صفحه اصلی / وبلاگ / بهترین صبحانه برای سرماخوردگی

مقالات آموزشی

بهترین صبحانه برای سرماخوردگی

بهترین صبحانه برای سرماخوردگی

غذای تقویتی برای سرماخوردگی بیش از آنچه که تصور می‌کنید در بهبود و درمان شما تأثیر دارد. اگرچه زمانی که بیمار می‌شوید، گلودرد، بدن درد، خستگی و کسلی باعث می‌شود که بخواهید تنها بخوابید و چیزی نخورید، اما این کار می‌تواند روند بهبودی شما را به تعویق بیاندازد. سیستم ایمنی و بدن شما سخت در تلاش است تا این میهمان ناخوانده را بیرون کند و برای این کار به تغذیه و انرژی نیاز دارد. به همین دلیل در این مطلب بهترین صبحانه برای سرماخوردگی را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید برای بهبودی و سلامتی کامل آن را نوش جان کنید.

بهترین صبحانه از ابتدا تا بهبودی سرماخوردگی

وابسته به سیستم ایمنی، سن ‌، وضعیت کلی و سلامت بدن، سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌تواند حتی تا دو هفته هم زمان ببرد. با این وجود، در اغلب موارد ۵ روز اول و به ویژه روز دوم تا چهارم بدترین روزها با شدیدترین علائم هستند. به همین دلیل در این قسمت ۵ بهترین صبحانه برای سرماخوردگی را معرفی می‌کنیم تا با آن‌ها بتوانید سریع‌تر درمان شوید.

روز اول؛ سوپ

شاید با دیدن نام سوپ در کل از میل کردن صبحانه برای سرماخوردگی پشیمان شوید. شاید از آن دسته افرادی باشید که اعتقاد دارند سوپ یک وعده غذایی نیست و تنها یک پیش‌غذا یا میان وعده است. بله این مسئله درست است اما نه در زمانی که درگیر سرماخوردگی هستید! در روز اول سرماخوردگی که گلودرد حتی امکان قورت دادن آب دهان را هم از بین می‌برد و همه‌چیز به سختی از گلو پایین می‌رود، سوپ مرغ برای صبحانه بهترین دوست شما است.

یشتر بخوانید : صبحانه سالم چی بخوریم؟

اگر دقت کرده باشید، در ابتدای سرماخوردگی صبح‌ها بدترین زمان روز هستند چراکه با گلودرد و بی‌حالی از خواب بیدار می‌شوید. حال مقداری سوپ گرم می‌تواند گلوی خشک و پردرد شما را تسکین بخشد و کمی آن را نرم و تازه کند. سوپ برای سرماخوردگی با برخورداری از مقادیر قابل‌توجهی پروتئین، ویتامین و سبزیجات به تقویت سیستم بدنی شما کمک خواهد کرد. در عین حال کمی علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهد و به داشتن احساسی بهتر منتهی می‌شود.

بهترین-صبحانه-برای-سرماخوردگی-چیست
بهترین صبحانه برای سرماخوردگی

روز دوم؛ گرانولا

آیا می‌خواهید یک صبحانه میل کنید که علاوه‌بر طعم خوب و عالی، به طور تخصصی برای بیماری آماده شده باشد؟ در سال ۱۸۶۴ میلادی در نیویورک دکتر جیمز کالب جکسون گرانولا را برای درمان و بهبودی بیماران خود برای اولین بار با ترکیب غلات، دانه‌ها و آجیل ابداع کرد. مدتی پس از آن، این صبحانه مقوی و آماده به یک صبحانه آمریکایی پرطرفدار در جهان تبدیل شد.

حال زمانی که سرماخوردگی کل انرژی بدن شما را در روز دوم از بین برده است، با میل کردن گرانولا می‌توانید کمی انرژی و جان دوباره بگیرید. حتماً می‌دانید که بدن برای جنگیدن با بیماری و بازگرداندن سلامتی به خوراکی‌های مقوی نیاز دارد، گرانولا ترکیبی از این خوراکی‌های مقوی است. جو دوسر، آجیل، خشکبار، میوه‌های خشک و سایر مواد مغذی موجود در این صبحانه می‌توانند به شما در تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

برخلاف سوپ، این صبحانه طعمی خوشمزه و عالی دارد. از جهتی دیگر به صورت آماده عرضه می‌شود. در نتیجه نه تنها نیازی به وقت گذاشتن برای آماده کردن صبحانه نخواهید داشت، بلکه اگر کودک سرماخورده شما بهانه می‌گیرد و چیزی نمی‌خورد، به احتمال زیاد در برابر گرانولا مقاومت نخواهد کرد. در ضمن این بهترین صبحانه برای سرماخوردگی را حتی می‌توانید به صبحانه همیشگی فرزندان خود تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید: یک صبحانه خوب چه ویژگی هایی دارد؟


روز سوم؛ میوه

موسلی گردو سیب و دارچین
موسلی گردو سیب و دارچین

همان‌طور که می‌دانید، اغلب پزشکان و طبیب‌ها برای درمان سرماخوردگی تأکید بر مصرف و دریافت ویتامین سی دارند. اغلب افراد در این شرایط به سراغ قرص‌ها و مکمل‌های ویتامین سی می‌روند، در حالی که انتخاب بهتری پیش روی آن‌ها است. مصرف میوه‌های سرشار و غنی از ویتامین سی این انتخاب بهتر است. ما ایرانی‌ها عادت به میل کردن نان و به خصوص نان و پنیر برای صبحانه داریم و به میوه‌ها به عنوان میان وعده نگاه می‌کنیم. اما زمانی که بیماری و ویروس سرماخوردگی وارد بدن می‌شود، این میان وعده می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای صبحانه در سرماخوردگی باشد.

البته اشتباه نکنید، بسیاری از میوه‌ها نه تنها منفعتی ندارند، بلکه علائم سرماخوردگی را بدتر می‌کنند. برای مثال میوه‌هایی که قند و شیرینی زیادی دارند، می‌توانند التهاب بدن و گلو را در روز سوم شدید کنند. در مقابل، میوه‌هایی همچون لیمو شیرین، پرتقال و موز انتخاب بهتری هستند. اگر خودتان یا فرزند سرماخورده شما اشتها ندارد و نمی‌تواند صبحانه میل کند، می‌توانید با میوه ناشتایی را از بین ببرید تا امکان مصرف داروها وجود داشته باشد.

بهترین صبحانه برای سرماخوردگی
بهترین صبحانه برای سرماخوردگی

روز چهارم؛ موسلی

همان‌طور که اشاره کردیم، روز دوم تا چهارم به طور معمول پیک یا اوج سرماخوردگی به حساب می‌آید. در این روزها وابسته به شدت سرماخوردگی، گاهی حتی امکان بلند شدن از رخت‌خواب هم وجود ندارد. در این شرایط، موسلی به کمک شما خواهد آمد. این بهترین صبحانه سرماخوردگی برای اولین بار در توسط یک طبیب و کارشناس تغذیه سوئیسی برای درمان بیماران ابداع شد. مدتی پس از آن درست مانند گرانولا، به دلیل طعم عالی و فواید فراوان به یک صبحانه عمومی و پرطرفدار تبدیل شد.

این صبحانه مناسب سرماخوردگی با ترکیب دانه‌ها، جو و آجیل می‌تواند به بدن شما فیبر بسیاری برساند. فیبر برای بهبود دستگاه گوارش در سرماخوردگی و رفع ضعف و خستگی شما بسیار مفید است. در نتیجه در زمانی که حتی توانایی پاشدن و آماده کردن صبحانه را ندارید، این صبحانه آماده و مقوی بدن شما را تا حدودی سرحال و درمان می‌کند. به این ترتیب علائم سرماخوردگی هم کمتر خواهند شد.

همچنین خبر خوب آنکه موسلی چاربان نه تنها برای درمان سرماخوردگی، بلکه می‌تواند به بهترین صبحانه سالم، سیرکننده، سریع، خوشمزه و همیشگی شما تبدیل شود.

بهترین صبحانه برای سرماخوردگی
بهترین صبحانه برای سرماخوردگی

روز پنجم؛ نان و عسل و چای

در روز پنجم که پیک سرماخوردگی را تا حدودی پشت سر گذاشته‌اید، همچنان به تغذیه‌ای سالم نیاز دارید. اگر در این روز و چند روز بعد تغذیه مفید و خوردن بهترین صبحانه برای سرماخوردگی را رعایت نکنید، علائم سرماخوردگی به طور طولانی مدت در بدن شما خواهد ماند. به عبارتی دیگر، به طور کامل بهبودی پیدا نمی‌کنید. در این روز بهتر است کمی عسل برای صبحانه میل کنید.

عسل را می‌توانید در چای حل کنید یا به همراه نان و چای نوش جان بفرمایید. البته لازم به ذکر است که میل کردن عسل در هر روز سرماخوردگی توصیه می‌شود. می‌توانید آن را در موسلی و گرانولای چاربان خود حل کنید. حتی امکان نوشیدن دمنوش با عسل هم وجود دارد. ویتامین‌های موجود در این ماده مفید به کاهش التهاب گلو و بهبودی سریع‌تر کمک بسیاری می‌کند.

کلام پایانی

در این مطلب توصیه‌های مفیدی به عنوان بهترین صبحانه برای سرماخوردگی شرح دادیم. توجه داشته باشید که این موارد تنها تعدادی پیشنهاد و ایده هستند تا روند بهبودی و درمان را سرعت ببخشید و احساس بهتری پیدا کنید. در نتیجه می‌توانید هر یک و به ویژه موسلی و گرانولا را به دلخواه خود در هر روزی میل کنید.

سؤالات متداول

صبحانه برای سرماخوردگی کودک چیست؟

زمانی که کودک سرماخورده شما بهانه می‌گیرد و نمی‌تواند صبحانه میل کند، می‌توانید کمی گرانولا و عسل برای فرزند دلبند خود تهیه کنید.

صبحانه برای سرماخوردگی چی خوبه؟

نان و عسل، موسلی، سوپ مرغ و تعدادی میوه بعضی از گزینه‌های بهترین صبحانه سرماخوردگی هستند.

غذای تقویتی برای سرماخوردگی چیست؟

موسلی یک وعده تقویتی عالی است که حتی از ابتدا توسط یک کارشناس تغذیه به عنوان یک داروی تقویتی برای بیماران ابداع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *