صفحه اصلی / وبلاگ / بهترین صبحانه برای دیابتی ها

مقالات آموزشی

بهترین صبحانه برای دیابتی ها

پیشنهاد-صبحانه-برای-مبتلایان-به-دیابت

حتی با داشتن دیابت هم می‌توانید از یک صبحانه لذیذ، مقوی و خوشمزه لذت ببرید. همان‌طور که به احتمال زیاد بارها و بارها شنیده‌اید، صبحانه مهمترین وعده روز است. در واقع یک زمان به نسبت طولانی را از شب تا صبح ناشتا مانده‌اید و حال باید با یک صبحانه خوش‌طعم و مفید این ناشتایی را به اتمام برسانید. شاید با خود بگویید که به دلیل مبتلا بودن به دیابت دیگر باید با طعم خوب صبحانه خداحافظی کنید، در حالی که همچنان ایده‌های جذابی برای صبحانه وجود دارد. این ایده‌ها حتی برای دیابت نوع دو هم مجاز هستند. این صبحانه‌های مفید، مجاز و خوشمزه را در ادامه به عنوان بهترین صبحانه برای دیابتی ها به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین صبحانه برای دیابتی ها

ایده‌های مختلفی برای صبحانه دیابتی ها وجود دارند. اما از آنجایی که اغلب افراد به دنبال صبحانه‌های آماده، سریع، خوشمزه، سیرکننده و پر از انرژی هستند، این ۵ پیشنهاد را برای شما آماده کرده‌ایم:

1. گرانولا؛ صبحانه‌ای برای جلوگیری دیابت دو

جو دوسر انتخابی عالی برای صبحانه دیابتی ها به حساب می‌آید. با این وجود، آن را نمی‌توانید به تنهایی میل کنید، بلکه بهتر است خرید گرانولا را در نظر بگیرید. گرانولا با ترکیب جو دوسر و مواد دیگری همچون مغزیجات و میوه خشک می‌تواند انتخابی بی‌نظیر برای صبحانه هر روز هفته افراد دیابتی باشد.

بیشتر بخوانید: جو دوسر برای صبحانه و میان‌وعده

این ترکیب سرشار از مواد مغذی است. گرانولا با برخورداری از جو دوسر سرشار از فیبر است و همان‌طور که می‌دانید، فیبر سیرکننده و کمک‌کننده به دستگاه گوارش است. از جهتی دیگر، به جلوگیری از دیابت نوع دوم هم کمک فراوانی می‌کند. در نتیجه انتخاب گرانولای چاربان برای وعده صبحانه افراد دارای دیابت یک تیر و چند نشان است.

پیشنهاد-صبحانه-برای-مبتلایان-به-دیابت
گرانولا با برخورداری از جو دوسر سرشار از فیبر است و همان‌طور که می‌دانید، فیبر سیرکننده و کمک‌کننده به دستگاه گوارش است

با این انتخاب نه تنها صبحانه‌ای خوشمزه، لذیذ و مجاز میل کرده‌اید، بلکه بدن خود را از مواد مغذی تأمین کرده‌اید. گرانولا می‌تواند برای کاهش وزن، کنترل چربی، افزایش انرژی، کنترل فشار خون، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و در مجموع سلامتی بیشتر مفید باشد. این صبحانه را حتماً نباید هر روز به یک شکل مصرف کنید، بلکه می‌توانید آن را با این مواد ترکیب و میل کنید:

موسلی گردو سیب و دارچین
موسلی گردو سیب و دارچین
  • شیر جو دوسر
  • ماست کم‌چرب
  • ماست یونانی
  • شیر کم‌چرب
  • ماست طعم‌دار بدون قند

2. تخم‌مرغ؛ صبحانه‌ای برای تأمین پروتئین

یکی از پیشنهادات همیشگی برای یک صبحانه مفید که همیشه ما ایرانیان را جذب می‌کند، تخم‌مرغ است. از زمان‌های گذشته تا کنون، صبحانه تخم‌مرغ یکی از ایده‌های صبحانه سالم بوده است. این صبحانه نه تنها همیشه از طرف مادران برای فرزندان تهیه شده است، بلکه امروزه یکی از آیتم‌های پرطرفدار کافه‌ها به حساب می‌آید.

خوشبختانه، این صبحانه سالم برای دیابتی ها نه تنها مجاز است، بلکه به عنوان یک گزینه مفید توصیه هم می‌شود. کالری کم آن باعث می‌شود که احساس سنگینی نداشته باشید و در عین حال پروتئین مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید. تخم‌مرغ را می‌توانید به اشکال مختلفی نوش جان کنید. به این شکل تنوع لازم را هم برای صبحانه روزهای هفته خواهید داشت. تعدادی از روش‌هایی که برای پخت تخم‌مرغ صبحانه پیشنهاد می‌کنیم، این موارد هستند:

  • سرو به همراه اسفناج
  • میل کردن به شکل املت
  • پخت با سبزیجات از جمله فلفل دلمه‌ای
  • آب‌پز کردن

3. موسلی؛ صبحانه‌ای خوشمزه و مقوی

در لیست صبحانه برای دیابتی ها، موسلی انتخاب عالی دیگری است. این صبحانه نه تنها برای افراد دارای دیابت، بلکه حتی برای کلیه افراد از سالم‌ترین و بهترین صبحانه‌ها به حساب می‌آید. موسلی شاخص گلیسمی پایینی دارد و با فیبر بالا شما را سیر می‌کند. ترکیبات آن شامل جو پرک، میوه‌های خشک، آجیل، خشکبار و غیره است. این صبحانه سالم و رژیمی را برای این دسته از افراد مبتلا به دیابت پیشنهاد می‌کنیم:

پیشنهاد-صبحانه-برای-مبتلایان-به-دیابت
موسلی شاخص گلیسمی پایینی دارد و با فیبر بالا شما را سیر می‌کند
  • افراد دارای ضعف صبحگاهی: اگر صبح‌ها انرژی ندارید و احساس ضعف می‌کنید، با تهیه موسلی چاربان می‌توانید این وضعیت را تغییر دهید. ترکیبات این صبحانه از جمله غلات و مغزیجات باعث می‌شوند که احساس سیری داشته باشید و ضعف شما برطرف شود.
  • افراد دارای رژیم: موسلی در عین حال با کالری کم باعث چاقی نشده و انرژی صبح شما را افزایش می‌دهد.
  • افراد باردار: وابسته به نوع موسلی و طعم آن، حتی می‌تواند بهترین صبحانه برای دیابت در بارداری باشد. مواد و ترکیبات مفید این صبحانه نه تنها برای سیر شدن با مقدار کالری کافی، مناسب است، بلکه با مصرف صحیح بدن مادر باردار را از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها تأمین می‌کند.

این بهترین صبحانه برای دیابتی ها یک گزینه حاضری است و می‌توانید بر اساس ذائقه خود آن را با شیر یا ماست نوش جان کنید. البته به یاد داشته باشید که تنها باید در انتخاب طعم و مزه آن دقت کافی را به خرج دهید.

موسلی بادام و کرنبری
موسلی بادام و کرنبری

بیشتر بخوانید: انواع موسلی؛ ویژگی‌ها و خواص انواع موسلی چاربان را بشناسید!

4. پنیر، گوجه و خیار؛ صبحانه‌ای محبوب و سنتی

برای بسیاری از ما ایرانیان هیچ صبحانه‌ای جای نان و پنیر سنتی را نمی‌گیرد. این صبحانه برای افراد دارای دیابت مجاز است، اما تنها در صورتی که به چند شرط پایبند باشند.

  1. اول آنکه به‌جای نان سفید از نان جو استفاده کنید.
  2. دوم آنکه به‌جای چای شیرین، گوجه و خیار را جایگزین کنید.
  3. آخر هم آنکه پنیر کم‌چرب انتخابی سالم‌تر و مفیدتر است.

4. عدسی؛ صبحانه‌ای مفید

عدسی یکی از خوراک‌های اصیل و پرطرفدار ایرانی به حساب می‌آید. این خوراک مقوی و خوشمزه را می‌توانید در لیست صبحانه مناسب دیابت برای خود قرار دهید. این صبحانه سنتی سرشار از آهن و فیبر است و این ترکیبات برای بدن فواید بسیاری به همراه دارند.

حتی پیشنهاد می‌کنیم که در هنگام پخت عدسی یک چوب دارچین هم به آن اضافه کنید تا فواید آن چندین برابر شود. همچنین با میل کردن این خوراک به عنوان وعده صبحانه می‌توانید به وعده‌های صبحانه خود تنوع بدهید و در عین حال قند خون بدن را تنظیم و کنترل منید.

5. ماست یونانی؛ صبحانه‌ای سریع

زمانی برای تهیه کردن صبحانه‌هایی همچون تخم‌مرغ آب‌پز، املت و عدسی ندارید؟ می‌توانید در کنار موسلی و گرانولای چاربان، هر از گاهی ترکیب ماست یونانی با انواع توت‌ها را برای تنوع بیشتر نوش جان کنید. پروبیوتیک ماست می‌تواند به شما در کنترل قند خون کمک کند. البته این صبحانه یک صبحانه رژیمی و کم کالری به حساب می‌آید.

کسانی که قند دارند چه چیزهایی نباید بخورند

همان‌طور که مصرف بعضی از تغذیه‌ها و صبحانه‌های خوشمزه برای افراد دارای دیابت پیشنهاد می‌شود، بعضی از صبحانه‌های رایج ایرانی برای سلامت این افراد ضرر دارند. در مجموع کسانی که قند خون دارند نباید این صبحانه‌ها را میل کنند:

  • عسل
  • مربا
  • چای شیرین
  • خامه
  • لبنیات پرچرب
  • آبمیوه
  • نوشیدنی انرژی‌زا
  • غذاهای سرخ‌کردنی

جمع‌بندی

درست است که مصرف خوراکی‌ها و مواد بسیاری برای افراد مبتلا به دیابت ممنوع است، اما همچنان این افراد می‌توانند از تنوع غذایی جذابی در وعده‌های صبحانه خود برخوردار شوند. از جهتی هم همچنان باید پروتئین، ویتامین، فیبر، آهن و سایر مواد مورد نیاز بدن را تأمین کنند. به همین دلیل در این مطلب سعی کردیم در معرفی صبحانه برای دیابتی ها مواردی را پیشنهاد کنیم که علاوه‌بر مجاز بودن، نیاز بدن را برطرف می‌کنند.

سؤالات متداول

بهترین صبحانه برای دیابتی ها چیست؟

گرانولای چاربان شاخص گلیسمی پایینی دارد و با فیبر فراوان و مواد مغذی بدن شما را تغذیه می‌کند.

صبحانه بدون قند و چربی چیست؟

وابسته به مدل و طعم موسلی مورد نظر شما، موسلی می‌تواند یک صبحانه بدون قند و چربی عالی باشد.

صبحانه دیابتی در طب سنتی چیست؟

تخم‌مرغ با زرده عسلی گزینه‌ای خوشمزه و مقوی برای صبحانه دیابتی در طب سنتی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *