صفحه اصلی / وبلاگ / جو دوسر در بارداری؛ فواید و نکاتی که قبل از مصرف باید بدانید!

مقالات آموزشی

جو دوسر در بارداری؛ فواید و نکاتی که قبل از مصرف باید بدانید!

فواید جو دوسر در بارداری

بارداری از جمله بخش‌های مهم زندگی یک زن محسوب می‌شود که داشتن تغذیه مناسب در این دوران هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رژیم غذایی مناسب نه تنها در سلامت کلی مادر نقش بسزایی دارد بلکه در رشد بهتر جنین هم می‌تواند اثر بالایی داشته باشد. مصرف جو دو‌سر در بارداری توسط پزشکان تغذیه بسیار توصیه شده است. این نوع غله سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مفید برای مادر و جنین است. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به صورت دقیق در مورد فواید جو دو‌‌سر در بارداری آشنا بشویم.

خواص جو دو‌سر در بارداری برای مادر

بدن مادر در زمان بارداری به برخی از املاح و ویتامین‌ها بیشتر از قبل نیاز دارد. مصرف جو دو‌سر در بارداری، می‌تواند بخش زیادی از نیاز‌های بدنی مادر را به انواع ریز‌مغذی‌ها تامین بکند. از جمله خواص جو دوسر در بارداری می‌تواند به شرح زیر باشد:

تقویت سیستم گوارشی

به دلیل رشد جنین و همچنین افزایش ترشح هورمون‌ها در دوران بارداری، شاهد مشکلات گوارشی زیادی در بدن مادر باردار هستیم. یبوست، نفخ و اسهال از انواع عارضه‌هایی است که مادران باردار در این دوران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. مصرف مواد غذایی حاوی فیبر، تاثیر بسزایی در کاهش مشکلات گوارشیِ دوران بارداری دارد. توصیه می‌کنیم، مصرف جو دوسر در بارداری را فراموش نکنید. این نوع غله علاوه بر اینکه سرشار از فیبر بوده جزء غلاتی است که گلوتن ندارد، از این جهت برلی مادرانی که بیماری سلیاک (حساسیت به گلوتن) دارند، مشکلات گوارشی خاصی ایجاد نمی‌کند. همچنین تهوع بارداری با مصرف مواد غذایی حاوی  ویتامین‌های گروه B  تا حد زیاد کاهش می‌یابد که جو دوسر حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌های گروه B است.

بیشتر بخوانید: صبحانه‌ها با جو دوسر؛ ایده های صبحانه با جو دوسر

رفع کم‌خونی

کم‌خونی می‌تواند مشکلات زیادی را برای مادران باردار چون خستگی، ضربان قلب بالا، مشکلات خواب، ریزش مو و حتی عفونت ایجاد بکند. برای رفع این مشکل، سعی بکنید مواد غذایی حاوی آهن را در رژیم غذایی خود قرار بدهید. مصرف جو دو‌سر در بارداری، می‌تواند، نیاز روزانه بدن به آهن را تا حد زیادی تامین بکند. به طور کلی هر ۱۰۰ گرم جو دوسر، دارای ۵ میلی‌گرم آهن است.

افزایش انرژی

در دوران بارداری احساس خستگی مفرط بسیار شایع است. برای برطرف کردن این مشکل، بهتر است از مواد غذایی استفاده بکنیم که کالری و پروتئین نسبتا بالایی داشته باشد. جو دو‌سر دارای مقادیر بالا از کربوهیدرات‌ها و کالری است که به افزایش انژی بدن مادر باردار کمک خواهد کرد.

موسلی بادام زمینی و شیر شکلات
موسلی بادام زمینی و شیرشکلات

متعادل کردن فشار خون

پتاسیم  از جمله املاح مورد نیاز برای تنظیم و ایجاد تعادل در فشار خون است. فشار خون بالا، می‌تواند، تهدیدی بزرگ برای سلامت مادر و جنین باشد‌ در این‌خصوص توصیه می‌کنیم برای کاهش فشار خون مادر، حتما از مواد غذایی حاوی پتاسیم استفاده بشود. مصرف جو‌دوسر در بارداری از این‌جهت توصیه می‌شود که در هر ۱۰۰ گرم آن به مقدار ۴۲۹ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد.

کاهش علائم مربوط به تغییرات جسمی بارداری

پروتئین از جمله موادی است که به کاهش علائم تغییرات جسمی ناشی از بارداری کمک ویژه‌ای می‌کند. امکان تغییر شکل رحم، بافت شکمی، قلب و بافت سینه در بارداری وجود دارد. اگر کمبود پروتئین در بدن مادر باردار رخ بدهد، تغییرات گفته شده با اختلال روبرو می‌شود. به طور کلی، پروتئین به تقویت عضله‌های بدن کمک کرده که این موضوع باعث می‌شود، مادر باردار، دوران حاملگی راحتی را تجربه بکند. در این میان جو دوسر از جمله غلات با میزان پروتئین بالا است و می‌تواند به تقویت عضله‌های بدن و تکمیل فرآبند رشد غشا و بافت جفتی، کمک شایانی بکند‌.

همه چیز در مورد فواید جو دوسر در بارداری
جو دوسر از جمله غلات با میزان پروتئین بالا است و می‌تواند به تقویت عضله‌های بدن و تکمیل فرآبند رشد غشا و بافت جفتی، کمک شایانی بکند‌

تقویت ایمنی بدن

 در دوران بارداری امکان کاهش قدرت ایمنی بدن بالا است که می‌تواند احتمال ایجاد انواع بیماری‌های عفونی را بالا ببرد. از این رو، مصرف مواد غذایی که سیستم ایمنی را تقویت بکند، توصیه می‌شود. استفاده از جو‌ دو‌سر به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی چون ویتامین B1 و سلنیوم در افزایش قدرت ایمنی بدن نقش ویژه‌ای دارد. لازم به ذکر است، سلنیوم موجود در جو دو‌سر از کم‌کاری تیروئید هم پیشگیری کرده که این عارضه در بارداری، می‌تواند سلامت کلی مادر را با خطر روبرو بکند.

خواص جو دو‌سر در بارداری برای جنین

علاوه بر سلامت مادر، سلامت جنین هم از جمله مسائل مهمی است که باید در دوران بارداری به آن پرداخته بشود. با مصرف برخی از مواد غذایی تا حد بالایی می‌توانید به سلامت بیشتر و رشد کامل جنین کمک بکنیم. مصرف جو دوسر در بارداری توصیه شده است چرا که انواع مواد معدنی و ریزمغذی‌ها موجود در آن به رشد بهتر جنین کمک خواهد کرد. از مهم‌ترین فواید جو دوسر برای جنین می‌تواند به قرار زیر باشد:

تکامل رشد استخوان‌های جنین

برای رشد کامل و تقویت استخوان‌ جنین به مصرف مقدار مشخصی ( ۱۰۰۰ میلی‌گرم) از کلسیم توسط مادر  نیاز خواهد بود. عدم سلامت دندان‌ها و حتی نداشتن قدرت ایمنی بالا بعد از تولد کودک با کمبود کلسیم در دوران بارداری ارتباط دارد‌. اگر می‌خواهید کودکی سالم داشته باشید، مصرف جو دوسر در بارداری از یاد نبرید. جو دوسر از جمله غلاتی است که سرشار از کلسیم است.

تقویت رشد مغز جنین

اسید فولیک یا همان ویتامین B9، آهن، فسفر و کلسیم از جمله ویتامین و املاحی است که می‌تواند در رشد مغز و افزایش بهره هوشی جنین نقش بالایی داشته باشد. بیشتر بیماری‌های عصبی، نخاعی و مشکلات مربوط به رشد ناقص در تکامل مغزی جنین، مربوط به کمبود برخی از ریز‌مغذیهای گفته شده در بدن مادر باردار است. با گنجاندن جودوسر در رژیم غذایی خود در دوران بارداری، می‌توانید، از ایجاد انواع بیماری‌های مغزی و عصبی در کودک خود پیشگیری بکنید.

رشد بهتر قلب جنین

 تشکیل و رشد بهتر قلب جنین نیاز به مصرف به برخی از املاح و ویتامین‌ها به صورت روزانه توسط مادر است. کلسیم، ویتامین‌های گروه B ، فیبر و پروتئین‌ها در رشد و تکامل بهتر قلب جنین کمک می‌کنند. جو دوسر سرشار از ریز‌مغذی‌های مفید برای تشکیل و رشد بهتر جنین است. از این رو، مصرف جو دوسر در بارداری، در سلامت هر چه بیشتر جنین کمک کننده خواهد بود.

همه چیز در مورد فواید جو دوسر در بارداری
گرانوالا یکی از پرفایده ترین شکل از فرآوری‌‌های جو دوسر است که می توانید در دوران بارداری از آن مصرف بکنید

بیشتر بخوانید: گرانولا در بارداری فواید و روش مصرف دقیق

روش‌های مصرف جو دو‌سر  در بارداری

جو دوسر رو می‌توانید به روش‌های مختلف در دوران بارداری در وعده‌های مختلف استفاده بکنید‌. در ادامه به چند روش مصرف جو دوسر در بارداری اشاره می‌کنیم.

  • جو دوسر به شکل گرانولا: گرانوالا یکی از پرفایده ترین شکل از فرآوری‌‌های جو دوسر است که می توانید در دوران بارداری از آن مصرف بکنید. گرانولا ترکیبی از جو‌ دو‌سر پرک، انواع میوه‌جات خشک، آجیل‌ها و در برخی موارد روغن‌های گیاهی یا شیرین‌کننده‌های طبیعی است. این ترکیب با توجه به انواع مواد اولیه مفیدی که دارد حتی بیشتر از جو دوسر به تنهایی، مفید خواهد بود. گرانولا از ریز‌مغذی‌های بسیاری برخوردار است که در دوران بارداری به افزایش سلامت مادر و جنین کمک می‌کند. در نظر داشته باشید، گرانولا یک میان وعده بسیار سالم است که در رفع گرسنگی و افزایش انرژی بدن هم می‌توان از آن دوران بارداری مصرف بکنید.
  • جودوسر همراه با شیر: جو دوسر پرک را با  شیر، می‌توانید به مدت ۱۰ دقیقه پخته و همراه دیگر افزودنی‌های مفید چون انواع میوه‌های تازه، عسل، خشکبار و… میل بکنید. مصرف این ترکیب به دلیل اینکه فیبر بالایی دارد برای رفع مشکلات گوارشی چون یبوست و نفخ بارداری به عنوان وعده صبحانه توصیه می‌شود.
  • جودوسر در انواع سوپ: مصرف انواع سوپ در دوران بارداری به دلیل اینکه یک خوراک سبک  بوده و هضم راحتی دارد، متداول است. برای اینکه سوپ شما دارای  تمام ویتامین و مواد معدنی مفید برای مادر و جنین باشد، بهتر است در کنار انواع سبزیجات، جو دو‌سر را هم از جمله مواد اولیه آن در نظر بگیرید.
گرانولا روزانه
گرانولا روزانه

سخن پایانی

همان طور که اشاره شد، یکی از دوره‌های مهم برای خانم‌ها، دوران حاملگی است. در این زمان، بانوان باید بیشتر از قبل مراقب سلامت خود و فرزندشان باشند که نقش تغذیه در این موضوع حائز اهمیت خواهد بود. جو دوسر در بارداری ‌یکی از مواد غذایی بسیار مفید و مغذی است که نباید از مصرف آن غافل شد. در دوره‌ی بارداری مواد غذایی‌ مصرفی مادر باید مملو از مواد مغذی همچون ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و انواع املاح باشد. امیدواریم با خواندن این مقاله به مطالب ارزشمندی در رابطه با فواید جو دوسر در دوران بارداری دست بیابید.

سوالات متداول

جو دوسر موجب تقویت ایمنی بدن در زنان باردار می شود؟

استفاده از جو‌ دو‌سر به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی چون ویتامین B1 و سلنیوم در افزایش قدرت ایمنی بدن نقش ویژه‌ای دارد.

جودوسر در رشد جنین هم تاثیر دارد؟

بله.انواع مواد معدنی و ریزمغذی‌ها موجود در جو دوسر به رشد بهتر جنین کمک خواهد کرد.

2 دیدگاه در “جو دوسر در بارداری؛ فواید و نکاتی که قبل از مصرف باید بدانید!

  1. فاطمه گفت:

    مقاله خوبی بود. مرسی

  2. رها گفت:

    مطالب خیلی خوبی گذاشتین. سپاس از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *