صفحه اصلی / وبلاگ / اوتمیل در بارداری؛ روش مصرف، زمان مصرف و ترکیبات موثر

مقالات آموزشی

اوتمیل در بارداری؛ روش مصرف، زمان مصرف و ترکیبات موثر

اوتمیل در باراداری خوب است؟

بارداری دوره‌ی بسیار حساسی است که حفظ سلامت مادر و جنین با مصرف مواد غذایی مغذی و سالم ضروری خواهد بود. اوتمیل از جمله مواد غذایی تهیه شده با جو دوسر است که به دلیل داشتن انواع ویتامین، املاح معدنی و ریزمغذی و درشت‌مغذی‌های فراوان یک وعده سالم برای مادر باردار می‌تواند باشد. در این مقاله قصد داریم با چگونگی و به نوعی روش و زمان مصرف اوتمیل در بارداری، فواید آن در این دوره و… بیشتر آشنا شویم:

اوتمیل چیست؟

قبل از اینکه سراغ چگونگی مصرف اوتمیل در باردار برویم بهتر است با خود اوتمیل به صورت اجمالی آشنا بشویم. اوتمیل یک فرآوری تهیه شده از جو دوسر پرک است که آن را می‌توان در هر وعده غذایی مصرف کرد. اما به طور معمول اوتمیل را بیشتر به عنوان میان وعده و صبحانه مصرف می‌کنند. از آنجا این نوع ماده غذایی انرژی بالایی دارد بهتر است در وعده صبحانه مصرف بشود.

برای تهیه اوتمیل، جو دوسر پرک خام را با مقداری شیر یا آب ترکیب می‌کنند و آن را به مدت ۱۵ دقیقه با درجه حرارت ملایم می‌پزند. برای اینکه طعم و مزه اوتمیل دو چندان شود با توجه به سلیقه افراد مختلف می‌توان از طعم‌دهنده و شیرین‌کننده‌های متفاوتی در زمان سرو استفاده کرد. عسل، شیره‌های گیاهی، مغزیجات، میوه‌جات خشک یا تازه و ادویه‌جاتی مثل هل، جوز هندی، دارچین از جمله افزودنی‌هایی است که در ترکیب اوتمیل استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : تغذیه در دوران بارداری؛ با بهترین غذاهای بارداری آشنا شوید!

برخی از افراد تمایل دارند اوتمیل ساده (ترکیب جو دوسر پرک پخته شده با شیر یا آب و کمی نمک یا عسل) مصرف کنند که در این صورت نیاز به افزودنی خاصی وجود نخواهند داشت.

خواص اوتمیل

اوتمیل از جمله مواد غذایی است که به دلیل داشتن جو دوسر از خواص بالایی جهت افزایش سلامت کلی بدن برخوردار است. کاهش کلسترول خون، بهبود سلامت قلب، کمک به لاغری، تنظیم قند خون، تقویت سیستم ایمنی، تقویت پوست، سلامت هر چه بیشتر دستگاه گوارش و… از جمله خواص اوتمیل است. اما این ماده غذایی همان طور که اشاره شده است همچنین دارای انواع ریزمغذی‌ها و درشت‌‌مغذی‌ها مورد نیاز بدن مادر باردار است و مصرف آن در بارداری بسیار توصیه شده است.

اوتمیل در بارداری
کاهش کلسترول خون، بهبود سلامت قلب، کمک به لاغری، تنظیم قند خون، تقویت سیستم ایمنی، تقویت پوست، سلامت هر چه بیشتر دستگاه گوارش و… از جمله خواص اوتمیل است.

خواص جو دوسر در بارداری

در زمان بارداری سعی کنید از مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین، فیبر و انواع مواد معدنی چون مس، آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین‌‌های گروه بی غافل نشوید. جو دوسر پرک شامل این مواد مفید است که مصرف آن در رژیم غذایی بارداری توصیه می‌شود.

خواص اوتمیل در بارداری

اوتمیل از آنجا که علاوه بر جودوسر از شیر و دیگر افزودنی‌های سالم چون میوه‌جات خشک و مغزیجات و… تشکیل شده است فواید آن به مراتب از جو دوسر خالی بیشتر خواهد بود. به طور کلی خواص اوتمیل در بارداری شامل موارد زیر است:

  • رفع یبوست: مادران باردار به دلیل ترشح هورمون‌ها و رشد جنین بیشتر به یبوست مبتلا می‌شوند. از جمله خواص جو دوسر در بارداری رفع یبوست است چراکه سرشار از فیبر بوده و به تسهیل حرکات روه‌ای و افزایش میکروب‌های مفید روده کمک می‌کند.
  • رفع تهوع: اوتمیل سرشار از ویتامین‌های گروه B است. طبق مطالعات انجام شده مصرف مواد غذایی حاوی  ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامین  B6 در رفع تهوع بارداری تاثیر بسزایی دارد.
  • تقویت سیستم ایمنی: در حین بارداری احتمال دارد قدرت ایمنی بدن مادر باردار کاهش یافته و زمینه برای ایجاد عفونت‌های مختلف ایجاد شود. مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان (ویتامین‌های گروه B و سلنیوم) چون اوتمیل از جمله راه‌های موثر برای تقویت سیستم ایمنی است.
  • افزایش انرژی: طبیعتاً در دوران بارداری احساس خستگی مضاعف در مادر باردار بیشتر دیده می‌شود. برای رفع این مشکل مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین و کربوهیدرات بسیار کمک کننده خواهند بود. اوتمیل از جمله مواد غذایی است که در هر 100 گرم آن حاوی 6 گرم پروتئین و 15 گرم کربوهیدرات است.
  • تقویت عضلات: تغییرات جسمی چون تغییر بافت شکم، سینه‌ها، قلب و… از جمله مواردی است که در بارداری وجود خواهد داشت. پروتئین از جمله موادی است که به ترمیم و ساخت عضلات کمک می‌کند. اگر مادر باردار دچار کمبود پروتئین باشد طبیعتا با تغییرات بافت‌های عضلاتی بدن در حین بارداری با ناراحتی‌های روبرو خواهد شد. مصرف اوتمیل به عنوان منبع سرشار از پروتئین یکی از راه‌های تامین پروتئین مورد نیاز بدن است.
  • مقابله با کم خونی: کم خونی در بارداری اثر منفی زیادی برای جنین و مادر خواهد داشت. رشد نامناسب جنین، تپش قلب، بی خوابی و ریزش مو مادر باردار از جمله عوارض کم خونی در بارداری است. برای مقابله با فقر آهن، مصرف مواد غذایی حاوی آهن چون اوتمیل در بارداری توصیه می‌شود.
  • رشد مناسب مغز جنین: از دیگر فواید اوتمیل در بارداری مقابله با برخی از کمبود ویتامین و املاح معدنی در بدن مادر باردار است که در رشد مغزی جنین تاثیری بالایی دارند. برای رشد مناسب مغز جنین، ویتامین‌هایی چون ویتامین B9  و مواد معدنی مثل فسفر، کلسیم و آهن اثرگذار هستند.

بیشتر بخوانید : لیست تغذیه بارداری + بایدها و نبایدهایی که یک مادر باردار باید بداند!

خرید اوتمیل

اگر مشغله زیادی دارید و زمان کافی جهت تهیه اوتمیل خانگی را ندارید فقط کافی است از یکی از مراکز خرید معتبر مواد غذایی اطراف منزل یا محل کارتان یا سایت چاربان یکی از انواع اوتمیل با طعم دلخواه را تهیه کرده و آن را با شیر یا آب ترکیب کرده و میل نمایید. در زمان خرید اوتمیل در نظر بگیرید با مطالعه ترکیبات، افزودنی‌ها و ارزش غذایی درج شده بر روی بسته‌بندی، می‌توانید مناسب ترین آن را برحسب ذائقه و صد البته نیاز بدن خود انتخاب کنید.

اوتمیل در بارداری
از آنجا که مادران باردار نیاز به انرژی بالاتری دارند و در طول روز احتمال اینکه بیشتر گرسنه شوند، زیاد است، توصیه می‌کنیم از اوتمیل به عنوان میان‌وعده استفاده بشود.

روش مصرف اوتمیل در بارداری

مصرف اوتمیل روش مصرف خاصی ندارد و شما در زمان بارداری می‌توانید به روش دلخواه آن را مصرف کنید. فقط بعد از تهیه اوتمیل ساده (پخت جو دوسر پرک با شیر و آب) از افزدونی‌های سالم و مغذی استفاده نمایید تا علاوه بر افزایش طعم و مزه اوتمیل‌تان ارزش غذایی آن را نیز بالا ببرد.

پیشنهاد ما این است که در کنار اوتمیل خود از میوه‌های تازه خرد شده، مغزیجات، میوه‌های خشک استفاده کنید. همچنین سعی کنید در صورت استفاده از شیرین‌کنند‌ه‌های نوع طبیعی آن‌ها مثل عسل، شیره افرا، خرما و انگور را در ارجحیت قرار بدهید.

زمان مصرف اوتمیل

اوتمیل در بارداری در هر زمان قابل مصرف است. شما می‌توانید از این ماده غذایی در هر نوع وعده غذایی و حتی به عنوان میان‌وعده استفاده کنید. از آنجا که مادران باردار نیاز به انرژی بالاتری دارند و در طول روز احتمال اینکه بیشتر گرسنه شوند، زیاد است، توصیه می‌کنیم از اوتمیل به عنوان میان‌وعده استفاده بشود. این ماده غذایی جایگزین مناسب و سالم‌تری نسبت به مواد غذایی فست فودی و کارخانه‌ای مانند چیپس و پفک و… است.

ترکیبات موثر اوتمیل

اوتمیل سرشار از مواد مغذی و املاح معدنی و ریز‌مغذی و درشت‌مغذی‌ها است. به طور کلی ارزش غذایی و به نوعی ترکیبات موثر  در ۱۰۰ گرم اوتمیل پخته شده، شامل موارد زیر است:

  • کالری: 166
  • پروتئین: 5.94 گرم
  • چربی: 3.56 گرم
  • فیبر: 4 گرم
  • کربوهیدرات: 15 گرم

همچنین پتاسیم، سدیم، کلسیم، آهن، منیزیم، مس و ویتامین‌های گروه B از جمله املاح معدنی و ویتامین موجود در اوتمیل هستند.

سوالات متداول

اوتمیل پخته شده با شیر چند کالری دارد؟

با توجه به اینکه چه مقدار شیر و جو دوسر پرک و حتی افزودنی در پخت اوتمیل به کار رفته است، میزان کالری آن متفاوت خواهد بود. در مجموع اوتمیل ساده با  ۲۰۰ گرم جو دوسر پرک پخته شده با ۲۰۰ گرم شیر حدود 220 تا 250 کالری دارد.

آیا اوتمیل خاصیت لاغر‌کنندگی دارد؟

بله اوتمیل از آنجا که پروتئین و فیبر بالایی دارد با مصرف آن در طول روز احساس سیری بیشتری خواهید داشت. از طرفی این ماده غذایی کالری کم و در عین حال انرژی بالایی داشته و از این جهت هم خاصیت لاغرکنندگی دارد.

آیا اوتمیل در رفع یبوست موثر است؟

بله، اوتمیل فیبر بالایی دارد و این موضوع باعث افزایش باکتر‌ی‌های مفید روده و تسهیل حرکات روده‌ای و درنتیجه رفع یبوست می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *