صفحه اصلی / وبلاگ / اوتمیل برای لاغری موثر است؟ + روش مصرف صحیح انواع اوتمیل

مقالات آموزشی

اوتمیل برای لاغری موثر است؟ + روش مصرف صحیح انواع اوتمیل

اوتمیل برای لاغری

داشتن تناسب اندام و وزن ایده‌آل همواره یکی از راه‌هایی است که می‌تواند سلامت کلی فرد را تضمین بکند. در این بین علاوه بر داشتن فعالیت بدنی و ورزش کردن در طول روز، مصرف مواد غذایی سالم که حاوی انواع ریز مغذی و درشت مغذی‌ها است، نقش بالایی در لاغری و کاهش وزن و در نتیجه داشتن یک اندام ایده‌آل خواهد داشت. اوتمیل از جمله فرآوری‌های تهیه شده با جو دوسر پرک بوده که تاثیر شگفت‌آوری در لاغری دارد . در ادامه با نحوه تاثیر اوتمیل بر لاغری بیشتر آشنا می‌شویم.

اوتمیل چیست؟

قبل از اینکه به مبحث اوتمیل برای لاغری بپردازیم، بهتر است کمی با اوتمیل که با جو دوسر پرک تهیه می‌شود آشنا شویم. اوتمیل در واقع یک نوع فرآوری از جو دوسر پرک  است. جو دوسر پرک خام، شیر یا آب، انواع افزودنی‌ها و شیرین‌کننده‌های طبیعی و سالم چون عسل، شیره‌های گیاهی (شیره خرما، انگور، افرا، انجیر و…) و انواع مغزیجات و میوه‌های خشک و تازه، می‌توانند مواد تشکیل دهنده اوتمیل باشند. برای تهیه اوتمیل، جو دوسر پرک خام را با شیر یا آب می پزند که به حال پوره‌ماننده در می‌آید، سپس برای سرو و افزایش طعم آن از افزودنی‌های یاد شده استفاده می‌شود.

اوتمیل چگونه باعث لاغری می‌شود؟

طبق نظر کارشناسان تغذیه، اوتمیل برای لاغری تاثیر شگفتی دارد چراکه این فرآوری جو دوسر پرک با داشتن برخی از مواد معدنی، اسید آمینه‌ها و فیبر‌ها باعث لاغری می‌شود که در ادامه مفصل به این موضوع می‌پردازیم:

اوتمیل-برای-لاغری
اوتمیل چگونه باعث لاغری می‌شود؟

اوتمیل برای لاغری؛ کربوهیدرات پیچیده

از آنجا که اوتمیل از جو دوسر پرک کامل تهیه شده و به عنوان غله کامل (سبوس‌دار) بوده، از کربوهیدرات‌های پیچیده تشکیل شده است، سطح انرژی بالایی را به بدن می‌بخشند که طبیعتا نیاز به مصرف مواد غذایی دیگر در طول روز کمتر می‌کند. از طرفی، مصرف غلات کامل، باعث می‌شود سطح بالاتری از مواد معدنی در مقایسه با غلات تصفیه شده وارد بدنتان بشود. طبق تحقیقات به عمل آمده مصرف مواد غذایی که از غلات کامل تهیه می‌شود چون اوتمیل در کاهش چربی بدن و کاهش وزن تاثیر بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: اوتمیل چیست؟ بررسی خواص موثر، روش تهیه و مصرف Oatmeal

اوتمیل برای لاغری؛ فیبر

کاهش وزن با جو دوسر و فرآوری‌‌هایی از آن یکی از راهکار‌های موثر بوده که همواره مورد تاکید پزشکان تغذیه است. اوتمیل تهیه شده با جو دوسر پرک به دلیل داشتن درصد بالایی از فیبر نقش کمکی در کاهش وزن دارد. اوتمیل سرشار از فیبر محلول به نام بتاگلوکان بوده که در روده‌ها با جذب آب به صورت ژل مانند درآمده و تمام چربی غیر مفید و اضافی را جذب کرده و از بدن دفع می‌شود.

از طرفی اوتمیل دارای فیبر نامحلول هم است که سرعت هضم آن در دستگاه گوارش بسیار پایین است که این امر موجب می‌شود که در طول روز احساس سیری بلند مدتی داشته باشید. همچنین فیبر‌ها از افزایش آنی قند خون در بدن پیشگیری می‌کنند که این موضوع هم به عنوان دلیلی برای تاثیر مثبت اوتمیل برای لاغری است. با افزایش یکباره قند خون احساس گرسنگی خواهید داشت که باعث مصرف مجدد مواد غذایی شده و زمینه برای چاقی فراهم می‌شود.

اوتمیل-برای-لاغری
اوتمیل سرشار از فیبر محلول به نام بتاگلوکان بوده که در روده‌ها با جذب آب به صورت ژل مانند درآمده و تمام چربی غیر مفید و اضافی را جذب کرده و از بدن دفع می‌شود.

اوتمیل برای لاغری؛ پروتئین

یکی دیگر از دلایل کاهش وزن با اوتمیل این است که در این فرآوری تهیه شده با جو دوسر مقادیر بالایی پروتئین وجود دارد. در هر قاشق غذا‌خوری جودوسر پخته شده (اوتمیل ساده)‌ حدود 2.5 گرم پروتئین وجود دارد. طبق تحقیقات به عمل آمده، رژیم‌های غذایی که روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ گرم پروتئین دارند تاثیر بالایی در احساس سیری در طول روز و مدیریت وزن و در نتیجه مقابله با خطر چاقی دارند. همچنین مواد غذایی حاوی پروتئین، باعث افزایش سرعت سوزاندن کالری می‌شود که از این طریق هم اوتمیل برای لاغری تاثیر ویژه‌ای دارد.

اوتمیل برای لاغری؛ گلیسمی پایین

همان طور که اشاره شده است، اوتمیل دارای کربوهیدرات پیچیده است که این موضوع بر افزایش قند خون و انرژی به صورت تدریجی تاثیر مثبتی دارد. مواد غذایی با کربوهیدرات ساده با افزایش آنی قند خون همراه می‌شود که اغلب به صورت چربی ذخیره می‌شوند. پس گلیسمی پایینِ اوتمیل باعث شده این نوع ماده غذایی نقش بالایی در عدم تجمع بافت چربی و لاغری داشته باشد. طبق یافته‌های علمی به دست آمده، داشتن رژیم  غذایی با GI پایین، با کاهش شدید توده چربی در بدن، شاخص توده چربی، سلولیت‌ها، کلسترول بد LDL همراه می‌شود.  بنابراین، گنجاندن اوتمیل به همراه افزودنی‌های های که شاخص گلیسمی پایینی دارند در کاهش وزن شما نقش کمکی ویژه‌‌ای خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:۱۰ صبحانه فیبردار؛ غذا بخورید و لاغر شوید!

گلیسمی به عنوان شاخصی بوده که سرعت افزایش قند خون بعد از مصرف هر نوع مواد غذایی رل نشان می‌دهند که این شاخص در غلات کاملی چون جو دوسر پایین است.

اوتمیل برای لاغری؛ درصد چربی پایین

حدود نصف فنجان اوتمیل ساده، حاوی کمتر از ۲ گرم چربی است. همچنین چربی اشباع شده اوتمیل بسیار ناچیز بوده که از این رو آن را یک انتخاب ایده‌آل برای گنجاندن در رژیم غذایی در جهت کاهش وزن و لاغری کرده است.

اوتمیل-برای-لاغری
اوتمیل برای لاغری؛ گلیسمی پایین

تهیه انواع اوتمیل رژیمی برای لاغری

درست است که اوتمیل ساده (جو دوسر پرک پخته شده با آب یا شیر) با انواع ریز‌مغذی‌ها و درشت‌مغذی‌ها خود، نقش بالایی در لاغری دارد؛ اما در بیشتر مواقع از افزودنی‌هایی برای طعم دار کردن اوتمیل استفاده می‌شود که این افزودنی‌ها هم باید از مواد غذایی سالم باشند تا خاصیت لاغر کنندگی اوتمیل حفظ بشود. پس در ادامه با تهیه چند نوع اوتمیل برای لاغری آشنا می‌شویم:

  • اوتمیل رژیمی با انبه و زنجبیل: یک فنجان جو دوسر پرک را با یک دو فنجان آب ترکیب کرده و بگذارید به طور کامل این مخلوط پخته شده تا به حالت پوره درآید. در انتها کمی زنجبیل و انبه خرد شده و نصف قاشق غذا‌خوری عسل به اوتمیل خود اضافه نموده و میل نمایید.
  • اوتمیل رژیمی با انواع توتها: برای تهیه یک اوتمیل رژیمی، توت‌ها (بلوبری، زغال اخته، زرشک، تمشک، شاه‌توت) را فراموش نکنید. بعد از پخت یک فنجان جو دوسر با آب یا شیر با درصد چربی پایین، انواع توت تازه  و کمی شیره انجیر به اوتمیل اضافه کرده و سرو بکنید.
  • اوتمیل رژیمی با کدو حلوایی: یک تکه کدو حلوایی را به صورت ریز خرد کرده و با نصف فنجان جو دوسر پرک و یک‌و‌نیم فنجان آب مخلوط کنید و بگذارید کاملا این ترکیب پخته بشود. کمی دارچین، عسل و کنجد روی اوتمیل خود بریزید و آن را سرو کنید.

سوالات متداول

تهیه اوتمیل با شیر بهتر است یا آب؟

به هر صورت خواص اوتمیل حتی اگر با آب هم تهیه شود، بالا است؛ اما با مصرف اوتمیل تهیه با شیر طبیعتا میزان پروتئین و کلسیم دریافتی خود را بیشتر می‌کنید.

  چرا ارتباطی مستقیمی با مصرف جو دوسر و لاغری وجود دارد؟

جو دوسر و فرآوری‌های از آن مثل اوتمیل با داشتن کربوهیدرات‌ها پیچیده، انواع فیبر‌های محلول، درصد پروتئین بالا، انواع املاح معدنی و چربی بسیار پایین ارتباط مستقیم با کنترل وزن و لاغری دارد.

آیا مصرف اوتمیل باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود؟

بله، فیبر موجود در اوتمیل باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و فرآیند هضم می‌شود. از طرفی مصرف این نوع فرآوری از جو دوسر با پیشگیری از یبوست هم به نوعی در کاهش وزن تاثیر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *