صفحه اصلی / وبلاگ / انواع روش پخت جو دوسر

مقالات آموزشی

انواع روش پخت جو دوسر

آشنایی با روش پخت جو دوسر

روش پخت جو دوسر واقعاً راحت و آسان است. در واقع با هر دسترسی جزئی و هر نوع خوراکی می‌توان جو دوسر را آماده مصرف کرد. روش مصرف جو دوسر، خواص جو دوسر و… باعث محبوبیت آن شده‌اند. این محبوبیت به‌حدی است که جو دوسر را به غذای اصلی بسیاری از بدنسازان، سالمندان، کودکان و… تبدیل کرده است.

چیزی که در مورد بلغور جو دوسر مهم است، این است که درست کردن آن واقعاً سریع و آسان است، می‌توانید آن را با هر دستورالعملی تهیه کنید، می‌تواند بهترین صبحانه برای شما باشد، چون انرژی زیادی دارد. ضمن اینکه می‌تواند مکمل رشد برای کودکان و مکمل انرژی‌زا برای بدن‌سازان نیز باشد.

روش مصرف جو دوسر نیاز به وقت گذاشتن زمان زیادی ندارد. در واقع هر کسی با داشتن کمی زمان و اطلاعات می‌تواند جو دوسر را میل کند و از خواص آن برخوردار شود.

انواع روش پخت جو دوسر

روش پخت جو دوسر می‌تواند بسته به نیاز شما متفاوت باشد. با این حال این پخت با ساده‌ترین مواد شروع می‌شود. مثلاً برای پخت بلغور جو دوسر فقط نیاز به آب، شیر، جو دوسر و کمی نمک دارید. این‌ها تنها موادی هستند که برای تهیه بلغور جو دوسر استفاده می‌شوند.

آشنایی-با-روش-پخت-جو-دوسر
برای پخت بلغور جو دوسر فقط نیاز به آب، شیر، جو دوسر و کمی نمک دارید

به طور کلی 3 نوع جو وجود دارد:

جوهای سریع: این جوها، جوهای مرغوب‌تری هستند که می‌توانند خیلی سریع پخته شوند. البته استفاده از جوهای سریع خیلی خوب نیست، چون آن‌ها مراحل مختلف پردازش را پشت سر گذاشته‌اند، بنابراین خیلی طبیعی نیستند. روش پخت جو دوسر ساده و سریع است، با این حال این مدل جو فقط یک دقیقه زمان برای پخت نیاز دارد.

جو دوسر فولادی: این جو دوسر کامل، رول نشده و فرآوری نشده است. آن‌ها بیشترین زمان را برای پخت (تقریباً 20 دقیقه) نیاز دارند.

جو دوسر رول شده: این مدل جو دوسر بین جو دوسر فولادی و جو دوسر سریع قرار دارد. جوهایی که رول شده‌اند، کمی رول/فشرده می‌شوند که این موضوع باعث پردازش بیشتر آن‌ها می‌شود. این جوها غلیظ‌تر از جوهای سریع هستند، بنابراین به زمان بیشتری برای پختن نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: تفاوت جو دوسر و چاودار

طرز تهیه بلغور جو دوسر با اجاق گاز و مایکروفر

روش پخت جو دوسر را با اندازه‌گیری جو و مایعات شروع کنید. این نسبت باید 1:1 است، یعنی یک دوم فنجان آب را با یک دوم فنجان جو مخلوط کنید. می‌توانید به جای آب از شیر استفاده کنید، اما ممکن است پختن آن بیشتر طول بکشد، همچنین می‌توانید برای پخت جو دوسر از آب استفاده کنید، اما در آخر کمی شیر به آن اضافه می‌کنید تا بهترین قوام را داشته باشد.

در ادامه محتویات را بدون درب داخل مایکروویو بگذارید. مایکروویو را به مدت 90 ثانیه روی حرارت بالا تنظیم کنید. بلغور جو دوسر در این روش پخت، قوام بسیار خوبی دارد.

اگر روش پخت جو دوسر را با اجاق گاز اجرا می‌کنید، باید همان نسبت مساوی را برای جو و آب استفاده کنید، اما برای شروع، بهتر است آب را در یک قابلمه کوچک به جوش بیاورید. در ادامه حرارت را کم کنید و جو دوسر را داخل آن بریزید. اجازه دهید جو دوسر بپزد و غلیظ شود و تمام آب را به خود جذب کند. این کار حدود 5 دقیقه طول خواهد کشید.

گرانولا وگان
گرانولا وگان

جو دوسر و شکر افرا

شما می‌توانید روش پخت جو دوسر را با شکر قهوه‌ای افرا امتحان کنید. بهتر است شکر افرا را در خانه تهیه کنید. برای تهیه آن به شربت افرا، شکر قهوه‌ای، دارچین و اسپند نیاز دارید. برای آماده‌سازی این ترکیب فقط کافی است جو دوسر را بپزید و با شکر افرا مخلوط کنید.

جو دوسر+موز و گردو

خواص جو دوسر را می‌توان با انواع ترکیبات مثلاً موز، گردو و… بیشتر کرد. این روش مصرف جو دوسر با موز و گردو انجام می‌شود. برای این مخلوط، نصف موز را برش بزنید و گردو، دانه کتان آسیاب شده و دارچین را به موز اضافه کنید. در نهایت تمام ترکیبات را به جو دوسر پخته شده بیفزایید.

آشنایی-با-روش-پخت-جو-دوسر
می‌توانید برای پخت جو دوسر از آب استفاده کنید، اما در آخر کمی شیر به آن اضافه می‌کنید تا بهترین قوام را داشته باشد.

روش پخت جو دوسر و توت‌فرنگی +خامه

این یک ترکیب خوشمزه برای پخت جو دوسر است. فقط کافی است توت فرنگی ورقه شده تازه و مقدار کمی خامه نارگیل یا هر خامه غیر لبنی را همراه با مقداری عسل و کمی عصاره وانیل به جو دوسر اضافه کنید.

کره بادام زمینی شکلاتی و جو دوسر

 اگر می‌خواهید از خواص جو دوسر برای کودکان استفاده کنید، این ترکیب را فراموش نکنید. برای تهیه این مکمل، پودر کاکائو یا شکلات را به بلغور جو دوسری که هنوز گرم است، اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا مخلوط شوند. در ادامه مخلوط را با چیپس‌های شکلاتی تزیین کنید و یک قاشق کره بادام زمینی را به همراه بادام زمینی ترد روی آن اضافه کنید.

ترکیبات مهم برای پخت جو دوسر

روش پخت جو دوسر شما را با ایده‌های متنوع برای سرو جو دوسر آشنا می‌کند. شما می‌توانید مقداری میوه به جو دوسر اضافه کنید تا شیرین شود و مقداری فیبر وارد بدن‌تان شود. همچنین می‌توانید مقداری آجیل و دانه به جو دوسر بیفزایید تا از پروتئین و چربی‌های سالم برخوردار شوید یا برای طعم‌دار شدن، به آن شکر اضافه کنید.

  • میوه: میوه‌های تازه مانند موز، انواع توت و سیب؛ میوه‌های خشک مانند کشمش، زغال اخته، زردآلو، خرما یا نارگیل؛ میوه‌های یخ‌زده مانند انواع توت یا انبه، مربا، پوست میوه یا سس سیب همگی می‌توانند به جو دوسر اضافه شوند.
  • آجیل و دانه‌ها: بادام، گردو، بادام زمینی؛ دانه چیا، دانه کتان آسیاب شده، تخمه آفتابگردان یا تخم کدو می‌توانند با جو دوسر میل شوند. شما همچنین می‌توانید هر نوع کره آجیل یا کره دانه را با جو دوسر مخلوط کنید.
  • غلات پخته شده: کینوا، آمارانت یا جوانه گندم می‌توانند با جو دوسر نوش‌جان شوند. شما می‌توانید آن‌ها را جداگانه یا با جو دوسر بپزید. همچنین می‌توانید گرانولا را نیز به آن‌ها اضافه کنید.
  • ادویه‌جات: دارچین، هل، جوز هندی، ادویه کدو تنبل یا زنجبیل.
  • لبنیات: استفاده از هر نوع شیر، خامه یا یک قاشق ماست
  • پودر پروتئین: اگر می‌خواهید پروتئین بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید، یک دوم قاشق معمولی پروتئین به جو دوسر اضافه کنید.
  • شیرین‌کننده‌ها: عسل، شربت افرا، شکر قهوه‌ای یا شربت آگاو.

بهترین جو دوسر: گرانولا

گرانولا می‌تواند بهترین روش مصرف جو دوسر باشد. در این ترکیب خوشمزه می‌توان از خواص جو دوسر استفاده کرد. این ترکیب علاوه بر جو، آجیل و میوه خشک نیز دارد، بنابراین با این ترکیب مغذی می‌توان بسیاری از مواد معدنی، ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین B و فیبر را دریافت کرد.

خرید جو دوسر به‌عنوان یک مکمل مغذی و مقوی اهمیت زیادی دارد. بیشتر کسانی که از خواص جو دوسر آگاهی دارند، آن را به لیست رژیم و برنامه غذایی خود اضافه می‌کنند. ضمن اینکه قیمت جو دوسر نشان می‌دهد نسبت به دیگر مکمل‌ها و مواد مغذی بسیار بهینه و مقرون‌به‌صرفه است. با این حال این ماده مغذی چندان طعم خاصی ندارد. همین موضوع باعث شده بیشتر افراد به دنبال انواع روش پخت جو دوسر باشند.

گرانولا برای لاغری
گرانولا یک ترکیب از جو دوسر، آجیل‌ها و میوه خشک‌های مغذی است که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

در واقع بهترین جو دوسر نیز نیاز به طعم و مزه دارد. ترکیبات مختلفی که در گرانولا استفاده می‌شود، برای طعم‌دار کردن جو دوسر اهمیت زیادی دارند. ضمن اینکه این ترکیبات خواص جو دوسر را تکمیل می‌کنند. موز، توت‌فرنگی، انواع کره‌های غیر حیوانی، آجیل‌ها، دانه‌ها و میوه‌های خشک از ترکیبات مهم گرانولا هستند که بسته به ذائقه افراد برای طعم‌دهی به جو دوسر استفاده می‌شوند. واقعیت امر این است که این ترکیبات لذت مصرف جو دوسر را دو برابر می‌کنند. از طرفی خواص گرانولا بسیار بیشتر از جو دوسر است، چون این خوراک خوشمزه با انواع آجیل مثل گردو، بادام، کره گیاهی مثلاً بادام زمینی، نارگیل، میوه مثل موز و توت‌فرنگی، میوه خشک مثل برگه زردآلو، دانه مثل چیا و… ترکیب شده است. 

بیشتر بخوانید : طرز تهیه گرانولا در خانه

گرانولا روزانه
گرانولا روزانه

نکاتی در مورد روش پخت جو دوسر

برای بهترین روش پخت جو دوسر از جو دوسر رول شده استفاده کنید. جو دوسر فولادی روش پخت متفاوتی دارد. جو دوسر سریع نیز بسیار نرم است و به‌راحتی هضم و جویده می‌شود، به همین خاطر بیشتر برای کودکان مناسب هستند.

برای روش پخت جو دوسر به نسبت جو به مایع توجه کنید. این موضوع معمولاً روی بسته‌بندی جو دوسر نوشته شده است. این نسبت معمولاً یکسان است، بنابراین اگر از آب کمتری استفاده کنید، ممکن است تمام جوها به طور کامل پخته نشوند. اگر از مایع بیشتری استفاده کنید، ممکن است در نهایت خیلی آبکی شوند.

جمع‌بندی

روش پخت جو دوسر بسته به ذائقه افراد می‌تواند انتخاب شود. ممکن است این پخت با شیر، آب و… به همراه ترکیباتی از میوه خشک، آجیل، دانه، میوه تازه و… انجام شود. در هر صورت ترکیبات مفید جو دوسر را نمی‌توان نادیده گرفت.

سوالات متداول:

بهترین روش مصرف جو دوسر چیست؟

گرانولا با توجه به ترکیباتی که به همراه دارد، بهترین روش پخت جو دوسر است.

آیا جو دوسر وزن را کم می‌کند؟

بله. جو دوسر حس سیری در افراد به‌وجود می‌آورد و از این طریق باعث کم شدن وزن می‌شود.

جو دوسر قبل از ورزش مناسب است یا بعد ورزش؟

جو دوسر انرژی‌زاست و بهتر است قبل از ورزش استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *