صفحه اصلی / وبلاگ / فرق اوتمیل با جو پرک: بررسی مزایا و معایب هر کدام

مقالات آموزشی

فرق اوتمیل با جو پرک: بررسی مزایا و معایب هر کدام

فرق اوتمیل و جو پرک چیست

بیشتر افراد تصور می‌کنند جو با جو دوسر تفاوت ندارد اما این موضوع کاملا اشتباه است. گرچه جو و جو دوسر هر دو از خانواده غلات محسوب می‌شوند ولی این دلیل نمی‌شود آن‌ها را یکسان بدانیم.

جو و جو دوسر هر دو برای مصارف گوناگون به صورت پرک شده استفاده فراوان دارند. این دو غله را از زیر غلطک‌های مخصوص عبور می‌دهند تا ترد و نازک شوند. اما تفاوت اوتمیل (جو دوسر پرک) و جو پرک در چیست و چه مواردی باعث فرق اوتمیل با جو پرک شده است؟

اوتمیل (جو دوسر پرک) چیست؟

اوتمیل یا همان جو دوسر پرک درواقع همان جو دوسر است که فرآوری شده و به شکل پرک درآورده می‌شود تا هم نازک‌ تر و ترد‌تر شود و هم زمان پخت کمتری داشته باشد. اوتمیل را که به صورت جو دوسرپرک‌های خام است همراه آب یا شیر می‌پزند و با افزودنی‌های دیگر مثل میوه، آجیل، عسل و… به عنوان یک میان‌وعده یا صبحانه مقوی مصرف می‌کنند.

فرق-اوتمیل-و-جو-پرک-چیست
اوتمیل یا همان جو دوسر پرک درواقع همان جو دوسر است که فرآوری شده و به شکل پرک درآورده می‌شود

جو پرک چیست؟

جو پرک از جو معمولی درست می‌شود و درواقع جو‌های معمولی را فرآوری کرده و به شکل پرک شده در می‌آورند. از این نوع غله را بیشتر در تهیه خوراک و سوپ‌ها که نیاز به زمان پخت بیشتری دارد، استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید : ارزش غذایی جو دوسر

تفاوت‌های اوتمیل و جو دوسر پرک

فرق اوتمیل با جو پرک شامل موارد زیر است:

  1. اوتمیل همان جو دوسر پرک شده است ولی جو پرک از جو معمولی درست می‌شود. جو دوسر و جو معمولی دو گیاه متفاوت از یکدیگر هستند.
  2. اوتمیل نیاز به زمان پخت بسیار کمی دارد به طوری که به صورت خام هم قابل مصرف است. همچنین گاهی با خیساندن آن با شیر یا آب این نوع فرآوری تهیه شده از جو دوسر قابل مصرف خواهد بود.
  3.  جو پرک در مقایسه با اوتمیل به زمان پخت بیشتری نیاز دارد و بیشتر در سوپ و خوراک‌ها استفاده می‌شود.
  4.  خواص اوتمیل به نسبت جو پرک بیشتر است از این‌جهت اوتمیل را می‌توان به عنوان یک غله سرشار از انرژی در صبحانه مصرف کرد ولی جو پرک به عنوان یکی از غلات صبحانه استفاده آنچنانی ندارد.
  5.  اوتمیل گلوتن ندارد و افرادی که حساسیت به گلوتن و بیماری سلیاک دارند به راحتی می‌توانند آن را مصرف کنند درحالی که جو پرک از جمله غلاتی است که گلوتن در آن وجود دارد.

فرق اوتمیل با جو پرک از نظر ارزش غذایی

جدا از اینکه فرق اصلی اوتمیل و جو پرک در این است که هر دو آن‌ها از دو غله متفاوت تهیه می‌شوند و نباید جو معمولی و جو دوسر را یکسان بدانیم، این دو از نظر خواص هم تفاوت معنا داری دارند. در ادامه به خواص و ارزش غذایی اوتمیل و جو دوسر خواهیم پرداخت:

فرق-اوتمیل-و-جو-پرک-چیست
فرق-اوتمیل-و-جو-پرک-چیست

ارزش غذایی اوتمیل

  • در هر ۱۰۰ گرم اوتمیل خام، حدود ۳۸۹ کالری انرژی، ۸ درصد آب، ۱۶ گرم پروتئین، ۱۱ گرم فیبر، ۶۷ گرم کربوهیدرات و ۷ گرم چربی وجود دارد. همچنین اگر اوتمیل با شیر پخته شود طبیعتاً ارزش غذایی آن از لحاظ افزایش پروتئین و انرژی بیشتر می‌شود. اوتمیل سرشار از املاح معدنی چون فسفر، مس، پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم، سلنیوم، روی و… بوده و ویتامین‌های گروه B و همچنین ویتامین E را دارا است.

ارزش غذایی دوسر پرک

  • به‌طورکلی در هر ۱۰۰ گرم جو پرک شده در حدود ۱۰ گرم پروتئین، ۱۰ گرم آب، ۷۷ گرم کربوهیدرات،  ۳۵۲ کالری انرژی و ۱ گرم شکر است. انواع ویتامین‌های موجود در جو پرک شامل ویتامین A، ویتامین K، تیامین، ویتامین E، ریبوفلاوین و ویتامین B6 است همچنین جو پرک سرشار از املاح معدنی مثل کلسیم، سلنیوم، منیزیم، فسفر، آهن، پتاسیم، روی، مس، منگنز و سدیم است. 

در مقایسه با فرق اوتمیل با جو پرک از نظر ارزش غذایی باید بگوییم این دو گرچه ویتامین و مواد معدنی یکسانی دارند اما در مجموع خاصیت آنتی اکسیدانی اوتمیل در هر صد گرم بیشتر از جو پرک است. همچنین با مقایسه ارزش غذایی هر دو متوجه خواهیم شد میزان پروتئین، فیبر غذایی و کالری اوتمیل بیشتر از جو پرک است و این موضوع اوتمیل را یک گزینه ایده‌آل‌تر برای وعده صبحانه کرده است و به دلیل پروتئین بالاتر برای ورزشکاران و کسانی که می‌خواند عضله‌سازی داشته باشند، اوتمیل یک وعده غذایی مناسب‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید : فواید جو دوسر برای پوست

خواص اوتمیل

از جمله خواص اوتمیل که نباید از آن‌ها غافل شد،  شامل موارد زیر است:

  • تقویت گوارش: اوتمیل سرشار از فیبر‌های غذایی به خصوص بتاگلوکان است که این نوع فیبر در بهبود مشکلات گوارشی و پیشگیری از آن‌ها نقش موثر دارد. فیبر روند هضم را بهبود بخشیده و با افزایش باکتر‌ی‌های مفید روده به سلامت بیشتر آن کمک می‌کند.
  • سلامت قلب و عروق: اوتمیل با داشتن فیبر غذایی در کاهش کلسترول خون و همچنین تنظیم فشار خون عملکرد بسیار مطلوبی دارد. کاهش کلسترول بد خون و تعادل در فشار خون از جمله فاکتور‌های موثر در سلامت قلب و عروق است.
  • کمک به لاغری: درصد پروتئین و فیبر بالای موجود در پروتئین به چربی سوزی و بهبود فرآیند متابولیسم کمک می‌کند که این موضوع موجب کاهش وزن می‌شود. از طرفی مصرف اوتمیل به دلیل انرژی، پروتئین و فیبر بالایی که دارد به شما احساس سیری طولانی مدت خواهد داد.
  • افزایش قدرت ایمنی: همان طور که اشاره کردیم، اوتمیل انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها را دارا است که هر کدام از آن‌ها خاصیت آنتی اکسیدانی ویژه‌ای دارند و از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و به نوعی قدرت ایمنی بدن را افزایش می‌دهند.

تنظیم قند خون به دلیل داشتن شاخص گلیسمی پایین، تقویت پوست، کمک به عضله‌سازی، تقویت کبد و… از دیگر خواص اوتمیل است که باید به آن اشاره کنیم.

جمع‌بندی

اگر هنوز اوتمیل (جو دوسر پرک) در رژیم غذایی شما وجود ندارد، باید بگوییم این ماده غذایی مقوی، سرشار از انواع املاح و مواد معدنی، ویتامین، پروتئین و فیبر‌های محلول و غیرمحلول است که بهترین گزینه برای صبحانه یا میان‌وعده خواهد بود. مجموعه چاربان با تولید انواع گرانولا و اوتمیل تهیه شده با جو دوسر پرک در طعم‌های متفاوت؛ آماده ارائه محصولات خود به شما دوستداران سلامت است. برای سفارش و خرید گرانولا، اوتمیل و موسلی چاربان از محصولات ما از بخش خرید دیدن نمایید.

سوالات متداول
فرق اوتمیل با جو پرک در چیست؟

اوتمیل همان جو دوسر پرک است ولی جو پرک از جو معمولی درست می‌شود. جو و جو دوسر دو غله متفاوت از یکدیگر هستند و طبیعتاً خواص اوتمیل بیشتر از  جو پرک است.

فرق اوتمیل با جو پرک از نظر خواص چیست؟

به طور تقریبی انواع ویتامین، پروتئین، فیبر غذایی، کربوهیدرات هم در اوتمیل و هم در  جو پرک وجود دارد. اما میزان این مواد ضروری برای بدن در اوتمیل بیشتر از  جو پرک است. به عنوان مثال در هر ۱۰۰ گرم اوتمیل خام، حدود ۱۶ گرم پروتئین وجود دارد که این مقدار در جو پرک ۱۰ گرم است.

اوتمیل و جو پرک چگونه مصرف می‌شوند؟

به طور تقریبی انواع ویتامین، پروتئین، فیبر غذایی، کربوهیدرات هم در اوتمیل و هم در  جو پرک وجود دارد. اما میزان این مواد ضروری برای بدن در اوتمیل بیشتر از  جو پرک است. به عنوان مثال در هر ۱۰۰ گرم اوتمیل خام، حدود ۱۶ گرم پروتئین وجود دارد که این مقدار در جو پرک ۱۰ گرم است.

اوتمیل و جو پرک چگونه مصرف می‌شوند؟

اوتمیل یا همان جو دوسر پرک خام را می‌توان به صورت خامِ مخلوط شده با شیر، آبمیوه یا آب خالی بدون نیاز به پخت در وعده صبحانه یا میان وعده‌ها مصرف کرد؛ اما در بیشتر مواقع ان را حدود چند دقیقه با مایع مورد نظر می‌پزند. جو پرک را بیشتر در انواع غذاهایی که نیاز به پخت چند ساعته دارند، استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *