صفحه اصلی / وبلاگ / اوتمیل چیست؟

مقالات آموزشی

اوتمیل چیست؟

اوتمیل چیست

از جمله غلات با ارزش غذایی بالا، بدون شک، جو دوسر است. اوتمیل از جمله فرآوری‌های تهیه شده از جو دوسر بوده که به عنوان وعده غذایی صبحانه و حتی میان‌وعده استفاده می‌شود. درواقع اوتمیل از جودوسر پرک تهیه می‌شود که به صورت خام با شیر یا آب پخته شده و با دیگر افزودنی‌های چون عسل، شیره افرا، میوه‌جات خشک و  تازه و… سرو می‌شود. در نظر داشته باشید، دانه جو دوسر اغلب سفت هستند و پخت آن‌ها بسیار زمانبر خواهد بود از این رو جودوسر را به صورت پرک شده می‌کنند تا پخت و زمان تهیه اوتمیل راحت و کوتاه‌تر شود.

پس در جواب این سوال که اوتمیل چیست؟ می‌توانیم بگوییم به جو دوسرپرک خام که با آب یا شیر و یا حتی آب میوه پخته شده باشد، اوتمیل گویند. اوتمیل با واژه لاتین otameal  از دو بخش ota به معنای جو دوسر پرک و meal  به معنای وعده غذایی تشکیل شده است.

قدمت مصرف اوتمیل به عنوان وعده غذایی

کشور‌های اروپایی از جمله کشور‌های هستند که از این وعده غذایی سالیان دراز است که استفاده می‌کنند. طبق شواهد به دست آمده، قدمت مصرف جو دوسر به صورت اوتمیل امروزی به بیش از ۷۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد. در بعضی از کشور‌های اروپایی چون سوئد و سوئیس و مناطقی از دانمارک اوتمیل به عنوان یک وعده صبحانه حذف نشدنی تا به امروز مصرف دارد. در بیشتر مناطق اروپا، حتی روش تهیه اوتمیل به این صورت است که یک‌ شب قبل، جو دوسر پرک را با آب یا شیر مخلوط کرده و آن را یخچال نگه می‌دارند تا جو دوسر‌ها به طور کامل بدون پخته شدن نرم شوند، سپس در وعده صبحانه آن را مصرف می‌کنند.

اوتمیل-چیست
در بعضی از کشور‌های اروپایی چون سوئد و سوئیس و مناطقی از دانمارک اوتمیل به عنوان یک وعده صبحانه حذف نشدنی تا به امروز مصرف دارد.

بیشتر بخوانید: تفاوت گرانولا و اوتمیل چیست؟

خواص اوتمیل

اکنون که متوجه شده‌ایم اوتمیل چیه، بهتر است با خواص و فواید این نوع صبحانه یا میان‌وعده هم آشنا بشویم. از جمله خواص اوتمیل شامل موارد زیر است:

  • کمک به لاغری: بدون اغراق مهم‌ترین خواص اوتمیل، تاثیر شگفت آور آن در کاهش وزن و لاغری است. اوتمیل از آنجا که از جو دوسر پرک تشکیل شده، سرشار از فیبر‌های محلول و غیر محلول است. فیبر‌ها از جمله موادی هستند که نقش تعیین کننده در کاهش وزن دارند. با مصرف اوتمیل به دلیل اینکه هضم آن به کندی صورت می‌گیرد در طول مدت بالاتری احساس سیری خواهید داشت.
  • کنترل قند خون: از دیگر خواص اوتمیل، کنترل قند خون است. همان طور که اشاره شده است، اوتمیل سرشار از فیبر بوده که از افزایش آنی قند خون پیشگیری می‌کند. پس می‌توان گفت شاخص گلیسمی؛ GI اوتمیل در مقایسه با دیگر فرآوری‌های غلات چون برنج پخته شده و گندم بدون سبوس، بسیار پایین‌تر است. از این رو، افراد دیابتی می‌توانند در مدیریت قند خون خود مصرف اوتمیل را در نظر داشته باشند.
  • بهبود بیماریهای قلبی: از جمله خواص اوتمیل، اثر مثبت آن بر سلامت هر چه بیشتر قلب و عروق است. اوتمیل با دارا بودن پروتئین، انواع اسبد‌های چرب چون امگا ۳ و امگا۶ و همچنین فیبر، تاثیر بالایی در کاهش کلسترول بد خون دارد. کلسترول بالا از جمله مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند سلامت قلب را تحت تاثیر قرار دهد. افزایش فشار خون، انسداد عروق قلبی از جمله جنبه‌های منفی افزایش کلسترول در بدن است که مصرف مواد غذایی سالم چون اوتمیل تا حد زیادی  به کاهش کلسترول خون و افزایش سلامت قلب کمک می‌کنند.
  • افزایش قدرت تمرکز و حافظه: اوتمیل منبع غنی از انرژی (کربوهیدرات‌ها) است که به افزایش انرژی فرد در طول روز کمک می‌کند. با مصرف اوتمیل صبحانه، تا آخر روز انرژی بالایی خواهید داشت که طبیعتا در قدرت تمرکز و یادگیری شما نقش بالایی خواهد داشت.
  • تقویت سیستم ایمنی: مصرف مواد غذایی که دارای انواع ویتامین و مواد معدنی باشند، می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با رادیکال‌های آزاد و مخرب کمک کنند. بعد از اینکه متوجه شده‌ایم اوتمیل چیست اکنون باید با ارزش غذایی و ویتامین‌ها و مواد معدنی آن‌ هم اطلاعاتی داشته باشیم. اوتمیل سرشار از مواد معدنی چون آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، مس و ویتامین‌هایی چون ویتامین E و ویتامین‌های گروه B  است که هر کدام از آن‌ها با خاصیت آنتی اکسیدانی خود، نقش بالایی در تقویت قدرت ایمنی بدن دارند.

بیشتر بخوانید: اوتمیل چیست؟ بررسی خواص موثر، روش تهیه و مصرف Oatmeal

  • تقویت پوست: اوتمیل با خواص آنتی اکسیدانی خود تاثیر بسزایی در تقویت، زیبایی و سلامت پوست خواهد داشت.‌ ویتامین E موجود در این فرآوری تهیه شده از جو دوسر پرک، باعث کاهش التهابات پوستی، افزایش خاصیت الاستین پوست، مبارزه با رادیکال‌های آزاد مخرب پوست و … می‌شود.
اوتمیل-چیست
اوتمیل با خواص آنتی اکسیدانی خود تاثیر بسزایی در تقویت، زیبایی و سلامت پوست خواهد داشت.‌

چند روش تهیه اوتمیل رژیمی

برای اینکه یک اوتمیل جو دوسر پرک سالم داشته باشید بهتر است با روش تهیه چند مدل از آن آشنا بشوید. همان طور که قبل تر در بخش اوتمیل چیست توضیح داده‌ایم، یک اوتمیل باید با افزودنی‌های سالم سرو شده تا ارزش غذایی این فرآوری بالقوه سالم، حفظ بشود. برای تهیه اوتمیل رژیمی باید از افزودنی‌های استفاده بکنید که حداقل قند و کربوهیدرات‌ها را دارند. به عنوان مثال شکلات، میوه‌های نشاسته‌ای باید حذف شده و مغزیجات کمتری هم استفاده بشود.

اوتمیل رژیمی با توت‌فرنگی

 برای تهیه اوتمیل رژیمی با توت فرنگی، ۵۰ گرم جودوسر پرک را با ۱۰۰ میلی‌لیتر آب مخلوط کرده و ۱۵ دقیقه آن را بپزید. می‌توانید شیر کم‌چرب را جایگزین آب بکنید. نصف قاشق غذا‌خوری عسل و چند توت فرنگی تازه خرده شده بر روی اوتمیل خود ریخته و میل نمایید.

اوتمیل-چیست
اوتمیل منبع غنی از انرژی (کربوهیدرات‌ها) است که به افزایش انرژی فرد در طول روز کمک می‌کند.

اوتمیل رژیمی با ماست

۵۰ گرم جو دوسر پرک را با ۱۰۰ میلی لیتر شیر کم‌چرب یا اب مخلوط کرده و کمی پودر زنجبیل به آن اضافه بکنید. بعد از پخت این مخلوط به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، با دو تا سه قاشق ماست کم چرب و کمی شیره افرا یا خرما آن را سرو بکنید.

اوتمیل رژیمی با هویج و دارچین

برای تهیه اوتمیل رژیمی با دارچین، یک هویچ کوچک را رنده کرده و با کمی دارچین، جو دوسر پرک و آب یا شیر کم‌چرب مخلوط کرده و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه این مخلوط را بپزید. بعد از اتمام پخت، بر روی اوتمیل خود می‌توانید از شیرین‌کننده‌های طبیعی چون عسل، شیره انگور یا خرما و حتی چند تکه خرما خرد شده استفاده بکنید.

سوالات متداول

بهترین زمان خوردن اوتمیل چه زمانی است؟

هیچ محدودیتی زمانی برای مصرف اوتمیل وجود ندارد. با این وجود از آنجا که این فرآوری جو دوسر پرک  سرشار از انرژی و پروتئین و فیبر بالا است اگر می‌خواهید یک روز پرانرژی داشته باشید، بهتر است آن را در وعده صبحانه مصرف بکنید.

آیا مصرف اوتمیل برای رفع مشکل گوارشی چون یبوست تاثیر گذار است؟

بله، اوتمیل دارای دو نوع فیبر محلول و غیر محلول بوده که تاثیر بسیار مثبتی در رفع مشکلات گوارشی به خصوص یبوست دارد.

میزان کالری  ۱۰۰ گرم اوتمیل چقدر است؟

میزان کالری اوتمیل وابسته به افزودنی‌ها و نحوه پخت آن دارد. ۱۰۰ گرم اوتمیل که با آب پخته شده است دارای ۶۷ کیلو‌کالری است. اگر این مقدار با شیر تهیه شود میزان کالری آن به ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلو‌کالری افزایش پیدا می‌کند. در نظر بگیرد، افزودنی‌هایی چون عسل، خرما، میوه جات و… می‌تواند میزان کالری اوتمیل شما را افزایش بدهند.

3 دیدگاه در “اوتمیل چیست؟

  1. احسان گفت:

    ممنون از اطلاعات مفیدتان. موفق باشین

  2. پرستو گفت:

    فوق‌العاده بود

  3. Siamak گفت:

    بهترین مقاله در مورد اوتمیل که دنبالش بودم. ممنون ا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *