صفحه اصلی / وبلاگ / بهترین صبحانه برای کلسترول بالا

مقالات آموزشی

بهترین صبحانه برای کلسترول بالا

بهترین صبحانه برای کلسترول بالا

کلسترول و چربی، علی‌رغم اینکه اسمش معمولا به بدی یاد می‌شود، همیشه هم بد نیست. چربی برای تامین انرژی بدن و بسیاری از فعالیت‌های جسم و ذهن انسان، لازم و مفید است. اما آن چیزی که برای بدن مضر است و باید مراقب اضافه شدن آن باشیم، نوعی از کلسترول بد است که در ادامه شرح می‌دهیم. یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های انسان، بیماری‌های قلبی و مشکلات ناشی از آن است که وجود چربی مضر و بالا در بدن، خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهد. تغذیه، ورزش و سبک زندگی سالم نقش به‌سزایی در کنترل کلسترول خون بالا دارد. در این میان، انتخاب وعده‌های غذایی و به‌ویژه وعده مهم صبحانه از اهمیت ویژه برخوردار است.

در ادامه مطلب، پس از تعریف کلسترول و انواع آن، در مورد غذاهای مفید برای سلامتی سخن خواهیم گفت. پس با ما همراه باشید تا به طور خاص بهترین صبحانه برای کلسترول بالا را به شما معرفی کنیم.

کلسترول چیست؟

در پلاسمای خون، ماده چربی وجود دارد که آن را کلسترول می‌نامند. وجود کلسترول نقش مهمی در سلامت بدن دارد. سنتز ویتامین دی3 با کلسترول آغاز می‌شود. به تولید هورمون‌های مهم بدن کمک می‌کند. در عملکرد مغز، سیستم ایمنی و دستگاه گوارش نیز نقش به‌سزایی دارد. کلسترول در کبد، مغز و نخاع بیشترین غلظت را دارد.

انواع کلسترول

دو نوع کلسترول داریم: کلسترول بد یا LDL و کلسترول خوب یا HDL.

ذرات کلسترول بد می‌توانند هنگام عبور از شریان‌ها و انتقال از کبد به سایر اندام‌های بدن، در رگ‌ها رسوب کنند و باعث بسته شدن و تنگی عروق شوند. این مسئله مشکلات قلبی و عروقی را به همراه خواهد داشت.

برخلاف آن،‌ کلسترول خوب برای بدن مفید است و در حذف کلسترول مضر و اضافی بدن نقش دارد. این کلسترول، LDL‌ را از رگ‌ها به کبد انتقال می‌دهد تا در آنجا دفع شود. بالا بودن این کلسترول از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : صبحانه‌ها با جو دوسر؛ ایده های صبحانه با جو دوسر

بهترین-صبحانه-برای-کلسترول-بالا
چربی‌های سالم که در آجیل‌ها،‌ دانه‌ها، ماهی چرب و سفیده تخم‌مرغ فراوان است. روغن‌های طبیعی مثل زیتون و کنجد می‌توانند سطح کلسترول خون را بالا ببرند.

مواد غذایی مفید برای کاهش کلسترول کدام است؟

با توجه به مقدمه‌ای که گفتیم،‌ هنگام انتخاب خوراکی‌ها باید کاملا آگاه باشیم که میزان چربی غذای مورد استفاده ما چقدر است و آیا این چربی مفید، یا غیراشباع است و یا مضر است و از چربی‌های اشباع به حساب می‌آید. علاوه بر چربی‌ها، قند و شکر ساده، غلات و کربوهیدرات‌‌هایی که در بدن به چربی تبدیل می‌شوند نیز، برای کلسترول بالا مضر است و باید از خوردن آنها خودداری کنید.

به‌طور کلی مواد غذایی مفید برای کاهش چربی خون عبارتند از:

  1. چربی‌های سالم که در آجیل‌ها،‌ دانه‌ها، ماهی چرب و سفیده تخم‌مرغ فراوان است. روغن‌های طبیعی مثل زیتون و کنجد می‌توانند سطح کلسترول خون را بالا ببرند.
  2. غذاهای حاوی فیبر، از جذب مجدد کلسترول در روده و ورود مجدد آن به بدن جلوگیری می‌کنند. جو دوسر، حبوبات،‌ جوانه‌ها و غلات سبوس‌دار از این جمله هستند.
  3. میوه‌ها و سبزیجات نیز به دلیل داشتن فیبر بالا، در رژیم کلسترول نقش مهمی دارند.
  4. نوشیدنی‌هایی چون چای سبز و چای سفید، که خواص آنتی‌اکسیدان قوی دارند، برای کاهش چربی خون مفید هستند.

در وعده صبحانه چه بخوریم که کلسترول کاهش پیدا کند؟

صبحانه، مهم‌ترین وعده طول روز به حساب می‌آید. پس انتخاب غذاهای مفید و سالم در این وعده بسیار می‌تواند به کنترل کلسترول و کم کردن خطرات ناشی از چربی بالا برای بدن کمک کند. شاید فکر کنید که تنوع مواد غذایی برای صبحانه بسیار کم است و معمولا گزینه‌هایی جز پنیر و کره و تخم‌مرغ وجود ندارد. اما اشتباه می‌کنید. با کمی حوصله و صرف وقت می‌توانید صبحانه‌های سالم، مقوی و خوشمزه نوش جان کنید. موافقید تعدادی از بهترین صبحانه برای کلسترول بالا را با هم مرور ‌کنیم:

بهترین-صبحانه-برای-کلسترول-بالا
جو دوسر به دلیل داشتن فیبر زیاد، بهترین صبحانه برای کلسترول بالا است.

جو دوسر

جو دوسر به دلیل داشتن فیبر زیاد، بهترین صبحانه برای کلسترول بالا است. جو دوسر را به صورت بلغور، پرک یا پرک‌های خرد شده می‌توانید از بازار تهیه کنید. با ترکیب آن با شیر کم‌چرب،‌ شیر بادام یا شیر سویا و افزودن دانه‌هایی چون دانه چیا، کینوا یا کنجد و همین‌طور مغزهای گردو، بادام و پسته که دارای چربی‌های غیراشباع هستند، یک اوتمیل لذیذ و مفید برای کاهش چربی خون بسازید و نوش جان کنید.

بیشتر بخوانید : جو دوسر برای صبحانه و میان‌وعده

از جو دوسر محصولات دیگری مثل گرانولا و موسلی تولید می‌شود که چون غنی از فیبر است بهترین صبحانه برای کلسترول بالا است. شما می‌توانید برای تهیه این محصولات خوشمزه به وبسایت و فروشگاه چاربان مراجعه کنید.

غلات سبوس‌دار

بهتر است گندم، جو، جو دوسر و سایر غلات را سبوس‌دار استفاده کنید. آرد و نان سبوس‌دار، نسبت به آرد سفید مقادیر بالاتری از فیبر دارد و به همین جهت استفاده از آنها در وعده صبحانه به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

آجیل

آجیل‌ها و مغزیجات سرشار از پروتئین هستند و چربی موجود در آنها چربی غیراشباع است که در افزایش کلسترول خوب موثر هستند. برای رژیم کلسترول حتما آجیل را در وعده صبحانه خود بگنجانید. به‌عنوان مثال گردو، علاوه بر خواص سایر مغزیجات، حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است، که باعث می‌شود این خوراکیِ محبوبِ سفره صبحانه، در کاهش کلسترول بد نیز بسیار اثرگذار باشد.

بهترین-صبحانه-برای-کلسترول-بالا
میوه‌های نارنجی و قرمز رنگ، مثل پرتقال و انواع توت‌ها، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و به دلیل داشتن فیبر بهترین صبحانه برای کلسترول بالا محسوب می‌شوند.

میوه و آبمیوه

میوه و همین‌طور اسموتی و آبمیوه‌ها، به‌ویژه میوه‌های نارنجی و قرمز رنگ، مثل پرتقال و انواع توت‌ها، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و به دلیل داشتن فیبر بهترین صبحانه برای کلسترول بالا محسوب می‌شوند. آبمیوه و اسموتی را به مقدار کم و حساب شده مصرف کنید، چرا که مقادیر بالای اغلب میوه‌ها حاوی قند فراوان هستند که به نوبه خود مناسب بیماری‌های چربی و قند خون نیست. و زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند باعث اضافه وزن و افزایش کلسترول و قند شود.

کره بادام‌زمینی

بادام‌زمینی یکی از آن مغزیجات سرشار از پروتئین و فیبر است. کره بادام‌زمینی یک گزینه عالی برای نوش جان کردنِ بهترین صبحانه برای کلسترول بالا است.

نتیجه‌گیری

چربی و کلسترول بالا از خطرات جدی برای سلامتی قلب به حساب می‌آید. با تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم، می‌توان این خطر را به حداقل رساند. در این مطلب، غذاهای مفید برای کاهش کلسترول بد خون را به طور خلاصه معرفی کردیم و از اهمیت بهترین صبحانه برای کلسترول بالا گفتیم. تعدادی غذای خوشمزه برای مصرف در وعده صبحانه نام بردیم که یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین آنها جو دوسر و فراورده‌های آن مثل گرانولا و موسلی است که به دلیل داشتن فیبر بالا، یک انتخاب مناسب برای کنترل کلسترول بالا و کاهش وزن است.

چاربان، با اهمیتی که به سلامتی شما می‌دهد، از مواد اولیه مرغوب، محصولات باکیفیت بالا تهیه می‌کند و در اختیار شما قرار می‌دهد. برای دیدن محصولات خوشمزه و سالم چاربان کافی است در وبسایت ما سری به قسمت فروشگاه بزنید.

سوالات متداول

علائم کلسترول بالا چیست؟

کلسترول و چربی بالا معمولا علائم ظاهری خاصی ایجاد نمی‌کند و متاسفانه وقتی که سطح آن بالا رفته و آثار قلبی عروقی آن آشکار می‌شود، خود را نشان می‌دهد. از جمله این علائم می‌توان به تنگی و درد در قفسه سینه، ضعف و خستگی، تنگی نفس و سرگیجه و زردی پوست اشاره کرد. برای سنجش میزان کلسترول خون خود، چه کلسترول مفید و چه کلسترول مضر، بهتر است به‌طور مرتب در فواصل زمانی خاص، آزمایش خون دهید و سلامتی خود را چک کنید.

برای کاهش کلسترول چه غذاهایی نباید خورد؟

بهتر است گوشت‌های پرچرب را کنار بگذارید. ترجیحا گوشت سفید استفاده کنید و حتما پوست آن را پیش از پخت جدا کنید. مصرف غذاهای فست‌فودی و فرآوری شده را به حداقل برسانید و غذاها را به صورت آب‌پز، بخارپز یا کبابی آماده کنید. سس‌های پرچرب نخورید. به جای لبنیات پرچرب، لبنیات کم‌چرب تهیه کنید.

آیا تخم‌مرغ بهترین صبحانه برای کلسترول بالا است؟

سفیده تخم‌مرغ به دلیل داشتن پروتئین بالا در کاهش کلسترول خون اثرگذار است اما زرده تخم‌مرغ یکی از منابع اصلی کلسترول است. پس بهتر است با استفاده از سفیده آن به تنهایی، املت و سایر خوراکی‌ها را برای صبحانه تهیه کنید. اگر نمی‌توانید از زرده تخم‌مرغ دل بکنید، بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *