صفحه اصلی / وبلاگ / اگر صبحانه نخوریم چه میشود؟

مقالات آموزشی

اگر صبحانه نخوریم چه میشود؟

اگر-صبحانه-نخوریم-چه-می_شود

صبح زود بیدار شدن و صبحانه خوردن سخت است، اما صبحانه نخوردن و ناشتا ماندن بدتر است. صبحانه مهمترین وعده غذایی به حساب می‌آید چراکه آغازکننده روز با یک شکم خالی و بدنی آماده برای جذب مواد مغذی است. با این وجود، اغلب ما برای داشتن زمان بیشتر برای خواب، عجله داشتن، اشتها نداشتن و یا حتی عدم علاقه به صبحانه از این وعده غذایی مهم دوری می‌کنیم. در این مطلب می‌خواهیم برای شما شرح دهیم که اگر صبحانه نخوریم چه میشود. برای اطلاع از مهمترین عوارض صبحانه نخوردن با ما همراه باشید.

مهمترین عوارض صبحانه نخوردن

صبحانه نخوردن بیش از آنچه که اغلب افراد می‌دانند، بر روی بدن تأثیر منفی می‌گذارد. این تأثیرات فراوان هستند و جنبه‌های مختلف روحی، روانی، جسمی و ذهنی را شامل می‌شوند. در مجموع می‌توانیم مهمترین عوارض صبحانه نخوردن را در این ۹ مورد خلاصه کنیم:

افت متابولیسم بدن

آیا از آن دسته افرادی هستید که مدام درگیر مشکلاتی همچون یبوست هستند؟ یا رژیم دارید و می‌خواهید سوخت‌وساز بدن را افزایش دارید؟ اگر جواب شما به هر یک از سؤالات مثبت است، حتماً باید هر روز صبحانه مقوی میل کنید.

صبحانه نخوردن متابولیسم و سوخت‌وساز بدن را کاهش می‌دهد. در نتیجه نه تنها به لاغری و کاهش چربی و وزن کمکی نمی‌کند، بلکه نتیجه عکس دارد. همچنین با عدم میل کردن صبحانه و افت متابولیسم بدن، سیستم گوارشی به خوبی کار نمی‌کند. در نتیجه مشکلاتی همچون یبوست شدت پیدا می‌کنند.

اگر-صبحانه-نخوریم-چه-می_شود
صبحانه نخوردن نه تنها به لاغری و کاهش چربی و وزن کمکی نمی‌کند، بلکه نتیجه عکس دارد

عدم تأمین مواد مغذی بدن

بدن ما انسان‌ها برای داشتن عملکرد مناسب و دوری از انواع بیماری، به مواد مغذی و مهمی نیاز دارد. انواع غذاها و فست‌فودهایی که امروزه برای وعده‌های ناهار و شام سرو می‌شوند، برای تأمین این مواد مغذی، ریزمغذی، پروتئین، ویتامین، آهن، کلسیوم، فیبر و غیره کافی نیستند. درست است که مصرف روزانه میوه و سبزیجات کمک‌کننده است، اما بازهم کافی نیست.

بیشتر بخوانید: جو دوسر برای صبحانه و میان‌وعده

با مصرف خوراکی‌های مقوی همچون تخم‌مرغ، مغزیجات، جو دوسر و غلات برای صبحانه می‌توانید بسیاری از این مواد را به خوبی تأمین کنید. در نتیجه سیستم ایمنی قوی‌تری با تأمین مواد مغذی داشته باشید. در غیر این صورت با عدم تأمین مواد لازم با نخوردن صبحانه، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و عصبی افزایش پیدا می‌کند. صبحانه نخوردن حتی احتمال ابتلا به دیابت نوع دو را هم افزایش می‌دهد.

کسل و خواب‌آلود بودن

کسلی، خواب‌آلودگی و خستگی سرصبح به امری رایج بین دانش‌آموزان و دانشجویان تبدیل شده است. در واقع صبحانه نخوردن و شروع روز با شکمی خالی باعث می‌شود که بدن شما انرژی و کالری لازم را برای فعالیت جسمی و ذهنی دریافت نکند. در نتیجه با انرژی کم و کسلی روز را شروع کرده و حتی احتمال افت فشار و قند را هم افزایش خواهید داد.

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده‌اند که اغلب افرادی که روز خود را با یک صبحانه سالم و خوب شروع می‌کنند نسبت به کسانی که صبحانه نمی‌خورند یا تنها قهوه می‌نوشند، انرژی بیشتری در روز و به‌ویژه صبح دارند. همان‌طور که می‌دانید، ناشتا و گرسنه ماندن حتی می‌تواند بر روی خلق‌وخو هم تأثیر منفی بگذارد و در نتیجه با صبحانه میل نکردن روز خود را بی‌حوصله شروع خواهید کرد.

اگر صبحانه نخوریم چه می_شود
میل نکردن صبحانه به روش‌های مختلفی بر روی عملکرد ذهن تأثیر منفی می‌گذارد

افزایش وزن

همان‌طور که اشاره کردیم، بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که با میل نکردن وعده صبحانه و خوردن تنها دو وعده ناهار و شام در روز به کاهش وزن کمک می‌کنند. در حالی که مشاهدات و تجربیات این زمینه نتیجه دیگری نشان داده‌اند. صبحانه نخوردن به دو شکل می‌تواند منجر به افزایش وزن شود:

  1. باعث می‌شود که بیشتر از حد معمول شیرینی‌جات و مواد غذایی چرب هوس کنید.
  2. با گرسنه ماندن تا ظهر و وعده ناهار، شکمی خالی برای پر کردن با حجم ناهار دو برابر خواهید داشت. در صورتی که اگر وعده صبحانه را با مواد غذایی حاوی فیبر همچون موسلی بگذرانید، به احتمال زیاد برای وعده ناهار گرسنگی کمتری خواهید داشت. 

تأثیر بر روی تمرکز و عملکرد ذهن

میل نکردن صبحانه به روش‌های مختلفی بر روی عملکرد ذهن تأثیر منفی می‌گذارد. اول آنکه با نرسیدن مواد مغذی به بدن، سطح انرژی و سلامتی را کاهش می‌دهد و به این ترتیب در عملکرد ذهن اختلال ایجاد می‌کند.

دوم آنکه با ایجاد اختلال در سیستم عصبی بدن، موجب تغییر خلق‌وخوی می‌شود که بالطبع کاهش تمرکز را به دنبال دارد. به همین دلیل هم دانش‌آموزانی که ناشتا و بدون صبحانه به کلاس می‌روند، اغلب نسبت به سایر دانش‌آموزان تمرکز و توجه کمتری به درس دارند.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه گرانولا صبحانه یک صبحانه پرانرژی و کامل

اگر فرزند شما علاقه‌ای به این وعده غذایی مهم ندارد، با تهیه صبحانه‌های خوشمزه و مقوی همچون گرانولای چاربان با طعم‌های متنوع می‌توانید او را به صبحانه خوردن ترغیب کند. با همچین صبحانه مفیدی حتی مواد مغذی و مهمی همچون پروتئین بدن هم تأمین می‌شود.

تحریک میگرن

افرادی که به میگرن و به‌ویژه میگرن مزمن مبتلا هستند، به‌خوبی می‌دانند که این سردرد تا چه حد و اندازه‌ای می‌تواند سخت و طاقت‌فرسا باشد. این دسته از سردردها به‌راحتی تحریک می‌شوند و افرادی که به آن‌ها مبتلا هستند، باید از کارها و رژیم‌هایی که منجر به تحریک میگرن می‌شوند، دوری کنند.

صبحانه نخوردن یکی از این کارها است. از آنجایی که این کار موجب کاهش و افت سطح فشار خون افراد می‌شود، احتمال تحریک شدن میگرن و سردرد شدن را افزایش می‌دهد. مزایای جو دوسر موجود در گرانولای چاربان باعث کنترل قند خون می‌شود که به جلوگیری از میگرن توسط افت قند کمک می‌کند.

اگر-صبحانه-نخوریم-چه-می_شود
اگر خود را از فواید صبحانه میل کردن محروم کنید، احتمال ریزش و نازک شدن موها را افزایش داده‌اید.

افزایش اسید معده

رفلاکس و افزایش اسید معده از دیگر مشکلات رایج بین افراد است. بسیاری از مردم بدون اطلاعات کافی سعی می‌کنند تا با صبحانه و غذا نخوردن معده خود را خالی نگه دارند تا از رفلاکس و اسید معده دوری کنند. در حالی که این کار نتیجه عکس دارد.

معده میزان اسید خاصی را برای هضم و گوارش غذا ترشح می‌کند و زمانی که شکم شما از غذا خالی باشد، رفلاکس، تلخی و ترشی دهان رخ خواهد داد. اگر برای صبحانه میل کردن زمان ندارید، می‌توانید یک گرانولای خوشمزه تهیه کنید و صبح‌ها با کمی شیر حاضر و آماده سریع میل نمایید. خواص جو دوسر موجود در گرانولا باعث می‌شود که سیر شوید و رفلاکس را تجربه نکنید.

اختلال در قاعدگی

اختلالات قاعدگی، نامنظمی و دردهای شدید از مشکلات رایج بین بانوان هستند که البته با صبحانه نخوردن تشدید می‌شوند. اگر یک خانم بالغ باشید، به‌خوبی می‌دانید که هر چیزی از سبک زندگی و خورد و خوراک تا شرایط روحی و روانی می‌تواند بر روی چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد.

در نتیجه با صبحانه نخوردن و عدم تأمین مواد مورد نیاز بدن، احتمال ایجاد اختلال قاعدگی را افزایش می‌دهید. تحقیقات نشان داده‌اند دانش‌آموزان دختری که صبحانه میل می‌کنند، کمتر دچار این مشکلات می‌شوند.‌

افزایش ریزش مو

رشد مو و استحکام فولیکول‌ها هم به مواد مغذی و پروتئینی نیاز دارد. در نتیجه اگر خود را از فواید صبحانه میل کردن محروم کنید، احتمال ریزش و نازک شدن موها را افزایش داده‌اید. بهتر است چند روز در هفته مواد پروتئینی و انواع صبحانه‌های تهیه شده با جو دوسر را میل کنید تا مواد مغذی را تأمین کرده و پوست و موی سالم‌تری داشته باشید.

جمع‌بندی

در نهایت اگر می‌خواهید از سلامت روحی روانی و جسمی خود مراقبت کنید، نباید میل کردن یک صبحانه سالم و مقوی همچون گرانولای مملو از جو دوسر آلمانی باکیفیت را از خود دریغ کنید. موسلی و گرانولای چاربان که از این مواد مقوی تشکیل شده‌اند، بهترین صبحانه هستند چراکه علاوه‌بر تأمین انرژی و مواد مغذی، طعمی خوشمزه دارند. شما چه طعمی را ترجیح می‌دهید؟

سؤالات متداول

آیا صبحانه نخوردن چاق میکند؟

با صبحانه نخوردن خوراکی‌های شیرین و مضر هوس خواهید کرد و حتی ناهار بیشتری میل می‌کنید که هر دو موجب افزایش وزن می‌شوند.

عوارض صبحانه نخوردن در نوجوانان چیست؟

کسلی، خواب‌آلودگی، قاعدگی نامنظم دختران، سردرد، عدم تمرکز و خستگی مداوم از بعضی از عوارض صبحانه نخوردن در نوجوانان هستند.

عوارض صبحانه نخوردن چیست؟

صبحانه نخوردن عوارض فراوانی دارد که افت متابولیسم، چاقی، ریزش مو، ضعیف شدن بدن و تحریک میگرن تعدادی از آن‌ها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *