صفحه اصلی / وبلاگ / تغذیه در دوران شیردهی؛ نکات مهم + غذاهای ممنوعه

مقالات آموزشی

تغذیه در دوران شیردهی؛ نکات مهم + غذاهای ممنوعه

تاثیر تغذیه در دوران شیردهی

هم در دوران بارداری و هم در دوران شیردهی مادران وظایف بسیار مهمی را برعهده دارند. در دوران شیردهی، این نوزاد است که از شیر مادر تغذیه می‌کند. به کار رفتن ویتامین‌ها و مواد مغذی در شیر می‌تواند تاثیر زیادی روی سلامت جسمی نوزاد به همراه داشته باشد و باعث رشد بهتر آن شود. اگر به نوزاد خودتان شیر می‌دهید، مواد مغذی مورد نیاز او را تامین می‌کنید که باعث رشد و سلامتی جسمی او می‌شود. با این حال شاید شما به عنوان یک مادر شیرده ندانید که تاثیر تغذیه در دوران شیردهی چقدر است؟ در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد تاثیر تغذیه برای مادران شیرده با شما صحبت کنیم تا به عنوان یک مادر شیرده بتوانید بهتر به سلامت جسمی خود و نوزادتان کمک کنید.

اهمیت تغذیه در دوران شیردهی

نوزادان تا 6 ماهگی فقط از شیر مادر تغذیه می‌کنند و این شیر مادر است که باید ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن نوزادان را تامین کند. البته به توصیه برخی از متخصصین تغذیه مصرف برخی از مکمل‌های مولتی ویتامین و ویتامین دی و آهن برای نوزادان مفید است؛ اما در نهایت این شیر مادر است که تمامی مواد مغذی مورد نیاز کودکان را تامین می‌کند.

تاثیر تغذیه در دوران شیردهی
ویتامین‌ها و مواد مغذی در شیر می‌تواند تاثیر زیادی روی سلامت جسمی نوزاد به همراه داشته باشد

بنابراین تغذیه در دوران شیردهی باعث تامین نیازهای جسمی نوزاد نیز می‌شود. از این رو مادران باردار باید حتما ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن خودشان را از طریق ترکیبات مغذی، سبزیجات، گوشت‌ها و … تامین کنند تا از خواص هر یک از این ویتامین‌ها و مواد مغذی بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: جو دوسر و شیردهی مادران؛ روش مصرف صحیح و بررسی تاثیر بر لاغری مادر

ویتامین‌های ضروری در دوران شیردهی

اگر متوجه عدم وجود برخی از ویتامین‌ها و ترکیبات مغذی در بدن نوزاد خودتان باشید، راحت‌تر می‌توانید خوراکی‌ها و مواد غذایی مفید را مصرف کنید. اگرچه پس از 6 ماهگی نوزادان خوراکی‌های مفیدی را مصرف می‌کنند که می‌توانند برای تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی فواید زیادی را به همراه داشته باشند، اما هنوز هم نوزادان در مورد برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی کمبود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ویتامین ب 12

یکی از ویتامین‌های مهم که معمولا در فرآورده‌های حیوانی به وفور می‌توان آن را مشاهده کرد، ویتامین ب 12 است. این ویتامین در بدن نوزادان شیرخوار به دلیل عدم مصرف فرآورده‌های حیوانی بسیار محدود است. کمبود این ویتامین در بدن نوزادان می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های عصبی شود. از این رو مادران شیرده حتما باید در طول دوران شیردهی خودشان این ویتامین را مصرف کنند.

آهن

آهن یکی دیگر از مواد مغذی است که معمولا به مقدار کافی از طریق شیر مادر نیز تامین نمی‌شود. تامین آهن مورد نیاز نوزادان برای رشد و نموی جسمی آن‌ها ضروری است. مصرف آهن برای مادران شیرده و باردار ضروری است. همچنین در صورت نیاز می‌توان این ماده مغذی را از طریق مکمل‌های تغذیه‌ای برای نوزادان نیز تامین کرد.

موسلی بادام زمینی و شیرشکلات
موسلی بادام زمینی و شیر شکلات

ویتامین دی

ویتامین دی یکی از ویتامین‌های ضروری در دوران شیردهی است که از پوکی استخوان در این دوران پیشگیری کنند. این ویتامین نقش مهمی در شکل گیری استخوان‌های نوزادان دارد. بنابراین مادران شیرده باید برای تامین ویتامین د 3 مورد نیاز بدن نوزادان خود از منابع حاوی ویتامین دی استفاده کنند. این ویتامین از نور خورشید جذب بدن می‌شود و در صورت نیاز به مصرف خوراکی آن می‌توانید از قرص‌های حاوی ویتامین دی استفاده کنید.

تاثیر تغذیه در دوران شیردهی
برای اینکه بتوانید به سلامت جسمی برسید و انرژی لازم برای رسیدگی به فرزند خودتان داشته باشید، باید حتما هر روز غذاهایی را میل کنید که کالری مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کنند

کالری مورد نیاز در دوران شیردهی

کالری میزان انرژی است که از طریق غذاها و خوراکی‌ها جذب بدن شما می‌شود. برای اینکه بتوانید به سلامت جسمی برسید و انرژی لازم برای رسیدگی به فرزند خودتان داشته باشید، باید حتما هر روز غذاهایی را میل کنید که کالری مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کنند. در دوران شیردهی میزان کالری مورد نیاز بدن افزایش پیدا می‌کند. به طوری که پیشنهاد می‌شود مادران شیرده حدود 300 الی 400 کالری اضافی در روز میل کنند تا بتوانند انرژی مورد نیاز برای نوزاد را نیز تامین کنند.

در صورتی که نیاز به دریافت کالری اضافی دارید، بهتر است که از ترکیبات مغذی بیشتری استفاده کنید. به طور مثال یک تکه نان سبوس دار را با یک قاشق غذاخوری حدود 16 گرم کره بادام زمینی میل کنید. یا اینکه حدود 200 گرم ماست بیشتر در طول روز بخورید. میزان کالری مورد نیاز برای مادران شیرده در طول روز مشخص نیست؛ چون هر کسی مطابق با نیاز جسمی و متابولیسم بدن خودش میزان کالری مورد نیاز متفاوتی دارد. فقط کافیست که حدود 300 الی 400 گرم کالری اضافی در طول روز مصرف کنید.

غذاهای مفید در دوران شیردهی

اهمیت و تاثیر تغذیه در دوران شیردهی به قدری است که توصیه می‌شود مادران شیرده برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب به متخصصین تغذیه مراجعه کنند. چرا که در این دوران هم باید سلامت خودتان را حفظ کنید، هم مواد مغذی مورد نیاز نوزادان را تامین کنید. بنابراین، مصرف غذاهای مفید با درصد پروتئین بالا و ویتامین‌های ضروری، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.  می‌توانید برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب، یک بشقاب پر از ترکیبات مغذی برای خودتان تهیه کنید. در واقع بشقاب شما باید حاوی کربوهیدرات، گوشت‌ها و سبزیجات متنوع باشد تا بتوانید به صورت همزمان ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. خوشبختانه تنوع در غذاهایی که می‌توانید در دوران شیردهی مصرف کنید بسیار زیاد است و نمی‌توان محدودیت خاصی برای آن‌ها قائل شد. در ادامه مقاله نیز به غذاهای مفید در دوران شیردهی اشاره می‌کنیم.

  • غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، تخم مرغ، غذاهای دریایی کم جیوه و گوشت مرغ را مصرف کنید.
  • لبنیات در دوران شیردهی بسیار حائز اهمیت هستند. از شیر، ماست و پنیر استفاده کنید.
  • در میان انواع حبوبات عدس و لوبیا دو نمونه از بهترین حبوبات هستند که باعث تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری می‌شوند.
  • میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را فراموش نکنید.

غذاهای مضر در دوران شیردهی

تاثیر تغذیه در دوران شیردهی همیشه مثبت نیست. اگر شما از خوراکی‌هایی استفاده کنید که برای نوزاد شما مضر هستند و می‌توانند به سلامت جسمی آن‌ها آسیب بسیار زیادی وارد کنند، بسیار به آن‌ها ضرر وارد کرده‌اید. به عنوان یک مادر باید توجه زیادی به تغذیه خودتان داشته باشید و حتما از خوراکی‌هایی استفاده کنید که به سلامت جسمی شما کمک می‌کنند، نه خوراکی‌هایی که می‌توانند به شما و نوزاد عزیزتان ضرر و زیان زیادی وارد کنند. از جمله خوراکی‌ها و غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • الکل یکی از بدترین نوشیدنی‌هایی است که نباید در دوران شیردهی مصرف شود. مصرف الکل باعث می‌شود که رشد و سلامت نوزاد به خطر بیفتد.
  • سیگار کشیدن باعث مختل شدن رشد و سلامت نوزادان شده و خطرات جسمی زیادی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.
  • مصرف بیش از حد کافئین در طول روز برای مادران شیرده ممنوع است. چرا که کافئین وارد بدن نوزاد شده و تاثیر بدی روی خواب نوزادان می‌گذارد.
  • ماهی‌های حاوی جیوه می‌توانند روی سلامت نوزادان تاثیر بدی بگذارند. از مصرف ماهی‌های حاوی جیوه مانند شاه ماهی، کوسه و اره ماهی خودداری کنید.
  • مواد غذایی و غذاهای حاوی گلوتن زیاد مثل گندم و جو می‌توانند برای نوزاد و مادر مضر باشند.
  • خوراکی‌های حاوی نگهدارنده برای سلامت نوزادان مضر هستند و نباید بیش از اندازه مصرف شوند.

خواص گرانولا و جو دوسر در دوران شیردهی برای مادران

بهترین تغذیه در دوران شیردهی، تغذیه‌ای است که همراه با مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری باشد. بسیاری از مادران شیرده در این دوران به دنبال مصرف خوراکی‌های مفید هستند، اما نمی‌دانند که برای کاهش میل خودشان به خوردن تنقلات از چه خوراکی استفاده کنند؟ گرانولا که از ترکیب جو دوسر و آجیل‌های خوشمزه تهیه می‌شود، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مادران شیرده در این دوران است.

جو دوسر موجود در گرانولا می‌تواند باعث تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری شود. گرانولا حاوی فیبر و پروتئین بالا است و باعث بهبود عملکرد عضلات، رفع یبوست و همچنین کاهش وزن مادران شیرده می‌شود. وجود پروتئین بالا در جو دوسر باعث می‌شود تا بتوانید میزان اسیدهای آمینه مغذی مورد نیاز نوزادان را از طریق این خوراکی خوشمزه تامین کنید.

گرانولا حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی از جمله کلسیم، پتاسیم و آهن می‌باشد. از این رو آهن مورد نیاز بدن نوزادان با مصرف روزانه گرانولا تامین می‌شود و مادران شیرده می‌توانند با خیالی آسوده یک تغذیه مفید در دوران شیردهی داشته باشند. بنابراین با توجه به تاثیر تغذیه در دوران شیردهی، توصیه می‌شود که مادران شیرده این خوراکی را به عنوان میان وعده یا صبحانه خودشان میل کنند و از خواص آن بهره مند شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه گرانولا در خانه

تاثیر تغذیه در دوران شیردهی
خواص گرانولا و جو دوسر در دوران شیردهی برای مادران

نحوه مصرف گرانولا در دوران شیردهی

برای اینکه از خواص گرانولا در دوران شیردهی بهره‌مند شوید، باید به صورت صحیح از آن استفاده کنید. در ابتدا اجازه دهید تا این نکته را به شما یادآوری کنیم که مصرف گرانولا باید به صورت مدیریت شده انجام شود. در واقع مصرف بیش از حد گرانولا می‌تواند مضرات زیادی را برای سلامت جسمی به همراه داشته باشد و حتی باعث چاقی نیز شود. بنابراین، هر روز به میزان مشخصی از گرانولا را مصرف کنید و از مصرف بیش از حد آن خودداری نمایید.

برای اینکه بتوانید مواد مغذی بیشتری را به همراه گرانولا مصرف کنید، می‌توانید مقداری شیر به گرانولا اضافه کرده و یک میان وعده خوشمزه داشته باشید. مصرف شیر به همراه گرانولا یک میان وعده خوشمزه برای شما خواهد بود. علاوه بر شیر می‌توانید گرانولا را به ماست یا بستنی نیز اضافه کنید. خلاصه بگوییم که دستتان برای مصرف جو دوسر و گرانولا در دوران شیردهی باز است. فقط می‌بایست مطابق با ذائقه خودتان این خوراکی خوشمزه را میل کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

بهترین گرانولا مناسب دوران شیردهی

با توجه به نیاز تغذیه‌ای مادران شیرده و تاثیر تغذیه در دوران شیردهی باید حتما برای تهیه هر خوراکی مغذی به یک مجموعه معتبر مراجعه کنید. چاربان تولید کننده انواع گرانولا و موسلی با جو دوسر است. می‌توانید این خوراکی خوشمزه را از طریق سایت چاربان تهیه کرده و میل کنید. تنوع در مدل‌های گرانولا بسیار زیاد است و می‌توانید مطابق با ذائقه خودتان هر یک از این محصولات را سفارش داده و درب منزل دریافت کنید. تمامی محصولات چاربان با بهترین مواد اولیه تولید شده‌اند تا بتوانید بدون هیچ آسیبی به بدن خودتان از آن‌ها استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا مادران شیرده باید در دوران شیردهی از مولتی ویتامین‌ها استفاده کنند؟

در صورت تجویز متخصص تغذیه، مصرف مولتی ویتامین در این دوران بسیار مفید خواهد بود. با این حال باید حتما برای مصرف این مکمل‌ها با پزشک مشورت شود.

مصرف گرانولا حاوی کره بادام زمینی در دوران شیردهی مفید است؟

بله کره بادام زمینی حاوی پروتئین بسیار بالایی است و به سلامت جسمی مادران شیرده و نوزادان کمک می‌کند.

کدام گرانولا برای دوران شیردهی بهتر است؟

همه گرانولاها فواید زیادی برای بدن مادران شیرده دارند، ولی باید مطابق با نیاز جسمی خودتان بهترین گرانولا را از طریق سایت چاربان سفارش دهید. برای این کار جدول تغذیه‌ای هر گرانولا را بررسی کنید.

1 دیدگاه در “تغذیه در دوران شیردهی؛ نکات مهم + غذاهای ممنوعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *