صفحه اصلی / وبلاگ / طرز تهیه موسلی در خانه

مقالات آموزشی

طرز تهیه موسلی در خانه

طرز تهیه موسلی در خانه

موسلی یکی از خوراکی‌های خوشمزه برای صبحانه است که البته می‌توانید آن را در هر ساعت از روز نیز میل کنید. این خوراکی خوشمزه شامل فیبر، پروتئین و آنتی اکسیدان‌های ضروری برای بدن است که هر کدام به نوبه خودشان عالی عمل می‌کنند. شما می‌توانید آخر هفته‌ها با توجه به طرز تهیه موسلی، برای خودتان موسلی تهیه کنید و در طول هفته یک صبحانه مغذی و بدون نقص داشته باشید. یا اینکه موسلی‌های آماده و خوش طعم چاربان را بخرید و با توجه به سلیقه خودتان میل کنید.

موسلی چیست؟

موسلی توسط یک پزشک سوئیسی طراحی شد. این پزشک یک ترکیب با جو پرک، سیب رنده شده، آجیل خرد شده با مخلوط آب لیمو، آب و شیر غلیظ شده تهیه کرد و آن را با نام «موزلی برچر» معرفی نمود. امروزه موسلی‌ها حاوی ترکیبات بسیار متنوعی از جمله جو، آجیل‌ها، دانه‌های مختلف و میوه‌های خشک هستند که می‌توانند با طعم و مزه فوق‌العاده خودشان برای افرادی که رژیم هستند و یا نیاز به یک وعده غذایی سالم و کامل دارند، مورد استفاده قرار گیرند.

موسلی یک صبحانه و میان وعده سلامت محور است که در منزل به راحتی می‌توانید درست کنید.

بیشتر بخوانید: فواید موسلی چیست؟ خواص ثابت شده انواع موسلی

ترکیبات موجود در موسلی

قبل از اینکه بخواهیم در مورد طرز تهیه موسلی صحبت کنیم، باید ترکیبات موجود در آن را به شما توضیح دهیم. ترکیباتی که دست شما برای انتخاب آن‌ها باز است و می‌توانید بر اساس بودجه و ذائقه خودتان هر یک از این ترکیبات را میل کنید.

فرمول مشخص و قطعی برای تهیه موسلی وجود ندارد؛ اما باید توجه داشته باشید که جو اصلی‌ترین ماده اولیه برای تهیه موسلی است و هرگز نمی‌توانید آن را با چیز دیگری جایگزین کنید، ولی ترکیبات دیگر مانند دانه‌های آجیل، تخمه‌ها می‌توانند بر اساس ذائقه شما متفاوت انتخاب شوند.

معمولا نسبت ماده اصلی موسلی یعنی جو به دیگر ترکیبات اضافه شده به آن، 4 به 1 هستند. یعنی شما باید به ازای 4 فنجان جو، از 1 تا یک دوم فنجان آجیل و دانه‌های خوشمزه استفاده کنید. همچنین می‌توانید به این ترکیب نصف فنجان میوه خشک نیز اضافه نمایید. در ادامه به ترکیبات قابل استفاده و پیشنهادی برای تهیه موسلی اشاره می‌کنیم:

ماده اساسی موسلی، جو پرک است. در کنار آن آجیل و میوه‌های خشک موسلی را می‌سازد.
  • غلات: شما می‌توانید برای تامین فیبر و خواص غلات از جو دوسر، سبوس گندم، چاودار کامل، جو کامل، پرک کینوا استفاده کنید. البته می‌دانیم که برخی از این محصولات خیلی در دسترس نیستند و می بایست مطابق با وضع موجود عمل کنیم.
  • آجیل و دانه‌های مختلف: آجیل‌ها و دانه‌های مغذی برای تهیه موسلی فوق العاده هستند. شما می‌توانید از خلال بادام، گردو، بادام هندی، گردو، پسته، فندق، تخمه آفتابگردان، دانه چیا، دانه کنجد و نارگیل شیرین نشده برای خوش طعم‌تر کردن موسلی استفاده کنید.
  • میوه خشک: میوه‌های خشک شیرین کننده‌های طبیعی برای موسلی هستند که نیاز شما را به استفاده از شکر و شیرین کننده‌های دیگر کم می‌کنند. زردآلو خشک، گیلاس خشک، انجیر خشک، کشمش، کشمش طلایی، مویز و چیپس سیب، از جمله میوه‌های خشکی هستند که می‌توانید به موسلی‌ها اضافه کنید.

طرز تهیه موسلی در خانه

حال که با ترکیبات قابل استفاده در موسلی آشنا شدید، حتما متوجه شده‌اید که برای تهیه موسلی می‌توانید از ترکیبات مختلفی استفاده کنید که هر کدام طعم و مزه فوق‌العاده‌ای دارند. از طرفی تنوع در ترکیبات قابل استفاده در موسلی باعث شده تا رسپی‌های این خوراکی خوشمزه بسیار با هم متفاوت باشند.

بنابراین، لزوما مواد اولیه و روشی که در ادامه به شما توضیح می‌دهیم، تنها طرز تهیه موسلی در خانه نیست و شما می‌توانید از روش‌های دیگر نیز کمک بگیرید. با این حال ما قصد داریم که یک روش تهیه موسلی خوش طعم را به شما توضیح دهیم که برای وعده صبحانه شما عالی است و تا ناهار شما را سیر نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت موسلی و گرانولا چیست؟

ترکیبات مورد نیاز برای تهیه موسلی

ترکیبات پیشنهادی ما برای تهیه موسلی در خانه، ترکیبات زیر هستند که می‌توانند با ترکیب شدن با هم طعم و مزه فوق‌العاده‌ای را به وجود آورند؛ اما اگر به هر دلیلی امکان تهیه برخی از این ترکیبات را نداشتید، نیازی به نگرانی نیست. چون می‌توانید از ترکیبات پیشنهادی ذکر شده در این مقاله برای تهیه موسلی نیز استفاده کنید.

  • سه و نیم فنجان جو پرک
  • یک دوم قاشق چایخوری نمک
  • یک دوم قاشق چایخوری دارچین آسیاب شده
  • یک دوم فنجان بادام خلال شده
  • یک چهارم فنجان گردوی خام خرد شده
  • یک چهارم فنجان دانه تخمه کدو تنبل
  • یک دوم فنجان پرک نارگیل شیرین نشده
  • یک چهارم فنجان زردآلو خشک درشت و خرد شده

مراحل تهیه موسلی در خانه

حالا که ترکیبات را برای تهیه موسلی آماده کردید، نوبت به توضیح طرز تهیه موسلی می‌رسد. کافی‌ست که مطابق با مراحل زیر پیش بروید و برای یک هفته یک موسلی خوش طعم تهیه کنید.

فرمول سنتی موسلی، حاوی جو پرک خام است و نه برشته.

1. جو، آجیل و دانه‌ها را می‌توانید برشته کنید 

موسلی به عنوان یک غذای خام ابداع شده بوده است. برای همین اگر بخواهید با فرمول سنتی آن پیش بروید لازم نیست که مواد اولیه را بپزید. اما در فرمولاسیون‌های جدیدتر و صنعتی برای اینکه هضم راحتتر و بافت ترد‌تری داشته باشیم، می‌توانیم جو پرک را در فر حرارت دهیم.

برای این کار ابتدا باید جو پرک، سبوس گندم و دارچین را روی سینی فر بریزید. سپس بادام، گردو و تخمه کدو را روی یک سینی دیگر فر قرار دهید. اجازه دهید تا یک لایه یکنواخت توسط این ترکیبات شکل بگیرد. شما باید دمای فر را روی 350 درجه فارنهایت تنظیم کنید و سینی حاوی جو را در طبقه بالایی و سینی حاوی دانه‌ها را در طبقه پایینی قرار دهید. معمولا 10 الی 12 دقیقه زمان کافیست تا این ترکیبات خوب برشته و پخته شوند.

توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید از شیرین کننده (عسل، شکر یا شیره‌های گیاهی) می‌خواهید استفاده کنید می‌بایست در همین مرحله به جو پرک اضافه کنید و بگذارید در فر بپزد.

2. نارگیل را اضافه کنید

سینی مربوط به دانه‌های آجیل را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا سرد شود. حالا نارگیل‌های تهیه شده خودتان را روی جو بپاشید و اجازه دهید تا 5 دقیقه بماند تا نارگیل‌ها برشته شوند و رنگ آن‌ها متمایل به قهوه‌ای شود. سپس می‌توانید سینی را از فر خارج کنید و به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا خنک شود.

3. مواد را با هم مخلوط کنید

پس از سرد شدن دانه‌های آجیل، جوها و ترکیبات دیگر باید آن‌ها را در یک کاسه بزرگ بریزید. در این مرحله می‌توانید میوه‌های خشک انتخابی خودتان را اضافه کنید و خوب آن‌ها را هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. دقت کنید که نیازی به اضافه کردن میوه‌های خشک به سینی فر نیست؛ چون آن‌ها رطوبت خود را از دست داده‌اند و دیگر نیازی به خشک کردن آن‌ها نیست.

4. از موسلی نگهداری کنید

پس از ترکیب تمامی مواد اولیه، نوبت به آن رسیده که این مواد را به یک ظرف درب بسته منتقل کنید. شما می‌توانید این ترکیبات را به مدت 1 ماه در دمای اتاق نگهداری کنید؛ اما فراموش نکنید که پس از هر بار باز کردن درب موسلی، دوباره آن را محکم ببندید تا هوا وارد بسته نشود.

نحوه خوردن موسلی

حالا که با طرز تهیه موسلی آشنا شدید، شاید این سوال برای شما مطرح شود که چگونه می‌توانیم این موسلی‌ها را میل کنیم؟ هر فردی با سلیقه شخصی خودش، می‌تواند موسلی‌ها را با هر روشی که دوست دارد میل کند. برخی از افراد آن را به شیر اضافه می‌کنند، برخی دیگر به ماست و بعضی از افراد هم به بستنی.

شما می‌توانید حدود دو سوم فنجان موسلی را با دو سوم فنجان شیر مخلوط کنید. سپس روی آن زغال اخته یخ زده بریزید و درب آن را محکم ببندید. اگر یک شب این ترکیب در یخچال بماند، مزه فوق‌العاده‌ای پیدا خواهد کرد.

می‌توانید مقداری دانه پیا نیز به این ترکیب اضافه کنید تا طعم و مزه آن فوق العاده شود. البته دقت داشته باشید که ترکیب شیر و موسلی باید یک روزه مصرف شود و نگهداری از این موسلی‌ها در مدت زمان زیاد، می‌تواند طعم و مزه آن‌ها را تغییر دهد.

موسلی را میتوانید همراه شیر، ماست، ماست میوه‌ای و بستنی میل کنید.

موسلی را می‌توان به غیر از شیر، با ماست نیز میل کرد. کافیست که مقداری از موسلی را در ماست هم زده و خوش طعم بریزید و میل کنید. می‌توانید از توت‌های تازه و موز برای تزئین این ترکیب استفاده کنید و از مزه و طعم بی‎نظیر آن‌ها بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

در این مقاله طرز تهیه موسلی را به شما توضیح دادیم. اگر دوست دارید موسلی خوش طعم و مزه تهیه کنید، می‌توانید با 4 مرحله توضیح داده شده در این مقاله، این خوراکی خوش طعم را تهیه کنید. فراموش نکنید که هر ترکیبی می‌تواند به موسلی شما اضافه شود. در صورتی که زمان و حوصله کافی برای تهیه موسلی ندارید، می‌توانید موسلی‌های باکیفیت چاربان را تهیه کنید که از نظر طعم و مزه بی‌نظیر هستند و کیفیت فوق‌العاده بالایی نیز دارند.

سوالات متداول

فرق اساسی گرانولا و موسلی چیست؟

گرانولا از جو دوسر تهیه می‌شود و موسلی از جو پرک.

موسلی فاقد گلوتن است؟

خیر. موسلی به دلیل استفاده از جو پرک دارای گلوتن است.

بهترین روش مصرف موسلی چیست؟

محبوبترین و سریع‌ترین روش مصرف موسلی، استفاده آن به همراه شیر است. شیر می‌تواند گرم یا سرد باشد. همچنین می‌توانید به جای شیرهای لبنی از شیرهای گیاهی مثل شیر بادام یا شیر سویا استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *