صفحه اصلی / وبلاگ / بهترین روش مصرف جو دوسر

مقالات آموزشی

بهترین روش مصرف جو دوسر

بهترین روش های مصرف جو دوسر

با انتخاب بهترین روش مصرف انواع مواد غذایی، می‌توان در افزایش ارزش غذایی آن‌ها هم نقش ویژه‌ای داشته باشیم. جو دوسر از جمله غلاتی بوده که با به کار بستن چند دستور غذایی، می‌توانید مقوی‌ترین صبحانه، میان وعده و حتی وعده‌های غذایی کامل را تهیه و نهایت استفاده را از آن‌ها ببرید. ما را در ادامه‌ی این مقاله همراهی بکنید تا با بهترین روش مصرف جو دوسر آشنا بشویم.

جو دوسر چیست؟

قبل از اینکه به سراغ روش‌های مصرف جو دوسر برویم؛ بهتر است با این نوع جو بیشتر آشنا بشیم. جو دوسر در واقع یک نوع غله از خانواده گندمیان است. ارزش غذایی جو دوسر یا همان یولاف بسیار بالا بوده به طوری که ورزشکاران به عنوان یکی از خوراکی‌های سالم و مقوی در رژیم غذایی خود از آن استفاده می‌کنند. داشتن انواع مواد معدنی، پروتئین و فیبر بالا از جمله خواص جو دوسر است.

بدون گلوتن بودن و همچنین داشتن بالاترین میزان از پروتئین در بین غلات نیز از جمله خصوصیات مثبت جو دوسر از نظر ارزش غذایی آن است.  دقت داشته باشید، جو دوسر با جو متفاوت بوده و نمی‌توان آن‌ها را یکی دانست. دانه‌های جو دوسر از لحاظ ظاهری کشیده و تیره‌تر از دانه‌های جو معمولی است. از نظر ارزش غذایی نیز تفاوت‌های بارزی بین جو و جو دوسر وجود دارد.

دانه‌های جو دوسر از لحاظ ظاهری کشیده و تیره‌تر از دانه‌های جو معمولی است

بیشتر بخوانید: تفاوت جو دوسر و جو پرک معمولی

 امروزه بیشترین مصرف جو دوسر به شکل پرک شده است که همه‌ی ما این محصول را اغلب به این شکل دیده‌ایم. جو دوسر پرک شده به دلیل پخت سریع و نحوه مصرف راحت‌‌تر، می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد. بعد از جمع‌آوری جو دوسر از مزارع این نوع غلات به کارخانه مربوطه انتقال داده می‌شوند. بعد از بوجاری کردن جو دوسر، پوست اولیه آن‌ها گرفته می‌شود. دقت بکنید، پوست اولیه با سبوس جو دوسر متفاوت است. بعد از طی مراحل مختلفِ فراوری، با استفاده از غلطک، جو دوسر‌ها به شکل پرک شده درآمده و عرضه می‌شوند.

روش مصرف جو دوسر

با جو دوسر می‌توانید انواع وعده‌های خوشمزه و مقوی را تهیه بکنید. در نظر داشته باشید، این نوع غله رژیمی بوده و برای افرادی که گیاه خوار هستند و رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنند، بهترین انتخاب خواهد بود. ما در اینجا به بهترین روش مصرف جو دوسر اشاره می‌کنیم. بهتر است برای تهیه آن‌ها جو دوسر پرک را مد نظر داشته باشید.

جو دوسر با شیر؛ یک وعده صبحانه مقوی

صبحانه یک وعده‌ی مهم بوده که سالم بودن آن از اهمیت بالایی بر‌خوردار است. با استفاده از جو دوسر پرک می‌توانید، مقوی‌ترین و سالم‌ترین صبحانه را برای خود و خانواده‌تان آماده بکنید. برای این کار به جوی دوسر پرک و مقداری شیر و انواع طعم‌دهند‌ه‌ها نیاز دارید. اگر می‌خواهید برای یک نفر جو دوسر شیری درست کنید با این دستور پیش بروید.

به مقدار ۲ فنجان شیر در یک قابلمه ریخته و بگذارید به جوش آید.  نصف فنجان جو دوسر پرک به آن اضافه کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با حرارت ملایم آن را بپزید. در آخر می توانید انواع طعم‌دهنده مثل، شکر قهوه‌ای، عسل، میوه‌جات خشک، شکلات، انواع ادویه‌جات (دارچین، جوز هندی، زنجبیل، هل و…)، میوه‌های تازه چون موز، سیب، خرما و انبه به آن اضافه کنید. دقت کنید، طعم‌دهنده‌ها با توجه به سلیقه‌ی شما قابل تغییر است. بهتر است از طعم‌دهنده‌های استفاده کنید که سالم‌تر باشند. روش پخت جو دوسر شیری برای وعده صبحانه در مایکروویو نیز قابل اجرا خواهد بود. این وعده صبحانه را هم به صورت سرد و هم گرم می‌توانید سرو کنید.

پوره جو دوسر را با آب هم می‌توانید درست بکنید؛ اما شیر هم طعم این مخلوط را بهتر کرده و هم میزان پروتئین و ریز‌مغذ‌ی‌های‌ صبحانه شما را افزایش می‌دهد.

انواع سوپ و آش با جو دوسر؛ وعده کامل برای شام یا ناهار

یکی دیگر از بهترین روش مصرف جو دوسر، درست کردن انواع سوپ و آش با آن است. در تهیه انواع سوپ و آش با جو دوسر هم می‌توانید از نوع پرک شده و هم از نوع معمولی از جو دوسر استفاده بکنید. جو دوسر از آنجا که گلوتن ندارد برای افرادی که دچار بیماری سلیاک هستند، بهترین گزینه برای پخت وعده‌های غذایی کامل چون انواع سوپ و آش است. از طرفی، هضم آسان این غله، باعث می‌شود با خیال راحت برای کودکان و سالمندان وعده غذایی مناسب چون سوپ تهیه بکتید.

برای درست کردن سوپ و آش با جو دوسر  به تعداد زیاد دستور پخت وجود دارد. شما می‌توانید با سلیقه‌ی خود انواع سوپ سبزیجات، سوپ مرغ، سوپ قارچ و انواع آش‌های محلی را طبخ کنید و جو دوسر یکی از مواد اولبه به کار رفته در آن‌ها باشد‌.

جو دوسر علاوه بر این که ارزش غذایی  سوپ و آش را بالا می‌برد، به نوعی به لعاب‌دهی آن هم کمک می‌کند. اگر دچار بیماری چون سرما‌خوردگی،آنفولانزا، ضعف عمومی بدن و مشکلات گوارشی و… هستید، مصرف سوپ جو دوسر  به عنوان یک وعده کامل در روند بهبودی به شما کمک‌کننده خواهد بود. همچنین مصرف وعده‌هایی که حاوی جو دوسر هستند، با دارا بودن انواع ویتامین و مواد معدنی منجر به افزایش قدرت ایمنی بدن شما می‌شود.

گرانولا روزانه
گرانولا روزانه

گرانولا؛ بمب انرژی با جو دوسر

بدون اغراق، گرانولا را می‌توان یکی از بهترین روش مصرف جو دوسر معرفی کرد. این خوراکی مغذی را هم به عنوان وعده صبحانه و هم به عنوان یک میان‌وعده سالم می‌توانید مصرف کنید. این خوراکی ترکیبی از جو‌دوسر پرک، انواع شیرین کننده‌ها، روغن‌ گیاهی با طعم خنثی، انواع میوه خشک و یا تازه، ادویه‌جات معطر و … است.

می‌توانید گرنولا را  به صورت ترکیب با شیر، ماست و حتی به تنهایی مصرف کنید. این ترکیب جادویی علاوه بر این که دارای جو دوسر است با داشتن دیگر ترکیبات مقوی به ارزش غذایی آن افزوده شده است. از دیگر مواردی که باعث محبوبیت بیشتر گرانولا شده، محدودیت ناپذیر بودن نحوه تهیه آن است. شما برای درست کردن گرانولا، می‌توانید از تعداد بیشماری خوراکی جانبی استفاده کنید. برای تهیه گرانولا به جو دوسر پرک و خوراکی جانبی گفته شده نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: تفاوت جو دوسر و چاودار

جو دوسر را با انواع مغزیجات مورد نظر خود چون گردو، پسته، فندق و کمی روغن گیاهی چون روغن نارگیل، زیتون یا کانولا مخلوط کنید

 جو دوسر را با انواع مغزیجات مورد نظر خود چون گردو، پسته، فندق و کمی روغن گیاهی چون روغن نارگیل، زیتون یا کانولا مخلوط کنید. ترکیب حاصل را در یک سینی پهن کرده و در فر با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت به مدت ۳۰ دقیقه بپزید. در حین پخت هر ۱۰ دقیقه مخلوط را هم بزنید. در نهایت ترکیب به دست آمده را با یک شیرین‌کننده مانند عسل یا شکر قهوه‌ای مخلوط کرده و انواع میوه جات تازه یا خشک و ادویه‌جات معطر را به آن اضافه کنید. اگر می خواهید گرانولا شما حالت فشرده داشته باشید بعد از مخلوط کردن عسل، شکر قهوه‌ای یا شیره افرا ۵ دقیقه نیز آن را در فر قرار دهید.

برای راحتی مصرف و رها شدن از درد‌سرهای درست کردن گرانولا در خانه، می‌توانید از گرانولا‌های آماده تهیه و استفاده بکنید. نوع آماده این محصول در انواع طعم و مزه با کیفیت‌های بالا عرضه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: فواید گرانولا؛ همه چیز در مورد خواص گرانولا

انواع پودینگ با جو دوسر؛ میان‌وعده سالم

درست کردن دسر چون انواع پودینگ‌ها یکی دیگر از بهترین روش مصرف جودوسر است. برای تهیه انواع پودینگ نیاز به جو دو‌سر، کره یا روغن گیاهی، شیر و انواع شیرین کننده‌ها دارید. در ابتدا باید جو دوسر را به شکل آردی درآورید. جو دوسر پرک را در یک آسیاب‌کن ریخته و آن را به پودر تبدیل کنید. پودر جودوسر را با شیر مخلوط کرده و ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم بپزید. حرارت را خاموش کرده و شیرین کننده دلخواه و کره را به آن اضافه بکنید. بعد از سرو دسر، می توانید از انواع خوراکی چون آجیل و میوه تازه یا خشک به عنوان تزئین روی آن استفاده بکنید.

نتیجه‌گیری

جو دوسر از جمله پرفایده‌ترین غلات به شمار می‌آید. مواد غذایی تهیه شده با این محصول، نقش بالایی در رژیم‌های مختلف کاهش وزن و بدنسازی دارد و به نوعی موجب افزایش سلامتی بدن می‌شود. در این مطلب سعی کرده‌ایم بهترین شیوه مصرف جو دوسر را ارائه بدهیم. سعی بکنید با خوردن این دانه‌های طلایی از فواید بیشمار آن بی‌بهره نباشید.

سوالات متداول

آیا جو دوسر خاصیت لاغر کنندگی دارد؟

بله جو دوسر سرشار از فیبر است که عمل هضم را سریع‌تر کرده و از جذب چربی‌های مضر پیشگیری می‌کند.

چرا جو دوسر برای ورزشکاران توصیه می‌شود؟

این نوع غله دارای مقادیر بالای از کربوهیدرات‌ و پروتئین‌ها است که برای دریافت کالری و انرژی از دست رفته ورزشکاران مفید خواهد بود.

آیا مصرف جو دوسر به خواب بهتر کمک می‌کند؟

بله، جو دوسر سرشار از ملاتونین(هورمون تنظیم کننده خواب) و ویتامین B6 است که به داشتن خواب بهتر کمک می‌کنند.

1 دیدگاه در “بهترین روش مصرف جو دوسر

  1. خانمبهلولی گفت:

    من میخواهم طرز پختن جو دوسر را اموزش بدهید نه اینکه جوپرک اموزش بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *