صفحه اصلی / وبلاگ / طرز تهیه گرانولا ورزشی برای ورزشکاران حرفه‌ای

مقالات آموزشی

طرز تهیه گرانولا ورزشی برای ورزشکاران حرفه‌ای

طرز تهیه گرانولا ورزشی

یکی از اهداف اصلی ورزشکاران، داشتن بدنی سالم و بدون مشکل است. واقعیت این است که هیچ روشی بهتر از مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین برای تامین پروتئین مورد نیاز و افزایش حجم عضلات نیست. گرانولا یکی از خوراکی‌های خوشمزه و محبوب میان ورزشکاران است که به‌دلیل داشتن فواید بی‌نظیر توانسته محبوبیت بسیار زیادی در میان همه پیدا کند. طرز تهیه گرانولا ورزشی، یکی از دغدغه‌های اصلی ورزشکارانی است که دوست دارند از این خوراکی خوش طعم استفاده کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد بهترین روش مصرف گرانولا برای ورزشکاران و بدنسازان صحبت کنیم.

گرانولا، خوراکی مغذی برای ورزشکاران

گرانولا یک خوراکی مغذی و خوشمزه برای ورزشکاران است که از ترکیب جو دوسر و دانه‌های آجیل تشکیل می‌شود. این خوراکی‌ها معمولا دارای یک شیرین‌کننده طبیعی مانند عسل یا شیره نیز هستند که طعم و مزه آن‌ها را برای مصرف روزانه فوق‌العاده می‌کند.

گرانولا با اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از کاهش وزن بگیرید تا تامین ویتامین‌ها و پروتئین مورد نیاز بدن ورزشکاران. ورزشکاران می‌توانند به جای مصرف خوراکی‌های مضر و چرب، از گرانولای ورزشی استفاده کنند که هم فواید بسیار زیادی برای آن‌ها دارد، هم باعث تامین پروتئین مورد نیاز بدن آن‌ها خواهد شد.

مصرف گرانولا و جو دوسر در برنامه غذایی ورزشکاران و بدنسازان یک ضرورت به حساب می‌آید.

طرز تهیه گرانولا ورزشی

اگر می‌خواهید گرانولا ورزشی مصرف کنید، نیازی به تهیه آن با کمک جو دوسر و یا ترکیبات دیگر ندارید. چون این محصول به صورت آماده و با بهترین طعم و مزه به شما ارائه می‌شود. طرز تهیه گرانولا ورزشی مربوط به زمانی است که می‌خواهید آن را به همراه شیر، ماست و یا بستنی میل کنید. در این صورت اجازه دارید که مقدار مناسب گرانولا را به هر ترکیبی که دوست دارید اضافه کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید.

طرز تهیه گرانولا بدنسازان آنقدر منعطف است که شما می‌توانید بر اساس ذائقه خودتان این کار را انجام دهید. حتی برخی از افراد ترجیح می‌دهند که به جای ترکیب کردن گرانولا با شیر و ماست، آن‌ها را به‌صورت خام میل کنند.

گرانولا اسپرت
گرانولا اسپرت

بهترین زمان مصرف برای گرانولا بدنسازان

زمان مصرف گرانولا برای بدنسازان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شما باید بتوانید این خوراکی را در زمانی مصرف کنید که بیشترین تاثیر را از فواید آن ببینید. به طور کلی، بهتر است به جای اینکه زمان‌های مختلف را برای میل کردن این خوراکی بیان کنیم، آن‌ها را به دو بخش روزهای تمرین و غیر‌تمرین تقسیم‌بندی نماییم.

در این صورت شما می‌توانید بر اساس روز تمرین یا غیر تمرین، بهترین زمان مصرف گرانولا را انتخاب کنید و از فواید مصرف این خوراکی خوشمزه و خوش‌طعم بهره‌مند شوید.

بهترین زمان مصرف گرانولا ورزشی در روزهای تمرین

در صورتی که قرار است در روزهای تمرین از گرانولا ورزشی استفاده کنید، قضیه فرق می‌کند. گرانولا ورزشی از یک طرف باعث تامین انرژی شما می‌شود، از یک طرف دیگر از خستگی‌های عضلانی پس از ورزش نیز جلوگیری می‌کند. پس اگر یک ورزشکار حرفه‌ای هستید، متوجه شده‌اید که امکان مصرف گرانولا قبل و بعد از تمرین ورزشی وجود دارد.

مصرف گرانولا قبل از تمرین ورزشی به شما این امکان را می‌دهد تا در حین ورزش انرژی زیادی داشته باشید. بهتر است که از مقداری گرانولا حدود 30 دقیقه قبل از ورزش استفاده کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید؛ اما اگر برای شما ریکاوری عضلات پس از تمرین مهم‌تر است، می‌توانید زمان مصرف گرانولا ورزشی را به بعد از تمرین موکول کنید. در این صورت می‌توانید این گرانولاهای خوشمزه را به همراه مقداری شیک بعد از تمرین خودتان مصرف کنید و از فواید بی‌نظیر گرانولاها بهره‎مند شوید.

بیشتر بخوانید: گرانولا چیست و چه خواصی دارد؟

ورزشکاران و بدنسازان می‌توانند قبل و بعد از تمرینات ورزشی گرانولا مصرف نمایند.

بهترین زمان مصرف گرانولا ورزشی در روزهای غیر تمرین

روزهای غیر تمرین یا همان روزهای استراحت شما، فرصت خوبی برای ریکاوری عضلات هستند. بهتر است که مصرف گرانولا و ترکیبات پروتئینی را فقط به روزهای تمرین محدود نکنید و در روزهای غیر تمرین نیز از گرانولا به‌عنوان میان وعده یا صبحانه میل نمایید.

اگر می‌خواهید در طول روز سیر باشید و حداکثر انرژی خودتان را در صبح‌ها داشته باشید، می‌توانید گرانولا ورزشی را صبح‌ها به‌عنوان صبحانه میل کنید. در این صورت یک وعده مغذی و سیرکننده برای صبح خواهید داشت. از طرفی به‌دلیل اینکه چندین ساعت خواب بوده‌اید و مواد مغذی به بدن شما نرسیده‌اند، می‌توانید با میل کردن مقداری گرانولا ویتامین‌ها و پروتئین مورد نیاز خود را با حداکثر جذب، تامین کنید. اما اگر معمولا میان‌وعده‌های غیر مغذی میل می‌کنید، بهتر است که آن را با گرانولا جایگزین کنید و به جای صبحانه از مقداری گرانولا در عصرها میل کنید.

بنابراین، بهترین زمان مصرف گرانولا ورزشی در روزهای غیر تمرین در وعده صبحانه و عصرانه است. البته در برخی از موارد نیز افراد ترجیح می‌دهند که برای جذب تدریجی پروتئین موجود در گرانولا، آن را قبل از خواب و در شب میل کنند. این زمان نیز می‌تواند برای مصرف گرانولا در روزهای غیر تمرین زمان ایده‌آلی باشد.

مزایا مصرف گرانولا ورزشی شیشه ای
مزایا مصرف گرانولا ورزشی شیشه ای

چقدر گرانولا در طول روز به عنوان ورزشکار مصرف کنیم؟

مشخص کردن میزان مصرف گرانولا در طول روز، بستگی به میزان انرژی مورد نیاز و نوع گرانولای انتخابی شما دارد. طرز تهیه گرانولا ورزشی نیز می‌تواند تاثیر زیادی روی مصرف گرانولا در طول روز داشته باشد. به طور کلی، مصرف روزانه 4 قاشق غذاخوری از گرانولا برای ورزشکاران و بدنسازان کافیست. این مقدار از گرانولا تقریبا در حدود 1 چهارم پیمانه است که می‌توانید به خوراکی‌های دیگر آن را اضافه کنید.

با همین مقدار از گرانولا ورزشی، می‌توانید بخشی از فیبر و پروتئین مورد نیاز خود را تامین کنید و تا ساعت‌ها سیر خواهید بود. با این حال اگر برنامه ورزشی و غذایی خاصی دارید، می‌توانید میزان گرانولای مصرفی خودتان را افزایش یا کاهش دهید؛ ولی بهتر است که قبل از افزایش مصرف این خوراکی خوش‎طعم، با متخصص تغذیه مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: فواید گرانولا اسپرت برای ورزشکاران و بدنسازان

یکی از روشهای افزایش پروتئین دریافتی همراه گرانولا، اضافه کردن کره بادام زمینی به آن است.

گرانولا ورزشی را به چه چیزی مصرف کنیم؟

طرز تهیه گرانولا ورزشی آنقدر متنوع است که شما می‌توانید بر اساس ذائقه و سلیقه شخصی خودتان از هر یک از این روش‌ها کمک بگیرید. معمولا ورزشکاران ترجیح می‌دهند که این خوراکی‌ها را با ترکیباتی میل کنند که میزان پروتئین بیشتری دارند. در این صورت نیاز بدن خود را به پروتئین تامین می‌کنند و دیگر نگران آتروفی عضلات و یا عدم حجم گرفتن ماهیچه‌های خودشان نیستند.

مصرف گرانولا با هر خوراکی خوشمزه دیگری مانند شیر، ماست، بستنی و… امکان‌پذیر است. البته معمولا ورزشکاران ترجیح می‌دهند که از شیر کم چرب برای تهیه گرانولا استفاده کنند. می‌توان به همراه مقداری ماست میوه‌ای نیز از گرانولا ورزشی استفاده کرد که هم طعم بی‌نظیری دارد، هم فیبر مورد نیاز ورزشکاران را تامین می‌کند.

ماست ایسلندی یکی از پرپروتئین‌ترین ماست‌هایی است که می‌توانید به عنوان ورزشکار مورد استفاده قرار دهید. اگر به دنبال یک طرز تهیه گرانولا ورزشی متفاوت با درصد پروتئین بالا هستید، ما به شما ترکیب ماست ایسلندی و گرانولا را پیشنهاد می‌کنیم. این ترکیب می‌تواند تاثیر زیادی روی رشد عضلات شما داشته باشد و از خستگی عضلانی، ضعف عضلات و … نیز جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید که ماست ایسلندی کاله فاقد چربی و در عوض سرشار از پروتئین است.

گرانولا ورزشی
گرانولا ورزشی

افزایش پروتئین گرانولا با کره بادام زمینی

اگر با طرز تهیه گرانولا بدنسازان آشنا باشید، حتما متوجه شده‌اید که این محصولات دارای درصد پروتئین بالایی هستند که دلیل این موضوع هم به کار رفتن جو دوسر در داخل آن هاست؛ اما به‌هر‌حال ممکن است برخی از ورزشکاران ترجیح دهند که میزان پروتئین موجود در گرانولا را افزایش دهند. خوشبختانه به دلیل نوع ترکیبات موجود در گرانولا، به راحتی این امکان وجود دارد تا با اضافه کردن ترکیبات جدید، گرانولا را با خواص جدید مصرف کرد.

بنابراین، اگر تمایل دارید که پروتئین موجود در گرانولا را افزایش دهید، می‌توانید مقداری به آن کره بادام زمینی اضافه کنید. کافیست که به هر وعده از گرانولا، مقداری کره بادام زمینی ساده اضافه کنید و از طعم بی‌نظیر و پروتئین بالای این ترکیب لذت ببرید. میزان پروتئین موجود در هر قاشق از کره بادام زمینی روی بسته بندی این محصولات مشخص است. پس مراقب باشید که در مصرف پروتئین زیاده‌روی نکنید.

بیشتر بخوانید: گرانولا برای ورزشکاران؛ روش مصرف بهتر است؟

برای افزایش میزان پروتئین دریافتی از گرانولا می‌توانید پودر پروتئین مورد استفاده خود را به آن اضافه کنید.

نحوه مصرف گرانولا ورزشی با پروتئین

پودر پروتئین یکی از مکمل‌های ورزشی است که می‌تواند برای تامین نیازهای ورزشکاران به پروتئین مورد استفاده قرار گیرد. این پودر یا حاوی پروتئین کازئین یا پروتئین وی بوده که هر کدام فواید بسیار زیادی برای بدن شما دارند. برخی از ورزشکاران ترجیح می‌دهند که برای تامین پروتئین حداکثری در روزهای تمرین خودشان، گرانولا را با پودر پروتئین میل کنند.

طرز تهیه گرانولا ورزشی با پودر پروتئین بسیار ساده است. فقط کافیست که گرانولا را به یک سروینگ از مکمل خودتان که با آب یا شیر آماده کردید، اضافه کنید. هیچ محدودیت خاصی برای مصرف همزمان گرانولا و پروتئین وجود ندارد. فقط باید توجه داشته باشید که بیش از نیاز روزانه خودتان از این مکمل استفاده نکنید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد طرز تهیه گرانولا بدنسازان صحبت کردیم. طبق توضیحاتی که دادیم مشخص شد که انعطاف‌پذیری زیادی برای مصرف این خوراکی خوشمزه در حین ورزش وجود دارد و می‌توانید بر اساس سلیقه شخصی خودتان، از هر یک از این روش‌ها کمک بگیرید. گرانولا به همراه خوراکی‌های خوشمزه دیگر، به راحتی باعث افزایش حجم عضلات شما و بهبود عملکرد ورزشی‌تان خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *