صفحه اصلی / وبلاگ / یک صبحانه خوب چه ویژگی هایی دارد؟

مقالات آموزشی

یک صبحانه خوب چه ویژگی هایی دارد؟

صبحانه خوب چه ویژگی هایی دارد

صبحانه خوب چیست؟ سؤالی که اگر به آن اهمیت ندهید، به بدن خود ضرر رسانده‌اید. متأسفانه اغلب افراد و به‌ویژه جوانان به کل وعده صبحانه را از میان وعده‌های غذایی خود حذف کرده‌اند، عده دیگری هم صبحانه‌های تکراری و ناسالم میل می‌کنند. از این رو لازم دیدیم که این مطلب را به بررسی ویژگی‌های یک صبحانه سالم و مقوی اختصاص دهیم. در ادامه به بررسی یک صبحانه خوب چه ویژگی هایی دارد و چند ایده خوشمزه خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های یک صبحانه سالم و مغذی

زمانی که صحبت صبحانه خوب می‌شود، اغلب افراد تنها به صبحانه‌های سبک و رژیمی فکر می‌کنند. در حالی که برای پاسخ به یک صبحانه خوب چه ویژگی هایی دارد، کیفیت بالای صبحانه از همه لحاظ اهمیت دارد. در مجموع ویژگی‌های زیر را برای تهیه یک صبحانه سالم و مغذی به خاطر بسپارید:

ویژگی-های-یک-صبحانه-خوب
اگر صبحانه کافی میل نکنید، تمرکز و دقت کافی برای گذراندن کلاس‌های مدرسه، دانشگاه و یا کار را نخواهید داشت

1. یک صبحانه خوب شما را سیر می‌کند.

بسیاری از افراد و به‌ویژه کسانی که رژیم دارند، به اشتباه تصور می‌کنند که گرسنه ماندن بهترین روش برای کاهش وزن است. به همین دلیل برای صبحانه هم تغذیه خود را محدود می‌کنند. این در حالی است که چه رژیم داشته باشید و چه نه، یک صبحانه خوب باید شما را سیر کند.

بیشتر بخوانید: بهترین صبحانه برای لاغری

اگر صبحانه کافی میل نکنید، تمرکز و دقت کافی برای گذراندن کلاس‌های مدرسه، دانشگاه و یا کار را نخواهید داشت. در نتیجه مجبور می‌شوید مدتی کوتاه پس از صبحانه خوردن به سراغ یک خوراکی دیگر هم بروید. حتی در صورت نامناسب بودن صبحانه و سیر نشدن امکان افت فشار و قند خون وجود دارد و سیستم بدن را مختل می‌کند. در مقابل اگر صبحانه سیرکننده‌ای همچون جو دوسر میل کنید، حس بهتری خواهید داشت چراکه سیرکننده بودن از خواص جو دوسر به حساب می‌آید.

2. صبحانه سالم به بدن انرژی می‌دهد.

خواب‌آلودگی، بی‌حوصلگی، خستگی و کسلی سرصبح بسیاری از کارمندان، دانش‌آموزان و دانشجویان به دلیل میل نکردن صبحانه یا نخوردن صبحانه خوب است. در حالی که اگر برای مثال دانش‌آموز یا فرزند خود را تنها حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه زودتر بیدار کنید و یک صبحانه خوب به او بدهید، انرژی بیشتری برای شروع روز خواهد داشت. در نتیجه انرژی دادن از ویژگی‌های مهم یک صبحانه خوب است.

به همین دلیل است که در کشورهای اروپایی قهوه میل کردن رواج بسیاری دارد. افراد با میل کردن قهوه انرژی و ضربان قلب خود را افزایش می‌دهند و به این ترتیب در صبح بازدهی بیشتری دارند. با این وجود، پیشنهاد می‌کنیم قهوه را به تنهایی ننوشید یا با یک مواد غذایی مناسب همچون نان و پنیر میل کنید. قهوه به تنهایی یا حتی همراه با صبحانه‌های نامناسبی همچون کیک و بیسکوییت به معده و بدن ضرر بیشتری می‌رساند.

3. صبحانه خوب سرشار از پروتئین و ویتامین است.

بسیاری از بیماری‌ها از کمبود مواد مغذی و ریزمغذی نشأت می‌گیرند. وعده ناهار و شام برای رساندن این مواد به بدن کافی نیستند و صبحانه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. به همین دلیل در پاسخ به یک صبحانه خوب چه ویژگی هایی دارد؟ باید گفت مملو از پروتئین و ویتامین و البته کمی فیبر است.

ویژگی-های-یک-صبحانه-خوب
خواب‌آلودگی، بی‌حوصلگی، خستگی و کسلی سرصبح بسیاری از کارمندان، دانش‌آموزان و دانشجویان به دلیل میل نکردن صبحانه یا نخوردن صبحانه خوب است

در نتیجه صبحانه‌هایی را انتخاب کنید که مواد مغذی به بدن شما می‌رسانند و نه تنها از بروز بیماری جلوگیری می‌کنند، بلکه حس شادابی را با بهبود عملکرد سیستم گوارشی و قلب و عروق افزایش می‌دهند. همچنین وجود فیبر در صبحانه باعث می‌شود که احساس سیری بیشتری کنید و از جهتی دستگاه گوارش شما بهتر از همیشه کار کند. آجیل، میوه، غلات و خرما مثال‌هایی عالی برای یک صبحانه سرشار از مواد مغذی هستند.

4. طعم خوب از ویژگی‌های اصلی صبحانه خوب.

صبحانه سالم، مغذی و خوب نباید بدمزه و خسته‌کننده باشد. یک صبحانه عالی که باعث شود صبح را بهتر از هر روز آغاز کنید، طعمی عالی دارد. در واقع همان‌طور که میل کردن ناهار و شام خوشمزه می‌تواند حس بهتری بدهد، صبحانه هم باید به همین شکل باشد.

با انتخاب صحیح و خرید مواد صبحانه از فروشگاه‌های مناسب می‌توانید با هزینه‌ای محدود یک صبحانه خوشمزه و خوش‌طعم برای هر روز داشته باشید. در ضمن همچین صبحانه‌ای کودکان و فرزندان شما را به میل کردن این وعده غذایی ترغیب می‌کند.

بیشتر بخوانید : صبحانه سالم چی بخوریم؟

5. صبحانه خوشمزه با نوشیدنی همراه است.

در انتخاب نوشیدنی و در مجموع نوشیدن آب، چای، قهوه، دمنوش و غیره به همراه صبحانه سه نکته مهم را باید به خاطر بسپارید:

  • انرژی‌رسانی: انتخاب نوشیدنی‌های کافئین‌دار همچون قهوه و چای برای یک صبحانه خوب خواب‌آلودگی شما را از بین خواهد برد. البته در نوشیدن آن‌ها نباید زیاده‌روی کنید چراکه هر دو می‌توانند برای بدن و قلب زیان‌آور باشند. می‌توانید چای سیاه را با چای سبز جایگزین کنید. همچین آبمیوه‌های طبیعی، دمنوش‌های باکیفیت و شیر می‌توانند انتخاب مناسب‌تری باشند.
    • لذت بیشتر: به زبانی ساده، نوشیدن یک نوشیدنی خوشمزه در کنار صبحانه باعث می‌شود که در صبح گلویی تازه کنید.
    • آب‌رسانی: اغلب افراد در طول روز آب کافی را به بدن خود نمی‌رسانند. این کار مشکلات فراوانی برای بدن به وجود می‌آورد که خشکی پوست یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین آن‌ها است. در نتیجه افزودن نوشیدنی به یک صبحانه مقوی می‌تواند کمک شایانی کند.

چند ایده صبحانه خوب

با توجه به تمامی موارد و ویژگی‌های مذکور در خصوص صبحانه خوب، انتخاب مواد غذایی مناسب برای صبحانه شاید کمی دشوار به نظر برسد؛ به خصوص اگر از کسانی هستید که علاقه چندانی به لبنیات ندارند. به همین دلیل در این قسمت به چند ایده ساده و خوشمزه برای صبحانه اشاره کرده‌ایم:

آجیل

کمتر فرد ایرانی پیدا می‌شود که به آجیل علاقه نداشته باشد. طعم خوب آن به همراه تأمین انرژی و مواد مغذی و ریزمغذی برای بدن باعث شده که انتخابی عالی به حساب بیاید. البته مجبور نیستید حجم زیادی از انواع آجیل را تهیه کنید. می‌توانید چند دانه و برای مثال چند عدد گردو و بادام را به همراه کره بادام زمینی، عسل، ارده، شیره، کره یا حتی پنیر میل کنید.

جو دوسر

جو دوسر و به‌ویژه جو دوسر آلمانی منبعی مغذی و مفید برای بهبود وضعیت کلی بدن است که انرژی زیادی هم می‌دهد. اگر می‌خواهید با یک صبحانه خوب سیر شوید، جو دوسر را انتخاب کنید. این صبحانه طعم خوبی دارد و در مدت زمان کمی با ترکیب شیر سرد یا گرم آماده خوردن می‌شود. در نتیجه به زمان زیادی هم در صبح برای تهیه صبحانه نیاز نخواهید داشت.

ویژگی-های-یک-صبحانه-خوب
اگر می‌خواهید با یک صبحانه خوب سیر شوید، جو دوسر را انتخاب کنید.

از دیگر مزایای جو دوسر این است که حتی برای افراد دارای رژیم، قند خون و کلسترول بالا هم مناسب است و در واقع این موارد را تنظیم می‌کند. در ضمن خانم‌های باردار هم می‌توانند آن را میل کنند.

گرانولا

اگر به دنبال سریع‌ترین و راحت‌ترین صبحانه مغذی می‌گردید که هم برای کودکان و هم بزرگسالان طعم خوبی دارد، گرانولای چاربان را انتخاب کنید. این گرانولا انرژی‌زا است و باعث می‌شود فرزند شما در کلاس کاملا هوشیار باشد. از جهتی با مواد مغذی و مفیدی که در جو دوسر آلمانی آن وجود دارد، مواد لازم بدن و فیبر برای سیر شدن را تأمین می‌کند. در واقع گرانولای چاربان با کیفیت بالا و قیمت مناسب می‌تواند بهترین جو دوسر برای صبحانه‌ای مغذی باشد.

جمع‌بندی

در این مطلب به هر آنچه که در خصوص ویژگی‌های یک صبحانه خوب و سالم اهمیت داشت، اشاره کردیم. در مجموع با خرید جو دوسر دیگر نیازی به نگرانی در خصوص آماده کردن این وعده غذایی نخواهد بود. از نظر شما چه صبحانه خوشمزه و ویژگی مهم دیگری باید در این مطلب باشد؟

سؤالات متداول

برای صبحانه چه چیزی خوب است؟

اگر می‌خواهید با یک صبحانه خوب سیر شوید، جو دوسر را انتخاب کنید.

چرا خوردن صبحانه مهم است؟

بسیاری از بیماری‌ها از کمبود مواد مغذی و ریزمغذی نشأت می‌گیرند. وعده ناهار و شام برای رساندن این مواد به بدن کافی نیستند و صبحانه نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

صبحانه سالم چی بخوریم؟

اگر به دنبال سریع‌ترین و راحت‌ترین صبحانه مغذی می‌گردید که هم برای کودکان و هم بزرگسالان طعم خوبی دارد، گرانولای چاربان را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *