صفحه اصلی / وبلاگ / گرانولا در بارداری 🐣 فواید و روش مصرف دقیق

مقالات آموزشی

گرانولا در بارداری 🐣 فواید و روش مصرف دقیق

گرانولا در بارداری

گرانولا با ترکیبی خوشمزه و بسیار سالم از طعم‌ها و بافت‌ها، انتخاب ایده آل برای افرادی است که دوستدار سبک زندگی سالم بوده و به سبب مشغله شغلی قادر به صرف زمان زیاد برای تهیه صبحانه یا میان وعده خود نیستند. این وعده غذایی، غذایی کامل و سالم برای مادران باردار نیز به حساب می‌آید. در این مطلب سعی داریم تا نگاهی کلی به گرانولا بیاندازیم و خواص مصرف گرانولا در بارداری را بررسی کنیم.

به طور کلی، اکثر انواع گرانولا حاوی حدود 130 کالری در ¼ فنجان هستند. بسته به نوع محصول، محتوای پروتئین‌ می‌تواند از 2 تا 6 گرم در هر وعده متغییر باشد. محتوای چربی معمولاً حدود 6 گرم در هر وعده بوده و محتوای کربوهیدرات معمولاً حدود 16 گرم در هر وعده است.

گرانولا حاوی پروتئین و ریزمغذی‌های مهمی مانند آهن، ویتامین D، فولات، روی و ویتامین‌های گروه B است. بسته به نوع و برندی که انتخاب می‌کنید، اندازه‌های سرو از یک‌چهارم فنجان تا یک فنجان کامل متفاوت است.

سلامت جسمانی و گرانولا در بارداری

حتماً می‌دانید که بدن در طول بارداری دچار تغییرات فیزیکی و هورمونی زیادی می‌شود. فرد برای تأمین نیاز تغذیه ای خود و جنین در حال رشد خود، باید از منابع مختلف انتخاب‌های غذایی عالی داشته باشد، اما واقعاً چرا؟

پاسخ ساده است. مطالعات صورت گرفته توسط پژوهشگران نشان می‌دهد بین الگوهای غذایی سالم قبل و حین بارداری و کاهش خطر ابتلا به اختلالاتی مانند دیابت بارداری، زایمان زودرس، عوارض مرتبط با چاقی و در برخی از جمعیت‌ها، پره اکلامپسی و فشار خون بالا ارتباط مستیمی وجود دارد. بنابراین انتخاب آگاهانه و هوشمندانه رژیم غذایی در این دوران سبب می‌شود از برخی پیامدهای ناخواسته و مشکلات جلوگیری شود.

درشت مغذی‌های موجود در گرانولا به رشد طبیعی جنین کمک کرده. همچنین در رشد و ترمیم بافت‌های جدید و آسیب‌دیده، ساخت آنتی بادی برای سیستم ایمنی بدن، ساخت هورمون ها و آنزیم ها نقش دارند.
درشت مغذی‌های موجود در گرانولا به رشد طبیعی جنین کمک کرده. همچنین در رشد و ترمیم بافت‌های جدید و آسیب‌دیده، ساخت آنتی بادی برای سیستم ایمنی بدن، ساخت هورمون ها و آنزیم ها نقش دارند.

تغذیه بارداری و مصرف گرانولا در بارداری

پیروی از همه دستورالعمل‌های تغذیه ای در این دوران آسان نیست و این امر می‌تواند مادر را در این وهله مهم زندگی سردرگم کند.

بدن شما در طول بارداری نیازهای غذایی خود را افزایش داده است. شما در حال تغذیه یک فرد کاملاً جدید هستید. اگرچه ضرب المثل قدیمی «خوردن برای دو نفر» کاملاً صحیح نیست، اما برای حمایت از خودتان و کودکتان به ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌های بیشتری نیاز دارید.

 ریزمغذی‌ها اجزای رژیم غذایی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که فقط در مقادیر نسبتًا کمی مورد نیاز هستند. درشت مغذی‌ها مواد مغذی هستند که کالری یا انرژی را تأمین می‌کنند. ما در مورد کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها صحبت می‌کنیم. در دوران بارداری باید مقدار بیشتری از هر نوع ماده مغذی بخورید. مصرف گرانولا در بارداری به دلیل داشتن ترکیبات ریز مغذی و درشت مغذی با کیفیت بالا این نیاز مادران را به خوبی پاسخ خواهد داد.

پروتئین و مصرف گرانولا در بارداری

پروتئین تقریبا 20 تا 25 درصد از کالری دریافتی مادر در این دوران را تشکیل می‌دهد. درشت مغذی‌های موجود در گرانولا به رشد طبیعی جنین کمک کرده. همچنین در رشد و ترمیم بافت‌های جدید و آسیب‌دیده، ساخت آنتی بادی برای سیستم ایمنی بدن، ساخت هورمون‌ها و آنزیم‌ها نقش دارند.

پروتئین گیاهی موجود در این وعده غذایی، مصرف گرانولا در بارداری را به انتخابی سالم و مفید تبدیل کرده است.

سهم گرانولا در تأمین کربوهیدرات مادر باردار

برای اکثر افراد، کربوهیدرات‌ها باید حدود 45 تا 65 درصد کالری دریافتی روزانه را تشکیل دهد. اکثر خانم‌های باردار و شیرده به حدود 175-210 گرم کربوهیدرات در روز نیاز دارند.

گرانولا با دارا بودن منبع کربوهیدراتی غنی و با کیفیت همچون جو دو سر، سوخت ضروری را هم برای شما و هم برای جنین در دوران بارداری فراهم می‌آورد. آنها به قندهای ساده مانند گلوکز تجزیه می‌شوند. حتماً می‌دانید مغز به گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: فواید گرانولا اسپرت برای ورزشکاران و بدنسازان

زنان باردار و شیرده به حدود 175-210 گرم کربوهیدرات در روز نیاز دارند.
زنان باردار و شیرده به حدود 175-210 گرم کربوهیدرات در روز نیاز دارند.

مدیریت وزن در بارداری با گرانولا؟

اگرچه تحقیقات علمی‌کمی در مورد خود محصول وجود دارد، مواد تشکیل دهنده رایج از جمله جو دوسر، دانه کتان، دانه چیا نقش به سزایی در سلامت انسان دارند. گرانولا سرشار از پروتئین و فیبر است که هر دو به سیری کمک می‌کنند. پروتئین موجود در فرآورده حتی بر سطح هورمون‌های مهم سیری مانند گرلین و GLP-1 تأثیر می‌گذارد.

مواد غنی از پروتئین موجود در گرانولا شامل مغزها مانند بادام، گردو، بادام هندی و دانه‌هایی مانند شاهدانه، کدو، کنجد، هندوانه است. علاوه بر این، غذاهای پرفیبر مانند جو، آجیل و دانه‌ها تخلیه معده را کاهش داده و زمان هضم را افزایش می‌دهند، که می‌تواند به شما کمک کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

ایجاد حس سیری طولانی از جمله مزایایی است که متخصصان تغذیه مصرف گرانولا در بارداری را به منظور حفظ تناسب اندام و جلوگیری از اضافه وزن توصیه می‌کنند.

تقویت ایمنی و ارتقاء سلامت استخوان

 جو دوسر سرشار از فیبر است که به پیشگیری از یبوست در زنان باردار کمک می‌کند. این ترکیب به تنظیم هضم و حرکات روده کمک می‌کند.

همچنین سرشار از کلسیم، پتاسیم، فسفر و سلنیوم است که مواد مغذی ضروری برای زنان باردار هستند. هر ماده معدنی دارای مجموعه ای از مزایای منحصر به فرد از جمله بهبود سلامت استخوان، افزایش ایمنی و کمک به شکل گیری دندان‌ها است.

مصرف جو دوسر به رشد کلی جنین کمک کرده، همچنین می‌تواند میزان آهن بدن را افزایش داده و خطر کم خونی را کاهش دهد. بتا گلوکان موجود در جو، به افزایش هورمون پرولاکتین کمک می‌کند که تولید شیر مادر را افزایش می‌دهد، این مسئله نگرانی عمده مادران در دوران پس از بارداری است.

بیشتر بخوانید: گرانولا چیست و چه خواصی دارد؟

مغزها و دانه ها سرشار از پروتئین، چربی های سالم، فولات، ویتامین E، منیزیم و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هستند
مغزها و دانه ها سرشار از پروتئین، چربی های سالم، فولات، ویتامین E، منیزیم و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هستند

گرانولا در بارداری و کمک به رشد و توسعه عصبی جنین

مغزیجات و دانه‌ها سرشار از پروتئین، چربی‌های سالم، فولات، ویتامین E، منیزیم و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آجیل و دانه‌ها به رشد عصبی و مغزی کودک کمک می‌کنند.

مصرف گرانولا در بارداری نسبت به مصرف جو دوسر خام که خالی از مغزیجات و نپخته است ارجحیت دارد، چرا که هم خاصیت بیشتری دارد و هم هضم و جذب راحتتری.

گرانولا روزانه
گرانولا روزانه

گرانولا در بارداری، غذای هم مادر و هم کودک

کربوهیدرات موجود در گرانولا انرژی مورد نیاز شما را تأمین کرده و به راحتی از جفت عبور می‌کنند تا کودک شما را تغذیه کنند. وجود کربوهیدرات‌های پیچیده با مواد مغذی مانند انواع مغزیجات و میوه‌های خشک گرانولا را به انتخابی عالی برای دوره بارداری تبدیل می‌کند.

تاثیر گرانولا بر مادران باردار

 وقتی حالت تهوع صبحگاهی دارید، ممکن است مایل باشید هر کاری را برای کاهش ناراحتی امتحان کنید. یک روش خوب برای حل این مساله، استفاده از مغزیجات و مخصوصا تخمه کدو است. شما می‌توانید آن را به روش‌های مختلف به رژیم غذایی خود وارد کنید.

تخمه آفتابگردان یکی از بهترین دانه‌ها برای مصرف در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه سوم بارداری است. تخمه آفتابگردان منبع عالی آهن است. این ترکیب حاوی منگنز، منیزیم، مس، ویتامین K و سایر مواد مغذی است که به درمان حالت تهوع صبحگاهی و مشکلات گوارشی کمک می‌کنند. این مواد مغذی و سایر مواد مغذی موجود در تخمه آفتابگردان برای سلامت کودک و شما مفید هستند.

بنابراین گرانولا در بارداری می‌تواند در کاهش حس تهوع نیز موثر باشد.

تاثیرگرانولا بر فشار خون

مطالعات نشان می‌دهد که مواد حاوی فیبر بالا مانند جو دوسر و دانه‌های کتان به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. وجود املاح معدنی کافی سدیم و پتاسیم، جریان خون را در سراسر بدن افزایش داده و گردش خون را تحت کنترل قرار می‌دهد. گردش خون کافی سلامت شناختی فرد باردار را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مصرف گرانولا در بارداری
مصرف گرانولا در بارداری

گرانولا در بارداری برای کاهش کلسترول

جو دوسر منبع خوبی از بتا گلوکان است، نوعی فیبر محلول که برای کاهش سطح کلسترول تام و LDL (بد) مؤثر است، این دو عامل خطر برای بیماری قلبی هستند.

گرانولا قند خون مارداران باردار را تنظیم می‌کند

 غلات کامل، میوه‌های خشک، آجیل و دانه‌ها نقش به سزایی در کاهش و کنترل سطح قند خون به ویژه در افراد مبتلا به چاقی یا پیش دیابت دارند. دیابت در دوران بارداری – از جمله دیابت نوع 1، نوع 2 یا بارداری – می‌تواند بر سلامت زنان و نوزادان آنها تأثیر منفی بگذارد. قند خون بالا در دوره بارداری می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود. به همین دلیل مصرف گرانولا در بارداری می‌تواند گزینه خوبی باشد.

بهبود سلامت روده مادران با گرانولا

مشخص شده است که گرانولا در مقایسه با غلات صبحانه تصفیه شده، سطح باکتری‌های سالم روده را افزایش داده و به تنظیم فلور میکروبی کمک می‌کند .

این محصول منبع غنی از آنتی اکسیدان نیز است که روند پیری را به تعویق می‌اندازند. موادی مانند نارگیل، دانه‌های چیا و آجیل برزیلی منابع خوبی از آنتی اکسیدان‌های ضد التهاب مانند اسید گالیک، کوئرستین، سلنیوم و ویتامین E هستند.

جمع‌بندی

مصرف گرانولا برای همه افراد در همه گروههای سنی توصیه می‌شود و خواص گوناگونی دارد. گرانولا در بارداری می‌تواند نقش موثری در سلامتی و تغذیه هم مادر و هم کودک داشته باشد. تغذیه درست مادر، جلوگیری از ریزه‌خواری و اضافه وزن مادر و افزایش قند خون او از جمله مشکلاتی هستند که تغذیه ناسالم می‌تواند برای مادران باردار به وجود آید.

مصرف گرانولا به دلیل داشتن ریز‌مغذی‌ها، فیبر، کربوهیدارات پیچیده و… نقش موثری در جلوگیری از بروز مشکلات بعدی دارد.

سوالات رایج

مصرف گرانولا برای مادران باردار ممنوع است؟

مصرف گرانولا برای خانم‌های باردار ممنوع نیست و متخصصان تغذیه مصرف گرانولا در بارداری را توصیه می‌کنند. اما با توجه به اینکه ممکن است فرد باردار به برخی مواد غذایی حساسیت داشته باشد، بهتر است برنامه غذایی خود را با پزشک متخصص یا متخصص تغذیه چک کنید.

مصرف گرانولا در بارداری می‌تواند کمکی به جلوگیری از اضافه وزن کند؟

بله. گرانولا به دلیل داشتن فیبر فراوان ایجاد احساس سیری زیادی می‌کند و از ریزه‌خواری جلوگیری می‌کند.

مصرف گرانولا در بارداری چه تاثیری بر سطح انرژی دارد؟

انرژی حاصل از مصرف گرانولا به صورت پایدار و تدریجی آزاد می‌شود. به همین خاطر علاوه بر افزایش سطح انرژی فرد مصرف کننده، زمان زیادی سطح انرژی بالا می‌ماند و از افت و خیز قندی و احساس ضعف جلوگیری می‌شود.

1 دیدگاه در “گرانولا در بارداری 🐣 فواید و روش مصرف دقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *