صفحه اصلی / وبلاگ / اوتمیل را با چی بخوریم؟

مقالات آموزشی

اوتمیل را با چی بخوریم؟

اوتمیل را با چی بخوریم

تغذیه سالم راهکار موثر برای داشتن بدن سالم است. خوردن وعده‌هایی غذایی و حتی میان‌وعده‌هایی که از نظر ارزش غذایی مفید هستند طبیعتاً توسط پزشکان تغذیه توصیه شده است. اوتمیل به عنوان یک مواد غذایی تهیه شده با جو دوسر با داشتن انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها یک وعده سالم، خوشمزه و انرژی بخش است  که می‌توانید آن را  در صبحانه یا میان وعده‌ها مصرف کنید. اما موضوعی که باید به آن اشاره کنیم این است که اوتمیل چیست و چگونه درست می‌شود، خواص آن کدام‌ها هستند و در مجموع اوتمیل را با چی بخوریم؟

اوتمیل چیست؟

اوتمیل درواقع یک نوع ماده غذایی است که از جو دو سر پرک، آب یا شیر درست می‌شود. برای افزایش طعم و مزه آن از انواع افزدونی‌ها (آجیل، میوه خشک، میوه تازه، چیپس شکلات و…) و شیرین‌کننده‌ها (عسل، شکر قهوه‌ای، شیره خرما، افرا، انجیر و…) و ادویه جات معطر چون دارچین، هل، زنجبیل و… با توجه به ذائقه فرد استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: روش مصرف اوتمیل؛ لذیذترین میان‌وعده و صبحانه دنیا!

اوتمیل یک وعده یا میان‌وعده رژیمی بوده که در کنار سیر کردن طولانی مدت، منبع سرشار انرژی به حساب می‌آید. به طور معمول از اوتمیل سرشار از ویتامین، مواد معدنی، و پروتئین برای صبحانه استفاده می‌شود. با توجه به مقدار فیبر بالایی که در اوتمیل وجود دارد، مصرف این وعده غذایی موجب کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی، یبوست، کلسترول بد خون و … می‌شود‌.

اوتمیل را با چی بخوریم؟
به طور معمول از اوتمیل سرشار از ویتامین، مواد معدنی، و پروتئین برای صبحانه استفاده می‌شود.

بیشتر افراد تصور می‌کنند اوتمیل همان گرانولا است، اما تفاوت بارزی بین این دو فرآوری درست شده از جو دوسر وجود دارد. اوتمیل از جو دوسر پرک خامِ پخته شده با شیر یا آب درست می‌شود ولی گرانولا از جو دوسر پرک برشته شده است که با ترکیب با شیر سرد یا ماست و آب میوه سرو می‌شود و حتی ممکن است بدون شیر یا ماست مصرف بشود.

نحوه درست کردن اوتمیل

برای درست کردن اوتمیل نیاز به جو دوسر پرک، شیر یا آب و افزودنی‌های دلخواه است. ۱۰۰ گرم جو دوسر پرک را با ۱۵۰ گرم شیر مخلوط کرده و آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیق با حرارت ملایم شعله اجاق بپزید. در نهایت اوتمیل شما به صورت مخلوط پوره مانند در می‌آید که می‌توانید با انواع افزودنی‌های دلخواه آن را سرو نماید.

اگر می‌خواهید اوتمیل خود را در زمانی سریع‌تری آماده کنید، می‌توانید به جای اجاق گاز از مایکروویو استفاد کنید. به ازای هر فنجان جو دوسر پرک از ۱.۵ فنجان شیر یا آب استفاده کنید و آن را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در مایکروویو بپزید.

اما سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که اوتمیل را با چی بخوریم؟ ما در اینجا افزودنی ها که هماهنگی خوبی از نظر طعم و مزه با یکدیگر دارند آورده‌ایم که می‌توانید در تهیه اوتمیل از آن‌ها استفاده بکنید:

  •  اوتمیل + دارچین، موز خرد شده و عسل
  • اوتمیل + شکر قهوه‌ای، انواع توت‌ها، پودر زنجبیل
  • اوتمیل + پرک بادام هندی یا انواع بادام‌ها، شیره خرما و پودر هل
  • اوتمیل + چیپس شکلات، موز خرد شده، دارچین
  • اوتمیل + تخمه آفتابگردان، عسل، سیب خرد شده و دارچین
  • اوتمیل، کشمش با برگ زردآلو خرد شده، عسل و کنجد

خواص اوتمیل

اوتمیل به سادگی قابل تهیه است و می‌توان به شیوه‌های متنوعی آن را تهیه کرد. با افزودن موادی مثل میوه‌های تازه، خشک، دانه‌های روغنی، انواع شیره‌های گیاهی، این غذا به یک وعده کامل تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید : خواص اوتمیل چیست؟ گنجاندن اوتمیل در منوی غذایی کار درستی است؟

اوتمیل را با چی بخوریم؟
اوتمیل درواقع یک نوع ماده غذایی است که از جو دو سر پرک، آب یا شیر درست می‌شود.

اوتمیل از نظر اینکه از جو دوسر پرک تهیه می‌شود از خواص بیشماری برخوردار است. علاو بر این نکته با توجه به اینکه در سرو اوتمیل از انواع افزودنی‌های سالم چون میوه‌جات خشک، دانه‌های روغنی، میوه‌های تازه و… نیز استفاده می‌شود طبیعتا بر خواص آن افزوده می‌شود. در مجموع خواص اوتمیل با نظر به داشتن جو دوسر شامل موارد زیر است:

  • کمک به لاغری: اوتمیل دارای فیبر بالایی است که باعث می‌شود کمک ویژه‌ای به متابولیسم و فرآیند هضم شود. هنچنین فیبر موجود در اوتمیل از نوع محلول و غیر محلول بوده که باعث می‌شود با مصرف آن در طول روز احساس سیری بیشتری نمایید.
  • کاهش کلسترول خون: اوتمیل دارای پروتئین، فیبر، اسید‌های چرب امگا ۳ است که به طور مستقیم بر کاهش کلسترول خون و سلامت قلب اثر مطلوبی دارند.
  • تنظیم قند خون: اوتمیل همان طور که اشاره شده، دارای مقادیر بالایی از فیبر محلول و غیر محلول است، مواد غذایی حاوی فیبر، تاثیری ویژه‌ای در کنترل قند خون دارند و به دلیل هضم کُند، سبب افزایش آنی قند خون نمی‌شوند.
  •  تقویت سیستم ایمنی: این فرآوری تهیه شده با جو دوسر سرشار از انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها چون آهن، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، ویتامین سی و ویتامین‌های گروه بی است که با خواص آنتی اکسیدانی که دارند تاثیر ویژه‌ای بر قدرت ایمنی بدن خواهند داشت.
  • تقویت دستگاه گوارش: فیبر موجود در اوتمیل باعث افزایش باکتری‌های مفید روده می‌شود که فرآیند هضم را بهبود می‌بخشد و به طور مستقیم بر سلامت دستگاه گوارش تاثیر مثبتی خواهد داشت.
  • سلامت بافت عضلانی و پوست: اوتمیل علاوه بر اینکه دارای انواع ویتامین‌های مفید برای سلامت پوست و بافت‌های عضلانی است، دارای مقادیر بالایی از پروتئین بوده که به ترمیم و ساخت بافت عضلانی و پوست، تولید انواع هورمون‌ها و آنزیم‌های بدن کمک می‌کنند.
  • مقابله با کم خونی: جودوسر پرک استفاده شده در اوتمیل سرشار از آهن است. اگر از کمبود آهن و در نتیجه کم خونی رنج می‌برید، اوتمیل یک ماده غذایی مناسب برای مقابله با کم خونی است.
  • بهبود حافظه در طول روز: از آنجا که اوتمیل انرژی بالایی دارد، باعث میشود با مصرف آن در طول روز به بهبود حافظه شناختی و ذهنی خود کمک کنید. انرژی بالای اوتمیل همچنین باعث می‌شود فعالیت جسمی با عملکرد مطلوب داشته باشید.

خرید اوتمیل

اوتمیل یک وعده صبحانه و حتی یک میان وعده سالم و خوشمزه است. اما گاهی درست کردن آن ممکن است زمانبر باشد. خرید اوتمیل آماده چاربان یک راهکار موثر بوده تا بتوانید در سریع‌ترین زمان در خانه و یا محل کار اوتمیل خود را با کمی آب یا شیر گرم، آماده و مصرف کرده و از فواید بیشمار آن بهره مند شوید. اوتمیل چاربان را می‌توانید در انواع طعم دلخواه از طریق فروشگاه‌های معتبر محصولات غذایی و یا سایت چاربان تهیه بکنید.

سوالات متداول

اوتمیل را با چی بخوریم؟

شما می‌توانید اوتمیل را با هر نوع افزدونی مطابق با ذائقه خود سرو کرده و میل نمایید. اما پیشنهاد می‌شود از افزودنی‌‌ها و شیرین‌کنند‌هایی مثل میوه، عسل، دانه‌های روغنی و… استفاده بکنید تا خواص اوتمیل شما را چند برابر کنند.

اوتمیل دارای چه موادِ مفید برای سلامت بدن است؟

 فیبر‌های محلول و غیر محلول، پروتئین‌ها، انواع مواد معدنی( آهن، پتاسیم، کلسیم، فسفر و روی) و ویتامین‌های گروه B از جمله موادی هستند که باعث افزایش خواص اوتمیل در بهبود سلامت می‌شوند. اوتمیل از جمله مواد غذایی است که در رژیم‌های لاغری استفاده فراوانی دارد و متخصصین تغذیه اوتمیل را همواره به دلیل داشتن خواص بالا توصیه کرده‌اند.

اوتمیل را چه زمانی می‌توان مصرف کرد؟

اوتمیل را در هر وعده غذایی می‌توانید مصرف بکنید. اما از آنجا این ماده غذایی به دلیل داشتن کربوهیدرات مفید، انرژی بالایی دارد، توصیه می‌شود در وعده صبحانه آن را مصرف نمایید تا در طول روز انرژی بالایی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *