صفحه اصلی / وبلاگ / بهترین زمان مصرف جو دوسر

مقالات آموزشی

بهترین زمان مصرف جو دوسر

بهترین زمان مصرف جو دوسر

جو دوسر نوعی غلات کامل است که در چند سال گذشته به‌عنوان یک ماده غذایی سالم بسیار محبوب شده است. نحوه آماده‌سازی و خوردن آن بسیار آسان است. می‌توانید پس از جوشاندن آن در شیر، با دانه‌ها و میوه‌های مختلف از مزه این ترکیب لذت ببرید.

اگرچه اغلب به‌عنوان صبحانه یا میان‌وعده در طول روز مصرف می‌شود. اما احتمالا این سوال در ذهن شما شکل گرفته است که طبق شواهد علمی بهترین زمان مصرف جو دوسر چه زمانی است؟ در پاسخ می‌توان گفت که از نظر محققان، بهترین زمان برای خوردن جو دوسر وجود ندارد. مگر اینکه شما یک ورزشکار حرفه‌ای باشید و ساعت‌های طولانی از روز تمرین کنید. در ادامه به جزئیات بیشتری از این مسئله اشاره خواهیم کرد.

ارزش غذایی جو دوسر

قبل از اشاره به نظریات ارائه شده در مورد بهترین زمان مصرف جو دوسر، لازم است با ارزش غذایی و فوائد سلامتی این ماده غذایی آشنا شوید. جو دوسر دارای مشخصات غذایی شگفت‌انگیزی است. نصف فنجان از آن دارای 150 کالری و مواد مغذی زیر است:

  • 2 گرم چربی
  • 27 گرم کربوهیدرات
  • 4 گرم فیبر (به‌خصوص فیبر محلول بتا گلوکان)
  • 5 گرم پروتئین

همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند تیامین، روی، منیزیم، پتاسیم، آهن، منگنز، فسفر و سلنیوم است. یک فرد عادی به طور متوسط ​​بین ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر در روز نیاز دارد. با خوردن ۴ گرم جو دوسر به راحتی می‌توان این نیاز بدن را تامین کرد.

بیشتر کربوهیدرات‌های موجود در جو دوسر از نوع پیچیده هستند. در نتیجه بدن برای هضم آن‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد و این مسئله به تنظیم سطح قند خون کمک زیادی می‌کند.

جو دوسر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند تیامین، روی، منیزیم، پتاسیم، آهن، منگنز، فسفر و سلنیوم است

خواص و فوائد سلامتی جو دوسر

جو دوسر گلوتن ندارد. به‌همین‌دلیل، گزینه خوبی برای مبتلایان به بیماری سلیاک است. از سایر خواص مصرف روزانه آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کمک می‌کند بدن برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کند

جو دوسر یک منبع عالی از فیبر است، کربوهیدراتی که بدن قادر به هضم آن نیست. اصولا خوردن مواد غذایی غنی از فیبر به جلوگیری از افزایش سطح قند خون کمک می‌کند و در عین حال احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد.

در نتیجه اگر صبح را به‌عنوان بهترین زمان مصرف جو دوسر در نظر بگیرید، تا بعد از ظهر تمایل زیادی به خوردن غذاهای مختلف نخواهید داشت. این مسئله کمک زیادی به کاهش وزن خواهد کرد

موسلی بادام زمینی و شیرشکلات
موسلی بادام زمینی و شیر شکلات

مانع از بروز یبوست می‌شود

جو دوسر حاوی نوع خاصی از فیبر محلول به نام بتا گلوکان است. بتا گلوکان یک قوام ژل‌مانند در روده ایجاد می‌کند و به حرکت مواد غذایی در روده بزرگ کمک می‌کند. در نتیجه اجابت مزاج را آسان‌تر کنید و مانع از یبوست می‌شود.

خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

مشخص شده است که فیبر بالای جو دوسر می‌تواند به کاهش کلسترول بد (LDL)، تنظیم سطح قند خون و حتی کاهش فشار خون بالا کمک کند. همه اینها نقش مهمی در به حداقل رساندن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی دارند. تنظیم سطح قند خون در پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 نیز موثر است.

به تغذیه باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند

جو دوسر یک ماده غذایی پربیوتیک است. در نتیجه مصرف آن به تغذیه باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند. حفظ این باکتری‌ها که به‌عنوان میکروبیوم روده نیز شناخته می‌شوند، برای تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود خلق و خو و پیشگیری از بروز مشکلات گوارشی لازم است.

به کاهش وزن کمک می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهند که اگر صبح به‌عنوان بهترین زمان مصرف جو دوسر در نظر گرفته شود، کمک زیادی به کاهش و مدیریت وزن می‌کند. زیرا جود دوسر نه تنها سیرکننده است بلکه بتا گلوکان موجود در آن ممکن است باعث ترشح پپتید YY شود. هورمونی که در روده تولید می‌شود و به کاهش اشتها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:جو دوسر برای لاغری؛ بخورید و بیاشامید و لاغر شوید!

خطر بروز برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد

جو دوسر حاوی آنتی‌اکسیدان‌های زیادی است. به‌همین‌دلیل، می‌تواند با التهاب مبارزه و روند رشد سلول‌های سرطانی را مهار کند.

بهترین زمان مصرف جودوسر
تحقیقات نشان می‌دهند که اگر صبح به‌عنوان بهترین زمان مصرف جو دوسر در نظر گرفته شود، کمک زیادی به کاهش و مدیریت وزن می‌کند

نحوه مصرف جودوسر

قبل از مشخص کردن بهترین زمان مصرف جو دوسر، لازم است با روش‌های استفاده از آن آگاه شوید. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید با جو دوسر انجام دهید. می‌توانید آن‌ را به‌صورت گرم با شیر داغ میل کنید، آن را یک شب در شیر سرد خیس کنید و سپس بخورید یا حتی آن‌ را به خمیر وافل یا کلوچه‌ اضافه کنید.

در هنگام مصرف ترکیب جودوسر و شیر، بهتر است به میزان اندکی به آن آجیل، کره بادام زمینی، میوه، دانه چیا یا تخم کتان نیز اضافه کنید. این کار کمک زیادی به افزایش ترکیبات مورد نیاز بدن، به‌خصوص پروتئین می‌کند.

خوشبختانه الان با وجود محصولاتی مانند گرانولا و موسلی دیگر نگرانی از این بابت وجود ندارد. زیرا در این محصولات به شکل اصولی، جو دوسر با دانه‌ها، میوه خشک، آجیل و یک شیرین‌کننده مانند عسل ترکیب شده است. برای مصرف فقط لازم است کمی شیر به آن‌ها اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک جو دوسر؛ جو دوسر مرغوب را تشخیص دهید!

بهترین زمان مصرف جو دوسر از نظر متخصصان تغذیه

اگر برای کمک به کاهش وزن جو دوسر می‌خورید، هیچ زمان خاصی از روز وجود ندارد که به طور جادویی بهتر عمل کند. بنابراین، اگر در قالب صبحانه دوست دارید جو دوسر بخورید، حتما این کار را انجام دهید. اگر تمایل دارید جو دو سر را در وعده شام بخورید، هیچ ایرادی ندارد!

زیرا بدون توجه به اینکه چه زمانی از روز بهترین زمان مصرف جو دوسر، فواید تغذیه‌ای یکسانی را دریافت خواهید کرد. با این حال، برخی از افراد ممکن است بازه زمانی خاصی را ترجیح دهند و برای خود به‌عنوان بهترین زمان مصرف جو دوسر در نظر بگیرند. در ادامه چند نمونه آورده شده است.

بهترین زمان مصرف جو دو سر
جو دو سر شاخص گلیسمی پایینی دارد. به‌همین‌دلیل، می‌تواند منبع انرژی عالی برای صبحانه باشد بدون اینکه سطح قند خون به سرعت پایین بیاید

فوائد خوردن جو دوسر در صبح

ازآنجایی‌که جو دوسر حاوی مقدار مناسبی فیبر است، مصرف آن در صبح به افراد کمک می‌کند تا در طول روز برای مدت طولانی‌تری سیر بمانند. زیرا هضم جو دوسر ممکن است زمان زیادی طول بکشد. اگر برای مدت بیشتری احساس سیری کنید، ممکن است حتی نیازی به خوردن یک میان‌وعده بعد از صبحانه نداشته باشید.

جو دوسر ماده غذایی است که می‌تواند به افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد متابولیک کمک کند. در نتیجه در نظر گرفتن صبح به‌عنوان بهترین زمان مصرف جو دوسر می‌تواند به شروع سوخت و ساز بدن شما کمک کند

گرانولا وگان
گرانولا وگان

جو دو سر شاخص گلیسمی پایینی دارد. به‌همین‌دلیل، می‌تواند منبع انرژی عالی برای صبحانه باشد بدون اینکه سطح قند خون به سرعت پایین بیاید.

فوائد خوردن جو دوسر در شب

جو دوسر می‌تواند یک عصرانه خوشمزه باشد. زیرا نه تنها سیرکننده است و مانع از پرخوری در شب می‌شود بلکه به تولید ملاتونین در بدن نیز کمک می‌کند. ملاتونین یک هورمون است که توسط مغز تولید می‌شود و به تنظیم زمان خواب و بیداری کمک می‌کند. جالب است بدانید که حتی اگر فقط صبح‌ها جو دوسر بخورید، همچنان از مزایای افزایش تولید ملاتونین برخوردار خواهید شد.

اخیرا مشخص شده است که خوردن یک کاسه جو دوسر داغ قبل از خواب، می‌تواند به تولید سروتونین کمک کند و باعث افزایش آرامش بدن شود. علاوه بر این، نسبت بالای کلسیم، منیزیم و پتاسیم موجود در آن نیز روی بهبود اختلالات خواب موثر است.

بهترین زمان مصرف جو دو سر
ورزشکاران بهتر است طبق رشته ورزشی خود، در مورد بهترین زمان مصرف جو دوسر با یک متخصص تغذیه مشورت کنند.

بهترین زمان مصرف جو دوسر برای ورزشکاران

اگر هدف از ورزش کردن کاهش وزن و تناسب اندام باشد، بهتر است جو دوسر در هر دو وعده صبحانه و عصرانه مصرف شود. چراکه سرشار از فیبر و مواد معدنی قابل هضم برای کاهش چربی شکم است.

اما اگر هدف از ورزش کردن، قوی کردن عضلات برای انجام تمرینات ورزشی دشوار است، بهترین زمان مصرف جو دوسر فقط صبح است. زیرا جو دوسر پروتئین کافی برای تغذیه عضلات را ندارد و بهتر است در وعده‌های غذایی بعدی از انواع پروتئین حیوانی مانند گوشت مرغ و ماهی استفاده شود.

پاسخ به سوالات متداول

در این بخش می‌توانید پاسخ برخی از ابهامات ذهنی خود در مورد بهترین زمان مصرف جو دوسر را بیابید.

سخن آخر

بنابراین افزودن جو دوسر به برنامه  غذایی روزانه، راهی عالی برای افزایش متابولیسم و پیشگیری از بروز بسیاری از مشکلات سلامتی است. اینکه آن را در چه ساعتی از روز یا شب مصرف کنید، به سبک زندگی شما بستگی دارد. حتما در مورد بهترین زمان مصرف جو دوسر با یک پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید.

فوائد مصرف منظم جو دوسر چیست؟

به کاهش کلسترول کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. قند خون را تنظیم می‌کند و می‌تواند به پیشگیری از بروز دیابت نوع 2 کمک کند. باعث افزایش احساس سیری می‌شود و به کاهش وزن کمک می‌کند. مانع از بروز یبوست و مشکلات گوارشی می‌شود.

2. بهترین زمان مصرف جو دوسر برای افراد عادی چه زمانی است؟

از نظر متخصصان تغذیه، محدودیتی برای افراد عادی وجود ندارد و بهترین زمان مصرف جو دوسر می‌تواند صبح، ظهر یا عصر باشد.

بهترین زمان مصرف جو دوسر برای ورزشکاران چه زمانی است؟

ورزشکاران بهتر است طبق رشته ورزشی خود، در مورد بهترین زمان مصرف جو دوسر با یک متخصص تغذیه مشورت کنند.

1 دیدگاه در “بهترین زمان مصرف جو دوسر

  1. سید علیرضا گفت:

    باسلام . میگم ایا هر روز از جوی دوسر استفاده کنیم ضرر داره . یا باید یک روز در میان استفاده کرد . چون من برای لاغری استفاده میکنم . ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *