صفحه اصلی / وبلاگ / گرانولا با ماست ? طرز تهیه + روش مصرف صحیح

مقالات آموزشی

گرانولا با ماست ? طرز تهیه + روش مصرف صحیح

گرانولا با ماست

تجربه ترکیب گرانولا با ماست را داشتید؟ قبل از اینکه این وعده غذایی کامل و خوشمزه را به شما پیشنهاد بدهیم، میخواهیم بدانید که مصرف منظم آن باعث چه اتفاقی در بدن شما میشود. گرانولا یک میان وعده و صبحانه بسیار مفید با کالری پایین و طعمی بینظیر است. اگر شما جزء افرادی هستید که از وعده صبحانه و ارزش غذایی آن غافل هستید، گرانولا بهترین شروع برای عادت به وعده صبحانه شما است.

اما چرا گرانولا این‌قدر توصیه می‌شود و چه دلایلی باعث محبوبیت آن شده است؟ در ادامه این مطلب علاوه بر پاسخ به این سؤالات، میخواهیم از مصرف گرانولا برای چاقی یا لاغری و مصرف آن با ماست بگوییم.

گرانولا با ماست: پیشنهاد متخصصان تغذیه

از آنجا که مصرف شکر و غذاهای پر قند در وعده صبحانه و میان‌وعده می‌تواند باعث ایجاد خستگی و ضعف در افراد شود، مصرف گرانولا در این وعده‌های غذایی توصیه می‌شود. مصرف گرانولا با ماست بدون افزودن شکر اضافه، باعث میشود که عناصر حیاتی مورد نیاز بدن و  مواد معدنی همچون منگنز و کلسیم که به مقدار کمی در بدن وجود دارد تامین شود. این مواد به عملکرد کبد، کلیه و متابولیسم بدن کمک میکند و همچنین با تقویت استخوانها، بدن شما استقامت بهتری خواهد داشت.

مصرف گرانولا با ماست بدون افزودن شکر اضافه، باعث می‌شود که عناصر حیاتی مورد نیاز بدن و  مواد معدنی همچون منگنز و کلسیم که به مقدار کمی در بدن وجود دارد تامین شود.
مصرف گرانولا با ماست بدون افزودن شکر اضافه، باعث می‌شود که عناصر حیاتی مورد نیاز بدن و مواد معدنی همچون منگنز و کلسیم که به مقدار کمی در بدن وجود دارد تامین شود.

مغزیجات موجود در گرانولا باعث تأمین ویتامینها و اسیدهای چرب امگا ۳ میشود؛ این ماده غذایی برای افرادی که اشتهای زیاد و استعداد چاقی دارند مناسب است.

زیرا، ایجاد حس سیری طولانی مدت باعث تناسب اندام و جلوگیری از اضافه وزن‌ میشود. جلوگیری از ریزه خواری کی از دلایلی است که متخصصان تغذیه استفاده از گرانولا را به تمامی سنین پیشنهاد می‌کنند.

نکته اساسی مصرف گرانولا، تامین فیبر مورد نیاز بدن و افزایش سهم کربوهیدرات‌های پیچیده در رژیم غذایی است که سلامتی دستگاه گوارش را به همراه دارد.

گرانولا از قدرت سیرکنندگی زیادی برخوردار است
گرانولا از قدرت سیرکنندگی زیادی برخوردار است

 گرانولا با ماست برای رژیم لاغری

اگر جزء افرادی هستید که دغدغه چاقی دارید و از یک رژیم غذایی خاص پیروی میکنید؛ گرانولا با ماست می‌تواند یک غذا یا میان وعده عالی برای شما به حساب آید.

شما با مصرف گرانولا میتوانید پروتئین مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید، اگر از گرانولاهای آماده قصد دارید، استفاده کنید حتماً باید به میزان چربی و کم شیرین بودن آن توجه کنید. میتوانید برای کاهش وزن خود با استفاده از گرانولا از شیرینکنندههای طبیعی نیز استفاده کنید. گرانولا به دلیل فیبر بالایی که دارد شما را در مبارزه با هوسهای غذایی در امان نگه میدارد.

توجه داشته باشید که گرانولا از قدرت سیرکنندگی زیادی برخوردار است و در عین حال از کالری پایینی برخوردار است. این عامل باعث می‌شود تا ساعات طولانی احساس سیری کنیم.

کالری گرانولا در مقایسه با سایر غذاهای معمول بسیار کم است و به همین خاطر بسیاری از افراد برای کاهش وزن از طریق مصرف گرانولا در وعده صبحانه و جایگزینی ناهار با گرانولا به کاهش وزن و سایز می‌پردازند.

روش مصرف گرانولا با ماست برای رژیم لاغری

اگر شما به دنبال کاهش وزن هستید، پیشنهاد میکنیم که گرانولا با ماست را به شیوه زیر مصرف کنید:

  • پیشنهاد ما استفاده از ماست ایسلندی کاله است. چربی این ماست صفر است و نگرانی برای چاقی و افزایش وزن با آن ندارید.
  • در هر وعده چهار قاشق غذاخوری گرانولا با ماست مخلوط کنید.
  • حدود ۱۵۰-100 گرم ماست مناسب است.
  • از افزودن عسل و شیرین‌کننده‌های اضافی خودداری کنید تا کالری گرانولا افزایش نیابد.
  • اگر در وعده صبحانه و ناهار گرانولا میل کنید، ظرف سه هفته شاهد کاهش وزن و سایز خواهید بود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه گرانولا صبحانه  یک صبحانه پرانرژی و کامل

گرانولا با ماست برای افزایش وزن

شاید باورتان نشود که برنامه غذایی گرانولا با ماست برای افراد لاغر نیز توصیه شود، اما این ماده غذایی با ارزش و خوشمزه کاملاً مناسب شما است اگر به دنبال راهکاری برای مواد غذایی چاقکننده در برنامه روزانه خود هستید. بهترین زمان استفاده از گرانولا برای افراد لاغر، که به دنبال افزایش وزن خود هستند وعده صبحانه یا قبل از خواب شبانه است که باعث آرامش و خواب بهتر شما نیز میشود.

از آنجایی که گرانولا حاوی: آهن، منیزیم، روی، مس، سدیم و ویتامین B میباشد میتواند پروتئینهای مفید و لازم را به بدن شما برساند. اگر شما قصد اضافه وزن دارید باید بگوییم که، شما میتوانید از ترکیب گرانولا با ماست، بلافاصله بعد از وعدههای غذایی خود نیز میل کنید.  

باید توجه داشته باشید که گرانولا اساسا یک غذای رژیمی و کم کالری به حساب می‌اید و برای همین اگر قصد افزایش وزن دارید، باید کالری آن را افزایش دهید.

گرانولا وگان
گرانولا وگان

روش مصرف گرانولا با ماست برای رژیم چاقی

مهمترین نکته مصرف گرانولا با ماست برای رژیم چاقی این است که باید کالری آن را افزایش دهید. برای این کار می‌توانید شیره خرما، عسل، مغزیجات، انبه، موز و… به گرانولا خود بیافزایید تا کالری بیشتری دریافت کنید.

همچنین می‌توانید به جای ماست معمولی و کم چرب از ماست‌های چکیده و پرچرب استفاده کنید.

یکی از روش‌های محبوب مصرف گرانولا، پارفه است که با استفاده از ماست (یا ماست میوه‌ای)، میوه و مربا تهیه می‌شود و از کالری زیادی برخوردار است و می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

برای تهیه پارفه، گرانولا، ماست میوه‌ای (یا معمولی)، میوه خرد شده تازه و مربا را به صورت لایه لایه در یک لیوان بریزید. برای اینکه پارفه‌تان بافت بهتری پیدا کند، می‌توانید حداقل یک ساعت آن را در یخچال قرار دهید تا مواد خشک، نرم و آبدار شوند.

یکی از روش‌های محبوب مصرف گرانولا، پارفه است که با استفاده از ماست (یا ماست میوه‌ای)، میوه و مربا تهیه می‌شود و از کالری زیادی برخوردار است و می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.
یکی از روش‌های محبوب مصرف گرانولا، پارفه است که با استفاده از ماست (یا ماست میوه‌ای)، میوه و مربا تهیه می‌شود و از کالری زیادی برخوردار است و می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

خواص گرانولا با ماست در یک نگاه

اگر درگیر مشکلات گوارشی هستید استفاده از گرانولا همراه با ماست کمک میکند تا باکتریهای پروبیوتیک مفید در ماست باعث حفظ دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن شده و گرانولا فیبر و مواد مغذی را به بدن شما برساند.

جو دوسر موجود در گرانولا حاوی مقادیر زیادی پریبیوتیک است. پریبیوتیک‌ها مسئولیت بهبود محیط رشد و فعالیت باکتری‌های مفید دستگاه گوارش را بر عهده دارند و از این طریق هضم و جذب راحت و بهتر غذا را ممکن می‌سازند.

فیبر فراوان موجود در گرانولا تاثیر زیادی در درست کار کردن دستگاه گوارش و روده‌ها دارد و از بروز مشکلات گوارشی همچون یبوست و عدم اجابت مزاج جلوگیری می‌کند.

همچنین گرانولا در کاهش میزان کلسترول خون و تقویت قلب و عروق نقش زیادی دارد.

توجه داشته باشید که ماست یک غذای تقویتی برای دستگاه گوارش به حساب می‌آید. ترکیب ماست با گرانولا در واقع ترکیب دو غذای کامل و دوست دستگاه گوارش است که تاثیر زیادی در سلامتی و افزایش سطح انرژی ما دارد.

بیشتر بخوانید: فواید گرانولا اسپرت برای ورزشکاران و بدنسازان

چند نکته مهم درمورد گرانولا

  • توجه داشته باشید که گرانولایی که خریداری می‌کنید فاقد اسیدهای چرب ترانس باشد. چربیهای غیراشباع مثل گوشت و محصولات لبنی باعث خطر ابتلا به بیماریهای کبد و کلسترول خواهد شد؛ از این رو به جدول ارزش‌های غذایی گرانولا توجه کنید.
  • در خرید گرانولا به مواد تشکیل‌دهنده و نوع شیرین‌کننده دقت کنید. از آنجا که قندهای تصفیه شده همان کربوهیدراتها هستند و بدن شما آن را به گلوکز تجزیه میکند، از خرید گرانولاهایی که با استفاده از شکر تهیه می‌شوند خودداری کنید.
  • اگر به دیابت مبتلا هستید مجاز به استفاده از گرانولا هستید، بنابراین در برنامه غذایی خود آن را قرار دهید. با این حال به نوع و مقدار مصرف آن توجه کنید. گرانولا میتواند سطح قند خون شما را افزایش دهد به همین دلیل باید مراقب اندازه آن باشید و هنگام خرید از میزان شیرینکننده آن مطمئن شوید.

کلام آخر

در این مطلب سعس کردیم از استفاده از گرانولا با ماست بگوییم؛ اینکه چقدر ماست و چقدر گرانولا برای لاغری یا چاقی نیاز است که میل کنید! در مجموع می‌توان گفت که مصرف گرانولا با ماست خواص زیادی برای سلامتی ما دارد و متخصصان به دلیل تاثیر آن روی دستگاه گوارش، مصرف آن را به شدت توصیه می‌کنند.

سوالات متداول

چه ماستی بهترین انتخاب برای ترکیب با گرانولا است؟

اگر قصد لاغری دارید یا مشغول کالری شماری هستید، پیشنهاد ما ماست ایسلندی کاله است که چربی‌اش صفر است.

برای افزایش وزن از چه ماستی همراه گرانولا استفاده کنیم؟

ماست‌های پرچرب و چکیده و همچنین ماست‌های میوه‌ای برای بالابردن کالری گرانولا و تبدیل این غذای رژیمی به یک غذای غیر رژیمی مناسب هستند.

مصرف گرانولا با ماست برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

اگر به لاکتوز و شیر حساسیت دارید و از فراورده‌های دامی معمولی استفاده نمی‌کنید طبیعتا از گرانولا با ماست هم نمی‌توانید استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *