صفحه اصلی / وبلاگ / روش مصرف موسلی؛ موسلی را چطور میل کنیم؟ سرد یا گرم؟

مقالات آموزشی

روش مصرف موسلی؛ موسلی را چطور میل کنیم؟ سرد یا گرم؟

روش‌های مصرف موسلی

برنامه غذایی سالم بخشی از زندگی سالم است و همه به آن نیاز دارند. موسلی یکی از پرطرفدارترین غذاهایی است که در رژیم غذایی بیشتر ورزشکاران، بدنسازان و حتی افراد عادی قرار می‌گیرد. این نوع غذا می‌تواند به‌عنوان وعده اصلی یا میان وعده مصرف شود. روش‌ مصرف موسلی متفاوت است، از طرفی انتخاب روش‌های مصرفی مناسب به شما کمک می‌کند تا این مکمل را به شکل صحیح نوش جان کرده و مواد مغذی آن را به شکل کامل دریافت کنید.

موسلی چیست؟

موسلی با استفاده از جو پرک، غلات، آجیل، دانه‌ها و میوه‌های تازه یا خشک تهیه می‌شود. این غذای خوشمزه معمولا با مایعاتی مانند شیر، آب میوه، ماست میل می‌شود. برای تهیه این غذای فوق‌العاده به مهارت چندانی نیاز ندارید. فقط کافی است برای آماده کردن این ترکیب خلاقیت به خرج دهید و از ترکیبات مناسبی کمک بگیرید.

صبحانه موسلی ساده و راحت، تقویت‌کننده متابولیسم

روش‌ مصرف موسلی زیاد است، اما این غذا برای سرو و مصرف تنها یک روش اصلی دارد و آن هم سرو موسلی به‌عنوان صبحانه است. فرقی نمی‌کند شما مبتدی، متوسط یا حرفه‌ای باشید، در هر صورت برای جای دادن موسلی در برنامه و رژیم غذایی خود باید این روش مصرف را بلد باشید. در این روش همه مواد و ترکیبات داخل کاسه ریخته می‌شوند و مقداری شیر گرم یا سرد به محتویات اضافه می‌شود. این نوع روش مصرف خیلی ساده و راحت است. اگر گیاهخوار هستید یا به لاکتوز حساسیت دارید، می‌توانید برای تهیه این غذای فوق‌العاده از شیر نارگیل، شیر سویا و شیر بادام استفاده کنید.

موسلی گردو سیب و دارچین
موسلی گردو سیب و دارچین

بیشتر بخوانید: ترکیبات موسلی؛ همه چیز راجع به مواد اولیه موسلی

روش مصرف موسلی با ماست

ماست کلسیم و پروبیوتیک دارد و این ترکیبات هضم موسلی را آسان می‌کند. اگر طعم موسلی با شیر را دوست ندارید، بهتر است روش مصرف موسلی با ماست را امتحان کنید. توت فرنگی، زغال اخته، تمشک، انبه، پرتقال و… نیز می‌توانند بخشی از ترکیبات موسلی باشند.

خیساندن موسلی

موسلی را می‌توان درست مانند جو خیسانده شده، برای چند ساعت یا ‌یک شب خیس کرد. این نوع روش مصرف موسلی کمک می‌کند که جوی پرک بافتی لطیف با طعمی متفاوت داشته باشد. برای این بافت لطیف می‌توانید موسلی را در شیر یا کشک خیس کرده و صبح آن را با یک کاسه میوه یا آجیل خرد شده سرو کنید. بدون شک این ترکیب، صبحانه‌ای پر انرژی است که به‌راحتی هضم می‌شود. اگر شب قبل شام سنگینی خورده باشید و برای صبح بعد از آن به چیزی سبک و فوق‌العاده تازه نیاز داشته باشید، می‌توانید این نوع روش مصرف موسلی را امتحان کنید.

روش مصرف موسلی با میوه، تقویت‌کننده طبیعی انرژی

روش مصرف موسلی می‌تواند با اضافه کردن قندهای طبیعی همراه باشد. این قندها در مقایسه با قندهای افزوده شده یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی مناسب و سالم هستند. برای تامین شیرینی طبیعی موسلی بهتر است میوه‌های تازه یا خشک مورد علاقه‌تان را به آن اضافه کنید. زغال اخته، تمشک، کیوی، دانه‌های انار، موز ورقه شده، گلابی، انبه، سیب و… می‌توانند چاشنی موسلی باشند.

مصرف موسلی با آجیل و میوه خشک

روش مصرف موسلی می‌تواند با اضافه کردن آجیل یا میوه خشک همراه باشد. بادام، کشمش، بادام هندی، گردو، زغال اخته، زردآلو، گوجی‌بری و توت فرنگی می‌توانند به‌عنوان طعم‌دهنده و مواد مغذی موسلی استفاده شوند. اگر رژیم غذایی دارید، می‌توانید میزان قند و نمک میوه‌های خشک را بررسی کنید.

روش مصرف موسلی با دانه‌ها

دانه‌ها منبعی از پروتئین، امگا 3، ویتامین‌های ضروری و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. موسلی یکی از بهترین غذاها برای جا دادن دانه‌های بیشتر در رژیم غذایی است. این دانه‌ها می‌توانند دانه‌های کدو تنبل، تخمه آفتابگردان، دانه کتان، دانه چیا و… باشند. هر کدام از آن‌ها خواص زیادی برای سلامتی دارند، ضمن اینکه انرژی زیادی نیز دارند.

بیشتر بخوانید: انواع موسلی؛ ویژگی‌ها و خواص انواع موسلی چاربان را بشناسید!

موسلی را بپزید

افراد مختلفی وجود دارند که دوست ندارند جوی پرک را به شکل خام بخورند. آن‌ها می‌توانند روش مصرف موسلی پختنی را امتحان کنند. در این حالت جوی خام پخته می‌شود و به حالت خامه‌ای مثل فرنی در می‌آید.

بیماری حساسیت به لاکتوز باعث می‌شود برای انتخاب روش مصرف موسلی کمی خلاق‌تر باشید. حساسیت به لاکتوز اجازه نمی‌دهد غلات و ترکیبات موسلی را با شیر مخلوط کنید. در این حالت، سس سیب می‌تواند ترکیب مناسبی برای طعم دادن به موسلی باشد.

تاپینگ موسلی

موسلی علاوه بر اینکه یک میان وعده یا وعده اصلی است، می‌تواند تاپینگ هم باشد. شما می‌توانید این تاپینگ خوشمزه و مغذی را به اسموتی اضافه کنید. البته این تاپینگ می‌تواند با انواع مختلفی از خوردنی‌های خوشمزه مثل کلوچه، پارفی و… مصرف شود.

روش تهیه

  • روش مصرف موسلی به‌عنوان تاپینگ خوشمزه بدین صورت است که شما باید ترکیبی از میوه‌ها را داشته باشید. شما می‌توانید با اضافه کردن میوه‌های تازه برش‌ شده (موز، سیب، کیوی، توت‌فرنگی و غیره) به ماست تازه، یک کاسه پارفی درست کنید.
  • برای تاپینگ اسموتی‌ها، می‌توانید به‌سادگی میوه‌های مورد علاقه خود را با ماست و مقداری عسل (در صورت نیاز) مخلوط کنید.
  • حالا مقداری بادام بو داده را به‌عنوان مواد اضافه به موسلی اضافه کنید تا طعم ترد آن را بیشتر کند.

طرز تهیه موسلی با چات ماسالا

روش مصرف موسلی می‌تواند به‌عنوان یک دستور ساده و خوشمزه غذایی اما مفید مورد توجه باشد. جوانه‌ها و موسلی منابع عالی پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن هستند. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که ترکیبات موسلی را مخلوط کرده و از یک وعده غذایی سالم لذت ببرید. این ترکیب علاوه بر اینکه یک میان وعده یا وعده غذایی مناسب است، باعث کاهش وزن نیز می‌شود، چون کالری کمی دارد.

نحوه تهیه

  • برای تهیه این وعده غذایی کافی است به اندازه دلخواه از جوانه‌های خام یا بخارپز شده استفاده کنید.
  • در یک کاسه، همه سبزیجات خرد شده، جوی پرک معمولی، جوانه‌ها و ادویه‌جات مانند چات ماسالا، پودر فلفل قرمز و چاتنی سبز را اضافه کنید.
  • ترکیبات را به‌خوبی مخلوط کنید و از یک غذای تند لذت ببرید.

کوکی‌های موسلی بهترین روش مصرف موسلی

کوکی‌های موسلی می‌توانند به‌عنوان میان وعده بی‌نظیر میل شوند. این کوکی‌ها طعم خوبی دارند و منبع خوبی برای تامین انواع ویتامین، پروتئین و… هستند.

چگونه کوکی‌های موسلی را تهیه کنیم؟

  • برای شروع، ابتدا فر را با دمای 170 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. تخم مرغ، 100 گرم کره و یک دوم فنجان عسل را با هم مخلوط کنید.
  • یک دوم فنجان آرد و 3 فنجان موسلی را با هم ترکیب کرده و مخلوط کره، تخم مرغ و عسل را به‌آرامی به آن‌ها اضافه کنید. پس از آماده شدن خمیر، آن را به مدت 15 دقیقه کنار بگذارید و استراحت دهید.
  • حالا گلوله‌های خمیر کوچک درست کنید و روی سینی فر قرار دهید. آن‌ها را به مدت 10 دقیقه در فر بپزید.

طرز تهیه موسلی و کره بادام زمینی

اگر کسی به مصرف لاکتوز حساسیت دارد و نمی‌تواند موسلی را با شیر میل کند، بهتر است روش مصرف موسلی را عوض کند. این دستور غذا یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین دستور‌العمل‌هایی است که تا به حال تجربه کرده‌اید. برای تهیه این غذا فقط نیاز به مخلوط کردن مواد و ترکیبات به شکل سرد دارید.

نحوه تهیه

  • برای این نوع روش مصرف موسلی، یک تابه نچسب بردارید و یک فنجان جوی پرک را چند دقیقه در آن تفت دهید.
  • حالا جوی پرک معمولی تفت داده شده را از روی اجاق بردارید و کره بادام زمینی و پودر دانه انگور را به آن اضافه کنید. در ادامه همه مواد را در یک کاسه بزرگ به‌خوبی مخلوط کنید.
  • مخلوط را به قسمت‌های نواری تقسیم کرده و در یخچال نگهداری کنید.
  • دقت کنید که این نوارها خیلی ضخیم نباشند. برای فرم‌گیری بیشتر، نوارهای آماده شده باید یک ساعت در یخچال نگهداری شود.
موسلی بادام و کرنبری
موسلی بادام و کرنبری

نان تست شکلاتی

نان تست شکلاتی یک روش مصرف موسلی است. این نان تست نه تنها یک صبحانه عالی است، بلکه یک دسر خوشمزه نیز هست. بچه‌ها این غذا را دوست دارند. البته بیشتر کسانی که آن را امتحان می‌کنند، از طعم آن لذت می‌برند.

نحوه آماده‌سازی

  • برای تهیه این وعده غذایی، برش‌های نان را بردارید و بدون روغن و کره در توستر برشته کنید.
  • یک قاشق غذاخوری شکلات بردارید و مقدار مناسبی موسلی به آن اضافه کرده و مخلوط کنید.
  • وقتی تکه‌های نان به‌خوبی برشته شدند، مخلوط موسلی و شکلات را بر روی آن پخش کنید و روی آن مقداری دانه چیا بریزید.

بدین ترتیب میان وعده سالم، خامه‌ای و ترد شما آماده می‌شود.

جمع‌بندی

موسلی یک جایگزین عالی برای میان وعده‌های ناسالم است، چون منبع غنی از ویتامین و پروتئین‌هاست. از طرفی شما می‌توانید این نوع وعده غذایی را به صورت‌های مختلف گرم و سرد نوش جان کنید. این نوع غذا به‌عنوان صبحانه، دسر، میان وعده، وعده غذایی اصلی، مکمل باشگاه و… مصرف می‌شود. نکته قابل توجه در مورد روش مصرف موسلی این است که می‌توان آن را با دستور‌العمل‌های سریع و ساده آماده کرد و از طعم آن لذت برد.

سوالات متداول

آیا موسلی همان گرانولاست؟

خیر. گرانولا از جوی دوسر تهیه شده، اما موسلی با جوی پرک معمولی آماده می‌شود.


ورزشکاران بهتر است چه زمانی موسلی را مصرف کنند؟

موسلی غذای مناسبی برای ورزشکاران است و این غذا بهتر است پیش از تمرین مصرف شود، چرا که در این حالت، بدن دچار شوک انسولینی نخواهد شد.


آیا موسلی برای گیاهخواران مناسب است؟

بله. در واقع مواد و ترکیباتی که در موسلی استفاده می‎شوند، کاملاً طبیعی و گیاهی هستند و بر رژیم گیاهخواران تاثیر منفی ندارد. البته به جای شیر حیوانی این ترکیب باید از شیر نارگیل، شیر سویا و… استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *