صفحه اصلی / وبلاگ / تغذیه بارداری با دیابت؛ صفر تا صد جزییاتی که باید بدانید!

مقالات آموزشی

تغذیه بارداری با دیابت؛ صفر تا صد جزییاتی که باید بدانید!

نکات مهم در تغذیه بارداری با دیابت

کنترل کردن قند خون در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است و روی سلامت جنین و مادر باردار تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. کربوهیدرات‌های موجود در غذا می‌توانند به گلوکز تبدیل شوند. گلوکز برای حفظ سلامت مادران باردار و جنین مهم است، اما وجود بیش از حد آن در خون می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بسیاری شود. بانوانی که در دوران بارداری با دیابت بارداری مواجه می‌شوند، باید حساسیت زیادی روی تغذیه خودشان داشته باشند. مصرف بیش از حد قند، شیرینی‌ها، دسرها و … می‌تواند مضرات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. رعایت تغذیه در بارداری با دیابت بسیار مهم است و در این مقاله قصد داریم نکات مهم در این مورد را به شما توضیح دهیم.

نکات تغذیه در بارداری با دیابت

رعایت یک سری نکات تغذیه در بارداری با دیابت به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر این مشکل را برطرف کنید. توصیه‌هایی که به شما ارائه می‌کنیم، می‌توانند بسیار کلی باشند. به همین خاطر پیشنهاد ما این است که حتما برای داشتن یک تغذیه مناسب و مغذی در دوران بارداری با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. متاسفانه برخی از مادران باردار تصور می‌کنند که باید به دلیل داشتن دیابت در دوران بارداری کمتر غذا بخورند و یا یک وعده غذایی را حذف کنند؛ اما این کار کاملا اشتباه بوده و می‌تواند خطرات زیادی را برای سلامت جنین و مادر به همراه داشته باشد.

تغذیه در بارداری با دیابت نیازمند تخصص و تجربه زیادی است. رعایت نکات زیر برای تغذیه در این دوران نیز بسیار مهم است. بنابراین اگر نگران دیابت بارداری خود هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا راحت‌تر بتوانید این شرایط پزشکی را کنترل کنید.

نکات-مهم-در-تغذیه-بارداری-با-دیابت
در صورت داشتن دیابت بارداری، باید حتما کربوهیدرات سالم و غذاهای پرفیبر را انتخاب کنید.

1.     مصرف کربوهیدرات سالم در دوران بارداری با دیابت

همه کربوهیدرات‌ها می‌توانند روی سطح قند خون شما تاثیرگذار باشند. اکثر وعده‌های غذایی حاوی کربوهیدرات هستند و باید حتما آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. با این حال نوع کربوهیدراتی که مورد استفاده قرار می‌دهید، روی میزان تاثیر کربوهیدرات در قند خون شما موثر است. از جمله خوراکی‌هایی که می‌توانید جایگزین کربوهیدرات‌های مضر کنید، شامل موارد زیر هستند.

  • مصرف نان با آرد سبوس دار
  • مصرف برنج قهوه‌ای
  • سیب زمینی شیرین
  • جودوسر
  • سبزیجات
  • انواع حبوبات مانند نخود، لوبیا و عدس
  • میوه

2.     کاهش مصرف شکر

شکر اولین و مهم‌ترین عامل افزایش قند خون شما است که باید تا حد ممکن مصرف آن را کاهش دهید. شکر در بسیاری از شیرینی‌ها، دسرها، نوشیدنی‌های انرژی زا و همچنین آبمیوه‌های صنعتی وجود دارد و می‌تواند باعث افزایش قند خون در دوران بارداری شود. می‌توانید از شیرین کننده‌های طبیعی به جای شیرین کننده‌های مصنوعی در دوران بارداری استفاده کنید. حتما باید در هنگام خرید تنقلات و خوراکی‌های مختلف، برچسب روی آن‌ها را بررسی کنید تا اگر میزان شکر موجود در این خوراکی‌ها زیاد بود، از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: تغذیه در دوران بارداری؛ با بهترین غذاهای بارداری آشنا شوید!

3.     در نظر گرفتن میان وعده مناسب

بانوان باردار باید حتما در طول روز میان وعده مناسب میل کنند. متاسفانه برخی از بانوان تصور می‌کنند که باید میان وعده را حذف کنند تا بتوانند شاهد کاهش قند خون در دوران بارداری باشند، اما این یک کار کاملا اشتباه است و می‌تواند به سلامت عمومی بدن شما آسیب بسیار زیادی وارد کند. نخوردن میان وعده باعث افت شدید قند خون شده و ضعف جسمانی را به همراه دارد. البته باید میان وعده‌های سالم را برای حفظ سلامت خود انتخاب کنید. به طور مثال دانه‌های آجیل، سبزیجات، ماست یونانی، میوه‌های کم قند مانند سیب و گلابی و جودوسر می‌توانند برای تغذیه در بارداری با دیابت مفید باشند.

4.     تقسیم وعده‌های غذایی

یکی از راه‌های مراقبت تغذیه در بارداری با دیابت، تقسیم وعده‌های غذایی است. دقت کنید که هیچ گاه حذف وعده غذایی نمی‌تواند برای بانوان باردار مفید باشد و خطرات زیادی را برای جنین نیز به همراه خواهد داشت؛ اما می‌توانید به جای مصرف غذا با حجم زیاد در یک وعده غذایی که باعث افزایش انفجاری قند خون شما می‌شود، وعده‌های غذایی را به چند وعده غذایی متفاوت تقسیم بندی کنید. 3 وعده غذایی اصلی در طول روز که شامل ناهار، شام و صبحانه هستند باید در نظر گرفته شوند. همچنین دو میان وعده نیز در طول روز باید برای خودتان در نظر بگیرید تا مواد مغذی به جنین شما نیز برسد.

نکات-مهم-در-تغذیه-بارداری-با-دیابت
نخوردن میان وعده باعث افت شدید قند خون شده و ضعف جسمانی را به همراه دارد. البته باید میان وعده‌های سالم را برای حفظ سلامت خود انتخاب کنید.

مدیریت وزن در دوران بارداری برای کنترل دیابت

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید بانوان باردار دارای دیابت بدانند تاثیر افزایش وزن روی قند خون است. اگر در بارداری بیش از حد وزن اضافه کنید، حفظ سطح قند خون در بازه سالم بسیار سخت خواهد بود و می‌تواند باعث کاهش فشار خون نیز شود. البته ذکر این نکته هم الزامی است که دوران بارداری زمان مناسبی برای کاهش وزن نیست و باید حتما رژیم غذایی مناسب و متعادلی را در این شرایط در نظر بگیرید. با این حال برای جلوگیری از افزایش وزن، حتما غذاهای مناسب را میل کنید.

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و داشتن فعالیت بدنی مناسب، می‌تواند به جلوگیری از اضافه وزن در دوران بارداری کمک کند. سعی کنید که حتما با یک متخصص تغذیه برای تغذیه در بارداری با دیابت مشورت کنید. اینکه هر روز چه مقدار کربوهیدرات بخورید و از چه کربوهیدرات‌هایی استفاده کنید، توصیه‌هایی‌اند که باید با توجه به شرایط مادران باردار به آن‌ها داده شوند. در نهایت توصیه می‌کنیم که نگران دیابت در دوران بارداری نباشید. چون این موضوع خود باعث افزایش قند خون در دوران بارداری می‌شود. اگر پس از پایان بارداری، کودک خود را به شیر مادر تغذیه کنید، ریسک ابتلا به دیابت در شما به حداقل می‌رسد.

بیشتر بخوانید: تغذیه در بارداری هفته به هفته؛ چی و چطور بخوریم؟

خواص جو دوسر و گرانولا برای خانم‌های باردار

خوردن غذاهای سالم در دوران بارداری بسیار مهم است؛ اما بانوان باردار به غیر از اینکه باید به سلامت خودشان توجه زیادی کنند، باید به حفظ سلامت جنین نیز توجه داشته باشند که در چنین شرایطی فقط مصرف ترکیبات مغذی است که معنا پیدا می‌کند. دیابت بارداری باعث مشکلات زیادی در دوران بارداری می‌شود و کنترل کردن آن در این دوران بسیار حائز اهمیت است. اگر به تازگی مبتلا به دیابت دوران بارداری شده‌اید، بسیار مهم است که در مورد تغذیه در بارداری با دیابت با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت داشتن دیابت بارداری، باید حتما کربوهیدرات سالم و غذاهای پرفیبر را انتخاب کنید. جو دوسر یکی از ترکیبات مغذی در دوران بارداری است که مصرف آن می‌تواند برای زنان باردار فواید بسیار زیادی را به همراه داشته باشد و باعث کنترل سطح قند خون شود. علاوه بر اینکه جو دوسر دارای فیبر بسیار بالایی است، مجموعه از ترکیبات مغذی از جمله سلنیوم، آهن، ویتامین E و … را نیز دارا است که هر کدام برای بانوان باردار مفید هستند.

نکات-مهم-در-تغذیه-بارداری-با-دیابت
جو دوسر یکی از ترکیبات مغذی در دوران بارداری است که مصرف آن می‌تواند برای زنان باردار فواید بسیار زیادی را به همراه داشته باشد و باعث کنترل سطح قند خون شود

گرانولا چاربان؛ بهترین انتخاب برای میان وعده در دوران بارداری

همه بانوان باردار می‌توانند از گرانولا چاربان به عنوان یک میان وعده عالی استفاده کنند. حال اگر شرایط بانوان باردار خاص باشد و با دیابت بارداری مواجه شده باشند، استفاده از گرانولا می‌تواند به عنوان یک میان وعده ضروری نیز به نظر برسد. گرانولاهای چاربان بدون شیرین کننده‌های مصنوعی تولید می‌شوند و فقط از شیره یا عسل برای شیرین کردن این گرانولاها استفاده می‌شود.

وجود مغزیجات مختلف در این گرانولاها هم طعم آن‌ها را بهبود بخشیده است، هم خواص آن‌ها را چندین برابر می‌کند. بنابراین برای کنترل سطح قند خون و همچنین در نظر گرفتن یک میان وعده سالم در دوران بارداری، می‌توانید از گرانولا چاربان استفاده کنید. تنوع در گرانولاهای چاربان زیاد است. پس بهتر است که برای انتخاب بهترین میان وعده حاوی جودوسر مناسب تغذیه در بارداری با دیابت با پزشک متخصص مشورت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تغذیه در بارداری با دیابت صحبت کردیم. تغذیه در این دوران بسیار حائز اهمیت بوده و روی سلامت جسمی موثر است. بنابراین تلاش کنید که تا حد ممکن از مصرف بیش از حد غذاهای قندی جلوگیری کنید و بیشتر تمرکز خود را روی خوراکی‌هایی قرار دهید که دارای ترکیبات مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوعی هستند. گرانولا چاربان می‌تواند به عنوان میان وعده عالی در دوران بارداری انتخاب شود. می‌توانید گرانولا را با شیر، بستنی و ماست میل کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

آیا میوه در دوران بارداری با دیابت مضر است؟

میوه دارای ترکیبات مغذی است، اما به دلیل داشتن قند طبیعی باید احتیاط بیشتری برای مصرف آن در دوران بارداری داشته باشید. توصیه می‌شود که هر روز 1 عدد میوه میل کنید.

بهترین ماده غذایی برای میل کردن در وعده صبحانه چیست؟

وعده صبحانه برای بانوان باردار بسیار مهم است و اگر دیابت داشته باشید، هرگز نباید صبحانه را محدود کنید. مواد قندی کم فیبر برای وعده صبحانه بسیار مضر هستند و باعث می‌شوند تا خیلی زود احساس گرسنگی کنید.

در صورت وجود دیابت در دوران بارداری چقدر باید کربوهیدرات مصرف کنیم؟

میزان مصرف کربوهیدرات روزانه از سوی پزشک متخصص برای شما تعیین می‌شود و بهتر است که حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *