صفحه اصلی / وبلاگ / تفاوت گرانولا با کورن فلکس چیست؟

مقالات آموزشی

تفاوت گرانولا با کورن فلکس چیست؟

تفاوت گرانولا با کورن فلکس چیست

انواع غلات فرآوری شده ازجمله مواد غذایی است که در سراسر دنیا برای وعده صبحانه محبوبیت زیادی دارد. گرانولا و کورن فلکس دو ترکیب جذاب و محبوب غلات صبحانه هستند که هر یک طرفداران خاص خود را دارند. یکی از سوالاتی که بسیار از ما پرسیده‌ می‌شود در مورد تفاوت گرانولا و کورن فلکس است و بسیاری از افراد این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. در این مطلب قصد داریم موضوع را تشریح کنیم. برای توضیح فرق گرانولا و کورن فلکس ابتدا به توضیح هر یک از این محصولات باید بپردازیم:

گرانولا چیست؟

گرانولا یک از مقوی‌ترین و بهترین غذاهای رژیمی در سرتاسر دنیا است. این ماده غذایی خوشمزه از جو دوسر پرک، مغزیجات ، مغزیجات و عسل تهیه می‌شود. گرانولا مثل هر غذای دیگری طعم‌های متنوعی دارد و این محصول را به صورت خانگی هم می‌توان تهیه کرد.

گرانولا یک از مقوی‌ترین و بهترین غذاهای رژیمی در سرتاسر دنیا است.

گرانولا را می‌توان هم به‌عنوان میان وعده و هم دسر علاوه بر وعده صبحانه مصرف کرد. ازآنجایی‌که این ماده مغذی بسیار انرژی‌زا است، مصرف آن به‌عنوان صبحانه هم برای کودکان و هم  برای بزرگسالان گزینه بسیار خوبی است.

نحوه مصرف گرانولا

برای مصرف گرانولا هم می‌توان آن را با ماست ترکیب کرد و هم می‌توان آن را در کنار شیر سرد یا گرم میل نمود. برخی نیز این ماده غذایی مفید را در کنار بستنی، شیرینی و دسر مصرف می‌نمایند.

کورن فلکس و سریال‌های صبحانه چیست‌؟

کورن فلکس، نوعی چیپس بسیار نازک و برشته است که از نشاسته و آرد ذرت، آرد گندم به همراه شکر، ملاس و مالت تهیه می‌شود.

این ماده غذایی اغلب به‌عنوان صبحانه مصرف می‌شود و در میان کودکان و نوجوان طرفداران زیادی دارد.

اکثر کورن فلکس‌های موجود در بازار سرشار از شکر و آرد سفید هستند که این موارد چاق کننده و مضر برای سلامتی به حساب می‌آیند. چرا که آرد سفید در شاخص گلیسمی بالایی دارد و در کنار شکر باعث افزایش قند خون و تحریک ترشح زیاد انسولین می‌شود و فرد مدت کوتاهی پس از مصرف ممکن است دچار ضعف شود و احساس خستگی کند.

بیشتر بخوانید: گرانولا را با چی بخوریم؟

کورن فلکس (یکی از انواع سریال صبحانه)
کورن فلکس (یکی از انواع سریال صبحانه)

کورن فلکس و سریال‌ها به دلیل بافت نازک و یا پفکی که دارند خیلی راحت جویده می‌شوند و از این نظر برای کودکان جذابیت و سهولت مصرف دارد.

نحوه مصرف کورن فلکس:

کورن فلکس را عموما با شیر سرد مصرف می‌کنند و البته با شیر گرم هم می‌توان مصرف کرد.

البته فرق گرانولا با کورن فلکس در زمینه نحوه مصرف این است که کورن فلکس کاربردی به‌عنوان دسر ندارد، اما بسیاری گرانولا را به‌عنوان دسر مصرف می‌نمایند.

کورن فلکس و سریال‌های صبحانه انتخاب خوبی هستند

هرچند بسیاری از مردم هرروزه کورن فلکس و سریال‌های صبحانه را مصرف می‌کنند، اما این کار اشتباه است؛ زیرا که کورن فلکس‌ها طبیعی نیستند و تحت تأثیر فرآیندهای صنعتی دچار یکسری تغییرات می‌شوند. این تغییرات سبب می‌شود که این مواد غذایی کاملاً صنعتی شود و مصرف مداوم آن مضر باشد. این فرق گرانولا با کورن فلکس سبب می‌شود که کورن فلکس گزینه نامناسب‌تری برای مصرف روزانه باشد.

بیشتر بخوانید: گرانولا برای لاغری؛ روش مصرف گرانولا با هدف لاغری

سریال‌های صبحانه و کورن فلکس به دلیل تنوع، رنگ و بافت خاصی که دارند بسیار مورد علاقه کودکان هستند.
سریال‌های صبحانه و کورن فلکس به دلیل تنوع، رنگ و بافت خاصی که دارند بسیار مورد علاقه کودکان هستند.

از طرفی به اغلب کورن فلکس‌ها و سریال‌های صبحانه افزودنی‌هایی مثل شکر، نمک، رنگ‌های خوارکی و… افزوده می‌شود تا خوشمزه‌تر و برای کودکان جذاب‌تر شوند. این فرق گرانولا با کورن فلکس نیز موجب می‌شود که مصرف بی‌رویه این ماده غذایی به همراه مواد افزودنی آن برای بدن مضر باشد.

مورد بعدی که غالباً در مورد تمامی محصولات تجاری ازجمله کورن فلکس و سریال‌های صبحانه وجود دارد، این است که میزان مواد مغذی ذکرشده بر روی جعبه این محصولات به صورت مصنوعی به آنها اضافه می‌شوند. چراکه تیه کورن فلکس طی فرایند سنگین و طولانی صورت می‌گیرد که باعث از بین رفتن ویتامین و خواص ماده اولیه می‌شود، به همین خاطر ویتامین‌ها و املاح به صورت افزودنی به آنها اضافه می‌شود.

در مورد گرانولا این وضعیت وجود ندارد و فرایند سنگین صنعتی برای تهیه آن صورت نمی‌گیرد و لازم نیست که املاح معدنی و ویتامین‌ها به صورت اضافی به آن افزوده شود.

کودکان به انواع کورن فلکس و سریال‌های صبحانه علاقه بسیاری دارند. اما باید خاطرنشان کرد که این مواد پس از ترکیب شدن با شیر و یا ماست کاملاً نرم شده و به همین علت هم هنگام خوردن نیازی به جویدن زیاد ندارند.

فرق کورن فلکس و گرانولا از نظر سلامتی

واقعیت این است که اساسی‌ترین فرق گرانولا با کورن فلکس گذشته از شکل متفاوت آنها در خواص سلامتی آنهاست.

گرانولا از جو دوسر پرک تهیه می‌شود و کورن فلکس همانطور که از نامش پیداست از ذرت. با نگاهی به خواص جود دوسر و مقایسه آن با ذرت متوجه می‌شویم که گرانولا ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: روش مصرف گرانولا ?راهنمای دقیق و اصولی طریقه مصرف گرانولا

گرانولا به دلیل داشتن جو دوسر، انواع آجیل و میوه خشک خواص بسیار زیادی دارد که در کورن فلکس یافت نمی‌شود.
گرانولا به دلیل داشتن جو دوسر، انواع آجیل و میوه خشک خواص بسیار زیادی دارد که در کورن فلکس یافت نمی‌شود.

نکته بعدی این است که گرانولا فرایند تهیه سبکی دارد و خواص جو دوسر و سایر مواد از بین نمی‌رود که این مورد در مورد کورن فلکس کاملا برعکس است.

فیبر، یک عامل مهم تفاوت گرانولا و کورن فلکس

جو دوسر موجود در گرانولا، سرشار از دو نوع فیبر محلول و نامحلول است که تاثیر زیادی در سلامتی دارد.

وجود فیبر در گرانولا تاثیر زیادی تقویت دستگاه گوارش و سیستم قلب و عروق بدن دارد. خواص فیبر جو دوسر عبارتند از:

  • تقویت دستگاه گوارش
  • ایجاد حس سیری طولانی
  • کاهش میزان کلسترول خون
  • تقویت قلب و عروق

فیبر موجود در گرانولا و اینکه هر دو فیبر محلول و نامحلول را دارد، در مقایسه با مقدار اندک فیبر در کورن فلکس، گرانولا را به انتخابی بهتر تبدیل می‌کند.

در تهیه گرانولا انواع آجیل و عسل نیز استفاده می‌شود که این محصولات خواص زیادی دارند. هیچ کدام از این محصولات و خواص آنها در کورن فلکس وجود ندارد.

گرانولا غذای رژیمی

اصولا گرانولا یک غذا با کالری محدود اما سیرکنندگی زیاد به حساب می‌آید که به عنوان یک غذای رژیمی می‌تواند انتخاب خیلی خوبی باشد.

یکی از رژیم‌های لاغری در دنیا، رژیم‌ بر پایه مصرف فیبر است که افراد با افزایش مصرف فیبر و ایجاد حس سیری میزان مصرف سایر مواد را کاهش می‌دهند.

با گرانولا نیز چینین رژیم لاغری می‌توان داشت و کافی است در وعده صبحانه و ناهار گرانولا با شیر یا ماست ساده مصرف کنیم تا ظرف سه هفته شاهد کاهش سایز و وزن باشیم. نکته قابل توجه این است که این روش با توجه به اینکه سیری کاذب ایجاد می‌کند، روش لاغری سختی به حساب نمی‌آید و در عین نتیجه بخش بودن، رژیم سختی نیست.

گرانولا وگان
گرانولا وگان

بیشتر بخوانید: گرانولا چیست و چه خواصی دارد؟

گرانولا یک غذای رژیمی است که می‌توان با آن رژیم لاغری هم گرفت.
گرانولا یک غذای رژیمی است که می‌توان با آن رژیم لاغری هم گرفت.

بیشتر بخوانید: گرانولا برای لاغری؛ روش مصرف گرانولا با هدف لاغری

بالاخره گرانولا بهتر است یا کورن فلکس؟

  • اگر هدف از مصرف گرانولا یا کورن فلکس لذت بردن از طعم آن باشد، باید بگوییم که این یک انتخاب سلیقه‌ای است و بستگی به سلیقه شما دارد.
  • اگر سلامتی محصول مد نظر باشد، قطعا گرانولا انتخاب بهتری است و به عنوان یک غذای فراسودمند می‌تواند در تقویت عمومی بدن موثر باشد.
  • اگر بافت محصول مد نظر باشد و به دنبال محصولی هستید که بافت نرم‌تر و نیاز به جویدن کمتری دارد، قطعا کورن فلکس انتخاب بهتری است.
  • اگر نگران افزایش وزن هستید یا رژیم لاغری می‌گیرید، گرانولا انتخاب بهتری است.

سوالات متداول

برای کودکان گرانولا انتخاب بهتری است یا کورن فلکس؟

کورن فلکس بافت نرم‌تر و انواع مختلفی دارد که بیشتر مورد توجه کودکان و خوردنشان راحت‌تر است. اما از نظر سلامتی گرانولا انتخاب بهتری است.

گرانولا برای کودکان چه خاصیتی دارد؟

تقویت دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست در کودکان از جمله مهمترین خواص گرانولا است.

کدام یک از انواع کورن فلکس و سریال صبحانه برای کودکان مفیدتر است؟

توجه داشته باشید که محصولاتی که با استفاده از جو یا جو دوسر تهیه می‌شوند سالم‌تر هستند. اصولا غلات تیره رنگ (چاودار، جو و…) خواص بیشتری نسبت به گندم و ذرت دارند.
همچنین محصولاتی که از میزان شکر کمتری برخوردارند سالم‌تر هستند و کمتر به دندان کودکان آسیب می‌رسانند و باعث افزایش وزن نمی‌شوند.

آیا مصرف غلات صبحانه نظیر گرانولا، کورن فلکس و… برای افرادی که رژیم دارند، مناسب است؟

غلات صبحانه‌ای نظیر گرانولا، کورن فلکس و … اگر فاقد افزودنی‌های شیرین، شکلات، مواد پرکالری و… باشند و به‌اندازه کافی فیبر داشته باشند می‌توان آن را به‌عنوان یک ماده غذایی رژیمی و کم‌کالری مصرف نمود. در این مورد نیز با توجه به فرق گرانولا با کورن فلکس، گرانولا انتخاب بهتری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *