صفحه اصلی / وبلاگ / چگونه تغذیه سالم داشته باشیم؟

مقالات آموزشی

چگونه تغذیه سالم داشته باشیم؟

تغذیه سالم به زبان ساده

همان طور که می‌دانید داشتن تغذیه سالم یکی از مولفه‌های اساسی برای داشتن بدن سالم است. انواع مواد غذایی وجود دارند که به عنوان منابع ویتامین و املاح معدنی و انواع مواد مغذی هستند که نباید گنجاندن آن‌ها را در رژیم غذاییمان فراموش کنیم. در این مقاله قصد داریم با فواید تغذیه سالم و اینکه چگونه رژیم غذایی مناسب داشته باشیم، آشنا ‌شویم.

فواید رژیم سلامتی چیست؟

قبل از اینکه به معرفی انواع مواد غذایی مفید برویم بهتر است، فواید بیشمار داشتن یک رژیم غذایی سالم را بررسی کنیم. به‌طور‌کلی تغذیه سالم چه تاثیری روی بدن دارد؟

کاهش وزن

 یکی از مهم‌ترین فواید تغذیه سالم، کنترل وزن و پیشگیری از چاقی است. چاقی را می‌توانیم مادر انواع بیماری بدانیم که سلامت کلی تمام ارگان‌های بدن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. با مصرف مواد غذایی سالم نقش بالایی در کنترل وزن و عدم تجمع چربی اضافی در بافت‌های سلولی خواهید داشت.

بیشتر بخوانید : اوتمیل برای لاغری موثر است؟

بهبود سلامت قلب

 یکی دیگر از فواید توجه به رژیم سلامتی، بهبود سلامت قلب است. بدون شک با مصرف غذاهای کم چرب، بدون شکر و انواع مواد‌غذایی بدون نگهدارنده، میزان چربی و کلسترول بد خون کاهش می‌یابد که این موضوع تاثیر مثبت بر سلامت قلب دارد.

تغذیه-سالم-به-زبان-ساده
یکی از مهم‌ترین فواید تغذیه سالم، کنترل وزن و پیشگیری از چاقی است.

سلامت دستگاه گوارش

 داشتن تغذیه سالم مستقیم بر سلامت دستگاه گوارش اثر دارد. مواد غذایی حاوی فیبر چون میوه و سبزیجات علاوه بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش از انواع بیماری‌ها گوارشی چون یبوست، سوء هاضمه، مشکلات معده و … پیشگیری می‌کند.

عدم ابتلا به انواع سرطان‌ها

 یکی از دلایل اصلی ایجاد انواع سرطان‌ها که با رشد نامتعادل سلول‌های بدن همراه بوده، تغذیه ناسالم است. به‌طور‌کلی مواد غذایی که اثر منفی در ساختار سلول‌های بدن دارند می‌تواند زمینه برای رشد سلول‌های سرطانی را فراهم کنند. از طرفی مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدن و ویتامین‌ها چون میوه و سبزیجات، غذاهای پروتئینی و حاوی اسید‌های چرب می‌توانند با رادیکال‌های آزاد ایجاد کننده سرطان مبارزه کنند.

کنترل دیابت

توجه به اصول تغذیه سالم یکی از ارکان اساسی برای کنترل دیابت به خصوص دیابت نوع ۲ است. مواد غذایی حاوی قند و نمک و چرب‌های اشباع شده تاثیر مستقیم بر افزایش گلوکز خون دارند. پس با داشتن یک رژیم غذایی سالم که بدون شک بدون قند و چرب‌های اشباع شده است می‌توان تا حد زیادی از بیماری دیابت پیشگیری کرد.

بیشتر بخوانید : فواید جو دوسر برای پوست

سلامت پوست

 پوست به عنوان سد دفاعی بدن در برابر انواع میکروارگانیسم‌های ایجاد کننده عفونت در بدن تلقی می‌شود. تغذیه سالم تا حد زیادی در سلامت و حتی زیبایی پوست موثر است. مصرف مواد غذایی ناسالم چون فست‌فود‌ها، شیرینی‌جات، غذا‌های پرچرب و حاوی نگهدارنده می‌تواند باعث افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن شده که این رادیکال‌ها طبیعتا اثر منفی در سلامت پوست دارند. در عوض مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی باعث تغذیه و حفظ سلامت هر چه بیشتر پوست می‌شود.

تغذیه-سالم-به-زبان-ساده
تغذیه سالم تا حد زیادی در سلامت و حتی زیبایی پوست موثر است.

انواع مواد غذایی حائز اهمیت در تغذیه سالم

برخی از گروه‌های غذایی با عنوان مواد غذایی فراسودمند شناخته می‌شوند که برای داشتن تغذیه سالم گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی بسیار مهم خواهد بود.

  • مواد غذای حاوی ویتامینها: ویتامین‌ها نقش بالایی در سلامت و بهبود عملکرد ارگان‌های بدن دارند. میوه و سبزیجات، حبوبات و غلات منابع حاوی ویتامین هستند که باید در تغذیه سالم به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت.
  • مواد غذایی حاوی مواد معدنی: مواد معدنی برای تمام فعالیت‌های بیوشیمیایی مثل تولید هورمون‌، انرژی و آنزیم‌‌‌ها و در مجموع برای عملکرد تمام ارگان بدن استفاده دارند. مواد معدنی دارای دو گروه اصلی‌ ( کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر، سدیم و گوگرد) و فرعی ( آهن، روی، مس، منگنز و سلنیوم) هستند. میوه و سبزیجات، حبوبات غلات کامل، دانه‌های روغنی و ماهی منابع انواع مواد معدنی در نظر گرفته می‌شوند.
  • مواد غذایی حاوی پروتئینها: پروتئین از جمله اسید امینه‌های ضروری برای بدن است. کمبود پروتئین، موجب آسیب به سیستم دفاعی بدن می‌شود. افزایش توده‌های عضلانی، ترمیم بافت‌ها، استحکام استخوان‌ها و سلامت کلیه‌ها از فواید پروتئین‌ها است. تخم‌مرغ، ماهی، غلات کامل چون جو دوسر، لبنیات و دانه‌های روغنی منابع سرشار از پروتئین هستند.
  • مواد غذایی حاوی کربوهیدراتها : کربوهیدرات‌ها به عنوان اترژی بدن شناخته می‌شوند که اگر به اندازه مصرف شوند، منبع مهم برای تغذیه سلولها خواهند بود. از طرفی برخی از کربوهیدرات‌ها چون فیبر‌ها تاثیر بسزایی در سلامت بدن چون بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کنترل قند خون و پیشگیری از چاقی دارند. غلات کامل چون جو دوسر، محصولات لبنی، برخی از میوه‌ها چون موز و سیب و آووکادو و حبوبات منابع فیبر و کربوهیدرات‌ها هستند.
  • مواد غذایی حاوی چربی‌های مفید: چربی‌ها به‌عنوان منابع انرژی بدن هستند و در جذب ویتامین‌های محلول در چربی و اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶، نقش ویژه‌ای دارند. از طرفی مصرف بیش از حد چربی‌ها به خصوص چربی‌های اشباع شده باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌‌شود. دانه‌های روغنی و غلات کامل مثل جو دوسر، تخم‌مرغ، ماهی و میگو منابعی از اسید‌های چرب مفید هستند.
تغذیه-سالم-به-زبان-ساده
گرانولا و موسلی را می‌توان به عنوان میان وعده یا وعده کامل همراه ماست و شیر مصرف نمود

نقش جو دوسر و فرآوری‌های آن (گرانولا، موسلی) در تغذیه سالم

جو دوسر و فرآوری‌های از آن را می‌توانیم یکی از مواد غذایی سالم معرفی کنیم. جو دوسر به تنهایی خود دارای انواع مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و فیبر‌های محلول و غیر محلول است که به عنوان مولفه‌های اساسی برای یک ماده غذایی سالم است. از طرفی گرانولا و موسلی به عنوان فرآوری‌های تهیه شده از جو دوسر دارای ترکیبات سالم و مفید دیگری چون میوه خشک، آجیل، دانه‌های روغنی، شیرین‌کننده طبیعی چون عسل یا شیره خرما و یا افرا و… است. در نظر بگیرید گرانولا و موسلی را می‌توان به عنوان میان وعده یا وعده کامل همراه ماست و شیر مصرف نمود و از فواید بیشمار آن بهره‌مند شد.

سدیم، پتاسیم، آهن، منیزیم، کلسیم و ویتامین‌های گروه B  و ویتامین C ، کربوهیدرات‌ها، فیبر خوراکی و پروتئین از جمله ریزمغذی و درشت‌مغذی‌های موجود در جو دوسر و فرآوری‌هایی از آن است که گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی سالم، اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

جمع‌بندی

داشتن یک رژیم غذایی سالم، فواید زیادی از جمله کمک به کاهش وزن، سلامت قلب، پیش‌گیری از بیماری‌ها و تقویت دستگاه گوارش و… را به همراه دارد. رژیم‌های غذایی سالم عموماً مواد مفید را از همه گروه‌های غذایی چون غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و میوه‌ها و سبزیجات را شامل خواهند شد

سوالات متداول

کدام ماده غذایی سالم را می‌توان به عنوان وعده کامل یا میان‌وعده مصرف کرد؟

گرانولا یا موسلی با داشتن جو دوسر و ترکیبات مغذی دیگر از جمله مواد غذایی سالم بوده که حاوی انواع ویتامین، مواد معدنی، فیبر و پروتئین‌ها است.

برای تغذیه سالم مصرف کدام مواد غذایی‌ها ارجحیت بالاتری دارند؟

در مجموع یک رژیم غذایی سالم، مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی و فیبر‌ها چون میوه و سبزیجات، غلات کامل و حبوبات و مواد غذایی حاوی پروتئین‌ها و اسید‌های چرب مانند غلات کامل، ماهی، تخم‌مرغ، گوشت کم‌چرب است.

کدام مواد غذایی نباید در یک تغذیه سالم وجود داشته باشند؟

مواد غذایی حاوی چربی اشباع شده، خوراکی‌هایی با  قند و نمک بالا، مواد غذایی حاوی نگهدارند‌ه‌ها چون سوسیس، کالباس، محصولات غذایی کارخانه‌ای  چون کنسرو، نوشابه‌‌ها و آبمیوه‌های صنعتی از جمله مواد غذایی هستند که نباید در رژیم غذایی سالم وجود داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *