­ساز محسوب می­شود.

بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که گرانولا به عنوان یک منبع تغذیه‌ای متنوع و غنی، برای بدنسازان بهتر از جو دوسر خام عمل می‌کند و توصیه می‌شود تا مصرف گرانولا را به عنوان یک ماده غذایی مهم در کنار برنامه تمرینی خود لحاظ کنند.

جمع ­بندی

مصرف منظم گرانولا به عنوان یک بخش مهم از رژیم غذایی بدنسازان، اثرات مثبت بسیاری را بر رشد و تقویت عضلات، افزایش تولید انرژی، کنترل وزن، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی، کنترل سطح قند خون، تأمین آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز و افزایش قدرت و استقامت دارد.

در مقایسه با جو دوسر خام، گرانولا به عنوان یک گزینه بهتر شناخته می‌شود که توانایی تأمین نیازهای مغذی بدنسازان را بهبود می‌بخشد و بهبود عملکرد و عملکرد ورزشی آنان را تسهیل می‌کند.

در نتیجه گرانولا برای ورزشکاران یک غذای فراسودمند در جهت رسیدن به اهداف آنهاست. با تأمین ترکیبات مغذی مناسب، بدنسازان می‌توانند به بهترین شکل ممکن در تمرینات ورزشی خود عمل کرده و نتایج مطلوب را به دست آورند.

گرانولا برای کدام گروه از ورزشکاران مناسب است؟

گرانولا برای همه ورزشکاران قدرتی و استقامتی مناسب است.

بهترین موقع مصرف گرانولا برای وزرشکاران کی است؟

مصرف گرانولا نیم ساعت پیش از شروع تمرینات ورزشی و همچنین پس از اتمام تمرینات توصیه می‌شود.

ورزشکاران با شیر گرانولا را مصرف کنند بهتر است یا ماست؟

ماست به دلیل داشتن اسیدلاکتیک، برای مصرف ورزشکاران توصیه نمی‌شود. بهتر است از شیر استفاده کنید و اگر تمایل به استفاده از ماست داشتید، ماست ایسلندی کاله که فاقد چربی است را توصیه می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *