صفحه اصلی / وبلاگ / تفاوت جو دوسر و جو پرک

مقالات آموزشی

تفاوت جو دوسر و جو پرک

فرق بین جو دوسر و جو پرک

جو دوسر سرشار از آنتی اکسیدان، مواد معدنی و فیبر است که در سلامت بدن و پیشگیری از بیماری‌ها نقش مهمی دارد. برای خرید جو دوسر لازم است با تفاوت‌های آن با جو پرک آشنا شویم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب اطلاعات کامل و دقیقی درباره تفاوت جو دوسر و جو پرک در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

معنای پرک کردن چیست؟

قبل از اینکه تفاوت جو دوسر و جو پرک را بیان کنیم، لازم است بدانیم پرک کردن چه معنایی دارد و باعث چه تغییری در دانه‌های جو می‌شود.  پرک کردن به فرایندی گفته می‌شود که به واسطه آن جو یا جو دوسر له می‌شوند. به این منظور لازم است دانه‌های جو از زیر غلتک عبور کنند. در صورتی که این فرایند روی جو دو سر انجام شود، جو دوسر پرک به دست می‌آید و وقتی این فرایند روی جو انجام می‌شود جو پرک در اختیار داریم.

تفاوت گیاه جو دو سر و جو

یکی از پرمصرف‌ترین غلات، جو دوسر نام دارد که با نام علمی Avena sativa شناخته می‌شود و برای تهیه بلغور جو دوسر، آرد جو دوسر و گرانولا مورداستفاده قرار می‌گیرد. 

با اینکه گیاه جو دوسر و جو معمولی هر دو از خانواده غلات هستند، اما دانه و گیاه آن‌ها با هم متفاوت است و در شرایط اقلیمی متفاوتی رشد می‌کنند. تفاوت جو دوسر و جو پرک این است که جو مانند گندم و به صورت خوشه‌ای رشد می‌کند، اما جو دوسر خوشه‌ای نیست و شامل چندین گل است. 

همچنین شیوه کشت این دو گیاه با هم تفاوت دارد. به طوری که گیاه جو قابلیت رشد در اقلیم‌های مختلف جهان را دارد، اما جو دو سر را فقط می‌توانیم در مناطقی که آب و هوای سرد و مرطوب دارند کشت و برداشت نماییم.

برای آشنایی با با ویژگی‌ها و تفاوت جو دوسر و جو پرک لازم است به خواص متفاوت آن‌ها هم اشاره کنیم. مهم‌ترین خواص جو دوسر این است که مواد معدنی و پروتئین بالایی دارد. همچنین میزان بتاگلوکان  بالایی دارد. در حالی که جو پرک فیبر بالاتری دارد و برای خوراکی‌های لعاب‌دار مانند سوپ سبزیجات مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی برای نان پروتئینی و ماءالشعیر هم می‌توان از جو پرک استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: روش مصرف جو دوسر؛ موثرترین طریقه مصرف جو دوسر

فرق جو دوسر و جوپرک
تفاوت جو دوسر و جو پرک این است که جو مانند گندم و به صورت خوشه‌ای رشد می‌کند، اما جو دوسر خوشه‌ای نیست و شامل چندین گل است.

تفاوت جو دوسر و جو پرک از لحاظ شکل ظاهر

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین جو دوسر و جو پرک شکل ظاهری آن‌هاست که باعث می‌شود خریداران به راحتی بتوانند این دو محصول را از هم تشخیص دهند.

برای خرید جو دوسر باید به نکته دقت کنید که جو دوسر در دو جهت یکسان رشد می‌کند که باعث می‌شود نسبت به جو کشیده و باریک‌تر به نظر برسد. همچنین انواع جو دوسر ریز و درشت در دسترس خریداران است. بهتر است اطلاع داشته باشید روی بدنه گیاه جو دوسر برجستگی‌های تیزی وجود دارد که اغلب برداشت آن را سخت می‌کند.

در حالی که جو پرک فقط یک اندازه است و نمی‌توانید از آن تنوع انتظار داشته باشید. به همین دلیل به راحتی قابل تشخیص است.

برای تشخیص آسان این دو محصول می‌توانید به تفاوت جو دوسر و جو پرک از لحاظ رنگ هم توجه کنید. بهترین جو دوسر بافت و لبه‌های نرمی دارد و کرم رنگ است. در حالی که جو پرک سفید رنگ است و رنگ قسمت وسط آن با رنگ زمینه درتضاد است.

بیشتر بخوانید: فواید جو دوسر برای پوست

تفاوت جو دوسر و جو پرک در نحوه استفاده

تفاوت جو دوسر و جو پرک از لحاظ شیوه استفاده هم اهمیت ویژه‌ای دارد که باید از آن مطلع شوید. یکی از مزایای جو دوسر این است که پوست کنده و نرم است و نیازی به پختن ندارد و می‌توانید آن را به صورت خام داخل آب، شیر سرد یا گرم، ماست و آبمیوه بریزید. حتی در انواع صبحانه رژیمی و صبحانه ورزشکاران برای تهیه گرانولای خانگی یا پنکک هم از بهترین جو دوسر استفاده می‌شود. زیرا مصرف خام آن آسیبی به دستگاه گوارش نمی‌زند و به راحتی هضم می‌شود.

در حالی که برای استفاده از جو پرک که بافت سفت‌تری دارد، حتما باید آن را بپزید تا قابل هضم شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای تهیه انواع سوپ، آش، خورشت و پلوهای ترکیبی از جو پرک استفاده کنید.

البته لازم است بدانید با اینکه اغلب اوقات جو سر به صورت خام مصرف می‌شود، اما درصورتی که آن را داخل مایعات گرم بریزید، نسب به جو پرک لعاب بیشتری دارد. بنابراین اگر می‌خواهید سوپ گرم و لعاب‌داری برای بیماران مبتلا به سرماخوردگی تهیه کنید، بهتر است یک یا دو قاشق جو دوسر پرک به سوپ اضافه کنید.

چاربان با استفاده از تجهیزات تولیدی و آزمایشگاهی به‌روز و پیشرفته و با تکیه بر دانش مهندسین صنایع غذایی انواع گرانولای مرغوب و خوشمزه را تولید می‌کند و در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

فرق-جو-دوسر-و-جوپرک
جو دوسر فیبر بالایی دارد که موجب احساس سیری می‌شود و میزان جذب چربی و کربوهیدرات را کاهش می‌دهد

تفاوت عطر و طعم جو دو سر و جو پرک

برای آشنایی بهتر با تفاوت جو دوسر و جو پرک باید به عطر و طعم آن‌ها هم اشاره کنیم. جو دوسر نسبت به جو پرک لعاب بیشتر و طعم خوشمزه‌تری دارد. در حالی که جو پرک طعم یا عطر خاصی به غذا اضافه نمی‌کند. به منظور بهره‌مندی از خواص جو دوسر برای تسکین دردهای روماتیسمی و آرتروز می‌توانید از دمنوش یا چای آن هم استفاده کنید.

تفاوت شاخص گلیسمی جو دوسر و جو پرک

شاخص گلیسمی(Glycemic Impact) به معنای سرعت افزایش قند خون توسط کربوهیدارت است. مهم‌ترین تفاوت جو دوسر و جو پرک برای افراد دیابتی شاخص گلیسمی است، زیرا این افراد باید از مواد غذایی خاصی استفاده کنند که نیزان قند خون را به سرعت بالا نبرد.

یکی از مهم‌ترین مزایای جو دوسر این است که شاخص گلیسمی پایینی دارد. زیرا حاوی میزان بالایی فیبر است و به کندی هضم می‌شود. به همین دلیل برای افراد مبتلا به دیابت و کسانی که قصد دارند میزان قند خون را با رژیم غذایی مناسب مدیریت کنند، گزینه‌ای ایده‌آل است.

به عبارت دیگر جو پرک با اینکه منبع غنی فیبر و پروتئین است، اما در مقایسه با جو دوسر شاخص گلیسمی بالاتری دارد و ممکن است خیلی سریع میزان قند خون مصرف کننده را بالا ببرد. به همین دلیل به کسانی که دنبال منابع غذایی پایدار برای تامین انرژی هستند استفاده از جو پرک توصیه نمی‌شود.

تفاوت جو دوسر و جو پرک از لحاظ قیمت

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین جو دوسر و جو پرک در قیمت است. با توجه به اینکه جو پرک را می‌توان در مناطق مختلف کشت نمود، قیمت مناسب‌تری دارد. البته توصیه می‌کنیم برای خرید جو دوسر و جو پرک قیمت را ملاک قرار ندهید و با توجه به نیازهای بدن و رژیم غذایی مناسب‌ترین جو را انتخاب کنید.

جمع بندی

جو از غلات پرطرفدار و مغذی است که به شکل‌های مختلف جو دو سر و جو پرک در دسترس خریداران است. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و دقیقی درباره 6 تفاوت جو دوسر و جو پرک در اختیار شما قراردهیم تا بتوانید متناسب با نیازی که دارید مناسب‌ترین محصول را انتخاب کنید. امیدواریم این اطلاعات برای شما سودمند باشد و بتوانید از خواص جو دوسر و جو پرک استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا مصرف جو دوسر در لاغری تاثیر دارد؟

جو دوسر فیبر بالایی دارد که موجب احساس سیری می‌شود و میزان جذب چربی و کربوهیدرات را کاهش می‌دهد. همچنین با تثبیت میزان گلوکز خون در لاغری تاثیر دارد.

آیا مصرف بیش از اندازه جو دو سر یا جو پرک ضرری هم دارد؟

یکی از نکات مهمی که در رژیم غذایی باید به آن توجه کنید، مصرف متعادل مواد مغذی مختلف است. جو دو سر و جو پرک هم از این قاعده مستثنی نیستند. مصرف بیش از اندازه این دو محصول موجب سیری و سوءتغذیه می‌شود و بافت عضلانی را کاهش می‌دهد. حتی ممکن است به دلیل طولانی کردن فرایند هضم غذا موجب ایجاد نفخ شود.

آیا مصرف جو دوسر و جو پرک برای خانم‌های باردار و شیرده مجاز است؟

خانم‌های باردار و شیرده برای مصرف جو دوسر و جو پرک ممنوعیتی ندارند و می‌توانند میزان متعادلی از آن را در رژیم غذایی بگنجانند. البته به شرطی که مبتلا به کم خونی یا بیماری سلیاک نباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *