صفحه اصلی / وبلاگ / طرز تهیه گرانولا در خانه

مقالات آموزشی

طرز تهیه گرانولا در خانه

طرز تهیه گرانولا در خانه

خوردن یک میان وعده رژیمی و مغذی به افراد کمک می‌کند تا بدنی سالم‌تر داشته باشند و بتوانند انرژی بیشتری در طول روز ذخیره کنند. گرانولا یکی از بهترین میان‌وعده‌هایی است که هم امکان تهیه آن در خانه با یک سری مواد اولیه وجود دارد، هم می‌توانید آن را از طریق فروشگاه چاربان با کیفیت بالا تهیه کرده و با هر خوراکی که دوست دارید، میل کنید. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه گرانولا در خانه را به شما توضیح دهیم. بنابراین، اگر به هر دلیلی دوست دارید که در خانه خودتان این گرانولای خوش‌طعم را تهیه کنید، با ما در ادامه این مقاله همراه باید.

همه چیز از انتخاب مواد اولیه شروع می‌شود

گرانولا یکی از خوراکی‌هایی است که امکان تهیه آن در خانه نیز وجود دارد. شاید بتوانید این گرانولاهای خوش طعم را در مغازه‌ها خریداری کنید؛ ولی ممکن است ترجیح دهید که برای یک بار هم که شده، مقداری گرانولا را در خانه خودتان تهیه کنید. مهم‌ترین نکته‌ای که قبل از آموزش طرز تهیه گرانولا در خانه باید به شما توضیح دهیم، این است که ترکیب اصلی این خوراکی جو دوسر است، ولی ترکیبات دیگر می‌توانند بسته به ذائقه و سلیقه شما به گرانولا اضافه شوند.

تهیه گرانولا در خانه کار راحتی است و کمی وقت و حوصله می‌خواهد.

به غیر از مواد اولیه، روش‌های مختلفی برای تهیه گرانولا در خانه وجود دارند که باید برای برخی از آن‌ها مواد خوراکی را تفت دهید و برای برخی از این روش‌ها نیز فقط نیاز به قرار دادن خوراکی‌های مختلف در فر خواهید داشت. برای تهیه گرانولا در خانه ابتدا باید مواد تشکیل دهنده گرانولا را آماده کنید. سپس می‌توانید طبق دستوری که در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم که به عقیده ما ساده‌ترین روش تهیه گرانولا هست، این میان وعده را تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

مواد مورد نیاز برای تهیه گرانولا

بابت لیست مواد اولیه جهت طرز تهیه گرانولا در خانه در جریان باشید که مواد اصلی تشکیل دهنده گرانولا شامل سه محصول زیر است:

  • جو دوسر پرک
  • یک نوع شیرین کننده
  • آجیل دلخواه
  • میوه خشک دلخواه
  • کمی روغن

مراحل تهیه گرانولا

حالا که متوجه شدیم برای تهیه گرانولا نیاز به چه مواد اولیه‌ای داریم، نوبت به آن رسیده که در مورد طرز تهیه گرانولا صحبت کنیم. دقت داشته باشید که در حین تهیه گرانولا، می‌توانید هر ترکیب خوشمزه‌ای را مانند آجیل، میوه‌های خشک به آن اضافه کنید و هیچ فرمول و دستور العمل دقیق و اصلی وجود ندارد همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد.

انتخاب روغن مناسب

یکی از خصوصیات اصلی گرانولا این است که این وعده غذایی یک غذای پخته‌شده است. در واقع تردی گرانولا حاصل از پخته شدن آن در فرایند تهیه است. پخته بودن جو دوسر گرانولا باعث می‌شود تا هضم راحتتری هم داشته باشد و علاوه بر آن جذب خواص آن در دستگاه گوارش راحتتر شود.

برای اینکه مطمئن شوید گرانولا ترد و خوشمزه است؛ باید از روغن مناسب برای تهیه آن استفاده کنید. اصولا روغن کنجد یکی از سالم‌ترین و در دسترس‌ترین روغن‌ها در کشور ماست.

برای تهیه گرانولا نیاز به فر و سینی فر دارید.

آماده کردن شیرین کننده‌های مناسب

شیرین کننده‌ها یکی از مهم‌ترین ترکیباتی هستند که باید در آموزش طرز تهیه گرانولا به آن بپردازیم. شیرین کننده‌ها شامل ترکیبات مختلفی مانند عسل هستند که می‌توانند باعث شیرین و ترد شدن گرانولا شوند. برای شیرین و طعم دار کردن جو دوسر مورد استفاده در گرانولا به جز عسل از انواع شیره‌های گیاهی هم می‌توان استفاده کرد. در ایران ما به شیره انگور و شیره خرما دسترسی داریم که انتخاب‌های خوبی به حساب می‌آیند. در آمریکا و کانادا از شیره افرا برای تهیه گرانولا استفاده می‌شود.

در برخی از آموزش‌های تهیه گرانولا آمده است که کمی شکر قهوه‌ای هم می‌توانید به آن اضافه کنید تا باعث تردتر شدن محصول شود، اما ما به استفاده از شکر توصیه نمی‌کنیم.

ترکیب مواد اولیه

تمامی مواد اولیه شامل جو دوسر، شیرین کننده‌های مناسب و روغن‌های مختلف را با هم ترکیب کنید. این ترکیبات باید به نسبت مناسب با هم ترکیب شوند. در حین انجام این کار، فر را را روشن کرده و اجازه دهید تا در دمای 16۰ درجه سانتی گراد گرم شود.

پخت گرانولا در فر یا روی گاز

حالا که ترکیبات اولیه و اساسی را مانند روغن، شیرین کننده و جو آماده کرده‌اید، نوبت به آن رسیده که آن‌ها را روی یک سینی با کاغذ روغنی بریزید و آن سینی فلزی را روی حرارت ملایم و یا فر قرار دهید. دقت کنید که مواد اولیه شما باید کمی روی سینی فشرده شوند تا طعم و مزه بی نظیری بگیرند.

برخلاف بسیاری از روش‌ها و طرز تهیه گرانولاهای دیگر، نیازی به هم زدن دانه‌های جو در این ترکیب نیست. فقط کافیست که این سینی را در فر بگذارید و اجازه دهید تا جو دوسر به خوبی پخته و ترد شود. اگرچه امکان پخت گرانولا روی گاز هم وجود دارد؛ اما توصیه می‌کنیم که تا جای ممکن از فر استفاده نمایید. معمولا 40 الی 45 دقیقه زمان لازم است که گرانولای شما در فر آماده شود

گرانولا روزانه
گرانولا روزانه

خنک کردن گرانولا

طرز تهیه گرانولا اینجا به اتمام نمی‌رسد. شما باید گرانولاها را از فر خارج کنید، اما زمانی که احساس می‌کنید جوها تغییر رنگ داده‌اند و به رنگ قهوه‌ای رو به طلایی در آمده‌اند. در زمانی که گرانولا را از فر خارج می‌کنید، آن‌ها خشک و ترد نیستند؛ اما اگر اجازه دهید تا آن‌ها خشک شوند، به خوبی ترد و خوشمزه خواهند شد. برای این کار باید از یک توری کمک بگیرید و گرانولاها را روی آن‌ها بریزید. اجازه دهید تا این گرانولاها در دمای اتاق خنک شوند. پس از گذشت 1 ساعت، آن‌ها فوق العاده ترد و خوشمزه‌ی شوند.

نگهداری از گرانولا

نگهداری اصولی از گرانولا به اندازه طرز تهیه گرانولا مهم است. توصیه می‌کنیم که یک ظرف درب‌بسته بدون هوا را برای ریختن گرانولا در آن انتخاب کنید. سپس درب ظرف را ببندید و آن را در داخل یخچال نگهداری کنید.

برای جلوگیری از بوی نا گرفتن و کهنه شدن گرانولا، آن را در یک شیشه یا بسته که هوا نکشد قرار دهید.

بیشتر بخوانید: فواید گرانولا؛ همه چیز در مورد خواص گرانولا

افزودنی‌های متنوع برای گرانولا

حالا که با طرز تهیه گرانولا در خانه آشنا شدید، نوبت به آن رسیده که با یک‌سری افزودنی‌های خاص این خوراکی را خوشمزه‌تر کنید. دستتان برای انتخاب افزودنی‌های مختلف جهت تهیه گرانولا باز است؛ اما بهتر است که لیست افزودنی‌های پیشنهادی ما را مطالعه کرده و بر اساس سلیقه خودتان چند مورد از آن‌ها را تهیه کنید. فراموش نکنید که نسبت اضافه کردن افزودنی‌های ذکر شده نباید خیلی زیاد باشد. در غیر این صورت ممکن است شاهد بدمزه شدن این ترکیب باشید.

انواع مغزیجات و آجیل را می‌توانید به گرانولا اضافه کنید. توجه داشته باشید که مغزیجات خام نسبتا سفت هستند و خوردن و جویدنشان کمی سخت است. در نتیجه اگر از آجیل بو داده بدون نمک استفاده کنید نتیجه مطلوب تر خواهد بود.

ادویه جات

ادویه جان طعم گرانولای شما را فوق‌العاده می‌کنند. می‌توانید از فلفل سیاه، پودر چیلی، پودر کاری، هل، زنجبیل، جوز هندی و دارچین استفاده کنید. البته شما می‌توانید از هر ادویه دلخواه دیگری که دوست دارید نیز به گرانولا اضافه کنید. انتخاب ادویه بستگی به ذائقه شما دارد.

میوه خشک

میوه‌های خشک ضمن اینکه خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و می‌توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شوند، طعم و بافت گرانولاها را بسیار لذت بخش می‌کنند. اگر از میوه خشک‌های شیرین استفاده می‌کنید، می‌توانید میزان شیرین کننده استفاده شده در گرانولا را کاهش دهید. گیلاس خشک، موز خشک، زردآلو خشک، زغال اخته خشک و … از جمله میوه‌های مفید برای اضافه کردن به گرانولا هستند.

شکلات

شکلات‌ها گزینه تقریبا چاق‌کننده و پرکالری برای گرانولاها محسوب می‌شوند؛ اما اگر دوست دارید که گرانولاهای انرژی زا تهیه کنید؛ هیچ اشکالی ندارد که پس از سرد شدن گرانولاها مقداری شکلات و پودرکاکائو به آن‌ها اضافه کنید. شکلات‌های چیپسی و پودر کاکائو می‌توانند به‌عنوان یک افزودنی در گرانولاها عمل کنند.

نحوه مصرف گرانولا آماده شده

حالا که با طرز تهیه گرانولا آشنا شدید، شاید برای شما این سوال مطرح شود که چگونه می‌توانیم گرانولاها را مصرف کنیم؟ هیچ تفاوتی وجود ندارد که گرانولای آماده تهیه کرده‌اید یا اینکه خودتان در خانه آن را درست کرده‌اید. در نهایت شما باید بتوانید گرانولاهای آماده شده را به یک سری خوراکی‌های دیگر اضافه کنید و از طعم و مزه آن‌ها لذت ببرید.

ترکیب گرانولا با شیر

شیر به دلیل داشتن پروتئین، می‌تواند برای تهیه گرانولا بهترین گزینه باشد. کافیست که چند قاشق از گرانولا را به شیر گرم یا سرد اضافه کنید و اجازه دهید که خوب با هم ترکیب شوند. سپس می‌توانید این ترکیب پرفایده را به‌عنوان صبحانه و یا عصرانه میل کرده و از طعم و مزه بی‌نظیر آن لذت ببرید.

ترکیب گرانولا با ماست

ترکیب گرانولا با ماست فوق‌العاده است. شما می‌توانید مقداری ماست میوه‌ای یا ماست ایسلندی را به گرانولا اضافه کنید و با همدیگر میل نمایید. البته امکان استفاده از هر نوع ماستی برای ترکیب با گرانولا وجود دارد؛ ولی افرادی که از ماست‌های میوه‌ای استفاده کرده‌اند، بسیار از این ترکیب رضایت دارند. پس پیشنهاد می‌کنیم که برای یک بار هم که شده گرانولاها را با ماست میوه‌ای امتحان کنید.

گرانولا را می‌توانید با شیر، ماست، ماست میوه‌ای و بستنی میل کنید.

بیشتر بخوانید: انواع گرانولا؛ بررسی ویژگی‌ها و خواص انواع گرانولای چاربان

ترکیب گرانولا با بستنی

گرانولا به‌دلیل داشتن بافت درشت و خوشمزه و میوه‌های خشک و آجیل، می‌تواند طعم و مزه بی‎نظیری به بستنی‌ها بدهد. فقط کافیست که مقداری گرانولا را به بستنی خودتان اضافه کنید و از طعم و مزه بی‌نظیر آن لذت ببرید.

اضافه کردن گرانولا به شیرینی‌ها و دسرها

برخی از افراد به دلخواه از گرانولا برای تهیه دسر و شیرینی‌های خوشمزه استفاده می‌کنند. اگر دوست دارید میان‌وعده‌های رژیمی تهیه کنید، می‌توانید به همراه سایر مواد اولیه این دسرها و شیرینی‌ها از گرانولا نیز استفاده کنید. مطمئن باشید که طعم و مزه آن‌ها فوق‌العاده خواهد شد. به خصوص اینکه آن‌ها بسیار پرفایده نیز هستند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد طرز تهیه گرانولا صحبت کردیم. گرانولا یک خوراکی خوشمزه با طعم بی‌نظیر است که می‌توانید در خانه آن را تهیه کنید. البته اگر زمان کافی برای تهیه گرانولا را ندارید، نیازی نیست که به خودتان دردسر بدهید. چون در سایت چاربان امکان خرید گرانولاهای خوش‌طعم برای شما فراهم شده است. فقط کافیست که بر اساس سلیقه و هدف خودتان از مصرف گرانولا، آن‌ها را تهیه کرده و میل کنید.

سوالات متداول

بهترین شیرین کننده برای گرانولا چیست؟

عسل طبیعی بهترین انتخاب است.

فرق موسلی و گرانولا چیست؟

فرق اساسی آنها استفاده از جو پرک در موسلی و جو دوسر در گرانولا است.

بهترین روش نگهداری گرانولا چیست؟

در شیشه یا بسته بندی نگهداری کنید که هوا نکشد، چون مثل آجیل است و ممکن است بوی نا بگیرد. اگر در یخچال بگذاریم هم که چه بهتر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *