صفحه اصلی / وبلاگ / صبحانه برای چربی خون بالا چی بخوریم؟

مقالات آموزشی

صبحانه برای چربی خون بالا چی بخوریم؟

بهترین صبحانه برای چربی خون بالا

چربی خون یا همان کلسترول خون بالا از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند سلامت کلی بدن به خصوص قلب و عروق را به مخاطره بیاندازد. داشتن یک رژیم کلسترول مناسب و سالم در کنترل این نوع عارضه تاثیر بسزایی دارد. صبحانه از جمله وعده‌هایی بوده که توجه به مواد غذایی که در این وعده مصرف می‌شود در کنترل کلسترول خون نقش مهمی خواهد داشت. در ادامه قصد داریم به بهترین صبحانه برای چربی خون بپردازیم:

صبحانه با جو دوسر؛ مناسب برای کاهش چربی خون

به طور کلی املاح و بسیاری از انواع کربوهیدرات‌ها و ویتامین‌ها در کنترل کلسترول خون، می‌توانند تاثیر گذار باشند. جو دوسر از جمله غلاتی بوده که سرشار از انواع مواد مغذی و اسید‌های چرب است که در کنترل چربی خون، می‌تواند عملکرد مفید داشته باشد. اما مصرف موسلی و گرانولا ( مشتقات تهیه شده از جو دوسر) به عنوان بهترین صبحانه برای چربی خون، چگونه باعث کاهش کلسترول خون می‌شود:

 فیبر موجود در جو دوسر و کاهش چربی خون بالا

فیبر یک نوع کربوهیدرات گیاهی است که در بهبود روند هضم غذا، متابولیسم و در نتیجه کاهش چربی خون تاثیر مثبتی دارد. جو دوسر موجود در گرانولا دارای مقادیر بالایی از فیبر محلول است. اگر از این نوع غله به عنوان صبحانه برای کاهش چربی خون استفاده بکنید به مرور در کاهش کلسترول خون خود در دراز مدت گام مفید بر خواهید داشت. به طور کلی، فیبر محلول، باعث می‌شود، فرآیند هضم مواد غذایی کند شود، با کاهش سرعت هضم مواد غذا، کلسترول بد و چربی‌های اضافی به دام افتاده و فرآیند جذب چربی‌های مضر چون کلسترول LDL  کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید : جو دوسر را با چی بخوریم؟

از طرفی فیبر محلول باعث می‌شود، جذب یک نوع اسید چرب با زنجیره‌ی کوتاه توسط روده‌ها بالا برود که این نوع اسید‌ها چرب نیز در کاهش کلسترول خون تاثیر بالایی دارند.

 به یاد داشته باشید، فیبر‌ها در دو نوع محلول و غیر محلول در انواع میوه و سبزیجات و غلات وجود دارند. طبق تحقیقات به عمل آمده، تنها فیبر‌های محلول در آب، تاثیر ویژه در کاهش جذب کلسترول خون دارد. از این جهت مصرف مواد غذایی حاوی فیبر محلول چون جو دوسر توصیه می‌شود. مصرف روزانه ۵ تا ۱۰ میلی گرم فیبر محلول می‌تواند باعث کاهش کلسترول خون  شود. به طور معمول یک وعده صبحانه برای کاهش چربی خون که با ۱۰۰ گرم جو دوسر تهیه شده است، حدود ۴ تا ۵ گرم فیبر محلول دارد که با اضافه کردن انواع میوه‌جات  تازه و خشک این مقدار به ۱۰ میلی‌گرم نیز می‌رسد‌. در مجموع ۱۰۰ گرم گرانولا بیش از ۱۰ میلی‌گرم فیبر دارد.

بهترین-صبحانه-برای-چربی-خون-بالا
اگر ازجو دوسر به عنوان صبحانه برای کاهش چربی خون استفاده بکنید به مرور در کاهش کلسترول خون خود در دراز مدت گام مفید بر خواهید داشت

امگا ۳ موجود در جو دوسر و کاهش چربی خون بالا

اسید چرب امگا۳ از جمله چربی‌های اشباع نشده در جو دوسر بوده که تاثیر ویژه‌ای در کاهش  کلسترول بد خون دارد. این اسید چرب همچنین باعث کاهش تری‌گلیسیرید خون می‌شود و در کاهش فشار خون و بهبود بیماری‌های قلبی و عروقی نقش مفید ایفا می‌کند. نا گفته نماند امگا۳ از جمله اسید‌های چرب بوده که در افزایش کلسترول خوب خون (HDL) تاثیر ویژه‌ای دارد.

از طرفی امگا۳ به طور غیر مستقیم هم در کاهش چربی خون تاثیر دارد، این نوع اسید چرب از ایجاد اشتهای کاذب جلوگیری کرده و باعث می‌شود فرد به طور مکرر گرسنه نشود. با ایجاد احساس سیری در طول روز از مصرف کالری و چربی مضر که سبب افزایش چربی خون می‌شود، پیشگیری خواهد شد.

این نوع اسید چرب در انواع غذ‌اهای دریایی و سبوس غلات و همچنین جو دوسر، بذر کتان و گردو وجود دارد.

بهترین-صبحانه-برای-چربی-خون-بالا
محصولات غذایی تهیه شده با جودوسر از جمله غذا‌های مفید برای سلامت قلب و عروق هستند.

چرا  فرآوری‌هایی از جو دوسر(گرانولا و موسلی) بهترین صبحانه برای چربی خون بالا است؟

محصولات غذایی تهیه شده با جودوسر از جمله غذا‌های مفید برای سلامت قلب و عروق هستند. این نوع غله با اثر مفیدی که در کاهش چربی خون دارد از ایجاد انواع بیماری‌های قلب و عروق چون انسداد و پلاک‌های چربی در شریان‌های قلبی پیشگیری‌ می‌کند.

بیشتر بخوانید : جو دوسر برای لاغری واقعا مفید است؟

همان طور که اشاره شده، فیبر و امگا۳ موجود در جو دوسر، دو ماده موثره در جو دوسر بوده که نقش کمکی در کاهش کلسترول خون دارند. اما جو دوسر با داشتن دیگر انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی با خاصیت آنتی اکسیدانی بالای خود، از ضرر‌های ناشی از کلسترول خون بالا چون فشار خون بالا و لخته شدن خون جلوگیری‌ می‌کند. از جمله ویتامین‌ها و املاح موجود در جو دوسر با خاصیت آنتی اکسیدانی  بالا:

  • ویتامین‌های گروه B
  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • ویتامین C
  • کلسیم
  • سلنیوم
  • روی
  • فسفر
  • منگنز
  • پتاسیم
  • مس
  • آهن
  • و…

با توجه به نکات بالا می‌توان گفت، انواع صبحانه‌های تهیه شده با جو دوسر، با دارا بودن انواع مواد مغذی و آنتی اکسیدانی در جهت کاهش کلسترول خون، بهترین صبحانه برای چربی خون بالا خواهد بود.

بهترین-صبحانه-برای-چربی-خون-بالا
گرانولا یک صبحانه بسیار مفید برای افراد با چربی خون بالا است.

انواع صبحانه برای چربی خون بالا با جو دوسر

از جمله مفید‌ترین صبحانه تهیه شده با جو دوسر که تاثیر بالایی در کاهش چربی خون دارد:

گرانولا

گرانولا یک صبحانه بسیار مفید برای افراد با چربی خون بالا است. این نوع صبحانه از جودوسر پرک پخته شده، انواع مغزیجات، میوه‌جات خشک، شیرین کننده‌های طبیعی چون عسل، شیره خرما، شکر قهوه‌ای و… تشکیل می‌شود. گرانولا حتی بیشتر از جو دوسر خالی سرشار از انواع مواد مغذی و فیبر‌ها است. علاوه بر جو دوسر که خود سرشار از فیبر و امگا۳ بوده، دانه‌های روغنی و میوه‌جات خشک به کار رفته در این نوع صبحانه مقوی، حاوی مقادیر فراوانی از فیبر و امگا ۳ و انواع ویتامین‌ها هستند که تقش کلیدی در کاهش کلسترول خون خواهند داشت. گرانولا را می‌توان همراه شیر، ماست و حتی آبمیوه در وعده صبحانه مصرف کرد.

موسلی

یک وعده صبحانه برای چربی خون بالا، موسلی است. این نوع صبحانه از جو پرک نپخته، میوه جات خشک و دانه‌های روغنی تهیه می‌شود. دقت داشته باشید، فرق موسلی و گرانولا در این نکته است در گرانولا تمام مواد پخته شده ولی در موسلی مواد به کار رفته خام هستند. موسلی با توجه به مواد اولیه به کار رفته در آن، سرشار از انواع مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر محلول است. این نوع وعده صبحانه را می‌توانیم به صورت سرد و حتی گرم (برخلاف گرانولا) سرو بکنیم. در صورت سرو به صورت سرد، موسلی را یک شب قبل با شیر مخلوط کرده و اجازه دهید مواد آن نرم شوند. همچنین می‌توانید موسلی را با شیر یا آب ترکیب کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزید و به صورت گرم صبحانه خود را سرو بکنید.

 

جمع‌بندی

به طور کلی، توجه به تغذیه مناسب از جمله فاکتور‌های موثر در کنترل کلسترول خون بالا است. در این میان داشتن یک صبحانه سالم که علاوه بر داشتن فیبر بالا، خاصیت آنتی اکسیدانی نیز داشته باشد، می‌تواند در بهبودی عارضه چربی خون بالا تاثیر مفید داشته باشد. بدون اغراق، صبحانه‌های آماده شده با جو دوسر چون گرانولا و موسلی با داشتن فیبر محلول و انواع مواد معدنی و آنتی اکسیدانی بهترین صبحانه برای چربی خون بالا خواهد بود.

سوالات متداول

مصرف چه مقدار جو دوسر به صورت روزانه باعث کاهش چربی خون می‌شود؟

طبق آزمایشات انجام شده، مصرف روزانه ۱۰۰ گرم جو دوسر به مدت ۳ هفته، می‌تواند ۲۳ درصد کلسترول بد خون را کاهش بدهد.

چرا مصرف وعده‌ی صبحانه با فیبر بالا، بیشتر از وعده‌های دیگر بر کاهش کلسترول خون اثر دارد؟

در وعده صبحانه، دستگاه گوارش خالی بوده و مصرف مواد غذایی با فیبر بالا در طول روز شما را سیر نگه می‌دارد و از مصرف مواد غذایی با حجم زیاد در طول روز پیشگیری می‌‌کند.

آیا تاثیر گرانولا و موسلی بر چربی خون بالا بیشتر از جو دوسر خالی است؟

بله، گرچه جو دوسر خود به تنهایی فیبر بالایی دارد. اما از آنجا که گرانولا با ترکیبات مفید دیگر چون میوه‌جات خشک، آجیل‌ها، عسل و روغن‌های گیاهی تهیه می‌شود، مواد آنتی اکسیدانی و فیبر آن بالاتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *