صفحه اصلی / وبلاگ / تفاوت جو دوسر و چاودار

مقالات آموزشی

تفاوت جو دوسر و چاودار

تفاوت جو دوسر و چاودار

در سال‌های اخیر مردم بیش‌ازپیش به سلامت جسمی و روانی خود اهمیت می‌دهند و به همین دلیل سعی می‌کنند تا با مصرف مواد غذایی سالم و مفید سطح سلامت خود و خانواده‌هایشان بالاتر ببرند. یکی از مواد غذایی که خیلی موردتوجه مردم قرار گرفته و سرشار از خاصیت‌های مختلف است، غلات. غلات شامل گروه وسیع و بزرگی که خیلی از مردم به‌خوبی آن‌ها را نمی‌شناسند و حتی گاهی به اشتباه آن‌ها را به‌جای هم مصرف می‌کنند. جو دوسر و چاودار ازجمله این غلات محبوب، مفید و پرطرفدار. ما در این مطلب سعی داریم تفاوت‌های میان این دو را برای شما بیان کنیم تا شما بتوانید به‌سادگی این دو را از هم تشخیص بدهید و با مصرف صحیح بتوانید از خواص هرکدام نهایت بهره را ببرید. پس اگر تمایل دارید تا پایان ما را همراهی کنید.

تفاوت جو دوسر و چاودار

همان‌طور که در ابتدای مطلب هم به آن اشاره کردیم این دو ماده غذایی نوعی غلات محسوب می‌شوند و در سال‌های اخیر به‌طور گسترده‌ای در زنجیره مصرفی خانوارهای ایرانی قرار گرفته‌اند. هرچند هر دو دارای خواص بسیار زیادی هستند و مصرف آن‌ها برای بدن مفید است، اما شناخت هرچه بهتر و دقیق‌تر این مواد سبب می‌شود تا شما بتوانید به‌درستی از آن‌ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

ما در ادامه به بیان تفاوت جو دوسر و چاودار خواهیم پرداخت، اما بهتر است که ابتدا شما به‌طور مختصر با این دو ماده غذایی مفید آشنا شوید.

غلات شامل گروه وسیع و بزرگی که خیلی از مردم به‌خوبی آن‌ها را نمی‌شناسند و حتی گاهی به اشتباه آن‌ها را به‌جای هم مصرف می‌کنند.
غلات شامل گروه وسیع و بزرگی که خیلی از مردم به‌خوبی آن‌ها را نمی‌شناسند و حتی گاهی به اشتباه آن‌ها را به‌جای هم مصرف می‌کنند.

جو دوسر چیست؟

جو دوسر که به آن یولاف هم می‌گویند یکی از انواع غلات بسیار مفید و پرخاصیت از خانواده گندم است. این گیاه هم به‌صورت پرک و هم به‌صورت بلغور در بازار وجود دارد و با داشتن فیبر بسیار بالا باعث پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها مثل یبوست، کلسترول خون و… می‌شود.

همچنین این گیاه مفید در میان افراد چاق و خواهان لاغری هم بسیار محبوب است. به‌علاوه بسیاری از ورزش‌کاران، بدن‌سازان و… این ماده غذایی را به‌طور مکرر مصرف می‌کنند و از خواص آن برای کنترل وزن نهایت بهره را می‌برند.

علاوه بر تأثیر فوق‌العاده جو دوسر برای لاغری و کاهش چربی و کلسترول خون، این غله خواص دیگری نیز برای بدن دارد. به‌عنوان‌مثال جو دوسر برای درمان علائم دوران یائسگی، حرکات مناسب روده، تنظیم سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، درمان فشارخون بالا، کاهش رادیکال‌های آزاد و کاهش سرطان، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروقی و… بسیار مفید است.

بسیاری از متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که همه مردم هفته‌ای ۲ الی ۳ مرتبه جو دوسر را مصرف کنند. جو دوسر را می‌توان به‌عنوان یک غذای کامل و در کنار بسیاری از مواد غذایی دیگر مصرف نمود؛ اما تعداد زیادی از مردم ترجیح می‌دهند این گیاه خارق‌العاده را به‌عنوان صبحانه مصرف نمایند. ترکیبات مختلف این غله را هم می‌توان در منزل تهیه کرد و هم می‌توان انواع آماده آن مانند گرانولا که در بازار موجود است را خریداری و مصرف نمود.

گرانولا یکی از ترکیبات فوق‌العاده خوش‌مزه و مقوی جو دوسر به همراه آجیل، میوه‌های خشک، عسل و… است که طعم‌های بسیار متنوعی دارد. مصرف این صبحانه مقوی با داشتن انواع و اقسام ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و ریزمغذی‌ها سبب بهبود وضعیت سلامت و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

گرانولا هیچ محدودیت مصرفی ندارد و هرکسی با هر گروه سنی از کودک تا بزرگ‌سال می‌توانند این محصول خوش‌مزه را خریداری کرده و با مصرف به‌اندازه آن از مزایای آن بهره‌مند گردد.

 لازم به ذکر است که مصرف گرانولا تنها محدود به وعده صبح نمی‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان ناهار و شام نیز میل نمود.

بیشتر بخوانید: تفاوت جو دوسر با گندم و مقایسه ارزش غذایی آن‌ها

چاودار چیست؟

چاودار مانند جو دوسر از غلات محسوب می‌شود اما برخلاف آن خیلی مشهور و شناخته شده نیست. این دانه مفید و پرخاصیت که ازنظر ظاهری بسیار شبیه به گندم است بیشتر به شکل آرد در بازار موجود است و بیشتر از همه در تهیه انواع نان و شیرینی کاربرد دارد.

این محصول گیاهی مفید دارای خواص بسیاری زیادی برای بدن است و به کاهش وزن و کنترل و مبارزه با دیابت کمک زیادی می‌کند. به‌علاوه چاودار باعث پیشگیری از تشکیل سنگ صفرا، کاهش ابتلا به سرطان، بهبود علائم یائسگی، کنترل کلسترول خون، جلوگیری از ایجاد آسم در کودکان و … می‌شود.

این غله مفید و پرخاصیت در شمال غرب کشور پرورش و کشت داده می‌شود و می‌توان آرد آن را به‌صورت آماده از بازار تهیه و مصرف نمود. همچنین ترکیبات مختلف غذایی را می‌توان با استفاده از چاودار تهیه و به‌صورت روزانه استفاده کرد. هرچند رایج‌ترین کاربرد آن در پخت نان و شیرینی است.

باید خاطرنشان کرد که چاودار باوجود داشتن خواص بیشمار برای بدن حاوی گلوتن است و لذا افراد دارای حساسیت به گلوتن و مبتلا به بیماری سلیاک باید از مصرفان خودداری کنند. به‌علاوه مصرف مداوم چاودار مانع از جذب آهن در بدن می‌شود و بهتر است از مصرف بی‌رویه آن اجتناب کرد. در ادامه به بیان تفاوت جو دوسر و چاودار می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: صبحانه‌ها با جو دوسر؛ ایده های صبحانه با جو دوسر

تفاوت جو دوسر و چاودار در چیست؟

  • اولین تفاوت جو دوسر و چاودار در میزان پروتئین موجود در این دو ماده غذایی است. جو دوسر در مقایسه با چاودار پروتئین بیشتری دارد.
  • دومین تفاوت جو دوسر و چاودار در مقدار نشاسته اندوخته شده است. نشاسته موجود در جو دوسر نسبت به چاودار به‌مراتب بیشتر است.
  • سومین تفاوت جو دوسر و چاودار در مقدار قند موجود در این دو گیاه پرخاصیت است. مقدار قند موجود در چاودار بیشتر از جو دوسر است.
  • همچنین به‌عنوان چهارمین تفاوت جو دوسر و چاودار می‌توان به چربی موجود در این دو غله اشاره کرد. جو دوسر در مقایسه با چاودار چرب‌تر است.
  • پنجمین تفاوت جو دوسر و چاودار در میزان آهن اندوخته شده در این دو غله است. جو دوسر جزو منابع غذایی غنی از آهن محسوب می‌شود و در مقایسه با چاودار آهن بسیار بیشتری دارد.
  • اما چاودار نسبت به جو دوسر روی بیشتری دارد و به‌عنوان یک تقویت‌کننده سیستم ایمنی قدرتمند محسوب می‌شود و این مورد را می‌توان ششمین تفاوت جو دوسر با چاودار دانست.
  • هفتمین تفاوت جو دوسر و چاودار در گلوتن موجود در این دو غله است. هرچند جو دوسر با پرورش یافتن در کنار سایر غلات ممکن است به گلوتن آلوده شود، اما به‌طورکلی جو دوسر فاقد گلوتن و چاودار حاوی گلوتن است؛ بنابراین افراد دارای حساسیت به گلوتن و مبتلا به بیماری سلیاک بهتر است از مصرف چاودار اجتناب و به جای آن جو دوسر استفاده نمایند.
  • و …

باید خاطرنشان کرد که با توجه به شرایط رشد، تهیه و نگهداری ممکن است تفاوت‌های دیگری نیاز میان این دو گیاه وجود داشته باشد که ذکر همه آن‌ها در این مطلب ممکن نبود. شما با مطالعه متن بالا ضمن شناخت دقیق این دو گیاه، می‌توانید طیف وسیعی از مواد غذایی را با جو دوسر و چاودار تهیه کرده و از فواید آن‌ها بهره‌مند گردید.

در پایان به چند سؤال متداول در زمینه مصرف جو دوسر و چاودار پاسخ می‌دهیم.

آیا جو دوسر و چاودار با یکدیگر تفاوتی دارند؟

بله همان‌طور که در متن هم به آن اشاره شد این دو گروه ضمن تعلق داشتن به گروه غلات دارای تفاوت‌هایی در خاصیت و ارزش غذایی هستند.

آیا تفاوت‌های مطرح شده در متن به معنای برتری جو دوسر نسبت به چاودار است و بلعکس؟

خیر، هر دو گیاه دارای خواص فوق‌العاده‌ای برای بدن هستند و هیچ‌یک بر دیگری برتری ندارد و بهتر است جو دوسر و چاودار به میزان مناسب در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

آیا می‌توان جو دوسر و چاودار را هرروزه مصرف کرد؟

هرچند جو دوسر و چاودار سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد مغذی و … هستند اما مصرف بی‌رویه آن‌ها می‌تواند برای بدن مضر باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود که از مصرف هرروزه این غلات خودداری شود و همان‌گونه که در متن هم بیان کردیم بهتر است این گروه غذایی را ۲ الی ۳ بار در هفته مصرف کرد.

آیا چاودار همان گندم سیاه است؟

خیر، این دو تنها ازنظر ظاهری و خواص شبیه به هم هستند. باید توجه داشت که چاودار حاوی گلوتن و گندم سیاه فاقد گلوتن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *