صفحه اصلی / وبلاگ / صبحانه‌ها با جو دوسر؛ ایده های صبحانه با جو دوسر

مقالات آموزشی

صبحانه‌ها با جو دوسر؛ ایده های صبحانه با جو دوسر

معرفی بهترین صبحانه‌ها با جو دوسر

صبحانه به عقیده‌ی بسیاری از متخصصان، مهم‌ترین وعده غذایی به‌حساب می‌آید. استفاده از جو دوسر به‌عنوان یک ماده‌ی بسیار سالم و پرفایده می‌تواند از بهترین گزینه‌های شما برای تهیه‌کردن صبحانه باشد. جو دوسر حاوی فیبر بالا و مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که به یک سیستم گوارشی سالم و عملکرد بهتر آن کمک می‌کند. با وجود این که می‌دانیم این ماده بسیار مفید است، باید بتوانیم به طرزی جذاب آن را آماده کنیم تا همواره میل به خوردن آن داشت باشیم و علاوه بر فایده، طعم دلنشینی را تجربه کنیم. در این مطلب با معرفی بهترین صبحانه با جو دوسر همراه شما هستیم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا به این اطلاعات مفید و جالب دست پیدا کنید.

فواید مصرف جوی دوسر برای صبحانه

قبل از این که به معرفی بهترین صبحانه با جو دوسر بپردازیم، لازم است که در خصوص فوایدی که خوردن این ماده مغذی در وعده صبحانه برای ما دارد صحبت کنیم. این آگاهی باعث می‌شود که بیشتر به استفاده از این ماده غذایی اهتمام بورزید.

داشتن فیبر بالا

جو دارای مقدار زیادی فیبر است که می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند و مشکلاتی مانند یبوست را کاهش دهد. همچنین فیبر موجود در جو باعث ایجاد سیری طولانی‌تر و کاهش شدید خوشمزگی می‌شود که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

منبعی سرشار از پروتئین

پروتئین غذای ماهیچه‌های بدن است که انرژی زیادی دارد. جو دارای مقدار زیادی پروتئین است که برای ساخت و تعمیر بافت‌های بدن ضروری است. بهترین صبحانه با جو دوسر می‌تواند به شما احساس سیری بدهد و از اشتهای کاذب در طول روز جلوگیری کند. این مورد نیز به‌خوبی باعث کاهش وزن می‌شود.

تأمین ویتامین‌های بدن

بدن انسان برای سلامت و شادابی به‌خصوص در زمینه‌ی پوست و مو، به ویتامین‌ها نیاز دارد. جو دوسر حاوی ویتامین‌های گروه ب، ویتامین E و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و روی است. این مواد معدنی و ویتامین‌ها به بهبود سلامتی عمومی بدن کمک می‌کنند و می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کنند. با خوردن بهترین صبحانه با جو دوسر می‌توانید ویتامین‌های کافی را به بدن خود برسانید

گرانولا وگان
گرانولا وگان

کمک به کنترل قند خون

بسیاری از افراد نیاز دارند که قند خون خود را کنترل کنند. افرادی که قصد بارداری دارند، بانوانی که دچار سندرم تخمدان پلی‌کیستیک هستند و هم چنین افرادی که اضافه‌وزن دارند، باید مراقب سطح قند خون خود باشند. بیمارانی که مبتلا به انواع دیابت هستند نیز در این موضوع جای خود را دارند. جو دارای خواصی است که می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند. مصرف بهترین صبحانه با جو دوسر باعث کاهش سرعت جذب قند در بدن می‌شود و می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند.

کمک به کاهش کلسترول

به دلیل رواج غذاهای فست‌فودی و سبک زندگی ناسالم، میانگین سطح کلسترول در جامعه بالا رفته است و بیماری‌های قلبی افزایش پیدا کرده است. مصرف جو می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند. تحقیقات نشان داده است که مصرف مقدار مناسبی جو به‌خصوص در وعده صبحانه می‌تواند کلسترول خون را کاهش دهد و فشارخون را کنترل کند.

بیشتر بخوانید: جو دوسر برای لاغری؛ بخورید و بیاشامید و لاغر شوید!

شناخت انواع صبحانه با جو دوسر

حالا که با خواص این ماده‌ی شگفت‌انگیز آشنا شدید و دانستید چه فواید زیادی در مصرف آن در وعده صبحانه وجود دارد، چند صبحانه‌ی عالی و خوش‌طعم با جو دوسر برای شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید از آن لذت ببرید.

اوتمیل؛ صبحانه با جو دوسر

اوتمیل یکی از خوش‌طعم‌ترین صبحانه‌هایی است که می‌توانید با جو دوسر برای خود آماده کنید. به همین دلیل آن را در صدر لیست بهترین صبحانه با جو دوسر برای شما آورده‌ایم. برای تهیه اوتمیل به مواد اولیه زیر نیاز دارید؛ توجه کنید که مقادیری ذکر شده به‌ازای دو نفر هستند.

  • شیر یک پیمانه
  • جو دوسر 4 قاشق غذاخوری
  • عسل به میزان لازم
  • دارچین نصف قاشق مرباخوری
  • موز یا توت‌فرنگی و یا هر میوه دیگری به سلیقه خودتان به میزان لازم
  • در صورت تمایل می‌توانید از مغزهایی مثل گردو و پسته و بادام نیز استفاده کنید.

طرز تهیه:

برای تهیه بهترین صبحانه با جو دوسر، ابتدا جو دوسر را به همراه مقداری شیر روی حرارت قرار دهید تا شیر به‌خوبی به خورد جو برود. زمانی که شیر جوشید، حرارت زیر قابلمه را کم کنید و تا زمانی که جو به‌خوبی پخته شود و به‌اصطلاح باز شود صبر کنید. وقتی که جوهای داخل شیر به‌خوبی نرم شدند، آن را از روی حرارت بردارید. ترکیب را در ظرف مدنظرتان بریزید و با عسل و دارچین آن را شیرین و طعم‌دار نمایید. استفاده از عسل و دارچین به میل شما بستگی دارد. برخی ترجیح می‌دهند این ترکیب را با شیره انگور و یا شیرین‌کننده‌های دیگری میل کنند. بهتر است از شکر برای شیرین‌کردن اوتمیل خود استفاده نکنید تا قند مصنوعی به کار نبرده باشید.

 در پایان با باقی‌مانده‌ی دارچین سطح صبحانه‌ی خود را تزیین کنید. روی آن را با میوه‌های خردشده‌ی دلخواهتان تزیین کرده و در صورت تمایل کمی مغز به آن اضافه کنید. بهترین صبحانه با جو دوسر شما آماده است و می‌توانید آن را میل کنید.

اوتمیل به روش یخچالی

علاوه بر روشی که در قسمت قبل ذکر کردیم، می‌توانید از روش دیگری نیز برای درست‌کردن اوتمیل بهره بگیرید. در این روش نیازی به پختن جو ندارید و به همین علت به این صبحانه، اوتمیل سرد نیز می‌گویند. برای این روش تنها باید جو دوسر را با شیر مخلوط کرده و یک شب تا صبح در یخچال نگهداری کنید. در این مدت شیر به‌خوبی به خورد جو می‌رود و آماده‌ی میل‌کردن می‌شود. سپس می‌توانید؛ مانند روش قبلی آن را با میوه و عسل و مغز تزیین کنید و از صبحانه‌ی لذیذ خود لذت ببرید. می‌توانید از میوه‌های مختلفی مثل آناناس، سیب، تخمه آفتاب‌گردان و… نیز برای اوتمیل خود استفاده کنید. در واقع دست شما در انتخاب میوه‌های مختلف و مغزهای مختلف کاملاً باز است.

گرانولا؛ بهترین صبحانه با جو دوسر

یکی دیگر از بهترین صبحانه‌ها با جو دوسر، گرانولا است. طرز تهیه گرانولا نیز بسیار ساده است؛ اما مهم‌تر از آن این است که این صبحانه‌ی مفید، بسیار خوشمزه است و می‌تواند انتظارات شما را از یک وعده‌ی کامل برآورده کند. شما می‌توانید گرانولا را هم در منزل درست کنید و میل کنید و هم این که انواع آماده‌ی آن را از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مختلف کشور خریداری کنید. ما در ابتدا طرز تهیه گرانولا در منزل را به شما توضیح می‌دهیم و سپس ایده صبحانه‌هایی را که می‌توانید با استفاده از این ماده خوشمزه میل کنید، برای شما بیان می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: فواید گرانولا؛ همه چیز در مورد خواص گرانولا

طرز تهیه گرانولا در منزل

برای تهیه گرانولا در منزل و خوردن بهترین صبحانه با جو دوسر به این روش، به برخی مواد اولیه نیاز دارید. مواد اولیه برای تهیه گرانولا به شرح زیر هستند:

  • جو دوسر
  • شیرین‌کننده‌هایی مثل عسل یا شیره انگور
  • روغن به میزان کم
  • آجیل یا میوه خشک
  • چیپس شکلات در صورت تمایل
  • پودر زنجبیل یا دارچین

برای تهیه‌کردن گرانولا تمام این مواد را در یک‌کاسه بزرگ بریزید و به‌خوبی هم بزنید تا شیرین‌کننده و روغن به‌خوبی به خورد همه‌ی مواد بروند. در گام بعدی فر را روشن کنید و روی 300 درجه سانتی‌گراد بگذارید. فراموش کنید که از درجه‌های پایین حرارت فر استفاده نکنید چرا که باعث می‌شوند گرانولا بدون این که پخته شود، خشک شود. تمامی مواد را به‌خوبی روی سینی فر پهن کنید و 30 الی 45 دقیقه در فر قرار دهید. هر 15 دقیقه یک‌بار درب فر را باز کنید و مواد را به‌خوبی هم بزنید. بعد از 45 دقیقه اگر گرانولا تا حد خوبی خشک شده بود، فر را خاموش کرده و مواد را بیرون بیاورید. اگر هنوز کمی نم در این مرحله باقی‌مانده است، نگران نباشید و صبر کنید تا با سردشدن مواد، گرانولای شما به‌خوبی ترد شود.

شما می‌توانید برای این که یک گرانولای رژیمی‌تر داشته باشید، به‌جای چیپس شکلات از مغز تخمه، دانه‌های میوه خشک، کشمش، سیب خشک و سیب استفاده کنید. حتی می‌توانید مقداری پودر نارگیل به آن اضافه کنید. اگر بار اول گرانولای شما خراب شد، نگران نباشید؛ زیرا طول می‌کشد تا زیروبم درست‌کردن آن دستتان بیاید. سعی کنید برای بارهای اول میزان کمتری درست کنید. اگر وسایل و شرایط درست‌کردن گرانولا را ندارید هم می‌توانید به‌راحتی انواع آن را از سوپرمارکت‌های مختلف تهیه کنید.

ایده‌های صبحانه با گرانولا

حال که با روش درست‌کردن گرانولا در منزل آشنا شدید، چند ایده برای مصرف آن در صبحانه برای شما عزیزان داریم. می‌توانید گرانولا را روی ماست شیرین بریزید و در وعده صبحانه مصرف کنید. ماست‌های میوه‌ای نیز انتخاب مناسبی برای خوردن در وعده صبحانه هستند.

می‌توانید علاوه بر ماست، مقداری میوه به گرانولای خود اضافه کنید. انواع بری‌ها، سیب و موز و یا آناناس و مغزهایی مثل بادام و گردو و فندق می‌توانند ترکیب خوبی با گرانولا در ماست پدید بیاورند.

اگر دوست دارید در وعده صبحانه خامه یا کاکائو مصرف کنید، می‌توانید گرانولا را به آن‌ها اضافه کرده و از یک صبحانه لذیذ و متفاوت لذت ببرید. گرانولا در شیر نیز بسیار خوشمزه می‌شود و هم به‌عنوان صبحانه و هم به‌عنوان میان‌وعده دلچسب به کار می‌رود.

گرانولا روزانه
گرانولا روزانه

انرژی بار با جو دوسر

یکی از انواع بهترین صبحانه با جو دوسر، انرژی بار است. انرژی بار به‌خصوص برای دانشجویان، دانش‌آموزان و افرادی که صبح زود باید به سرکار بروند بسیار مناسب است. تنها کافی است این انرژی بارها را به همراه داشته باشید و در مسیر بخورید تا هم از لذت بهترین صبحانه با جو دوسر بهره برده باشید و هم این که زمان زیادی را صرف خوردن صبحانه نکرده باشید. برای تهیه این مورد از بهترین صبحانه با جو دوسر، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

مواد لازم برای تهیه انرژی بار با جو دوسر به شرح زیر است:

  • جو دوسر
  • کره بادام‌زمینی
  • عسل
  • پودر پروتئین در صورت تمایل
  • شیر کم‌چرب
  • چیپس شکلات

برای تهیه بهترین صبحانه با جو دوسر، تمام مواد بالا را با هم ترکیب کنید تا به یک مخلوط نسبتاً خمیری برسید. مواد را روی سینی فر قرار دهید و به تکه‌های دلخواهتان تقسیم کنید. می‌توانید بنا به سلیقه‌ی خود در این انرژی بار از مغزهایی مثل تخمه آفتاب‌گردان، گردوی خرد شده، بادام، پسته و یا پودر نارگیل استفاده کنید. کمی عصاره وانیل هم می‌تواند عطر بهتری به بهترین صبحانه با جو دوسر ببخشد. سپس سینی فر را به مدت 30 دقیقه در فر قرار دهید و تا زمانی که مانند انرژی بار سفت و پخته شد صبر کنید. اگر بعد از سی دقیقه انرژی بار شما قوام لازم را نداشت، می‌توانید مجدداً آن را به فر برگردانید تا بهتر بپزد. بهترین صبحانه با جو دوسر شما آماده است و می‌توانید آن را میل کنید. خوبی این صبحانه این است که نیازی ندارید هر روز آن را آماده کنید.

جمع‌بندی

جو دوسر یک ماده بسیار مغذی و مقوی برای بدن است که از بسیاری جهات به بدن شما کمک می‌کند. خوردن این ماده در وعده صبحانه باعث می‌شود که فیبر، پروتئین و ویتامین‌های بدن شما تا حد بسیار زیادی تأمین شود. از طرف دیگر این ماده در کنترل قند خون و بهبود سطح کلسترول بدن مؤثر است. به همین جهت در این مطلب از چاربان، بهترین صبحانه با جو دوسر را به شما عزیزان معرفی کردیم.

 برای استفاده از جو دوسر در صبحانه می‌توانید برای خود یک اوتمیل خوشمزه درست کنید و یا از گرانولا کمک بگیرید. ساختن انرژی بارهای کوچک ولی مفید نیز از دیگر روش‌های مصرف جو دوسر به‌عنوان صبحانه است. در این مطلب علاوه بر این که طرز تهیه هر یک از این وعده‌های مغذی را به همراه مواد موردنیاز توضیح دادیم، در خصوص خرید آن‌ها به‌صورت نیمه‌آماده نیز شما را راهنمایی کردیم. امیدواریم مطالب این مقاله باعث شده باشند یک وعده‌ی صبحانه‌ی سالم و منحصربه‌فرد بخورید و همواره سلامت باشید.

سوالات متداول

مهمترین ارزش غذایی جو دوسر چیست؟

داشتن فیبر زیاد. فیبر برای دستگاه گوارش و قلب و عروق بسیار مناسب است و برای همین مصرف جو دوسر برای بدن ما بسیار مفید است.

جو دوسر و جو پرک یکی هستند؟

خیر. جو دوسر و جو معمولی از دو تیره گیاه هستند و تفاوت دارند. کلمه پرک به شکل پرس و تخت شده جو و جو دوسر و حتی گندم گفته می‌شود.

گرانولا بهتر است یا اوتمیل؟

گرانولا به دلیل داشتن مغزیجات و میوه‌های خشک، نسبت به اوتمیل از ارزش غذایی بیشتری برخوردار است.

1 دیدگاه در “صبحانه‌ها با جو دوسر؛ ایده های صبحانه با جو دوسر

  1. سلما گفت:

    توضیحات تون عالیبود به دانستنی هام اضافه شد ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *