صفحه اصلی / وبلاگ / گرانولا را با چی بخوریم؟

مقالات آموزشی

گرانولا را با چی بخوریم؟

روش مصرف گرانولا

گرانولا به عنوان یکی از صبحانه‌ها و میان وعده‌های جذاب در بین تمامی مردم جهان، شناخته شده است. روش مصرف گرانولا به سلیقه افراد و همچنین وعده غذایی مورد مصرف بستگی دارد. در این مقاله، متداول‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های مصرف گرانولا به همراه طرز تهیه آن آورده شده است.

گرانولا چیست؟

گرانولا اواخر قرن نوزدهم میلادی در کشور آمریکا به ثبت رسید. طی گذشت زمان، تغییرات گسترده‌ای بر روی آن صورت گرفت و گرانولا‌های امروزی پدید آمد. اصلی‌ترین موادی که برای تهیه گرانولا استفاده می‌شود، جو دوسر پرک، مغزیجات و میوه‌های خشک است.

گرانولا یک وعده غذایی کامل و مقوی است به عنوان صبحانه یا میان وعده مصرف می‌شود. این خوراکی سرشار از فیبر، پروتئین، کربوهیدرات‌های پیچیده، املاح و ویتامین‌ها است. همانطور که می‌دانید همه این عناصر در تقویت و حفظ سلامتی بدن ما بسیار تاثیرگذار و ضروری هستند.

بیشتر بخوانید: گرانولا چیست و چه خواصی دارد؟

۱- گرانولا با شیر سرد

در روز‌های شلوغ و پر از مشغله، گرانولا به همراه شیر می‌تواند شما را فول شارژ کند. شیر یکی از ساده‌ترین موادی است که ترکیب آن با گرانولا، طرفداران بسیار زیادی دارد. آماده‌سازی این ترکیب بسیار ساده بوده و به زمان زیادی نیاز ندارد. شما می‌توانید گرانولا را به همراه شیر در یک ظرف مخلوط کنید.

اصلی‌ترین موادی که برای تهیه گرانولا استفاده می‌شود، جو دوسر پرک، مغزیجات و میوه‌های خشک است.
اصلی‌ترین موادی که برای تهیه گرانولا استفاده می‌شود، جو دوسر پرک، مغزیجات و میوه‌های خشک است.

2- گرانولا با شیر گرم

یکی از روش‌های محبوب مصرف گرانولا در ماه‌های سرد سال، مصرف گرانولا با شیر گرم است. برای این کار هم می‌توانید گرانولا را با شیر در شیر جوش به جوش آورید و حدود دو دقیقه بگذارید که این دو با هم گرم شوند. یا اینکه شیر گرم را گرانولا در کاسه اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه‌ای با هم خوب درگیر شوند. عسل و دارچین، شیره خرما، شیره انگور از جمله چیزهایی است که می‌توانید به گرانولا با شیر گرم اضافه کنید.

3- گرانولا با ماست

مصرف گرانولا با ماست ساده یک روش مصرف گرانولا است که محبوبیتی جهانی دارد.

ترکیب گرانولا با ماست، ارزش غذایی بسیار بالاتر از خوراکی‌های متداول دارد و برای اعضای خانواده مفید‌تر و لذت بخش‌تر است. مصرف ماست به دلیل اینکه سرشار از باکتری‌های مفید برای دستگاه گوارش است در کنار گرانولا که خود حاوی فیبر و پریبیوتیک است، تاثیر زیادی در سلامتی دستگاه گوارش می‌تواند داشته باشد

گرانولا و ماست علاوه بر آنکه در تقویت دستگاه گوارش نقش زیادی دارد، در افزایش قدرت ایمنی بدن نیز بسیار تاثیرگذار است.

گذشته از اضافه کردن گرانولا به ماست در کاسه، روش دیگری برای این کار وجود دارد که به آن گرانولای شب مانده می‌گویند. در این روش کافی است در یک شیشه کوچک در دار، مقدار ماست بریزید و بعد مقداری گرانولا اضافه کنید و یک لایه ماست دیگر روی گرانولا بریزید. شیشه را چند ساعت یا یک شب در یخچال بگذارید تا ماست و گرانولا خوب با هم درگیر شوند و بافت بسیار نرمی پیدا کنند.

اگر در رژیم لاغری هستید از ماست‌های کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید.

4- گرانولا با ماست میوه‌ای

روش مصرف گرانولا به همراه ماست میوه‌ای نیز، یک ترکیب فوق‌العاده است. در صورتی که از ترکیب ترد و کرمی لذت می‌برید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که گرانولا و ماست میوه‌ای را از دست ندهید. این ترکیب علاوه بر طعم بی‌نظیر، دارای رنگی اشتها‌آور و زیبا است. اگر قصد دارید فرزندان و خانواده خود را به خوردن صبحانه علاقه‌مند کنید، لازم است حتماً این روش را امتحان کنید.

روش مصرف گرانولا با ماست میوه‌ای، باعث افزایش میزان کالری دریافتی می‌شود. در صورتی که تمایل به افزایش وزن دارید یا میخواهید کودکتان کالری بیشتری دریافت کند از این روش می‌توانید استفاده کنید که البته خوشمزه‌تر هم هست.

گرانولا روزانه
گرانولا روزانه

5- گرانولا با بستنی

در صورتی که قصد دارید وزن خود را اضافه کنید، روش مصرف گرانولا با بستنی می‌تواند برای شما بسیار کمک‌کننده باشد.

مصرف گرانولا با بستنی نیز طعم این ترکیب را بسیار دلپذیر می‌کند. سرد بودن بستنی، به همراه جویدن میوه‌های خشک و مغز‌ها، طعم لذت بخشی را به وجود می‌آورد. گرانولا با بستنی، یک میان وعده خنک برای روز‌های گرم تابستان است.

ابتدا کف ظرف مقداری گرانولا بریزید. سپس آن را با سس شکلات بپوشانید. یک لایه بستنی به ظرف اضافه کرده و باری دیگر گرانولا به آن اضافه کنید. لازم است که این ترکیب را چند ساعتی درون فریزر قرار دهید. هنگام سرو بر روی آن سس شکلات ریخته و از طعم این معجون شگفت‌انگیز لذت ببرید.

یکی از روش‌های معروف و محبوب مصرف گرانولا، تهیه پارفه است.
یکی از روش‌های معروف و محبوب مصرف گرانولا، تهیه پارفه است.

6- گرانولا با ماست و مربا و میوه (پارفه با گرانولا)

یکی از روش‌های معروف و محبوب مصرف گرانولا، تهیه پارفه است. پارفه (parfait) یک دسر فرانسوی است که اصلی‌ترین مواد آن ماست خامه‌ای، برش‌هایی از میوه و دانه‌های گیاهی نظیر تخم کتان و دانه چیا و… می‌باشد. این ترکیب فوق‌العاده لذیذ بوده و با ظاهر شیک و مجلسی که دارد، می‌توان از آن برای پذیرایی مهمانان نیز استفاده کرد.

ترکیب مواد و چینش آن‌ها در ظرف بستگی به ذوق و سلیقه شما دارد. امروزه در سراسر جهان از این ترکیب به عنوان یک وعده با ارزش غذایی مناسب، استفاده می‌شود. مصرف گرانولا به همراه پارفه، طرفداران بسیار زیادی از سراسر جهان دارد.

برای روزهای گرم تابستانی گرانولا با اسموتی انتخاب خیلی خوبی است.
برای روزهای گرم تابستانی گرانولا با اسموتی انتخاب خیلی خوبی است.

برای تهیه پارفه کافی است، گرانولا، ماست ساده، مربا و میوه خرد شده (سازگار با طعم گرانولا) داشته باشد. این محصولات را به صورت لایه لایه به لیوان اضافه کنید (یک لایه گرانولا، یک لایه ماست، یک لایه مربا، یک لایه ماست و…) یعنی اینکه ماست یک لایه در میان باید بریزید. نهایتا روی لیوان را با میوه تازه و کمی گرانولا تزیین کنید و برای حداقل یک ساعت در یخچال قرار دهید. نوش جان!

7- گرانولا با اسموتی میوه

برای روزهای گرم تابستانی گرانولا با اسموتی انتخاب خیلی خوبی است. برای درست کردن این ترکیب فوق العاده هم می‌توانید از اسموتی‌های آماده در سوپر‌مارکت‌ها استفاده کنید و هم از اسموتی‌های دست‌ساز خودتان. کافی است چند قاشق گرانولا را با اسموتی مخلوط کنید. اگر خواستید این ترکیب تابستانی‌تر شود، اسموتی را فریز کنید و در حالت نیمه جامد و یخ دربهشتی به گرانولا اضافه کنید.

8- گرانولا با پودینگ چیا

پودینگ چیا ترکیب هوس برانگیزی نیست. اما وقتی گرانولا به آن اضافه شود، چون هم طعم‌دارش می‌کند و هم به آن بافت خیلی خوبی می‌دهد نتیجه بهتر می‌شود. پودینگ چیا، در واقع دانه چیا خیس‌خورده در آب است که فواید زیادی دارد.

بیشتر بخوانید:‌ گرانولا برای چاقی؛ فرمول مصرف گرانولا با هدف چاقی

برای روزهای گرم تابستانی گرانولا با اسموتی انتخاب خیلی خوبی است.
برای روزهای گرم تابستانی گرانولا با اسموتی انتخاب خیلی خوبی است.

9- گرانولا با مافین

اگر اهل درست کردن مافین و شیرینی‌پزی هستید، از گرانولا می‌توانید به عنوان یک بافت و طعم دهنده به انواع کاپ کیک و مافین استفاده کنید. روش استفاده گرانولا در این مورد، شبیه به اضافه کردن انواع مغزیجات به مافین و شیرینی‌جات است.

10- گرانولا با سالاد

سالاد آجیل یکی از چیزهایی است که طرفداران خاص خود را دارد. از گرانولا هم می‌توان به عنوان آجیل سالاد استفاده کرد. البته توجه باید داشت که طعم گرانولای انتخابی با طعم سالاد همخوانی داشته باشد و گرانولا شکلاتی به سالاد کاهو و سرکه بالزامیک اضافه نکرد!

سخن پایانی

روش مصرف گرانولا بسیار متنوع است. به طوری که شما می‌توانید مطابق با ذوق و سلیقه خود و همچنین شرایط آب و هوایی، از ترکیبات مختلفی برای استفاده از آن لذت ببرید. شما می‌توانید شیوه مخصوص خود را بسازید یا خلاق باشید و از مواد و مزه‌های جدید برای ساختن طعم‌های متفاوت تست کنید.

واقعیت این است که با گرانولا خلاقیت می‌توان داشت و محدودیت نداشت. پس هر جور که دوست دارید این ماده غذایی مغذی را مصرف کنید و روش‌های جدید خلق کنید.

سوالات متداول

میزان استاندارد مصرف گرانولا در وعده چقدر است؟

متخصصان تغذیه در توضیحات روش مصرف گرانولا، استفاده ۳۰ تا ۵۰ گرم ماده خشک (۴ تا ۶ قاشق غذاخوری) را برای هر وعده صبحانه یا میان وعده معمولی توصیه می‌کنند.

سریعترین روش مصرف گرانولا چیست؟

سریعترین و رایج‌ترین روش مصرف گرانولا در سراسر دنیا استفاده آن همراه شیر سرد است.

گرانولا منع مصرف دارد؟

طبق اعلام وزارت بهداشت، مصرف هر گونه فراورده غلات برای کودکان زیر دو سال ممنوع است. به غیر از این ممنوعیت، باید به حساسیت‌های خاص مثل حساسیت به بادام زمینی، گلوتن و … توجه کنید.

1 دیدگاه در “گرانولا را با چی بخوریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *